Acid 'exposet' Reuzegommers: veroordeling

En voor de derde keer nu al: "de manier waarop" is waar het hier over gaat. Je kunt niet zeggen "dat daargelaten" als dat de essentie is van waarover het gaat.
Is dat de essentie?
Van laster en eerroof kan er geen sprake zijn als de zaken die beweerd werden ook bewezen kunnen worden.

Samengevat: Je laat iemand ongemoeid die laakbare en mogelijks strafbare feiten pleegde, maar je gaat de klokkenluider aanvallen.

Is dat de essentie?
Van laster en eerroof kan er geen sprake zijn als de zaken die beweerd werden ook bewezen kunnen worden.

Samengevat: Je laat iemand ongemoeid die laakbare en mogelijks strafbare feiten pleegde, maar je gaat de klokkenluider aanvallen.
Je haalt juridische termen aan die ofwel onvolledig zijn, ofwel op niets slaan.
Klopt, van laster en eerroof is geen sprake als de zaken die beweerd werden ook bewezen kunnen worden. Ik heb het echter over kwaadwillige ruchtbaarmaking: Als je zaken uitbrengt (ook al zijn ze waar) alleen om schade te berokkenen. Dus het is wel degelijk illegaal om zaken te verspreiden om mensen schade te berokkenen.

Echter, voor laster en eerroof hoef je geen bewijzen te hebben, ze moeten gewoon "waarachtig" zijn voor jou. Dus het is nog 'makkelijker' om niét veroordeeld te worden voor laster. De rechter moet gewoon oordelen dat het voor Acid aannemelijk was dat de informatie die hij kreeg, klopte. Èn dat Acid het kwaadwillig verspreidde, dus om schade te berokkenen. Hij zal moeten laten zien waar zijn informatie vandaan komt, en of hij mocht aannemen dat het klopte. Als hij de boel niet gecheckt heeft, kan dat problemen opleveren.

En ten slotte: klokkenluider is ook iets helemaal anders dan schandpaal-nagelaar die zijn miljoenenpodium gebruikt. Een klokkenluider moet ook informatie hebben, en niet gewoon kwaadwillig roddels verspreiden.

Die drie dingen samen vormen de manier waarop bij het uitbrengen van die ene naam die niet veroordeeld is. En ja, dat is de essentie.

Van "erop wijst" en "vermoedelijk" (op basis van krantenartikels) naar een regelrechte veroordeling.

Er is zoiets als eeuwige twijfel tot in het absurde doortrekken. Die gast heeft in de Humo met naam en toenaam een interview gegeven destijds.
Tenzij hij toen gelogen heeft... dat justitie hier niet naar een veroordeling heeft gezocht, zegt vooral iets over de gebreken in ons justitioneel stelsel, niet over gerede twijfel bij de zaken die ik heb aangehaald.

Tegelijkertijd wel dwepen met termen als 'juridische rechtvaardigheid' en 'morele realiteit'. Wat een geluk dat we nog altijd in een rechtstaat, waar professionele rechters zich buigen over een zaak i.p.v. het volk op basis van krantenartikels.

Wat een geluk inderdaad, dat we in een kromstaat leven waarin professionals betrokkenheid bij de dood van iemand en daarna sporen uitwissen bestraffen met slechts € 400 geldboete en een werkstraf die kleiner is dan een zomer vakantiewerk als jobstudent en blanco strafblad.
Ik heb het arrest gelezen, in één woord samengevat: wal-ge-lijk.

De roep om strengere straffen vind ik persoonlijk nogal gevaarlijk net na een beladen proces. Het zou ook te veel de verkeerde richting kunnen uitgaan.
Uit de Canvasreeks “Strafrechters” herinner ik mij een uiteenzetting van rechter Ariane Braccio dat bij het uitspreken van een vonnis altijd nog een perspectief moet zijn voor de integratie na de straf.

Uit je quote ivm snelheidsboetes begrijp ik dat je vind eigenlijk dat alle snelheidsboetes substantieel hoger moeten. Zowel een eerste of lichte overtreding als de hardleerse chauffeur.

De gemiddelde snelheid bij een overtreding binnen de bebouwde kom is 62km/u. Met de uitbreiding van de zone 30, die er tegenwoordig niet alleen meer zijn in omgeving van scholen, is zo’n snelheid met de huidige regels sowieso politierechtbank. Daar riskeer je niet alleen een fikse boete, maar ook een rijverbod en zelfs een gevangenisstraf. Maar dat moet dan nog stevig opgetrokken worden?
Ik denk dat we toch allemaal al af en toe eens gemerkt hebben dat we een bord “einde zone 30” zien, maar eigenlijk niet meer goed wisten waar dat begin nu precies was. Een overtreding van 84€ (zone 50) kan dan overgaan in een veel hogere boete en of rijverbod. Ik vind dat al streng en hoog genoeg.

Strenger straffen, dat is allemaal goed en wel tot je zelf natuurlijk een snelheidsovertreding maakt. Wat zal je er dan van vinden?

Hardere aanpak moet niet zozeer komen door hogere geldboetes, maar eerder een rijbewijs met punten om mensen die het te bont maken, sneller uit het verkeer te halen.

Wat ik er dan zelf van zal vinden?

Ik heb zelf 2 snelheidsovertredingen op mijn naam op 10 jaar intussen, waarvan slechts één terechte in mijn mening.
  • éénmaal 80 km/h+ gereden in een zone waar het blijkbaar 70 km/h was omdat wat ik dacht dat vandalisme was, de politie was die de borden van 90 km/h had afgeplakt met zwarte plakband. Daarover was ik dan ook terecht kwaad, proberen aan te vechten maar het niet willen riskeren voor de politierechter (vind nog steeds dat de politie dan ook politieplakband had moeten gebruiken, anders kan iedereen met zwarte plakband toch verkeersborden gaan "annuleren"?).
  • Eénmaal 101 km/h gereden waar het zone 90 km/h was, 2 + 2 rijvakken gescheiden door een berm, en ik was gehaast dus dacht iets meer te flirten met de grenzen en iets harder kan hier geen kwaad. Ver van elke vorm van bebouwde kom, bewoning of oversteekplaatsen. Zonder bord van 90 km/h was het daar dus 120 km/h. Desondanks een terechte straf, want regels zijn regels... Boete was na correctie ook het minimumbedrag.
    Ik zal niet snel mensen in gevaar brengen in het verkeer. Zeker niet in de buurt van scholen ofzo.

396x840.jpg

^ Vrouwe Justitia, symbool van de rechterlijke macht.
Blinddoek, 'rechtspraak zonder aanzien des persoon', was mijns inziens af bij het arrest over de Reuzegommers...

Dit.

Niet alleen had ze haar blinddoek af, dat zwaard heeft ze ook vergeten (onvoldoende vergelding en bescherming van de rest van de samenleving) en de balans helde stevig over want bepaalde elementen werden niet of onvoldoende in de weegschaal gelegd.

@Loser
Ik vind jouw uitleg hierboven net op weinig slaan, maar soit. 😅

Van waar kom je met 'kwaadwillige ruchtbaarmaking'?
De advocaten van 'de slachtoffers' klagen Acid hier toch niet voor aan?

En ten slotte: klokkenluider is ook iets helemaal anders dan schandpaal-nagelaar die zijn miljoenenpodium gebruikt. Een klokkenluider moet ook informatie hebben, en niet gewoon kwaadwillig roddels verspreiden.
Hij had toch info? En die info heeft hij openbaar gemaakt.
Als geen enkele krant of ander medium dit aandurft, ben ik blij dat hij het tenminste deed. Ook al was het onnodig grofgebekt. (En nee, dat laatste is niet de essentie. Althans niet voor mij. ;))

Elke krant en elk tv-station in Vlaanderen heeft trouwens een miljoenenpodium en een commercieel belang.

Edit:
Woorden van de advocaat van Acid:
"“Ik vind het heel merkwaardig dat dit clubje rond Reuzegom zich nu in een slachtofferrol murwt, schijnheilig eigenlijk. Wij betwisten de aantijgingen met klem en beroepen ons op de vrijheid van meningsuiting, het artikel 10 in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Een artikel dat in de hiërarchie heel wat hoger staat dan de nationale wetten waar men zich hier op beroept.”"

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat de reuzegommers die wel betrokken waren (en hun advocaten) zelf ook nie echt opgezet zijn met die 'collega' die nu acid voor de rechtbank wil.

Ze zullen nog iets langer met het petje tot onder neus mogen rondlopen als ze buiten komen, dan dat ze zelf gehoopt hadden.

@Loser
Ik vind jouw uitleg hierboven net op weinig slaan, maar soit. 😅

Van waar kom je met 'kwaadwillige ruchtbaarmaking'?
De advocaten van 'de slachtoffers' klagen Acid hier toch niet voor aan?
Ook niet voor laster en eerroof, als je het zo bekijkt.
Jij zei dat het alleen illegaal was als het niet waar is wat hij zegt. Dat klopt niet. Het kan ook illegaal zijn terwijl het wel waar is.
Maar zoals ik het begrijp, is hij ook aangeklaagd voor elektronische belaging, en dan gaat het al helemaal over andere zaken: ernstig verstoren van de rust van een persoon, terwijl men wist of had moeten weten dat zijn gedrag dit effect had kunnen veroorzaken.

En dàt is de manier waarop. Niet de woorden die hij daarbij gebruikt. Je kunt gerust de namen bekendmaken ondertussen in een bepaalde context. Doe dat terwijl je oproept om ze te "exposen" en het recht in eigen handen te nemen omdat het gerecht het niet doet, en noem dan een naam van iemand die niét veroordeeld is en berokken hem op die manier schade (terwijl je wist dat het dat effect kon veroorzaken)... dan kom je ergens helemaal anders dan "informeren" en is het vigilante justice.

Ook niet voor laster en eerroof, als je het zo bekijkt.
Jawel hoor, staat er telkens expliciet bij.

Ik ben het deels oneens met jouw post, maar heb tot maandag geen tijd meer om deftig te reageren en tegen dan is deze thread al over iets anders bezig dus laat ik het hier bij. :tongue:

(Wel chapeau voor de manier waarop je hier telkens reageert!
Kan volledig mis zijn, maar heb vaak de indruk dat je advocaat van de duivel speelt, for the sake of it. :laugh:)

Jawel hoor, staat er telkens expliciet bij.

Ik ben het deels oneens met jouw post, maar heb tot maandag geen tijd meer om deftig te reageren en tegen dan is deze thread al over iets anders bezig dus laat ik het hier bij. :tongue:

(Wel chapeau voor de manier waarop je hier telkens reageert!
Kan volledig mis zijn, maar heb vaak de indruk dat je advocaat van de duivel speelt, for the sake of it. :laugh:)
Mja. Ik reageer hier in ieder geval niet als advocaat van de duivel :)
Ik ben ook geen jurist, dus ik kan niet antwoorden op je eerste claim, maar volgens mij klopt dat niet. Ik dénk niet dat je in die mate moet specifiëren wat je exact wil aanklagen, en volgens mij kun je wel degelijk meerdere dingen aanklagen: Als het niet waarachtig was, is het eerroof, als het wel waarachtig was, is het kwaadwillige ruchtbaarheid. En daarnaast kan het ook nog belaging zijn. Volgens mij werkt het wel degelijk zo, en of de krant dat nu er expliciet bij zet of niet, maakt geen verschil voor de daadwerkelijke rechtszaak.

Wat ik wel heb, is ervaring met de journalistieke code en met persvrijheid vs persoonsrechten. En op dat vlak vind ik niet dat Acid maar op mag doen zonder regels: we hebben niet voor niks nauwgezet regels opgesteld om een precaire balans te vinden tussen persvrijheid en persoonsrechten. Die balans is er voor een reden, om alle mensen te beschermen én om persvrijheid te vrijwaren.

Als cowboys als Acid dan plots persoonsrechten schenden, komen ze in een soort wetteloosheid die ik absoluut niet wil voor pers. Stel je nu eens voor dat uit de rechtszaak blijkt dat Acid zijn bron niet fatsoenlijk heeft gecheckt en makkelijk had kunnen zien dat het gelogen was. En dat hij dan zou wegkomen zonder veroordeling. Wat doen kranten dan om de clicks van Acid te kunnen krijgen de volgende keer? Waarom zou iemand zich nog inhouden?

In alle topics wordt met grote woorden gesproken over de laakbaarheid van trial by media. Ga maar eens kijken bij Bart De Pauw (laten we de rechtszaak afwachten!), bij MeToo-zaken, bij Grensoverschrijdend Gedrag (er zijn ook vaak onterechte beschuldigingen tegen mannen, die hun reputatie is eraan!)... Maar nu hebben we de personen in kwestie niét graag en plots is trial by media een soort Echte Gerechtigheid? Als mensen als Acid vrij spel krijgen om ongebreideld te doen wat ze maar willen, effent dat het pad voor een institutionalisering van trial by media.

En dan heb ik het niet over het vrijgeven van de namen van de beschuldigden. Als hij dat in een correcte context doet, zou ik dat misschien niet heel proper vinden, maar wel snappen. Als hij daarbij zou oproepen om zeker geen actie te ondernemen, in woorden en daden laten zien dat hij ze geen schade wilt berokkenen, geen foute namen noemt, oké. En dan kun je spreken van "stem van het volk" of "klokkenluider". Ik vind dat nog altijd niet, maar ik snap dat anderen dat wel vinden. En dat is ook hoe je hem verdedigt.

Maar de aanklacht gaat om alles wat daarbuiten valt. Heel je verdediging gaat over de vorige paragraaf, de aanklacht gaat over iets anders.

@Loser
Ik ga ervanuit dat Acid zijn bronnen wél deftig heeft gecheckt.
Als dat achteraf niet zo blijkt te zijn dan zal er een terechte veroordeling volgen.
Maar laat ons vooral zelf geen trial by media doen en een rechter laten beslissen of Acid al dan niet strafbare feiten pleegde.

Ondertussen lijkt de intimidatie geslaagd en worden er geen Reuzegomvideo's meer verspreid door Acid.
Ook rioolsite 'tScheldt is afgedreigd en durft geen namen te publiceren.

Hop, de doofpot in en dat alles maar snel vergeten is.

In deze of de andere thread over Sanda Dia werd er meermaals gepost dat de familie van het slachtoffer berustte in het vonnis.
De vader had zijn ongenoegen al geuit over de strafmaat en dit werd al vermeld, maar de broer/schoonzus zijn eveneens teleurgesteld dat de dood van hun broer/schoonbroer zelfs geen strafblad oplevert.

Toch zijn ze teleurgesteld dat er niets op het uittreksel van het strafregister komt te staan. “Er werd ons verteld dat een werkstraf in combinatie met een boete wel degelijk op het uittreksel zou staan, maar dat is niet het geval”, aldus de broer van Sanda Dia.“
Deze mannen hebben toch wel bepaalde maatschappelijke functies voor ogen, zoals arts en advocaat. Het zou een terecht signaal zijn - gezien de daden - dat ze die verantwoordelijkheid niet nemen. Dit kan misschien na onbepaalde tijd wel weer. Iedereen moet immers de kans krijgen om te groeien en te leren, maar op dit moment zou het op het uittreksel moeten staan”, besluit de schoonzus.

Laatst bewerkt:
@Loser
Ik ga ervanuit dat Acid zijn bronnen wél deftig heeft gecheckt.
Als dat achteraf niet zo blijkt te zijn dan zal er een terechte veroordeling volgen.
Maar laat ons vooral zelf geen trial by media doen en een rechter laten beslissen of Acid al dan niet strafbare feiten pleegde.

Ondertussen lijkt de intimidatie geslaagd en worden er geen Reuzegomvideo's meer verspreid door Acid.
Ook rioolsite 'tScheldt is afgedreigd en durft geen namen te publiceren.

Als je oproept tot iets niet meer doen, maar het daarna dan direct zelf doet, komt dit niet echt geloofwaardig over.

Als je oproept tot iets niet meer doen, maar het daarna dan direct zelf doet, komt dit niet echt geloofwaardig over.
In mijn laatste paragraaf heb ik het over de namen van de veroordeelden in het Reuzegomproces bekend maken.
Over hen heeft een rechter al geoordeeld.

Zelfs op dat specifiek punt wordt de media afgedreigd met monsterdwangsommen.

Bijvoorbeeld 'tScheldt hangt dwangsommen boven het hoofd omdat ze de echte naam van de veroordeelde 'strontvlieg' hadden gepubliceerd.

In mijn laatste paragraaf heb ik het over de namen van de veroordeelden in het Reuzegomproces bekend maken.
Over hen heeft een rechter al geoordeeld.

Zelfs op dat specifiek punt wordt de media afgedreigd met monsterdwangsommen.

Bijvoorbeeld 'tScheldt hangt dwangsommen boven het hoofd omdat ze de echte naam van 'strontvlieg' hadden gepubliceerd.
De rechter heeft 'tScheldt niet veroordeeld voor het publiceren van de veroordeelde Reuzegommers na het proces. Dat zijn leugens.
Niemand wordt "afgedreigd" met monsterdwangsommen daarvoor.

De rechter heeft 'tScheldt niet veroordeeld voor het publiceren van de veroordeelde Reuzegommers na het proces. Dat zijn leugens.
Niemand wordt "afgedreigd" met monsterdwangsommen daarvoor.
Ik haal de info van hun site, zou een dwangsom zijn van 10.000€ per dag zolang zijn echte naam erop stond.

Deurwaarder kwam langs om 30.000€ te innen omdat het artikel 3 dagen online stond.

Ik haal de info van hun site, zou een dwangsom zijn van 10.000€ per dag zolang zijn echte naam erop stond.

Deurwaarder kwam langs om 30.000€ te innen omdat het artikel 3 dagen online stond.
Dat klopt niet. 't Scheldt is wél veroordeeld vanwege het plaatsen van die namen toen ze nog niet veroordeeld waren. Dat mocht toen nog niet, omdat je niet zomaar mensen hun naam mag vermelden als ze nog onschuldig zijn.

Nu ze echter veroordeeld zijn, kunnen ze wel degelijk de naam plaatsen, zolang ze maar niet opnieuw feiten verdraaien zoals ze zo vaak doen.

Ik zou een neutralere bron kiezen dan de bron die veroordeeld is voor het liegen over zaken.
Er is een eenzijdig verzoekschrift ingediend, en de rechter vond het ernstig genoeg om het -relatief zeldzame- verbod toe te kennen. Daarvoor moet al aan hoge eisen voldaan worden. Ik ben zelf geen fan van het eenzijdig verzoekschrift, en vind het niet positief voor de persvrijheid, maar dat staat los van deze zaak. Want het alternatief is: Het wel laten staan en ze achteraf veroordelen voor smaad en laster (alleen is dan de geest uit de fles, en zijn er altijd mensen die "waar rook is, is vuur" roepen).

Want dat is dus wat het is: De namen werden vòòr de rechtszaak gepubliceerd, met feiten alsof ze vaststonden en in zo'n taal dat het absoluut ging om schade berokkenen. Niet alleen de naam, maar ook de woonplaats en de familie werden gepubliceerd. Terwijl ze nog onschuldig waren, hè. Daarvoor is het verzoekschrift ingediend.

Als je dat dan negeert, en je smaad toch gaat publiceren, moet je betalen. Anders heeft het geen nut. Dat is net een dwangsom. Maar ten eerste sla je twee dingen door elkaar: het ene is voor de veroordeling, het andere erna. Ten tweede was het niet "gewoon" het publiceren van de namen, en ten derde waren ze anders gewoon veroordeeld voor smaad en laster.

Je kan nuances aanbrengen zoveel je wil, het eindresultaat van dreigen met monsterboetes en rechtszaken is dat geen enkele journalist, geen enkele krant, geen enkel tv-kanaal en zelfs geen enkele YouTuber het aandurfde om gewoon nog maar de namen van de veroordeelden bekend te maken.

Maar ja, de toekomst en carrière van de veroordeelden is belangrijker. Diegene die dood is als gevolg van de daden van de veroordeelden heeft pech.

Je kan nuances aanbrengen zoveel je wil, het eindresultaat van dreigen met monsterboetes en rechtszaken is dat geen enkele journalist, geen enkele krant, geen enkel tv-kanaal en zelfs geen enkele YouTuber het aandurfde om gewoon nog maar de namen van de veroordeelden bekend te maken.
Je kan ook de feiten verdraaien zoveel als jij doet.

Acid (nog altijd een Youtuber) heeft bij mijn weten de namen van de veroordeelden bekend gemaakt (filmpje niet gezien, maar ik hoorde toch dat hij dit van een aantal heeft gedaan). Dat mocht hij perfect doen, er is dan ook geen enkele VEROORDEELDE reuzegommer die gedreigd heeft om de namen bekend te maken. Wel iemand die niet veroordeeld was, waarbij terug hetzelfde geldt zoals 'bij t Scheldt.

De kranten hebben, zonder dat er bij mijn weten gedreigd is met monsterboetes/rechtzaken, op basis van hun deontologie, beslist om dat niet te doen.

@JPV
Het is moeilijk om over een filmke te praten met iemand die het filmke niet eens gezien heeft...

Acid heeft opgesomd wat die niet-veroordeelde persoon wél gedaan heeft en zei ook bewijzen te hebben voor zijn beweringen. Die opsomming was niet min en enorm laakbaar. Zoals in deze thread ook al meermaals werd vermeld.

Ik hoop dat een rechter erover oordeelt of er iets onwaar werd gezegd en dan kunnen we verder praten.

Hopelijk wordt de identiteit van de partij die zich nu benadeeld voelt na een afwijzing van de klacht wel bekend gemaakt. Maar ik vrees ervoor.

Maar ja, de toekomst en carrière van de veroordeelden is belangrijker. Diegene die dood is als gevolg van de daden van de veroordeelden heeft pech.
Ja, m'n jongens...

Je krijgt een monsterboete voor het negeren van een gerechtelijk bevel voor X, dus is er niemand die Y wil doen? Kom op, hè. Een beetje ernstig blijven. Dat is geen argument. Er staan hier argumenten genoeg waarmee je het wel kunt doen, maar dat is echt te flauw. Je haalde 'tScheldt aan en nam hen daarvoor als bron, maar daar klopt niks van. Dan hoor je dat ook los te laten zodra het feitelijk ontkracht is, hè.

"Nuances"... Als moord niet gelijkstellen aan dronkenschap nu al een nuance is... Het zijn gewoon twee verschillende zaken, waarvan één tegen de wet is, en het andere niet.

Terug
Bovenaan