Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

En merk je er iets van? Ik heb dat ook ettelijke maanden genomen nadat de vertegenwoordiger van 6d het als een wondermiddel had omschreven, ik merkte niet echt verschil...
Moeilijk om te zeggen. Ik heb mijn beste waarden ooit, en het is de eerste cycle ooit (2-3 maand ongeveer).

Ceteris paribus is helaas niet van toepassing, maar ik ga het blijven nemen :)

En merk je er iets van? Ik heb dat ook ettelijke maanden genomen nadat de vertegenwoordiger van 6d het als een wondermiddel had omschreven, ik merkte niet echt verschil...

Buiten dat heel uw lijf aan het tintelen was waarschijnlijk :P

De effecten zijn wel merkbaar door betere kortere inspanningen en iets beter tegen opbouw van lactaat kunnen. Maar bij mijzelf was het effect ook eerder laag.
Vooral dat tintelen was zeer irritant.

Beter neem je creatine dan, maar als je de gelukkige bent dan hou je 3kg vocht vast en is het ook een nuloperatie. Maar bij mijzelf is het gelukkig 1kg voor zover ik kan zien.
En de effecten zijn wel goed dus voor mij werkt het wel.

Maar bij duursporten is het gewoon niet evident om een supplement te nemen die echt wonderen doet.
Legaal dan toch. Want sta me toe dat we zeer streng moeten afkeuren dat mensen testosteron gaan inspuiten voor met de snelle groep van de toeristen mee te kunnen.
Dan zijn we echt niet goed bezig, en druist het vooral in tegen gezond en actief te zijn ook op latere leeftijd.

Enige wat ik neem is kaneel en recupshake bij de Langere en zwaardere inspanningen, al de rest is mijn ervaring weggegooid geld of je moet er echt als een prof voor leven en het laatste percentje willen uithalen.

Iemand die goeie recupshake kan aanraden?
Maakt op zich weinig uit, zolang het maar een proteineshake is :p Nu is er op vlak van smaak wel een groot verschil tussen al het aanbod. Daarom ga ik ga meestal voor Whey Perfection van Body&Fit of Gold Standard Whey, aangezien ik die het lekkerste vind.

Iemand die goeie recupshake kan aanraden?
Hangt beetje af van het doel dat ge hebt. Is het omdat ge voelt dat ge moet recupereren -> beter fuelen voor en tijdens de rit. In 99% van de cases is een recupshake compleet overbodig en het geld niet waard. Als ge bij de 1% hoort die de dag zelf of de dag erna opnieuw heel kwalitatief wilt trainen, da's iets anders, maar ik gok dat ge uw vraag dan niet zou stellen op een forum als BG.

Maakt op zich weinig uit, zolang het maar een proteineshake is :p Nu is er op vlak van smaak wel een groot verschil tussen al het aanbod. Daarom ga ik ga meestal voor Whey Perfection van Body&Fit of Gold Standard Whey, aangezien ik die het lekkerste vind.

Beide opties die je geeft zijn geen recuperatie maar puur whey of proteïneshakes.
Dat is niet hetzelfde. In beide opties zit amper tot geen koolhydraten, iets wat essentieel is bij een recuperatieshake.

Hangt beetje af van het doel dat ge hebt. Is het omdat ge voelt dat ge moet recupereren -> beter fuelen voor en tijdens de rit. In 99% van de cases is een recupshake compleet overbodig en het geld niet waard. Als ge bij de 1% hoort die de dag zelf of de dag erna opnieuw heel kwalitatief wilt trainen, da's iets anders, maar ik gok dat ge uw vraag dan niet zou stellen op een forum als BG.

Staat los van uw gevoel op de fiets. Zelfs met een zeer goed fuelingplan ga je nog in een defecit zitten na uw rit.
Dat je de uw koolhydraat voorraad wil aanvullen is begrijpelijk en bevordelijk.
Eiwitten zijn na een inspanning zeer belangrijk, zonder discussie, of je nu de dag erna of niet terug gaat trainen. Er wordt heel veel verloren met het niet goed omgaan met voldoende en snel genoeg eiwitten opnemen na inspanning.

Een recuperatieshake combineert de koolhydraten en de eiwitten, dat is wat het zo goed maakt.
Maar het klopt dat dit niet de enige optie is. Als jij direct na uw inspanning een volwaardig maal neemt rijk aan koolhydraten en eiwitten dan is dat zeker beter voor de portemonnee.
En als je iets neemt zonder eiwitten dan is een pure wheyshake direct ernaa of erbij gewoon een goeie optie.

Met uw 1% doe je toch wel een serieuze onderschatting vrees ik. Ik wil ze geen brood geven diegene hier die 5x in de week sporten.
Zelfs los daarvan is voeding voor, tijdens en na belangrijk voor iedereen die sport.

Staat los van uw gevoel op de fiets. Zelfs met een zeer goed fuelingplan ga je nog in een defecit zitten na uw rit.
Dat je de uw koolhydraat voorraad wil aanvullen is begrijpelijk en bevordelijk.
Eiwitten zijn na een inspanning zeer belangrijk, zonder discussie, of je nu de dag erna of niet terug gaat trainen. Er wordt heel veel verloren met het niet goed omgaan met voldoende en snel genoeg eiwitten opnemen na inspanning.
Er zit inderdaad wat meer nuance op dan hoe ik het initieel stelde, maar in grote lijnen zijn we het volgens mij wel eens. En je zegt zelf ook eigenlijk het belangrijkste punt:

Maar het klopt dat dit niet de enige optie is. Als jij direct na uw inspanning een volwaardig maal neemt rijk aan koolhydraten en eiwitten dan is dat zeker beter voor de portemonnee.

En dat is voor veel mensen net de kern. Een recuperatieshake kan handig zijn, maar is zelden noodzakelijk. Het hoeft zelfs niet “direct” na de inspanning te zijn: zolang je binnen de paar uur een volwaardige maaltijd neemt met voldoende koolhydraten en eiwitten, zit je voor het overgrote deel van de recreatieve sporters gewoon goed.

De voorbije jaren zijn er ook heel wat studies verschenen die die strikte claims rond “het anabolic window”, “no shake no gains” of “eiwitten meteen na de rit” sterk nuanceren. Voor wie geen dubbele trainingsdagen doet of structureel op hoog volume/intensiteit traint, maakt dat timingverschil in de praktijk vaak weinig uit.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat eiwitten belangrijk zijn - daar is geen discussie over. Maar het punt is eerder: die haal je perfect uit een normaal, gevarieerd voedingspatroon. En daar wringt het soms een beetje voor mij: ik zie mensen zonder veel nadenken veel geld uitgeven aan shakes en poeders, terwijl ze met dezelfde moeite (en minder budget) al heel ver raken met gewone voeding.

Voor wie 4–5 keer per week traint, laat staan met intensiteit, is voeding voor, tijdens én na de inspanning uiteraard belangrijk. Maar dat betekent niet automatisch dat een recuperatieshake de beste of enige oplossing is. Vaak is het gewoon de meest gemakkelijke - en daar speelt de industrie gretig op in. En dat zou ik ook doen als industriezijnde, die marges op idioot simplistische producten als whey zijn echt krankzinnig.

Tldr: shakes zijn geen kwaad, maar ze lossen ook geen fundamenteel slecht voedingspatroon op. En voor veel sporters wordt de winst overschat ten opzichte van wat een consistente, evenwichtige voeding op lange termijn oplevert.

Qua gezond eten zit het redelijk goed (enkel chocolade is het grote gevaar ;):))
Voor de 2 a 3 keer 45--60min per week op zwift is het niet nodig.
Is vooral voor na de langere/zwaardere ritten in het weekend. Al vanalles geprobeerd qua voeding/repen/koeken etc (qua drank altijd 1 liter water en 1 liter sportdrank mee), maar op een duur kan je niet blijven eten. Altijd al een enorm vermoeid/zwaar gevoel na een lange rit. Direct de goeie maaltijd is ook niet altijd mogelijk, dus daarom op zoek naar recuperatieshake om eens te proberen. Kan geen kwaad denk ik (buiten wat euro's kwijt).

Er zit inderdaad wat meer nuance op dan hoe ik het initieel stelde, maar in grote lijnen zijn we het volgens mij wel eens. En je zegt zelf ook eigenlijk het belangrijkste punt:

En dat is voor veel mensen net de kern. Een recuperatieshake kan handig zijn, maar is zelden noodzakelijk. Het hoeft zelfs niet “direct” na de inspanning te zijn: zolang je binnen de paar uur een volwaardige maaltijd neemt met voldoende koolhydraten en eiwitten, zit je voor het overgrote deel van de recreatieve sporters gewoon goed.

De voorbije jaren zijn er ook heel wat studies verschenen die die strikte claims rond “het anabolic window”, “no shake no gains” of “eiwitten meteen na de rit” sterk nuanceren. Voor wie geen dubbele trainingsdagen doet of structureel op hoog volume/intensiteit traint, maakt dat timingverschil in de praktijk vaak weinig uit.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat eiwitten belangrijk zijn - daar is geen discussie over. Maar het punt is eerder: die haal je perfect uit een normaal, gevarieerd voedingspatroon. En daar wringt het soms een beetje voor mij: ik zie mensen zonder veel nadenken veel geld uitgeven aan shakes en poeders, terwijl ze met dezelfde moeite (en minder budget) al heel ver raken met gewone voeding.

Voor wie 4–5 keer per week traint, laat staan met intensiteit, is voeding voor, tijdens én na de inspanning uiteraard belangrijk. Maar dat betekent niet automatisch dat een recuperatieshake de beste of enige oplossing is. Vaak is het gewoon de meest gemakkelijke - en daar speelt de industrie gretig op in. En dat zou ik ook doen als industriezijnde, die marges op idioot simplistische producten als whey zijn echt krankzinnig.

Tldr: shakes zijn geen kwaad, maar ze lossen ook geen fundamenteel slecht voedingspatroon op. En voor veel sporters wordt de winst overschat ten opzichte van wat een consistente, evenwichtige voeding op lange termijn oplevert.

Sorry maar hoe langer je wacht na je workout om je koolhydraten her aan te vullen, hoe slechter het herstel/adaptatie.
De consensus is nog steeds dat je na je workout asap dient aan te vullen ook voor de mensen die geen hoog volume draaien wil je je herstel en adaptatie optimaliseren.
Kan je niet binnen het uur een deftige maaltijd eten dan zeker iets snacken met eiwit en koolhydraten gevolgd door een volwaarde maaltijd.. Daar zitten de gains van de laatste jaren.. visma was het boegbeeld om maniakaal met de voeding bezig te zijn en velen zijn gevolgd.

Een wheyshake is wel pakken goedkoper dan dezelfde hoeveelheid proteïne uit vaste voeding.

En de meeste dingen die je dagdagelijks eet zitten al vol carbs, dus is aanvullen met whey (ipv een “echte” recupshake) echt wél zinnig.

Breng eens je macro’s in kaart doorheen een week, ik ben er 100% zeker van dat iedereen te weinig proteins eet. Tenzij je als een halve barbaar elke dag een halve koe en 12 eieren eet.

Sorry maar hoe langer je wacht na je workout om je koolhydraten her aan te vullen, hoe slechter het herstel/adaptatie.
De consensus is nog steeds dat je na je workout asap dient aan te vullen ook voor de mensen die geen hoog volume draaien wil je je herstel en adaptatie optimaliseren.
Kan je niet binnen het uur een deftige maaltijd eten dan zeker iets snacken met eiwit en koolhydraten gevolgd door een volwaarde maaltijd.. Daar zitten de gains van de laatste jaren.. visma was het boegbeeld om maniakaal met de voeding bezig te zijn en velen zijn gevolgd.
Volgens mij praten we hier wat naast elkaar. De oorspronkelijke vraag was “welke shake is de beste?”, en mijn insteek was vooral: is zo’n shake voor de meeste mensen überhaupt nodig?
Ik begrijp niet goed waarom dit nu verschuift naar een discussie over top-level optimalisatie en Visma? Het feit dat Visma erbij wordt gehaald illustreert dat eigenlijk al: onze trainingsarbeid, volumes en doelen zijn nu eenmaal totaal niet te vergelijken met die van profrenners.

Als we het dan toch inhoudelijk bekijken, dan is nuance hier wel belangrijk. Timing is niet de primaire factor voor herstel of adaptatie; totale energie- en eiwitinname over de dag zijn dat wel. ASAP aanvullen kan helpen in specifieke contexten, maar is zeker niet kritisch voor iedereen. Het zogenaamde “anabolic window” is veel breder dan vaak wordt voorgesteld.
En wat Visma betreft: hun recente vooruitgang komt niet door “asap een shake nemen” of enkel voeding, maar door het volledige energieverhaal veel beter te beheersen: van energie-output (aerodynamica, pacing) tot energiebeschikbaarheid (voeding over de dag, slaap, herstel). Dat is iets heel anders dan de boodschap dat een shake na elke training essentieel zou zijn.

Shakes kunnen handig zijn, zeker praktisch, maar ze zijn geen noodzakelijke voorwaarde voor herstel of adaptatie bij de meeste recreatieve sporters. Zelf niet voor de recreanten die zich prof wanen. Het is allemaal veel en veel genuanceerder dan wat typische sportinfluencers willen doen uitschijnen door middel van een selectieve lezing van papers. De absolute stellingen die gemaakt worden in het topic van sportvoeding zijn quasi altijd een pak genuanceerder.

Een wheyshake is wel pakken goedkoper dan dezelfde hoeveelheid proteïne uit vaste voeding.

En de meeste dingen die je dagdagelijks eet zitten al vol carbs, dus is aanvullen met whey (ipv een “echte” recupshake) echt wél zinnig.

Breng eens je macro’s in kaart doorheen een week, ik ben er 100% zeker van dat iedereen te weinig proteins eet. Tenzij je als een halve barbaar elke dag een halve koe en 12 eieren eet.
Lukt me prima, en ik hoef daar verre van een halve koe voor te eten. Zelfs geen heel pot Skyr!

Lukt me prima, en ik hoef daar verre van een halve koe voor te eten. Zelfs geen heel pot Skyr!

Dan zijn er 2 mogelijkheden.
Of je eet te weinig. Of uw voedingspatroon is zeer eiwit gericht.

Een pot skyr van 1kg bevat 110g eiwitten. Eén pot skyr bevat heel veel eiwitten per 100g, weinig producten die zo eiwitrijk is.
Voor mijn lichaamsgewicht van 67kg is dit net net voldoende gezien 2g/kg. Ik moet dus dagelijks meer dan een pot skyr eten.
Als je 75kg weegt moet je al 150g eten.

Exact de reden waarom ik voor whey shake kies :) Voor koolhydraten zijn relatief veel makkelijke en goedkope manieren op ze terug aan te vullen, proteïne al veel minder (voor mij) althans.

Terug
Bovenaan