Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Volgend jaar nieuwe lease die zal starten in het voorjaar. Tijd voor een nieuwe koersvelo.
Al wat aan het orienteren welke ik wel eens in de winkel wil gaan bekijken, maar pff, veel van de kleuren zijn maar saai.

Ik zoek geen pure aero fiets en geen pure klimfiets, eerder iets tussenin. Heeft vooral met de looks te maken.
Maar toch ook één die nog relatief licht is.

Wat ik momenteel op mijn lijstje heb staan:
- Specialized Tarmac (om één of andere reden altijd mijn favo geweest, rij nu op een sl4)
- Cannondale Supersix
- Wilier Filante
- Giant Propel

Als er mensen nog tips of ervaringen hebben met één van deze altijd welkom voor wat feedback :biglaugh:
Heel tevreden giant propel eigenaar hier.

Tarmac ziet eruit als een klimfiets maar is op 1 of andere manier toch één van de meest aero kaders in het peloton. (S5, tarmac, factor zijn de snelste momenteel)

Giant propel is deze generatie ook een alles fiets. Maar komt wel altijd bij de snellere uit windtunnel testen.

Cannondale supersix is eerder een klimfiets die nu ook een wat aero look heeft gekregen.

Tarmac ziet eruit als een klimfiets maar is op 1 of andere manier toch één van de meest aero kaders in het peloton. (S5, tarmac, factor zijn de snelste momenteel)

Giant propel is deze generatie ook een alles fiets. Maar komt wel altijd bij de snellere uit windtunnel testen.

Cannondale supersix is eerder een klimfiets die nu ook een wat aero look heeft gekregen.
De meest aero is by far de Y1RS. Dan de S5 en dan de Aeroad. Volgens quasi alle testen.
Ga ze zelf maar zoeken, ik heb daar geen zin in :D

Tarmac en S6 zijn redelijk gelijkaardig.

Beetje Aero is ok, maar het moet ook niet te veel zijn, een ruimteschip zoals die Y1RS hoeft voor mij niet. Als ik dan toch kan kiezen bij Colnago, gewoon die V4RS of V5RS.

In een bepaald opzicht vind ik mijn Aeroad al een beetje overdreven en het is inderdaad een fiets die op elke hoek te vinden is. Als ik ga rijden kom ik minstens elke rit 2 dezelfde fietsen tegen. Ze hebben nu weer wat andere kleuren toegevoegd, tja het blijven grijze muizen. Toch zou ik zo weer dezelfde kopen of leasen, mocht budget het toelaten in custom kleur en met dura-ace groep, gewoon omdat die fiets goed zit en goed rijdt. Hij is niet zwaar, lekker stijf en ook goed bergop.

Voor ons als toeristen blijft het natuurlijk allemaal zeer relatief. Op world tour niveau gaat het ook over het prestige, om de beste fiets te hebben.

Specialized profileerde zich graag als het beste merk, met de tarmac die overal lovende commentatoren kreeg. Maar nu Pogacar en Vingegaard zelfs de zwaarste bergritten in de tdf op hun aero fiets afwerken, solo's de norm zijn geworden en de gemiddelde snelheden geëxplodeerd zijn, kan je wel stellen dat Speci hun claim op de troon kwijt is. De lichte semi aero fiets heeft afgedaan anno 2025.
Bij Specialized zijn ze natuurlijk ook niet van gisteren, en zijn ze volop bezig aan een nieuwe Venge die (vermoedelijk) in de Tour van 2026 zijn opwachting zou moeten gaan maken.
Benieuwd of ze zo gewaagd gaan als de Factor. Ik kijk er al naar uit 😛

Voor ons als toeristen blijft het natuurlijk allemaal zeer relatief. Op world tour niveau gaat het ook over het prestige, om de beste fiets te hebben.

Specialized profileerde zich graag als het beste merk, met de tarmac die overal lovende commentatoren kreeg. Maar nu Pogacar en Vingegaard zelfs de zwaarste bergritten in de tdf op hun aero fiets afwerken, solo's de norm zijn geworden en de gemiddelde snelheden geëxplodeerd zijn, kan je wel stellen dat Speci hun claim op de troon kwijt is. De lichte semi aero fiets heeft afgedaan anno 2025.
Bij Specialized zijn ze natuurlijk ook niet van gisteren, en zijn ze volop bezig aan een nieuwe Venge die (vermoedelijk) in de Tour van 2026 zijn opwachting zou moeten gaan maken.
Benieuwd of ze zo gewaagd gaan als de Factor. Ik kijk er al naar uit 😛

Pogacar heeft ook op zijn V5RS gereden in de tour, minimaal uiteraard.
Het punt is vooral dat je met de UCI limiet van 6,8kg zit. De Y1RS zoals Pogacar rondrijdt is net onder of op de 7kg beetje afhankelijk van de omstandigheden. Dan is het natuurlijk een no-brainer om voor een fiets te gaan die een stuk aerodynamischer is en een klein tikkeltje meer weegt.
Hun claim op de troon staat er nog altijd aangezien hun fiets nog altijd sneller is dan de S5 bijvoorbeeld.
file.php

Ik zou niet weten waarom die zou afgedaan hebben. Dat de venge zou terugkomen is al langer een gerucht. Maar een gerucht blijft een gerucht natuurlijk.

En laat ons ook eerlijk zijn, Pogacar zou net zo goed solo’s uit zijn mouw schudden en winnen op een tarmac hoor.
Ik hoef het lijstje van overwinningen, op meerdere parcours, op een tarmac dit jaar niet te maken zeker? Die fiets werkt gewoon.

Specialized wil fietsen slijten. En zover als ik kan zien doen ze dat nog zeer goed.
Ik zie zeer weinig Y1RS’en (nog nooit een recreant op zien rijden) en S5’s.
Maar for the love of god koop u a.u.b. wel een ostro, een filante, een addict of een madone.

Laatst bewerkt:
Elke fabrikant wilt zoveel mogelijk fietsen verkopen, tenzij je ergens iets custom laat maken uit Titanium. Uiteindelijk betalen wij allemaal mee aan de profs hun loon door de fietsen uit het peloton (of de iets goedkopere afkooksels daarvan) te kopen of te leasen.

Die fabrieksfietsen blijven imo wegwerpproducten, die zwaar overpriced zijn. Bij een iets of wat serieuze crash blijf je over met een waardeloos hoopje gekraakte carbon, dat bij elkaar wordt gehouden door de remleidingen.

@MrKend54l Ik vermoed dat je de test van 2024 bovenhaalt. Zonder 1YRS, zonder Factor Prototype, zonder rekening te houden met het feit dat de Cervelo S5 geüpdatet is. Cervelo en Factor steken er wel een stukje bovenuit hoor.

Wat jij onderweg tegenkomt is nu ook niet echt een goeie referentie. Ik heb een kameraad die vrij kort bij de grote Specialized store in Geraardsbergen woont (en dus ook Color Monkey), hij zegt dat daar heel veel Speci rond rijdt terwijl ik dat hier eigenlijk amper zie. Terwijl ze hier de Canyon Aeroads naar je hoofd smijten, je ook veel Scott en Trek ziet en ik wel regelmatig mensen op een S5 zie rondtoeren.
In de hoogdagen van Sven Nys zag je hier meer Colnago rondrijden als eender welk ander merk. Merken hangen zich vast aan toppers en zoiets heeft ook tijd nodig om weer te groeien, Colnago was de laatste jaren toch wel een beetje weggedeemsterd. Colnago hun dealernetwerk is in België bijzonder pover.

Dat Pogacar op eender welke fiets zou winnen is natuurlijk een non-argument. Je kan ook met eender welke auto in de file richting Brussel gaan staan, en toch staat het daar vol met dure bakken.

file.php

@MrKend54l Ik vermoed dat je de test van 2024 bovenhaalt. Zonder 1YRS, zonder Factor Prototype, zonder rekening te houden met het feit dat de Cervelo S5 geüpdatet is. Cervelo en Factor steken er wel een stukje bovenuit hoor.

Wat jij onderweg tegenkomt is nu ook niet echt een goeie referentie. Ik heb een kameraad die vrij kort bij de grote Specialized store in Geraardsbergen woont (en dus ook Color Monkey), hij zegt dat daar heel veel Speci rond rijdt terwijl ik dat hier eigenlijk amper zie. Terwijl ze hier de Canyon Aeroads naar je hoofd smijten, je ook veel Scott en Trek ziet en ik wel regelmatig mensen op een S5 zie rondtoeren.
In de hoogdagen van Sven Nys zag je hier meer Colnago rondrijden als eender welk ander merk. Merken hangen zich vast aan toppers en zoiets heeft ook tijd nodig om weer te groeien, Colnago was de laatste jaren toch wel een beetje weggedeemsterd. Colnago hun dealernetwerk is in België bijzonder pover.

Dat Pogacar op eender welke fiets zou winnen is natuurlijk een non-argument. Je kan ook met eender welke auto in de file richting Brussel gaan staan, en toch staat het daar vol met dure bakken.

file.php
Zijn dat de resultaten met dummy erop of zonder?

Was juist zelf aan het zoeken naar deze lijst maar je bent een stuk sneller dan mij zo te zien.

Zijn dat de resultaten met dummy erop of zonder?

Was juist zelf aan het zoeken naar deze lijst maar je bent een stuk sneller dan mij zo te zien.
Met. Zonder heeft weinig belang.
Een massieve downtube hebben blijkt met berijder amper iets uit te maken, soms zelfs nefast te zijn. Een Tarmac en Madone scoren met dummy veel beter als zonder. Een Foil doet net het omgekeerde, vooral snel als je er niet op zit 😛

Merci allemaal voor jullie bijdrage, de één al wat objectiever als de andere, maar dat is natuurlijk zo bij dergelijke keuze.
Maar wel leuk om te lezen :biglaugh:

Ik ga eerder af op de looks van de fiets dan hoe goed die presteert in de windtunnel.
Cervelo S5 en Colnago Y1Rs zijn echt mijn ding niet :p

Het beste advies is idd gewoon naar de winkel gaan en zien wat mijn goesting is.
Ik ben zowiezo wat Specialized biased door dat ik er al 20 jaar met rij. Maar ook kleurenschema zal een rol spelen.

Es gekeken (alé, chatgtp heeft dat berekend), wat mijn verschil zou zijn in spacers tussen mijn SL4 en de SL8. Teveel spacers vind ik ook niet mooi.
Ik heb nu 10mm en bij SL8 zou ik naar 20-25mm moeten gaan.
Bij Cannondale zou dat 15-20mm zijn.

Sponsoren die een wielerploeg? Ik heb die enkel gezien bij Puck en ik haak wat af op influencermerken.
Nee voor zover ik weet niet, maar dit is toch wel een gevestigde waarde hoor sinds jaar en dag.
Kijk eens op het fiets forum moest je meer intense hebben.
Basso bestaat al lang voor influencers bestond🙂

Nee voor zover ik weet niet, maar dit is toch wel een gevestigde waarde hoor sinds jaar en dag.
Kijk eens op het fiets forum moest je meer intense hebben.
Basso bestaat al lang voor influencers bestond🙂
Eerder nieuwsgierigheid en een algemene ergernis aan het sponsoren van influencers eerder dan topsporters (in wording). Ik heb voorlopig even genoeg fietsen gekocht. 😅

Ik zoek een deftige mtb of gravel voor mijn 8 jaar oude zoon. Wat is er aan te raden in 24"?
Als je er nog niet teveel geld wil aan geven kan je ook eens kijken naar de EXPL900 van Decathlon. Wat ik ook wel leuk vind is iets zoals een Merida Matts J.24, vrij licht omdat er geen vering is maar wel dikke banden. Maar ik zou eens kijken wat fietswinkels in de buurt verkopen van merken.

Terug
Bovenaan