Aanslag Trump: nieuwe aanslag nabij golfterrein

Ik ga het qua beleid niet betwisten, denk dat je op dat vlak gewoon voor een héél groot stuk gelijk hebt.
Maar de Amerikanen kiezen niet voor een regering, ze kiezen voor een leiderschapsfiguur die vervolgens een regering aanstelt.
Dat is een fundamenteel ander systeem dan het onze natuurlijk.

Je kan dat logisch benaderen en zeggen dat de regering benoemt belangrijker is dan die figuur zelf, en dat kiezers daarover heen moete kijken, maar niet iedereen stemt op zo'n manier en ook dat is hun volste recht. Plus feitelijk heeft Trump ook zo'n kiezers: zullen genoeg evangelical /strenggelovige kiezers zijn die ook niet bepaald fan zijn van Trump's immoreel gedrag, maar die enorm blij zijn met de extra conservatieve rechters in het hooggerechtshof bijvoorbeeld.

Het is dan ook het falen van de Democraten om ook een kandidaat aan te duiden die de kiezers op zoveel mogelijk domeinen kan aanspreken.
Je gaat geen toeristen naar de Panne lokken met de boodschap "kom naar hier, uw tenen vriezen er hier tenminste niet af!", en de toeristische dienst van Antarctica gaat ook meer focussen op de pinguïns en het poollicht dan op het risico op frostbite.

En on topic: deze mislukte aanslag is op dat vlak een "meevaller" voor de Republikeinen: hun kandidaat wordt net niet neergeschoten en staat terug recht met een gebalde vuist, dat is hetgeen wat mensen nu éénmaal verwachten van hun leider: kracht uitstralen. Zelfs al heeft (of cru gesteld had) Biden meer wijsheid in pacht (, wijsheid die overigens ook niet echt super gecommuniceerd wordt met de ene verspreking na de andere).

Ik denk dan nog steeds: f*cking hell: op 330 miljoen mensen vind je gerust iemand die én sterker is én wijzer én liefst ook geen 77+, maar tja, de discussie over kiezen tussen pest en cholera is meer voor het reguliere US politics topic.
Helemaal akkoord, en over dat laatste heb ik nog een goeie podcasttip: https://freakonomics.com/podcast/why-dont-we-have-better-candidates-for-president/

Ik denk dan nog steeds: f*cking hell: op 330 miljoen mensen vind je gerust iemand die én sterker is én wijzer én liefst ook geen 77+, maar tja, de discussie over kiezen tussen pest en cholera is meer voor het reguliere US politics topic.
Uiteraard. En in de voorverkiezingen waren die er ook, voor beide partijen kan ik meteen een naam zeggen van iemand die meegedaan heeft, aan al die criteria voldoet, en het (op papier althans) fantastisch zou doen. Maar die zijn niet verkozen voor de nominatie. Trump en Biden wel.

Natuurlijk, die voorverkiezingen waren dit jaar een formaliteit en allesbehalve een level playing field. Het probleem was niet dat er niemand anders was, het probleem was ook niet dat het niet duidelijk was dat er betere alternatieven waren, het probleem was wel dat ze vanaf het begin geen enkele kans maakten om de voorverkiezingen te winnen. Enkel Trump en Biden hadden die kans.

Zoals ik al eerder zei kan het ook allemaal net de toon milderen en moet er geen politieke recuperatie masterclass zijn.

Hij schreef een nieuwe speech, waarmee hij nu “het land wil verenigen”. Hij voegde er wel meteen aan toe: “Maar ik weet niet of dat mogelijk is. De bevolking is erg verdeeld.”
Trump suggereerde wel dat de verkiezingsstrijd tussen hem en president Joe Biden voortaan “beschaafder” zou kunnen verlopen, zonder details te geven. Over het telefoontje dat hij na de aanslag van Biden kreeg, zei hij dat het “goed” was en dat Biden zelf “erg vriendelijk” bleek.

Benieuwd naar die speech.

Ik vind de foto van de kogel midflight ook wel indrukwekkend vanuit technisch oogpunt,

Enige waar ik me aan erger, maar is ook totaal off-topic, is sommige pers die dan doet alsof dat de kogel is die Trump geraakt heeft, terwijl je duidelijk ziet dat deze het oor onderaan zou raken. Maar zoals ik zei: offtopic, eigenlijk zouden we een heel topic kunnen vullen met journalistieke belachelijkheden.

t schijnt dat mensen met een bijna-doodservaring regelmatig van levenshouding en karakter veranderen waarbij ze socialer, vriendelijker, gematigder etc worden. Hopelijk is dat bij Trump ook zo. Hij heeft nu wel niet letterlijk het licht aan het einde van de tunnel gezien, maar hopelijk wel figuurlijk.

Ik ben niet echt voorstander van Trump, maar nog mensen die de foto met zijn vuist in de lucht echt badass vinden? Je moet er maar aan denken en ook de veerbaarheid hebben om dat te doen net na een moordpoging. Ik wou dat diezelfde ruggengraat die zo een acties teweeg brengt, ook terug te vinden was in Belgische politici.
Het is volgens mij vooral 'fight (, freeze) or flight' in de praktijk. Dit is zijn reactie onder stress: terugvechten.

Het blijft vooralsnog heel stil omtrent het motief van de dader. Uit interviews met voormalige klasgenoten is gebleken dat hij een loner was en gepest werd, maar er werd niets gezegd over een uitgesproken politieke voorkeur.

En dan nog het gegeven dat hij als Republikein geregistreerd staat, maar wel een doneerde aan een Democratische PAC. Mogelijks liet hij zich registereren als Republikein om met de voorverkiezingen tegen Trump te kunnen stemmen. Dat zal nog moeten blijken.

Het blijft vooralsnog heel stil omtrent het motief van de dader. Uit interviews met voormalige klasgenoten is gebleken dat hij een loner was en gepest werd, maar er werd niets gezegd over een uitgesproken politieke voorkeur.

En dan nog het gegeven dat hij als Republikein geregistreerd staat, maar wel een doneerde aan een Democratische PAC. Mogelijks liet hij zich registereren als Republikein om met de voorverkiezingen tegen Trump te kunnen stemmen. Dat zal nog moeten blijken.
Allemaal speculatie. Het onderzoek loopt en zijn smartphone en laptop worden nog onderzocht. Benieuwd wat daaruit gaat komen.

Kan gewoon zijn dat die zijn heel leven gepest is geworden en nu nog even iets schokkends/groots wou doen, als een soort van bewijs dat hij toch geen nietsnut was. Deze actie hoeft niet per se politiek gekleurd te zijn.

Het is gewoon een gek , zoals er zoveel rondlopen. Een gek met wapens. Want dat kan in Amerika. Nuja, hier zou je er via omwegen ook wel aankunnen. Vraag me wel af of hij in een netwerk zou zitten of echt alleen alleen handelde.

Het is gewoon een gek , zoals er zoveel rondlopen. Een gek met wapens. Want dat kan in Amerika. Nuja, hier zou je er via omwegen ook wel aankunnen. Vraag me wel af of hij in een netwerk zou zitten of echt alleen alleen handelde.

FBI heeft al bevestigd dat de schutter naar alle waarschijnlijkheid alleen handelde.

t schijnt dat mensen met een bijna-doodservaring regelmatig van levenshouding en karakter veranderen waarbij ze socialer, vriendelijker, gematigder etc worden.
Toen hij met COVID-19 in het ziekenhuis lag zag het er toch ook een moment niet goed uit (wat weliswaar pas nadien bekend werd). Gematigder werd hij toen zeker niet.

Persoonlijk denk ik niet dat er iets gaat veranderen en we al snel terug gaan keren naar de situatie zoals voorheen.

Gek met wapens. Blijkbaar heeft die gewoonweg het wapen van zijn vader gebruikt.
Tis alleszins weer een sterk voorbeeld van hoe "the good guy with a gun stops the bad guy with a gun" in realiteit niet werkt.

Gek met wapens. Blijkbaar heeft die gewoonweg het wapen van zijn vader gebruikt.
Tis alleszins weer een sterk voorbeeld van hoe "the good guy with a gun stops the bad guy with a gun" in realiteit niet werkt.

De bad guy is toch gestopt door een good guy with a gun? Te laat, dat wel.

De bad guy is toch gestopt door een good guy with a gun? Te laat, dat wel.
Nee. De "good guy with a gun" gaat over burgers. De bad guy is niet gestopt door een burger, maar door wapens uitgedeeld aan de staat om burgers te beschermen. Je kunt helemaal niet doen alsof dat hetzelfde is, want het is letterlijk diametraal het tegenovergestelde van waar die slagzin voor staat.

Biden zou hier best een zware antiwapencampagne aan kunnen koppelen, maar of hij daar de puf voor heeft, en hem dat de swing votes zou opleveren, dat betwijfel ik.

Laatst bewerkt:
Nee. De "good guy with a gun" gaat over burgers. De bad guy is niet gestopt door een burger, maar door wapens uitgedeeld aan de staat om burgers te beschermen. Je kunt helemaal niet doen alsof dat hetzelfde is, want het is letterlijk diametraal het tegenovergestelde van waar die slagzin voor staat.
Een gewapende burger (good guy) die een gewapende aanvaller (bad guy) neerschiet, is een ideaalbeeld. Maar het kan in de praktijk ook neerkomen op een opbod die het monopolie op geweld door de staat ondergraaft en je een vrijgeleide krijgt als burger om te pas en te onpas je wapen boven te halen. Het zijn die grijze zones die gevaarlijk zijn. In het geval van Kyle Rittenhouse als vigilante wordt dit allemaal politiek geïnstrumentaliseerd. Dat er wordt gepleit om leerkrachten wapens te geven in geval van een school shooting is ook absurd in onze ogen. Je zit daar met een maatschappij die het normaal vindt dat school shootings überhaupt een ding zijn.

Biden zou hier best een zware antiwapencampagne aan kunnen koppelen, maar of hij daar de puf voor heeft, en hem dat de swing votes zou opleveren, dat betwijfel ik.
Goh, ik zou het eerder als een argument voor het 2nd amendment zien. Was het oorspronkelijk doel niet dat de burger wapens kan hebben om een bedreiging voor hun democratie te kunnen verwijderen? En is volgens sommigen Trump niet exact dat, een bedreiging voor de democratie?

Goh, ik zou het eerder als een argument voor het 2nd amendment zien. Was het oorspronkelijk doel niet dat de burger wapens kan hebben om een bedreiging voor hun democratie te kunnen verwijderen? En is volgens sommigen Trump niet exact dat, een bedreiging voor de democratie?
Oorspronkelijk misschien, maar ik heb de indruk dat er nu veel wantrouwen is naar de overheid toe en dat burgers zichzelf bewapenen omdat ze zichzelf beter vertrouwen dan de elite "ginderachter" in Washington. Self-governance. Instinctief wil ik daar nog wel in meegaan en zeker als er tekenen zijn dat de staat een bedreiging vormt voor de veiligheid of wanneer de staat niet meer "in staat" is om veiligheid te garanderen. In de praktijk is dat toch een grijze zone dat een potentieel gevaar inhoudt.

Als je het 2nd Amendment op die manier wilt verkrachten, én als je het neerschieten van een democratische kandidaat een democratische uitkomst vindt, klopt dat inderdaad.

Het 2nd Amendment spreekt nergens over een democratie: A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed.

For much of its early history, the Second Amendment went largely unscrutinized by the Supreme Court. The few nineteenth century cases implicating the Second Amendment established for a time that the Amendment was a bar to federal, but not state, government action,1 and the Court’s only significant Second Amendment decision in the twentieth century seemed to suggest that the right protected under the Amendment was tied only to state militia use of certain types of firearms.2 In this relative vacuum, the lower federal courts and legal scholars disputed the meaning of the Second Amendment and how it applied, if at all, to an expanding universe of federal, state, and local laws governing the private possession and sale of firearms

Dus heeft nooit gediend voor een "bedreiging voor de democratie". In oorsprong ging het om de militie van een staat, die bepaalde wapens mocht hebben, om vrij te blijven. En in de voorverkiezingen heeft Trump er nergens voor gezorgd dat een staat niet meer vrij zou blijven. Het hebben van het wapen, is ook iets anders dan het goedpraten van het gebruiken ervan. Er is nog geen moord goedgepraat door het 2nd Amendment, of geen aanslag. Dit is domestic terrorism en een aanslag op de democratie, niets anders.

Benieuwd naar de hoorzittingen van Kimberly Cheatle, chef Secret Services én protegé van Biden, in het Huis vandaag. Als die zwaar door de mangel wordt gehaald en richting ontslag neigt straalt dit slecht af op Biden. Daarbij hoort ook de opvallende verzoenende taal van Trump, waarbij hij Biden de wind uit de zeilen haalt. Campagnegewijs is dit een strategisch sterke zet van het team van Trump.

Maar nogmaals: 4 maanden is nog lang.

Terug
Bovenaan