Goed gedaan. Al hoop ik dat je uw nieuw dak serieus hebt volgestouwd met isolatie.
Al hoop ik wel dat je in uw renovatie rekening hebt gehouden met ventilatie en dus een ventilatiesysteem?
Indien iets technisch niet gaat, dan gaat het niet hé. Maar bon, persoonlijk zou ik eerder een airco daar hangen ipv radiatoren. Op voorwaarde dat je de woning voor de rest zwaar isoleert. Al had je eventueel LT radiatoren kunnen hangen. Ik hoop dan ook dat je dat laatste gedaan hebt, anders zit je binnen dit en 10 - 20 jaar eventueel met de gebakken peren.
Al moet ik zeggen dat ik mijn woning zwaar geïsoleerd heb en dat ik eigenlijk niet echt nood heb aan verwarming boven, voor mijn slaapkamers. Als het mijn bureau is, dan is dat anders. Maar dat is niets wat ofwel een LT radiator of een airco al dan niet tijdelijk kan opvangen. Het blijft zelfs bij vriestemperaturen daar goed ok. Het voordeel dat isolatie u geeft.
Je bent dus op weg. Zo moet het.
Als uw factuur van 180/mnd naar 480/mnd gaat dan is dat pijnlijk. En klagen moogde gij altijd. Maar daarom heb ik er nog geen compassie mee hé. Al heb ik in uw specifiek geval toch iets van compassie omdat je de pech hebt dat het te vroeg te snel is gekomen en je toch bezig was met de conversie van de woning naar goede isolatie te voorzien zodanig dat je zo'n prijsstijgingen eigenlijk niet zou gekend hebben of dat die toch eigenlijk zwaarder getemperd waren.
Maar zoals je zelf zegt, je hebt zelf al maatregelen genomen omdat je weet dat het anders pijnlijk is. Good for you. Het blijft pijnlijk, maar je hebt geen andere keuze.
Voor mijn part : niemand.
Totdat de prijzen gedaald zijn rekening houdende met de kost die er nodig zijn om die woningen in orde te stellen. En dat je dus in plaats van 200k maar 100 - 130k had betaald.
De realiteit gaat echter zijn dat mensen dat toch nog altijd gaan blijven kopen tegen die prijzen en dat er geknipt gaat worden in andere gezinsuitgaven of dat mensen kleiner gaan wonen om het betaalbaar te houden.
Of desnoods in plaats van de volledige woning te verwarmen, verwarmen ze enkel de slaapkamer van de kleine, en is de living etc een x aantal graden lager gezet, om op die manier toch nog wat meer die kost te drukken.
Maar als dat het nieuwe normaal gaat zijn, dan gaat dat toch nog wel een weerslag hebben.