Grote winnaar is justitie
Ik wil niet weten hoeveel mensen eerst na reuzegom en nu na dit finaal hun geloof in justitie verloren zijn.
Het helpt ook niet dat in deze thread weer wordt gedaan alsof het de pleben zijn die het arrest niet begrijpen en daardoor uit domheid gewoon een verkeerde mening hebben. En dat er dan uit alle hoeken juristen opduiken om de situatie te verdedigen.
Het gaat er precies niet in dat het helemaal niet gaat over het al dan niet correct toepassen van de wet. Wat er nu met Acid en ook hiervoor met Reuzegom gebeurd is kan perfect een goede toepassing van de wet zijn. Maar dat wil dan gewoon zeggen dat veel mensen niet akkoord gaan met (de interpretatie van) de wet. En als dat zo is, dan moet dat veranderen. Justitie er voor de maatschappij, niet omgekeerd. Maar het blijft hier maar gaan over of de wet correct toegepast is of niet. Dat mist volledig het punt.
Als mensen niet langer geloven dat justitie rechtvaardig is, dat ze kunnen vertrouwen op justitie voor een rechtvaardige uitspraak, dan gaan mensen zich gewoon van justitie afkeren. En het recht in eigen handen nemen. Dat is wat Acid had gedaan door Reuzegom en die is daar nu zelf (voor velen disproportioneel) hard voor gestraft geweest. En zo wordt de situatie gewoon erger. Er werd hier een paar pagina's geleden ergens door een jurist geschreven dat die twee zaken volledig los van elkaar staan en daardoor de straf niet met elkaar kan worden vergeleken. Ongetwijfeld is dat technisch correct. Maar natuurlijk gebeurt het toch, en het is ook maar logisch dat het gebeurt, want natuurlijk zijn beide zaken wel aan elkaar gelinkt. Enkel een jurist kan zo het licht van de zon ontkennen.
Ik heb in mijn leven al veel fouten gemaakt. Maar elke dag prijs ik mezelf gelukkig dat ik tenminste geen jurist ben geworden.