Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Ik reed vroeger nog met ultegra di2 en nu sram rival op mijn racefiets. De 105di2 op mijn triatlon fiets is miles ahead tegenover beide

Als je spreekt over de ultegra 10speed dan zal 105di2 inderdaad dag en nacht verschil zijn.
Rival is iets minder verfijnd dan 105di2, komt door meerdere redenen. Maar force en red kunnen qua schakelen wedijveren met de gelijke Shimano groep.

Uiteindelijk hangt het ook van meerdere factoren af. Pak je een fiets met al wat versleten componenten, ketting niet perfect gesmeerd, afstelling niet 100% en padje dat een tikje krom staat dan zal de ervaring al totaal anders zijn.
Ook gewoon de instelling van hoe de groep moet schakelen beïnvloed al de ervaring. Zo kan je bij een moderne groep kiezen hoe snel wilt schakelen, of je continue wilt schakelen en of je semi-automatisch wilt schakelen.

En de discussie 105 vs ultegra kan je ook doortrekken naar dura-ace. Een dura-ace schakelt echt niet merkbaar sneller of crisper.
In theorie is dat wel zo aangezien er iets betere technologie op zit, maar dat ga je echt niet merken hoor.
Wat wel grote invloed heeft is de fiets waarop de groep staat. En bij dura-ace is dat vaak met zeer kwaliteit materiaal, waarbij dat bij een 105 toch vaak niet zo is.

Een atoomklok is ook nauwkeurige dan mijn horloge of gsm, maar niet merkbaar beter voor wat ik hem gebruik. Elk segment heeft zijn nut.

Als je spreekt over de ultegra 10speed dan zal 105di2 inderdaad dag en nacht verschil zijn.
Rival is iets minder verfijnd dan 105di2, komt door meerdere redenen. Maar force en red kunnen qua schakelen wedijveren met de gelijke Shimano groep.

Uiteindelijk hangt het ook van meerdere factoren af. Pak je een fiets met al wat versleten componenten, ketting niet perfect gesmeerd, afstelling niet 100% en padje dat een tikje krom staat dan zal de ervaring al totaal anders zijn.
Ook gewoon de instelling van hoe de groep moet schakelen beïnvloed al de ervaring. Zo kan je bij een moderne groep kiezen hoe snel wilt schakelen, of je continue wilt schakelen en of je semi-automatisch wilt schakelen.

En de discussie 105 vs ultegra kan je ook doortrekken naar dura-ace. Een dura-ace schakelt echt niet merkbaar sneller of crisper.
In theorie is dat wel zo aangezien er iets betere technologie op zit, maar dat ga je echt niet merken hoor.
Wat wel grote invloed heeft is de fiets waarop de groep staat. En bij dura-ace is dat vaak met zeer kwaliteit materiaal, waarbij dat bij een 105 toch vaak niet zo is.
Ik spreek wel degelijk over een 12 speed ultegra di2 vs 12 speed 105di2. Zoals je zegt goed afgesteld of niet kan een wereld van verschil zijn

Dus als ik het goed begrijp is de 105di2 miles ahead tegenover ultegra di2 r8170?
Ik heb toch dat gevoel, maar ik nuanceer dat in mijn vorige post. Afstelling is ook een groot deel.
Mer mijn ultegra heb ik vaak wel problemen gehad. Plots in crashmodus, slecht schakelen, …
Met mijn 105 di2 nog geen enkel probleem gehad

Als ik 1500 à 2000 euro aan een tweedehands koersfiets zou willen geven, waar let ik dan best op?

Ik ken niets van standaarden op de koersfiets. Ik lees hier soms zaken dat er niet genoeg clearance voor bredere banden is en dergelijke.

Als ik 1500 à 2000 euro aan een tweedehands koersfiets zou willen geven, waar let ik dan best op?

Ik ken niets van standaarden op de koersfiets. Ik lees hier soms zaken dat er niet genoeg clearance voor bredere banden is en dergelijke.
Schijfremmen ipv velgremmen. Niet persé vanwege de remprestaties maar omdat ge dan uw velgen nooit moet vervangen.

geef mij maar een tarmac, aeroad en dergelijke..

Sorry maar onmogelijk om u nog serieus te nemen :P
Ga in het rijtje staan van die andere 7 miljoen man die daarop rijden voor obvious reasons :P
Het is een beetje inspiratieloos.

En ik zie ook niet zo goed de hype eerlijk gezegd. Er zijn pakweg 5 verdelers in Vlaanderen grof gezegd, courant allesbehalve. En het is ook niet dat je ze veel ziet rijden. Ik was op Charly Gaul de enige die erop rondreed (toch in het voorste startvak en diegene die ik kon zien) en ik heb daar onnoemelijk veel Tarmacs en meerdere aeroads gezien.

En wat zijn die dergelijke dan?

Sorry maar onmogelijk om u nog serieus te nemen :P
Ga in het rijtje staan van die andere 7 miljoen man die daarop rijden voor obvious reasons :P
Het is een beetje inspiratieloos.

En ik zie ook niet zo goed de hype eerlijk gezegd. Er zijn pakweg 5 verdelers in Vlaanderen grof gezegd, courant allesbehalve. En het is ook niet dat je ze veel ziet rijden. Ik was op Charly Gaul de enige die erop rondreed (toch in het voorste startvak en diegene die ik kon zien) en ik heb daar onnoemelijk veel Tarmacs en meerdere aeroads gezien.

En wat zijn die dergelijke dan?
Over smaken en kleuren…
Nee cannondale is een merk dat mij gewoon niets zegt. Net zoals orbea, bianchi, merida, trek en bmc. Zijn merken toen ik een nieuwe fiets zocht zelf niet eens heb bekeken.

Vind de van rysel fietsen er ook wel netjes uitzien. Cube vind ik ook wel leuk materiaal maken.
Feit dat er veel man op een tarmac rijdt, wilt misschien ook wel iets zeggen hé.
Menig profrenner die na hun carrière uit eigen initiatief een tarmac kopen..

Ik zie geen betere fiets eerlijk gezegd op basis van prijs/kwaliteit..
Ik zou bvb. de Propel daar toch al stevig naast zetten.
Super kader, momenteel is de ultegra versie zelfs €1300 goedkoper als de gelijkaardige Canyon. (€1000 voor 105)

Laatst bewerkt:
Maar ik zou geen Canyon aanraden aan iemand als eerste fiets.

Top: zoek wat fietsenmakers op in de buurt die focus hebben op koersfietsen en mountainbikes.

En kom dan hier nog eens horen met wat concrete voorstellen die je hebt gehad.

Merk maakt eigenlijk niet veel uit.

Terug
Bovenaan