Zolang er geen capaciteitstarief is, is er geen aansporing om het verbruik van je warmtepomp zo te gaan plannen dat het de druk op het net zo veel mogelijk spreidt.
Voor een individuele eindverbruiker kan ik inderdaad eigenlijk niet stellen dat hij met een analoge meter het net zwaarder belast dan met een digitale meter, daar heb je gelijk in, omdat je ook zonder de prijsprikkel er voor kan kiezen om je verbruik zo goed mogelijk te spreiden.
Zo is het helaas wel. Enkel het financiële drijft de mensen om stappen te zetten.
Zelf heb ik die motivering van een ingewikkeld principe zoals de capaciteitstarief helemaal niet nodig. Alles is led, en de toestellen kijk ik af en toe wel eens na of ze qua verbruik binnen de huidige normen vallen.
Ik zie helaas nog teveel mensen die een enorme capaciteit hebben aan zonne-energie op hun dak, maar hun toestellen en verlichting vallen onder grootverbruik. Maar aangezien ze overcapaciteit van de panelen hebben doen ze geen enkele moeite om dit aan te pakken. Zonde.
Ik heb nooit gezegd dat je de grote boeman bent. Enkel dat jouw situatie ook deel van het probleem is. Net zoals die drie punten die je daar opsomt. Die zijn ook deel van het probleem. Een groter deel van het probleem. Net zoals groene dogma's uit het verleden deel van het probleem zijn. Als je tegen dat laatste loopt te vitten, moet je niet verbaasd zijn als iemand je wijst op je eigen situatie.
Ik denk dat de vraag die deze ganse discussie kan afsluiten misschien de volgende is. Stel dat jij zoals ik indertijd de kennis had om de ideale combinatie te maken, zowel financieel als ecologisch gezien voor uw eigen woning van energie te voorzien - jij dan zou zeggen; Neen ik wil geen anologe meter, ik wil een digitale meter hebben en meer betalen net zoals een groot deel van de bevolking!!
Het argument dat je wil maken met je hele post is dat er binnen België ook grotere wantoestanden zijn te vinden, en buiten België zeker.
En ik kan niet argumenteren tegen feiten, ik heb zelf genoeg gezien hoe het er in minder rijke landen aan toe gaat. Maar dat is dan weer géén valabel argument of het hier maar z'n gang te laten gaan.
Zie ook: het hele ethische vraagstuk hoe we het kunnen rijmen dat we als continent economische groei en rijkdom hebben vergaard door niet te kijken naar de ecologische gevolgen. En nu vanuit een soort moreel superieure positie denken onze wil te kunnen opleggen aan landen die eigenlijk net hetzelfde doen nu, als wat wij vroeger gedaan hebben.
Ik denk niet dat we hier kunnen zeggen dat we het zijn gang maar laten gaan. Oké er zijn verkeerde politieke beslissingen genomen, maar ik vergelijk wel graag eens met andere landen en dan doen we het beter dan gemiddeld. ( ik kijk hiervoor enkel naar europa ).
Het gras is ook altijd groener aan de overkant voor sommige. ( ik zeg dit algemeen )
Het staat me voor dat er een periode is geweest waarin de digitale meter prioritair bij zonnepaneeleigenaars werd geïnstalleerd, en dat ze dit niet konden weigeren.
De 15 jaar terugdraaien etc, het hele principe was een grote fout. Zoals er in de weg naar groene energie meer foute beslissingen dan juiste beslissingen genomen zijn. Tommelein is ondertussen nog steeds rustig burgemeester van Oostende. En Peeters minister in de Vlaamse regering.
Tommelein mag mij betreft een gevangenisstraf ondergaan. Politiekers komen werkelijk met alles weg. Voor onze job zijn dit type politiekers werkelijk de hel.
Een andere dan maar. Wederom, ik snap waar het vandaan komt, maar je kan moeilijk verwachten dat er geen reactie komt op wat je schrijft, of de manier waarop je het neerschrijft?
Vrij egoïstisch natuurlijk, maar de energieprijzen raken mij helemaal niet. Vanaf begin maart ben ik al energie aan het sparen dmv van mijn zonnepanelen en terugdraaiende teller, om vervolgens die opgespaarde energie te gebruiken om mijn woning de gehele winter te verwarmen op een airco. Elektriciteit zal ik hoogstwaarschijnlijk op een 0 verbruik komen.
Ik denk dat het de manier is waarop je dit benadert of leest, nefast is voor hoe je er uiteindelijk over denkt.
Zelf lees ik niets verkeerd, maar ik moet wel toegeven dat ik vaak verkeerd begrepen wordt als ik iets neerschrijf.. Het komt soms cru over wat helemaal niet zo bedoel is. Iets wat ik nooit ervaar in een face to face.