Staat los van uw gevoel op de fiets. Zelfs met een zeer goed fuelingplan ga je nog in een defecit zitten na uw rit.
Dat je de uw koolhydraat voorraad wil aanvullen is begrijpelijk en bevordelijk.
Eiwitten zijn na een inspanning zeer belangrijk, zonder discussie, of je nu de dag erna of niet terug gaat trainen. Er wordt heel veel verloren met het niet goed omgaan met voldoende en snel genoeg eiwitten opnemen na inspanning.
Er zit inderdaad wat meer nuance op dan hoe ik het initieel stelde, maar in grote lijnen zijn we het volgens mij wel eens. En je zegt zelf ook eigenlijk het belangrijkste punt:
Maar het klopt dat dit niet de enige optie is. Als jij direct na uw inspanning een volwaardig maal neemt rijk aan koolhydraten en eiwitten dan is dat zeker beter voor de portemonnee.
En dat is voor veel mensen net de kern. Een recuperatieshake
kan handig zijn, maar is zelden noodzakelijk. Het hoeft zelfs niet “direct” na de inspanning te zijn: zolang je binnen de paar uur een volwaardige maaltijd neemt met voldoende koolhydraten en eiwitten, zit je voor het overgrote deel van de recreatieve sporters gewoon goed.
De voorbije jaren zijn er ook heel wat studies verschenen die die strikte claims rond
“het anabolic window”,
“no shake no gains” of
“eiwitten meteen na de rit” sterk nuanceren. Voor wie geen dubbele trainingsdagen doet of structureel op hoog volume/intensiteit traint, maakt dat timingverschil in de praktijk vaak weinig uit.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat eiwitten belangrijk zijn - daar is geen discussie over. Maar het punt is eerder: die haal je perfect uit een normaal, gevarieerd voedingspatroon. En daar wringt het soms een beetje voor mij: ik zie mensen zonder veel nadenken veel geld uitgeven aan shakes en poeders, terwijl ze met dezelfde moeite (en minder budget) al heel ver raken met gewone voeding.
Voor wie 4–5 keer per week traint, laat staan met intensiteit, is voeding voor, tijdens én na de inspanning uiteraard belangrijk. Maar dat betekent niet automatisch dat een recuperatieshake de beste of enige oplossing is. Vaak is het gewoon de meest gemakkelijke - en daar speelt de industrie gretig op in. En dat zou ik ook doen als industriezijnde, die marges op idioot simplistische producten als whey zijn echt krankzinnig.
Tldr: shakes zijn geen kwaad, maar ze lossen ook geen fundamenteel slecht voedingspatroon op. En voor veel sporters wordt de winst overschat ten opzichte van wat een consistente, evenwichtige voeding op lange termijn oplevert.