Ik zou dat zelfs nog durven doen: voor de leden van Reuzegom is er in totaal 4475 uren werkstraf en 7200 euro boete gevonnist, los van de schadevergoeding. De kans dat Acid méér zal krijgen lijkt me héél klein. Maar mag je die straffen van al die gasten optellen? Niet volledig, daar ben ik mee eens. Maar elk is maar verantwoordelijk voor hun deel van de feiten en alleen zou Sanda Dia nooit dood zijn gegaan, dus ergens moet er wel wat opgeteld worden.
Wat is er zonder twijfel dan méér aan de hand geweest?
Ik ga niet het hele proces hier opnieuw voeren maar in een notendop: de ontmoeting met de professor geneeskunde die omwille van 'procedure' niet mee in rekening mocht gebracht worden (want andere datum) maar die er voor zorgen dat de aanklacht voor schuldig verzuim moeilijk kan blijven plakken.
Het feit dat er getreuzeld werd vooraleer Sanda naar het ziekenhuis ging.
Dat de BMW waarin hij getransporteerd moest worden eerst nog afgedekt moet worden want ze wilden geen plekken in de auto.
Het kuisen van de plaats van delict vooraleer er iemand een vaststelling komen doen.
Het uitblijven van excuses.
Het aan 1 zeil trekken en de lippen stijf op elkaar houden.
...
Zo kunt ge nog wel een tijdje doorgaan. Er zijn zo veel elementen aan dit verhaal die het gevoel geven dat het redden van het eigen vel veel voorsprong had op schuldbesef.
De straffen die ze hebben gekregen waren ok geweest voor mensen die oprecht spijt betuigen en blijk geven dat ze hun fouten inzien, niet voor mensen die een blok vormen en zich juridisch zo veel mogelijk proberen in te dekken en bewijsmateriaal vernietigen om zo hun betrokkenheid zo veel mogelijk te minimaliseren of te ontkennen. De haren op mijn rug gaan rechtstaan bij die 'oeps foutje' mentaliteit in een verhaal waarvan ik vanaf het eerste moment volstrekt niets in herken dat ik ervaar als 'normaal', gaande van iemand zat voeren tot hij niet meer kan rechtstaan, toegang tot water ontzeggen, en de dag erna te vergiftigen en te laten onderkoelen in een put op een combinatie van vissaus en geblenderde dieren.
Wat daar gebeurd is kan geplaatst worden op een spectrum van 'uit de hand gelopen doop' aan de linkerzijde tot 'puur sadisme, mogelijks met ook nog eens racistische wortels' aan de rechterzijde. Voor mij is het geen van beiden, maar ze zijn bestraft geweest voor 'uit de hand gelopen doop', helemaal aan de linkerzijde van het spectrum, hetgeen dus een heel vergevingsgezind lezing van de feiten is.
Ge neemt het volledige verhaal en ge moet dat door een soort juridische mal persen en op het einde van de rit schiet er nog schim van datzelfde verhaal over, ontdaan van nuance en van gebeurtenissen die de doorsnee mens (hopelijk, althans) en is de discussie gereduceerd tot 'eigenlijk niemand weet dat zo'n hoge dosissen vissaus dodelijk kunnen zijn dus ja - oeps foutje'. Juridisch zal dat misschien prima zijn maar als mens heb ik daar maar twee woorden voor en dat is 'fuck you'.
Nogmaals, ik begrijp dat dat nu eenmaal is hoe een rechtstaat werkt en ik beweer niet dat ik hier nu een beter systeem kan gaan bedenken dat wél beter zou zijn voor iedereen. Dat is gewoon wat het is, het is een systeem dat 'meestal' zal werken voor de 'meeste' mensen, en hier heeft dat systeem niet gewerkt.
We kunnen hier blijven palaveren maar we staan afgestemd op verschillende radiostations. Iets kan juridisch gezien wel kloppen maar nog steeds onrechtvaardig voelen. Blijven hameren op het juridische aspect doet helemaal niks af aan het gevoel van onrechtvaardigheid dat zal blijven heersen in deze zaak.