Acid 'exposet' Reuzegommers: veroordeling

Vandaag in het Nieuwsblad een vage uiteenzetting waarom ze de namen niet vrijgeven. Verder staat in de krant dit te lezen:

" Of het strafbaar is om die zomaar online te gooien, daarover lopen de meningen uiteen. Sommige experts menen van wel, omdat het aanzien kan worden als cyberbelaging. En als de informatie niet correct is, dan kan het aanzien worden als laster en eerroof. Maar jurist en privacy-expert Matthias Dobbelaere-Welvaert vindt het filmpje van Acid dan weer niet problematisch omdat “het gaat om (veroordeelde) volwassenen”."

De case van de Reuzegommers tegen Acid lijkt zwak...

Excuses voor de lange post, maar ik heb vandaag en de komende dagen geen tijd meer om op het forum rond te hangen en wilde wat ik bedoelde ineens fatsoenlijk neerschrijven. Voor de rest heb ik al mijn meningen omtrent deze zaak al wel meerdere keren in de twee topics gepost.

En nergens zeg ik dat je geen kritiek mag leveren op het systeem. Maar dan moet je die kritiek wel staven om er écht over te praten natuurlijk. "Ik vind dat deze persoon harder gestraft moet worden want ik voel dat zo." Daar komt het vaak op neer... Begrijpelijk, maar daar kan je niet echt mee aan de slag.
[...]
Jouw gevoel of emoties zijn daarom niet minder waard. Je kan er in dit geval simpelweg niet op bouwen.
Nee, inderdaad, maar is het dan niet aan de mensen die dat wel kunnen om daar iets mee te doen? Dat 'de gewone burger' niet in staat is om aan de hand van precedenten en wetteksten en uitgeschreven procedures uit te leggen waarom ze X of Y fout vinden, is nogal logisch, maar nogmaals: ik vind wel dat je als gewone burger kritiek kan en mag leveren op justitie.

En sorry, maar je hebt het opnieuw over emotie. Ik schuif mijn emoties aan de kant en dan stel ik gewoon, vrij neutraal, vast dat er een hele hoop (in mijn ogen veel lichtere) overtredingen zijn waarvoor je blijkbaar veel zwaarder gestraft kan worden in dit land. En ja, dat zal dan wel zijn omdat de rechter element X niet in rekening mocht nemen bij het vonnis, of dat element Y uiteindelijk niet bewezen is geacht en dus niet meetelde voor de strafmaat, maar als een heel land verbolgen reageert over een vonnis dan is dat toch ook een soort van signaal?

Justitie kan toch ook eigenlijk enkel maar bestaan dankzij een soort 'vrijgeleide van het volk' omdat dat eigenlijk ook wel, hetzij rechtstreeks hetzij onrechtstreek, invloed heeft op de gewone man in de straat? Vanaf het moment dat de bevolking het idee heeft dat justitie faalt en systematisch te weinig doet om daders van bepaalde daden adequaat te bestraffen (en anderen dus af te schrikken om hetzelfde te doen) dan zit je toch als land met gigantische problemen? Ik zeg niet dat we daar nu zitten, voor alle duidelijkheid, of dat het justitiesysteem in elkaar aan het storten is, maar ik vind wel dat er bij justitie (anders dan bij bijvoorbeeld geneeskunde, bouwkunde en van die dingen, waarbij je echt wel kan zeggen 'als je er niks van kent kan je beter zwijgen') ook wel echt naar 'de burger' moet geluisterd worden. Niet voor individuele zaken natuurlijk (anders waren die reuzegommers nu opgeknoopt) maar men mag soms gerust wel eens van achter de balie komen, om het zo te zeggen.

En uiteraard zitten daar bij deze zaak veel mensen tussen waarbij die 'rancune component' speelt en een soortement klassenoorlog, maar het is toch ook gewoon zo dat je, als je naar de feiten kijkt, echt wel kan zeggen dat ze er goed vanaf zijn gekomen? En dan heb ik het puur over wat ze hebben uitgestoken en waarvan er bewijzen zijn (filmpjes, verklaringen, getuigenissen, ...) en niet over wat er al dan niet mocht beoordeeld worden in de rechtbank wegens bepaalde procedures en weet ik veel.

Enfin, om het eigenlijk samen te vatten met een heel onnozel (en heel fictief) voorbeeld: stel nu dat er een wet is die stelt dat je enkel maar moet kijken naar de precieze doodsoorzaak bij gevallen van moord/doodslag en iemand die zijn vrouw gewurgd heeft, geslagen heeft, en gesneden heeft een hele avond lang, moet uiteindelijk niet naar de cel omdat die vrouw van de trap is gevallen en gestorven is aan een gebroken nek ten gevolge van die val en niemand kan bewijzen dat die vrouw gevallen is door eerdere mishandelingen en hij is ook niet aangeklaagd voor die mishandelingen: dan kan en mag de burger toch zeggen 'ik ben het daar niet mee eens, met hoe dat werkt'? En dan kan en mag justitie toch eens gaan kijken 'zit daar iets in of niet?' zonder dat die burgers per se met een hele thesis over de brug moeten komen? Niet dat er bij elke case nationele feedbackrondes moeten komen, natuurlijk, want iedereen tevreden stellen lukt nooit, maar ik vind die 'ivoren toren' houding van veel juristen en rechters toch wel tegensteken eigenlijk.

De wetten worden gemaakt door verkozen personen die daar staan dankzij het vertrouwen dat de burger hen gegeven heeft, en de wetten worden gehandhaafd door personen die betaald worden met ons belastingsgeld, dus ik vind niet dat justitie een soort closed loop systeem moet zijn waarbij enkel geschoolde personen dingen mogen aankaarten omdat ze anders worden weggezet als 'niet relevant'. Zoals ik al zei: in se staat of valt heel het rechtssysteem toch dankzij het vertrouwen dat de burger er in heeft?

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat er nog een hele hoop voorbeelden zijn van Gommertjes-achtigen (ook uit andere sociale lagen) die er veel (en veel) te licht vanaf komen. Dat is natuurlijk eigen aan ons justitiesysteem (nog iets waar vaak kritiek op komt) en het is ook daarom dat ik persoonlijk niet echt spreek van klassenjustitie of weet ik veel. Ik geloof ook niet in de raciale component, waarbij een wit slachtoffer zogezegd wel voor zwaardere straffen zou gezorgd hebben. Dat zeg ik er voor de duidelijkheid maar bij. Maar ik geloof wel dat, naar mijn mening, en zo goed mogelijk objectief kijkend, deze figuren (de leidinggevenden dan toch) heel lichtjes behandeld zijn geweest. Los van alle 'elite' zever en weet ik veel: gewoon kijkend naar wat we weten dat ze hebben uitgestoken.

Voorts had ik het ook zeker niet enkel op jou in mijn comment, dus geen excuses nodig, en ook deze reactie is niet enkel tegen jou gericht, maar meer algemeen te nemen. Jij doet nog de moeite om te nuanceren en te blijven antwoorden, en dat kan niet van iedereen gezegd worden. Het staat je vrij om nog te reageren op mijn comment, maar zoals ik al zei: ik ga de komende dagen geen tijd hebben om dit topic echt te volgen en echt te reageren, dus bij voorbaat al mijn excuses als ik geen antwoord geef.

Laatst bewerkt:

Ook Sammy Mahdi wil wat populariteit scoren bij het jonge publiek.

Idd.. wat een belachelijke reactie. ‘Heksenjacht op Acid’. What? De pers heeft die video uiteraard in het nieuws gebracht en bekritiseerd, zeker gezien zij ook onderwerp zijn van Acids kritiek. Ook een paar juristen hebben hun mening gegeven. En Youtube heeft zelf beslist dat de video offline moet. That’s it… hoezo is dit een heksenjacht ?! Populisme tot en met.
Als je in deze het woord heksenjacht in de mond wil nemen, is het eerder dat Acid impliciet oproept tot een heksenjacht op de Reuzengommers.

In heel deze nasleep van de zaak Sanda Dia heeft iedereen die zich laat horen duidelijk een eigen agenda. Acid wil gewoon likes en geld verdienen, en verder lijkt het hele protest tegen de te lage straffen ook stilaan gekaapt te worden door een soort afkooksel van BLM en woke.

Verder vind ik dat je als burger best kritiek mag hebben op justitie zonder dat daar vanuit een soort toren op wordt neergekeken 'want jullie snappen het niet en denken niet logisch na'. Kan zijn dat die rechter gewoon handelde binnen de juridische grenzen waarin hij/zij moest opereren en dat dit vonnis (wat dus voor heel veel mensen heel erg licht lijkt) gewoonweg, kijkende naar de juridische realiteit, redelijk correct is. Ik ken best wel wat mensen uit de juridische wereld die vinden dat het wel heel licht is, maar goed: laten we aannemen dat het inderdaad ongeveer de limiet is van wat de rechter had kunnen/mogen voorleggen.

Dan mogen we toch verdorie echt wel vragen stellen bij dat systeem, nee? Daarom niet bij de rechter die, blijkbaar, gewoon zijn/haar job deed, maar wel bij een systeem dat zulke lichte straffen voor zulke feiten toelaat. Als je ziet je voor wat voor andere (lichtere) zaken je veel zwaarder kan gestraft worden, dan mag je toch als burger wel stellen 'er schort dan toch iets grondig met het systeem als deze Gommertjes er zo licht vanaf komen met zulke daden op hun kerfstok' zonder dat er dan allerhande zaken naar je hoofd geslingerd worden zoals 'je reageert vanuit emotie' of weet ik veel, alsof enkel juristen het recht hebben om gerechtvaardigd verontwaardigd te zijn over 's lands justitie.
Die kritiek mag toch. Ik denk eerder dat men hier hekelt dat men niet enkel kritiek geeft maar ook zo maar voor rechter en beul gaat spelen. Imo heeft het recht gesproken ( en een zeer zwakke straf uitgesproken) en hebben mensen zich daar aan te houden. Het enige wat we kunnen voor ijveren is strengere wetgeving en hogere straffen. Maar het "recht" in eigen handen nemen kan gewoon weg niet. Net zoals het niet zou kunnen dat wanneer acid voor de rechtbank moet komen voor dit filmpje en hij vrijgesproken wordt, er opeens een ander gaat shitposten op internet en zomaar eens zijn ouders erbij gaat betrekken en eventuele broers of zussen en de publieke opinie gaat opjutten om die te gaan lastig vallen.

In heel deze nasleep van de zaak Sanda Dia heeft iedereen die zich laat horen duidelijk een eigen agenda. Acid wil gewoon likes en geld verdienen, en verder lijkt het hele protest tegen de te lage straffen ook stilaan gekaapt te worden door een soort afkooksel van BLM en woke.
Ik zie nochtans, op dit forum alleen al, meerdere accounts die ik absoluut niet zou in verband brengen met BLM en woke van leer trekken tegen de lage straffen. Ik heb al meermaals gedacht 'dat die het me elkaar eens zijn, dat had ik nooit gedacht dat ik dat op dit forum ging zien,' bijvoorbeeld. Ook in mijn eigen kringen zie ik mensen van alle kanten van het politieke spectrum verontwaardigd reageren (en sommigen ook niet, maar die zitten ook verspreid over dat spectrum) over die straffen.

Echt niet alles is de schuld van de grote boze woke hoor.

Verder vind ik dat je als burger best kritiek mag hebben op justitie zonder dat daar vanuit een soort toren op wordt neergekeken 'want jullie snappen het niet en denken niet logisch na'.
Als je hier iemand tegenkomt die zegt dat andere mensen geen kritiek mogen hebben op het vonnis, laat het dan weten. Want er is NIKS mis met kritiek te hebben op het vonnis.

De kritiek die hier speelt slaat, tenzij ik iets gemist heb, enkel op het shamen van mensen.

Tgoh, ik heb toch al vrij vaak (niet enkel hier) moeten lezen dat de leken zich niet moeten gaan moeien want ja, ze snappen er toch geen snars van.
Ik heb dat dan weer niet. Dat zal ook wel een (terechte of niet) perceptie zijn zeker.
Volledig akkoord hoor. Ik ben flagrant tegen die video van Acid en het feit dat die familie etc. geviseerd wordt.
Probleem is weer dat beide topics door elkaar lopen en in beide topics door de meerderheid gewoon luid geroepen wordt ipv effectief eens te gaan discussiëren.

Is dat om gewoon het woordje "woke" weer eens in de verf te zetten? Want ik zie het niet.

Vandaag in Het Nieuwsblad:
" Er zijn zeker argumenten om de Reuzegommers wel met naam en toenaam te noemen. Er is het grote maatschappelijke belang van de dood van Sanda Dia. En ze zijn schuldig bevonden aan zware feiten: "onopzettelijke doding" en "onterende behandeling". "

Dat zijn dus al 2 voorwaarden die voldaan zijn volgens de code van de Raad voor de Journalistiek. Wordt toegegeven door de media zelf.
En toch maakt de media de namen van de veroordeelden niet bekend. Erg vreemd vind ik het.

De heksenjacht die nu ontstaan is, had mijn inziens ook grotendeels voorkomen kunnen worden door niet zo geheimzinnig te doen over de namen. Ook dat is maatschappelijk belang. Nu, dat is makkelijk gezegd achteraf natuurlijk, maar ik denk eerlijk gezegd dat ze het nu nog altijd beter zouden doen om de lont uit het vuur te houden.

Ondertussen worden ouders en hun zaak belaagd terwijl hun zoon niet betrokken was, dat had volgens mij niet gebeurd hadden we de namen van de beklaagden (en nu schuldig bevonden) gekend.

De heksenjacht die nu ontstaan is, had mijn inziens ook grotendeels voorkomen kunnen worden door niet zo geheimzinnig te doen over de namen. Ook dat is maatschappelijk belang. Nu, dat is makkelijk gezegd achteraf natuurlijk, maar ik denk eerlijk gezegd dat ze het nu nog altijd beter zouden doen om de lont uit het vuur te houden.

Ondertussen worden ouders en hun zaak belaagd terwijl hun zoon niet betrokken was, dat had volgens mij niet gebeurd hadden we de namen van de beklaagden (en nu schuldig bevonden) gekend.
Dus omdat mensen een heksenjacht ontketend hebben moet men nu toegeven en inbinden? Dat wordt een mooi precedent.

Ik zie nochtans, op dit forum alleen al, meerdere accounts die ik absoluut niet zou in verband brengen met BLM en woke van leer trekken tegen de lage straffen. Ik heb al meermaals gedacht 'dat die het me elkaar eens zijn, dat had ik nooit gedacht dat ik dat op dit forum ging zien,' bijvoorbeeld. Ook in mijn eigen kringen zie ik mensen van alle kanten van het politieke spectrum verontwaardigd reageren (en sommigen ook niet, maar die zitten ook verspreid over dat spectrum) over die straffen.

Echt niet alles is de schuld van de grote boze woke hoor.
Er is inderdaad niet zomaar een groep af te lijnen maar het valt wel op dat wat vroeger eerder een VB of toch zeker rechts discours ging zijn: kritiek op de softe justitie, een strafsysteem dat gebaseerd moet zijn op een soort van vergelding, insinuaties over hoe het gerecht in de zak zit van de elite. nu misschien zelfs eerder van links komt. Kijk ook bvb naar Mahdi, nog niet zo lang geleden kreeg De Wever de wind van voren omdat hij de rechtsstaat onderuit zou halen door kritiek te geven op individuele arresten en op justitie in et algemeen, nu maakt het al heel wat minder deining.

Het is in België verre van de eerste keer dat er in België iemand heel licht van af komt en ik vraag me wel af wat dit hier precies betekent. Is dit een maatschappelijke trend waar politieke gevoeligheden aan het verschuiven zijn en rechtse thema's en ideeën algemener worden gedragen? Aan de linkerkant van het spectrum is al langer een meer autoriteit minnende stroming aan een opmars bezig, misschien is dit een uiting daarvan, uiteindelijk zien we van die politieke kant ook al even eisen om bepaalde zaken te criminaliseren of zwaarder te bestraffen: misdaden tegen minderheidsgroepen, seksuele misdaden, racisme, of is er iets specifiek aan deze zaak wat dit veroorzaakt wat niet in al die andere zaken aanwezig was zoals afkeer van een elite, racisme, een slachtoffer waarmee mensen zich identificeren, onsympathieke daders,...?

Vandaag in Het Nieuwsblad:
" Er zijn zeker argumenten om de Reuzegommers wel met naam en toenaam te noemen. Er is het grote maatschappelijke belang van de dood van Sanda Dia. En ze zijn schuldig bevonden aan zware feiten: "onopzettelijke doding" en "onterende behandeling". "

Dat zijn dus al 2 voorwaarden die voldaan zijn volgens de code van de Raad voor de Journalistiek. Wordt toegegeven door de media zelf.
En toch maakt de media de namen van de veroordeelden niet bekend. Erg vreemd vind ik het.
Dit vind ik een post van laag allooi. Je citeert een stuk uit een artikel, maar gaat bewust het stuk erna direct uit de weg, waar de argumenten staan waarom ze het toch niet doen én daarna vind je het "erg vreemd". Ofwel lees je bewust de rest van het artikel niet (wat ik betwijfel) ofwel ga je bewust verder insinuaties verspreiden dat er "iets vreemds aan de hand is" zonder enige nuance.

Niks mis dat je enkel het "pro" argument zou citeren, maar om dan het "erg vreemd" te vinden, is een insinuatie die je zelf kon beperken.

Dus omdat mensen een heksenjacht ontketend hebben moet men nu toegeven en inbinden? Dat wordt een mooi precedent.
Neen, dat is niet wat ik gezegd heb. Ik verwacht meer van jou, eerlijk gezegd. De criteria die gebruikt worden door de pers om al dan niet namen vrij te geven, zijn goed overwogen maar nog altijd subjectief. En in deze heeft de beslissing om de beschuldigden en nu daders in de anonimiteit te houden het tegenovergestelde effect gehad, omdat men het maatschappelijk belang foutief heeft ingeschat. Dan krijg je de situatie waar we nu inzitten.

Het gaat hier ook niet om toegeven en inbinden, het gaat nu over de wind uit de zeilen nemen van de volkswoede. De facto kent iedereen die het wil weten intussen de namen, ze in de pers anoniem houden zorgt enkel voor koren op de molen van wie er klassenjustitie en discriminatie in ziet.

De deontologische inschatting mag wel legitiem geweest zijn, ze heeft de huidige situatie gevoed en gecreëerd. Je kan dan volharden en hopen dat het overwaait, of je kan de angel uit de wonde halen en zorgen dat de boel niet helemaal escaleert. Maatschappelijk belang, weet je wel.

Dit vind ik een post van laag allooi. Je citeert een stuk uit een artikel, maar gaat bewust het stuk erna direct uit de weg, waar de argumenten staan waarom ze het toch niet doen én daarna vind je het "erg vreemd". Ofwel lees je bewust de rest van het artikel niet (wat ik betwijfel) ofwel ga je bewust verder insinuaties verspreiden dat er "iets vreemds aan de hand is" zonder enige nuance.

Niks mis dat je enkel het "pro" argument zou citeren, maar om dan het "erg vreemd" te vinden, is een insinuatie die je zelf kon beperken.
'laag allooi'... 😅

Er is in deze thread meermaals beweerd dat aan de voorwaarden gesteld door de code van de Raad voor de Journalistiek niet voldaan was.
De door mij geciteerde passage spreekt dit carrément tegen.

Goh man, ongeacht de hele situatie rond deze zaak zou ik dat zuur tienertje toch eens op zijn bek willen zien gaan in een echte rechtszaak.
Wat zijn we in onze maatschappij met dat soort figuren, met die mentaliteit. Puur verval.
Blijkbaar kan een heel groot deel van de maatschappij dit smaken tot zelfs politici toe (zie reactie van Mahdi).
Dit is corona(maatregelen) all over again: Een beslissing van experts waarbij de bevolking mort. Een dwaze youtuber/zelfverklaarde expert maakt een video met halve feiten en hele leugens en speelt in op het buikgevoel van de bevolking. Hulde, held, strijder!

Is dit de maatschappij dat men voor ogen heeft na de verkiezingen van 2024? Mensen beschimpen, cancelen, lynchen in het openbaar? Alles mag, vrijheid alom, geen grenzen meer (alleen rond 'Vlaanderen', ahja!). Geen feiten meer nodig om personen van iets te beschuldigen, een buikgevoel is voldoende.

Blijkbaar kan een heel groot deel van de maatschappij dit smaken tot zelfs politici toe (zie reactie van Mahdi).
Dit is corona(maatregelen) all over again: Een beslissing van experts waarbij de bevolking mort. Een dwaze youtuber/zelfverklaarde expert maakt een video met halve feiten en hele leugens en speelt in op het buikgevoel van de bevolking. Hulde, held, strijder!

Is dit de maatschappij dat men voor ogen heeft na de verkiezingen van 2024? Mensen beschimpen, cancelen, lynchen in het openbaar? Alles mag, vrijheid alom, geen grenzen meer (alleen rond 'Vlaanderen', ahja!). Geen feiten meer nodig om personen van iets te beschuldigen, een buikgevoel is voldoende.
Doet me een beetje denken aan Jensen.

Terug
Bovenaan