Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Ik heb Sram op de gravel, shimano op de koers. Ik denk dat het meer voorkeur is als iets anders.
In het begin was het schakelen bij Sram wat wennen (links/rechts) maar ondertussen heeft dat eigenlijk mijn voorkeur, net als de vorm van de shifters. Shimano schakelt wel net iets sneller.

Moest ik morgen een nieuwe koersfiets kopen, ik zou het eigenlijk niet goed weten... Lichte voorkeur voor Sram.

Enkele redenen waarom ik momenteel nog voor Shimano ga:

- kostprijs cassettes (al vervang je die nu ook weer niet zoveel)
- dot4 remvloeistof ipv mineraalolie (absorbeert water waardoor je wel wat moet opletten om zeker alle 2 jaar die te vervangen, nieuwste SRAM mtb remmen zijn nu ook met mineraalolie)
- ik heb meer materiaal om aan Shimano te werken

Hun full wireless en makkelijk vervangbare batterijen zijn wel een voordeel naar gebruiksgemak.

Ja ik heb van een paar vrienden gehoord dat ze spijt hebben.
Tis niet slecht zeggen ze, maar tis geen Shimano.
Ze hebben het dan voornamelijk over de rival en force groepen.
Ik heb het maar van horen zeggen he

Het is puur voorkeur in feite.
Zoals ik zei beide hebben hun voor en nadelen. Het kan zijn dat bepaalde nadelen doorslaggevend zijn, maar het ligt allemaal dicht tegen elkaar.
Enkel prijs van onderdelen is wel merkbaar duurder bij sram, wat voor mij dan nog het grootste nadeel is.

Had s’morgens een mail gekregen van canyon dat de S terug op voorraad was, maar pas in de middag de mail gezien.
Klik erop, alweer uitverkocht 😂

Had s’morgens een mail gekregen van canyon dat de S terug op voorraad was, maar pas in de middag de mail gezien.
Klik erop, alweer uitverkocht 😂
Even wachten en nog eens kijken, frequent kijken helpt wel. Die mails lopen altijd achter. Ik had ook plots 1 beschikbaar. Er zijn er altijd die bestellen en dan weer annuleren of niet tijdig betalen. Goede keuze om die witte te nemen, hoewel dat rood ook iets heeft, maar op foto minder mooi lijkt. Je gaat het niet beklagen, fiets bolt als een trein.

Ik vind dat rood inderdaad ook wel mooi, maar de witte is net zoals zwart neutraler en tijdloos.

Nog eens nagedacht over de Shimano/Sram keuze en wat over opgezocht.
Beide merken hebben inderdaad hun voor en nadelen. Maar ik houd toch een lichte voorkeur voor Shimano

Ik vind dat rood inderdaad ook wel mooi, maar de witte is net zoals zwart neutraler en tijdloos.

Nog eens nagedacht over de Shimano/Sram keuze en wat over opgezocht.
Beide merken hebben inderdaad hun voor en nadelen. Maar ik houd toch een lichte voorkeur voor Shimano
Het enige plusplunt aan sram vind ik die uitneembare batterijen. Over de di2 geen klagen, ook de app om hem af te stellen werkt zeer goed. Ik dacht dat er in de tour maar 2 ploegen met sram reden

Het enige plusplunt aan sram vind ik die uitneembare batterijen. Over de di2 geen klagen, ook de app om hem af te stellen werkt zeer goed. Ik dacht dat er in de tour maar 2 ploegen met sram reden
Uitneembare batterijen komen er ook aan bij Shimano. Ga er zelf niet meteen mee rijden maar ben benieuwd, bij SRAM was dat namelijk het grootste zwakke punt van het systeem. Ik weet van te veel gevallen waarbij de pogo-pinnetjes die de verbinding vormen met de rest van de derailleur het begeven om er echt vertrouwen in te hebben. Vroeger kon het kapje waar ze onder zaten nog gewoon verwijderd en teruggeplaatst worden, tegenwoordig is dat ook alweer een pak moeilijker..

Binnenkort als tegenmaatregel importheffing op Amerikaanse producten en Sram onbetaalbaar 😃. Sram is zo een merk dat ik niet zou kopen, maar moesten ze het geven zou ik er ook geen nee tegen zeggen. Het merendeel van de ploegen rijdt echter met Shimano. Geen enkele ploeg gebruikt nog Campagnolo.

Edit: oeps toch 1, Cofidis.

Sram hun grootste fabriek staat toch gewoon in Taiwan? Net zoals er nog amper Trek of Specialized frames in Amerika worden gemaakt.

Enkel de naam is Amerikaans, zoals bij 95% de merken staat hun fabriek in Taiwan, China, Maleisië etc.

Voor de Amerikaan zelf zullen hun 'eigen' fietsen inderdaad duurder worden.

Ondertussen is de dérailleur van mijn Amerikaan terug afgesteld en een klein toertje gedaan. Wat een plezier is een goeddraaiende dérailleur toch. Lekker weertje ook!

Sram hun grootste fabriek staat toch gewoon in Taiwan? Net zoals er nog amper Trek of Specialized frames in Amerika worden gemaakt.

Enkel de naam is Amerikaans, zoals bij 95% de merken staat hun fabriek in Taiwan, China, Maleisië etc.

Dat is het wel een beetje verkeerd voorstellen.
Het is meer zo dat het Amerikaanse merken zijn waar alles vanuit Amerika gestuurd en beslist wordt, en de productie elders gebeurt.
Productie is uiteindelijk maar een stukje van wat het merk is en doet.

Sowieso opereren merken in verschillende landen en marken.

Front derailleur van sram staat nog steeds gekend als een minderwaardig product vergeleken met Shimano.

1x zie ik geen goede reden tegenwoordig om niet voor sram te kiezen.
Een minderwaardig product zelfs.
Als in wilt soms niet schakelen of gewoon historiek die vandaag nog altijd als waarheid wordt aangenomen?

Een minderwaardig product zelfs.
Als in wilt soms niet schakelen of gewoon historiek die vandaag nog altijd als waarheid wordt aangenomen?
Kans op een ketting die eraf valt blijft stukken hoger op een sram door de voorderailleur die nog steeds geen Shimano niveau behaalt heeft.

Van alle sram gebruikers die ik in de verschillende fietsgroepen heb blijft de voorderailleur het probleem en de reden waarom ze in de toekomst meer dan waarschijnlijk terugkeren naar Shimano.

Bij de zoektocht naar een gravelbike werd 2x sram mij ook sterk afgeraden door de 2 lokale fietsmakers die ik vertrouw/ken.

Mijn Sram Force AXS is heaven. Maar, ik heb al meer chaindrops door vooraan schakelen op 4000km dan op al mijn voorgaande fietsen met Shimano.

Letterlijk een keer of 8 al, versus 0 keer op 30k km met Shimano.

Dus het klopt imho wel. Of de afstelling is een gewoon veel gevoeliger

Mijn Sram Force AXS is heaven. Maar, ik heb al meer chaindrops door vooraan schakelen op 4000km dan op al mijn voorgaande fietsen met Shimano.

Letterlijk een keer of 8 al, versus 0 keer op 30k km met Shimano.

Dus het klopt imho wel. Of de afstelling is een gewoon veel gevoeliger
Zou volgens het internet wel een groot deel van het probleem zijn, dat hem afstellen tot in de perfectie bijna onmogelijk is.

Hier Sram Apex xplr AXS op de Grizl en dat is (zeker voor de prijs) een uitstekende groep. 1x12, dus geen gekloot met front derailleur.
Op 4000km nog volledig foutloos. Stil, geen chain slap, blijft zeer goed schakelen bij belasting en ook bij multishift zit die er altijd recht op.

Terug
Bovenaan