Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Thx voor de feeback, ik neem eens contact op.

Momenteel heb ik deze op het oog.
Geheel los van de kwaliteit: carbon spaken bevinden zich nog in een soort 'Wild West' fase waarbij reservestukken en informatie over spaakspanning vaak moeilijk te vinden zijn. Vooraf eens uitpluizen hoe dat juist zit is sowieso geen slecht idee.

In principe gaat een goed gespaakt wiel zelden problemen hebben met spaken, maar ik hou daar persoonlijk een slag om de arm, en een ongevalletje kan snel gebeurd zijn. Ik ben gisteren zelf nog los in mijn voorwiel getrapt, een spaak volledig los en een hoop andere op verkeerde spanning, slag van 3mm en een uur werk om alles weer te corrigeren..

Thx voor de feeback, ik neem eens contact op.

Momenteel heb ik deze op het oog.
Als je met brede banden (minimaal 30mm) zou rijden kan dit ook als alternatief als je carbon spaken wilt vermijden, zie bovenstaande opmerking.

Als er ooit spaakproblemen zijn zullen Sapim X-ray spaken wel te vinden zijn door een lokale fietsenmaker/wielbouwer. Voor de 70 gram zou ik het niet laten, maar ik ben dan ook geen weight wheenie ;)

Ben op zoek naar een nieuwe MTB maar weet niet goed welke te kiezen. Van onderdelen zoals groepsets, vering, banden, etc heb ik weinig tot geen kennis dus dacht ga hier eens polsen voor ik iets aankoop.

Wil er niet al te veel aan uitgeven aangezien ik maar sporadisch eens ga mountainbiken. Het terrein beperkt zich voornamelijk tot de 'mountainbike'-routes hier in het waasland. Een simpel model zal dus ruim voldoen hiervoor, budget dat ik ervoor wil vrijmaken is +/- 1000€.

Bij de lokale fietsenmakers hier al eens rondgekeken maar daar waren eigenlijk amper tot geen MTB's te vinden rond mijn budget, wel (veel) duurdere modellen. De budgetmodellen zijn altijd heel snel weg kreeg ik te horen en zijn niet bij te bestellen, dus heb ik online maar eens rondgekeken en voorlopig zien deze mij er wel interessant uit:

- Cube Attention Pro 2025
- Cube Attention SLX 2025
- Giant Talon 1 2025
- Trek Marlin 7 2025
- Cube Reaction Pro 2025
- Canyon Grand Canyon 5
- Canyon Grand Canyon 6

Voor mijn gebruik zullen al deze fietsen wel voldoen maar welke is de beste op vlak van prijs/kwaliteit ? Of zijn er nog andere fietsen die ik in overweging kan nemen die binnen budget passen ?

Laatst bewerkt:
Ben op zoek naar een nieuwe MTB maar weet niet goed welke te kiezen. Van onderdelen zoals groepsets, vering, banden, etc heb ik weinig tot geen kennis dus dacht ga hier eens polsen voor ik iets aankoop.

Wil er niet al te veel aan uitgeven aangezien ik maar sporadisch eens ga mountainbiken. Het terrein beperkt zich voornamelijk tot de 'mountainbike'-routes hier in het waasland. Een simpel model zal dus ruim voldoen hiervoor, budget dat ik ervoor wil vrijmaken is +/- 1000€.

Bij de lokale fietsenmakers hier al eens rondgekeken maar daar waren eigenlijk amper tot geen MTB's te vinden rond mijn budget, wel (veel) duurdere modellen. De budgetmodellen zijn altijd heel snel weg kreeg ik te horen en zijn niet bij te bestellen, dus heb ik online maar eens rondgekeken en voorlopig zien deze mij er wel interessant uit:

- Cube Attention Pro 2025
- Cube Attention SLX 2025
- Giant Talon 1 2025
- Trek Marlin 7 2025
- Cube Reaction Pro 2025
- Canyon grand canyon 5
- Canyon Grand Canyon 6

Voor mijn gebruik zullen al deze fietsen wel voldoen maar welke is de beste op vlak van prijs/kwaliteit ? Of zijn er nog andere fietsen die ik in overweging kan nemen die binnen budget passen ?
Voor 1000euro en sporadisch gebruik ga je 2dehands een veel betere deal kunnen scoren.
1000euro voor een nieuwe mtb is te weinig om iets deftig te vinden. Meestal loodzware frames en wielen met de goedkoopste groepen die echt wel merkbaar minder vlot werken.
En dan zullen we nog maar zwijgen over die prullen van voorvorken die ze erin steken.

Edit : snelle search levert me al dit op bijvoorbeeld.
Ik heb ook procaliber en is gewoon een comfortabele, snelle en leuke topfiets.
Onmogelijk om hetzelfde plezier te vinden met dat budget in een nieuwkoop.

Laatst bewerkt:
2dehands ga je voor dat budget inderdaad een veel betere deal scoren, maar je moet soms wel wat geduld hebben.
Ik heb toevallig vorige maand ook een MTB gekocht voor hetzelfde budget en ik had daarvoor enkele zoekopdrachten ingesteld op 2dehands met specifieke modellen die ik zocht.

Het is uiteindelijk een canyon Exceed CF 5 geworden, zo goed als in nieuwstaat.

@Furiax Mijn mtb komt te koop voor die prijs.

Orbea laufey H-LTD (large) van augustus 2023 inclusief dropper post. Heeft maar 150 km gereden, dus zo goed als splinternieuw. Reden verkoop: enkel gravel bike dat ik gebruik. Mocht je interesse hebben, mag je altijd dm'en.

Wijze fiets, maar 140mm veerweg en een ht-angle van 64,5° is voor het Waasland toch niet optimaal é.
Is dat niet allemaal wat relatief als occasioneel fietser? De fiets is dikke fun. Soms wat harder stoempen en minder vinnig, so be it :cheer:

Decathlon misschien?

Ik heb daar een niet van nieuw te onderscheiden Rockrider van €1700 voor €500 gekocht. Was van de FM van de Decathlon zelf geweest, 1 keer mee gefietst (maar dat weet je nooit zeker).

Is dat niet allemaal wat relatief als occasioneel fietser? De fiets is dikke fun. Soms wat harder stoempen en minder vinnig, so be it :cheer:
Mag ik dat toch een rare uitspraak vinden dat hij dikke fun is als je er maar goed 3x op gereden hebt :P
Zo verslavend zal het dan toch niet zijn :P

Maar die orbea MTB’s zijn wel yumyum! Mijn fietsmaker verdeelt ook santa cruz, oek nie slecht!

Mag ik dat toch een rare uitspraak vinden dat hij dikke fun is als je er maar goed 3x op gereden hebt :p
Zo verslavend zal het dan toch niet zijn :p

Maar die orbea MTB’s zijn wel yumyum! Mijn fietsmaker verdeelt ook santa cruz, oek nie slecht!
De fiets is ook dikke fun, maar ik woon in Gent en ik geraak er nooit om er mee te gaan fietsen.

Laat ons zeggen dat ik een zwak heb voor fietsen, maar dat het vooral is om naar te kijken 😣

Binnen budget en nieuw: Sonder Frontier rigid

Geveerde vorken bij fietsen van dat geld zijn sowieso rommel - dan kan je beter een vaste vork nemen. Zeker voor sporadisch gebruik, want bij een geveerde vork komen ook onderhoud/kosten kijken.
Wil je de fiets achteraf gebruiken als commuter/reisfiets? Geen probleem, heeft alle bevestigingspunten. Achteraf toch een geveerde erop steken? Geen probleem.
Hun stock wielen zijn zeker niet slecht en duurzaam - alleszins veel beter dan andere fietsen die nieuw rond dat budget liggen.
Enig nadeel: de SRAM sx groep is niet echt fantastisch. Voor €200 meer heb je er eentje met Shimano Deore groep, meer value-for-the-money vind ik persoonlijk.

Geveerde vorken bij fietsen van dat geld zijn sowieso rommel
Daar ben ik het niet mee eens.
Die Suntour vorken zijn gigantisch modulair. Daar kan je allerlei onderdelen van vervangen en upgraden (rechststreeks te bestellen via hun website).

En een rockshox judy is misschien wel met 'springs' ipv air. Maar om wat rond te crossen op de plekken waar hij zegt zijn die zeker niet slecht, en onverslijtbaar + geen onderhoud nodig. Heb hier nog een fiets staan met een Judy op van 15 jaar terug. Ik vind die vering absoluut niet slecht, nooit onderhouden, werkt nog perfect.

Zo een Judy zou ik sowieso verkiezen boven geen vering.

Voor wie wat meer wilt weten over die Suntour vorkskes die op alle goedkope MTB's staan :

.... Judy op van 15 jaar terug. Ik vind die vering absoluut niet slecht, nooit onderhouden, werkt nog perfect.
jaja, vorken zijn zoals elk fietsonderdeel, op 15 jaar verslijt er niks en werkt alles perfect! Mijn ketting van 1943 is nog helemaal niet versleten!

Voor wat sporadisch te crossen kijk je veel beter naar een iets bredere band met minder druk in, veel efficiëntere demping dan een dode vork. Zeker voor Vlaanderen.

Mag ik dat toch een rare uitspraak vinden dat hij dikke fun is als je er maar goed 3x op gereden hebt :p
Zo verslavend zal het dan toch niet zijn :p

Cameleonbike?

Nu wil ik een Aeroad bestellen en uiteraard niet in mijn maat en in het wit op voorraad 😭.
Wachten dan maar zeker….

Wel verkrijgbaar met Sram, maar dat zie ik niet zitten tbh

Terug
Bovenaan