Acid 'exposet' Reuzegommers: veroordeling

Ik vind die onopzettelijke dood echter belachelijk iedere normaal persoon weet dat je geen visolie drinkt, en ze stonden er gewoon op te kijken dat is voor mij gewoon moord.

Of moeten we het echt in het belachelijk trekken en op alles een etiket plaatsen met als je er te veel van drinkt of eet dat het dodelijk is.

Acid is niet Mien favoriete persoon maar die straf is echt ranzig gewoon in vergelijking met de Reuzengommers.

Acid gaat in beroep tegen zijn straf. Hopelijk komt er een zwaardere straf. Maar wat nog erger is, hij is een crowdfunding opgestart die al 55k heeft opgebracht. Maw het gaat hem geen euro gekost hebben en hij verdient letterlijk geld op de kap van Sanda Dia. Acid is geen moraalridder, Acid is gewoon een walgelijk op sensatie belust persoon die uit is op aandacht en views op de kap van Sanda Dia.

Uiteraard ben ik ook verontwaardigd door de belachelijke straf die de gommers hebben gekregen, maar Acid is geen haar beter.
Het overige geld gaat naar de Sanda Dia foundation. Hij verdient er (los van extra views op Youtube) niets aan.

Wat een triest schouwspel - best ook gevaarlijk - grote winnaar hier is imo justitie, en neen - dan heb ik het niet over het proces van Sanda Dia maar over dit proces, en dit alleen.

Het overige geld gaat naar de Sanda Dia foundation. Hij verdient er (los van extra views op Youtube) niets aan.
Dan nog. Stel dat het beroep niets oplevert en de uiteindelijke schadevergoeding wordt vastgesteld op 50k. Dan gaat dat jong geen euro uit zijn eigen zak betaald hebben. Dàt is pas straffeloosheid.

Grote winnaar is justitie :ROFLMAO:

Ik wil niet weten hoeveel mensen eerst na reuzegom en nu na dit finaal hun geloof in justitie verloren zijn.

Het helpt ook niet dat in deze thread weer wordt gedaan alsof het de pleben zijn die het arrest niet begrijpen en daardoor uit domheid gewoon een verkeerde mening hebben. En dat er dan uit alle hoeken juristen opduiken om de situatie te verdedigen.

Het gaat er precies niet in dat het helemaal niet gaat over het al dan niet correct toepassen van de wet. Wat er nu met Acid en ook hiervoor met Reuzegom gebeurd is kan perfect een goede toepassing van de wet zijn. Maar dat wil dan gewoon zeggen dat veel mensen niet akkoord gaan met (de interpretatie van) de wet. En als dat zo is, dan moet dat veranderen. Justitie er voor de maatschappij, niet omgekeerd. Maar het blijft hier maar gaan over of de wet correct toegepast is of niet. Dat mist volledig het punt.

Als mensen niet langer geloven dat justitie rechtvaardig is, dat ze kunnen vertrouwen op justitie voor een rechtvaardige uitspraak, dan gaan mensen zich gewoon van justitie afkeren. En het recht in eigen handen nemen. Dat is wat Acid had gedaan door Reuzegom en die is daar nu zelf (voor velen disproportioneel) hard voor gestraft geweest. En zo wordt de situatie gewoon erger. Er werd hier een paar pagina's geleden ergens door een jurist geschreven dat die twee zaken volledig los van elkaar staan en daardoor de straf niet met elkaar kan worden vergeleken. Ongetwijfeld is dat technisch correct. Maar natuurlijk gebeurt het toch, en het is ook maar logisch dat het gebeurt, want natuurlijk zijn beide zaken wel aan elkaar gelinkt. Enkel een jurist kan zo het licht van de zon ontkennen.

Ik heb in mijn leven al veel fouten gemaakt. Maar elke dag prijs ik mezelf gelukkig dat ik tenminste geen jurist ben geworden.

Ik vind die onopzettelijke dood echter belachelijk iedere normaal persoon weet dat je geen visolie drinkt, en ze stonden er gewoon op te kijken dat is voor mij gewoon moord.
Daarom dat destijds er zoveel uitleg moest gegeven worden over waarom dit zo schadelijk is (genoeg mensen die dachten dat je van het vele zout enkel een hoge bloeddruk kreeg), alsook de getuigenissen van dokters dat die overdosis herkennen niet zo eenvoudig is.
Nu het zoveel in het nieuws gekomen is, zal het wel goed geweten zijn inderdaad. Daarvoor was het zoals watervergiftiging iets wat nog veel mensen niet bij stilstaan, tot het te laat dreigt te worden. De combinatie met alcohol en koude zal het niet geholpen hebben.

Tel daarbij dat hun referentiekader lag dat zij dat ook allemaal gedaan hadden en er zijn doorgeraakt (waaronder er ene zelf ook aan het vuur had gelegen omdat hij onderkoeld was een paar jaar ervoor). Dat maakt het niet ok, maar toont dat ze het onderschat hebben en waarom. Zijt maar zeker dat dit hen raakt en daar echt wel van wakker hebben gelegen.

Acid... Had hij mensen opgeroepen voor een georganiseerde mars aan de rechtbank, had hij zijn punt ook gemaakt zonder de wet te overtreden.
Hij koos om de wet bewust te overtreden, wist dat hij er zwaar voor gestraft kon worden, en deed het toch. Wat hem nu raakt is dat hij veroordeeld is, niet dat hij die mensen miserie heeft bezorgd. Bij het buitenkomen was hij al terug aan het beschuldigen (en niet naar de een persoon, maar die hele familie). Om dan nog te gaan klagen over het strafblad dat hij zelf kon vermijden door ook de werkstraf te aanvaarden. Nul zelfreflectie. Dat mensen hem zoveel geld geven, zal hem alleen maar verder overtuigen van zijn eigen gelijk vrees ik.

Los van het feit dat dit een circus is geworden. Vind ik het toch ergerlijk dat er een paar media figuren en advocaten dit allemaal trachten recht te spreken met als argument: " ja hij kon een werkstraf krijgen, dus het ligt aan zijn eigen." Waarom zou hij een werkstraf moeten accepteren?
Hij had toch het recht om voor de vrijspraak te gaan...? Dus ik vind dat dan niet zo gek om geen werkstraf al op voorhand te aanvaarden...

Bij het beroep? Gaat hij in beroep tegen de schuldvraag of strafmaat?

Ik kan mezelf na een uur al citeren. Letterlijk vanop z'n crowdfunding site (bedrag gaat richting 50.000 euro):

Bij een overschreden bedrag gaan de funds naar de Sanda Dia Foundation, indien het bestuur hiermee instemt.
Als Acid het surplus voor zichzelf hield dan was dat beter geweest?

Het is niet omdat je iemand als persoon niet af kan, dat dan automatisch alles wat hij doet verkeerd is.

Los van het feit dat dit een circus is geworden. Vind ik het toch ergerlijk dat er een paar media figuren en advocaten dit allemaal trachten recht te spreken met als argument: " ja hij kon een werkstraf krijgen, dus het ligt aan zijn eigen." Waarom zou hij een werkstraf moeten accepteren?
Hij had toch het recht om voor de vrijspraak te gaan...? Dus ik vind dat dan niet zo gek om geen werkstraf al op voorhand te aanvaarden...

Bij het beroep? Gaat hij in beroep tegen de schuldvraag of strafmaat?
Ooit naar de rechtbank gekeken? Het is schering en inslag om vrijspraak te vragen, maar bij veroordeling bij voorkeur een werkstraf. Hij weigerde dit volledig.

De realiteit.
Wat, "de realiteit"?

Kun je een héél klein beetje moeite doen om uzelf uit te drukken, alleen al uit respect voor uw medeforumgebruiker? Of is dat teveel gevraagd?

Langs geen kanten, het ding is: die mensen passen de wet toe.
Als je een issue hebt met de wet moet je naar politici kijken niet rechters en advocaten.
Daar, de eeuwige dooddoener.
We hebben hier anders wel duidelijk gezien hoe ver justitie bereid is om de wet te rekken en te interpreteren. Eerst de schuldvraag manipuleren in een bepaalde richting (toevallig het allerlaagste) om vervolgens te zoeken naar absurde verzachtende omstandigheden ("public trial", my ass) om dan geheel toevallig uit te komen bij de onderste vork van de strafmaat.
En dan speciaal een combinatie van geldstraf en werkstrafjes uitspreken waardoor het nog niet eens op hun strafblad komt.

Toch redelijk rechtstaat onwaardig dat de de politiekers over elkaar struikelen om de rechtbank te veroordelen.

Tis niet omdat het Youtubertje populair is bij de jeugd dat hij niks strafbaar kan gedaan hebben.

Gespeeld en verloren, take it like a man. En vooral Sammy. Je hebt de vorige minister van justitie nog rondlopen in de partij. Die zal Sammy toch een kopstoot geven volgende keer als die hem ziet ?

Ik heb Sammy Mahdi toch vooral horen zeggen dat de uitspraak gerespecteerd moet worden maar dat er iets moet veranderen. Exact de taak van een politicus dus.

Ben je nu trouwens haat aan het verspreiden met uw laatste zin? Laag bij de grond. Maar vooral: pas op dat niemand u gaat dagvaarden waardoor je veroordeeld wordt tot 20 000 euro. Vrije meningsuiting is blijkbaar een heel nauw begrip geworden.

Quod est.

Heel dat circus daarrond is op zijn best "het niet begrijpen" en is in doorsnee zuiver populisme. Dat is de eenvoudige realiteit.
Dat Jan, Pierre, Pol & Jacques een mening hebben over de hele case, en zich binnen hun opiniefuik gesterkt voelen door nog anderen met een zelfde/gelijkaardige mening, wil nog niet zeggen dat die mening juist is.

Feelings worden geen feiten als er maar genoeg zijn met diezelfde gevoelens. Feiten zijn geen democratie; rechtspraak is geen democratie. Al de rest is weinig meer dan intellectuele masturbatie en een roep om aandacht. Acid heeft bewust de wet overtreden en wordt daar navenant voor gestraft. Easy as that.

Wil je de wet aangepast zien zodat privacy geen bescherming geniet, laster toegaleten wordt en volkstribunalen de regel worden, dan moet je maar stemmen op politici die dat in hun programma opnemen.

En daar is het dédain weer. Exact zoals ik voorspeld had.

Het volk begrijpt het niet. Het is populisme. Jan, Pierre en Pol toch. Hoe durven jullie nu een mening hebben over justitie?

Het kost werkelijk 10sec Google om diene vogel op te zoeken.

En nee hij is niet de mond gesnoerd. Hij heeft strafbare feiten gepleegd en is dan ook ... gestraft
Ahja, klopt. Merci!

Wat Acid beweerde over die persoon, staat dus ook in t lang en in t breed in Humo.

De waarheid herhalen is dan een strafbaar feit, want hij had het woord 'exposen' gebruikt en verkeerd ingeschat hoe zijn kijkers zouden reageren.

Dat die overreactie voornamelijk ingegeven werd door complete volkswoede omdat de media zelf de namen niet vrijgaf na de véél te lichte straffen, laten we dan buiten beschouwing.

Grote winnaar is justitie :ROFLMAO:

Ik wil niet weten hoeveel mensen eerst na reuzegom en nu na dit finaal hun geloof in justitie verloren zijn.

Het helpt ook niet dat in deze thread weer wordt gedaan alsof het de pleben zijn die het arrest niet begrijpen en daardoor uit domheid gewoon een verkeerde mening hebben. En dat er dan uit alle hoeken juristen opduiken om de situatie te verdedigen.

Het gaat er precies niet in dat het helemaal niet gaat over het al dan niet correct toepassen van de wet. Wat er nu met Acid en ook hiervoor met Reuzegom gebeurd is kan perfect een goede toepassing van de wet zijn. Maar dat wil dan gewoon zeggen dat veel mensen niet akkoord gaan met (de interpretatie van) de wet. En als dat zo is, dan moet dat veranderen. Justitie er voor de maatschappij, niet omgekeerd. Maar het blijft hier maar gaan over of de wet correct toegepast is of niet. Dat mist volledig het punt.

Als mensen niet langer geloven dat justitie rechtvaardig is, dat ze kunnen vertrouwen op justitie voor een rechtvaardige uitspraak, dan gaan mensen zich gewoon van justitie afkeren. En het recht in eigen handen nemen. Dat is wat Acid had gedaan door Reuzegom en die is daar nu zelf (voor velen disproportioneel) hard voor gestraft geweest. En zo wordt de situatie gewoon erger. Er werd hier een paar pagina's geleden ergens door een jurist geschreven dat die twee zaken volledig los van elkaar staan en daardoor de straf niet met elkaar kan worden vergeleken. Ongetwijfeld is dat technisch correct. Maar natuurlijk gebeurt het toch, en het is ook maar logisch dat het gebeurt, want natuurlijk zijn beide zaken wel aan elkaar gelinkt. Enkel een jurist kan zo het licht van de zon ontkennen.

Ik heb in mijn leven al veel fouten gemaakt. Maar elke dag prijs ik mezelf gelukkig dat ik tenminste geen jurist ben geworden.

Amen.
Hoewel ik nog een stapje verder zou gaan door te stellen dat rechters een bepaalde wet ook heel breed kunnen rekken en interpreteren, en vervolgens ook voor de strafmaat over een heel ruime wettelijke vork beschikken om de strafmaat uit te spreken. Dus we mogen gerust ook naar justitie kijken, en niet enkel gemakshalve alles in de schoenen van de politici schuiven.

En wat uw laatste zinnetje betreft heb ik n.a.v. dit dossier een heel treffende uitspraak gelezen: "Waar een normaal mens een hart heeft zitten, daar heeft de jurist een wetboek zitten."

En daar is het dédain weer. Exact zoals ik voorspeld had.

Het volk begrijpt het niet. Het is populisme. Jan, Pierre en Pol toch. Hoe durven jullie nu een mening hebben over justitie?

Niemand zegt dat die mannen geen mening mogen hebben; dat maakt nog niet dat ze gelijk hebben, laat staan dat ze het begrijpen of dat hun mening relevant is. Niet zo bijster moeilijk om te verstaan, als je het populisme kan overstijgen.

Justitie er voor de maatschappij, niet omgekeerd.

Voor de maatschappij <> door de maatschappij, dat is net de clue van het verhaal.

Tenzij je terug naar volkstribunalen en tutti quanti wil gaan, maar die tijden liggen intussen wel al even achter ons. De opiniefuik die social media is, inclusief de rol die influencers daar in spelen, hebben velen de verkeerdelijke indruk gegeven dat hun mening en gevoelens relevant zijn, belangrijk zijn en iets moeten betekenen. De realiteit is en blijft dat die meningen en gevoelens compleet irrelevant zijn, en ook al kan ik begrijpen dat dat voor die groepen a hard pill to swallow is, dat is wel wat het is.

Als Acid het surplus voor zichzelf hield dan was dat beter geweest?

Het is niet omdat je iemand als persoon niet af kan, dat dan automatisch alles wat hij doet verkeerd is.

Shhht stop making sense.

Beetje zoals de politiekers doen als de oppositie een goed idee heeft. Direct afknallen want zo hoort het gewoon.

Het staat hier al herhaaldelijk in de thread, hè. Het gaat om onopzettelijke doding. Maak de typische vergelijking van een garagist die per ongeluk een fout maakt waardoor iemand achteraf verongelukt met zijn wagen, en je vindt al veel minder kloppen dat die man dan ook z'n leven lang in de gevangenis zou moeten. De vraag is dus niet: klopt de strafmaat. De vraag is: klopt voor jou de veroordeling.

De straf voor Acid is niet uitgesproken in relatie tot de straf voor de Reuzegommers. Die heeft er zelfs niks mee te maken, want deze Reuzegommer is geen van de veroordeelden. Kon evengoed een totaal andere student zijn.

Wat een afschuwelijke dégoûtante post. Ik ging hier niet meer reageren, maar de moord op Sanda Dia gaan vergelijken met een garagist die per ongeluk iemand laat verongelukken is zo van de pot gerukt. Kotsmisselijk word ik er van, zodat ik wel moet reageren.
Uiteraard is dit niet hetzelfde: iemand laten creperen in een put, blijven forceren om alcohol en visolie te drinken, iemand die 's morgens al niet meer op zijn benen kon staan, toch nog folteren, ... Nee, dat is godverdomme NIET hetzelfde als een garagist die per ongeluk een fout maakt.

En waar slaat dat laatste op? 'Kon evengoed een andere student zijn'?
Dan heb je het over de Reuzegommer die de zoon is van de restauranthouders?
Nee, hoor, die 'brave jongen' had er niks mee te maken.
Het kon evengoed willekeurig jij of ik geweest zijn die er door Acid werden bijgesleurd, of hoe moet ik dit interpreteren?
Het klopt dat hij niet fysiek aanwezig was, maar misschien vergeten dat deze jongen wel alles live zat te volgen op zijn smartphone, dat hij de doop zelf heeft meebedacht en dat ook hij het in eerste instantie niet nodig vond om een stervende mens naar het ziekenhuis te laten afvoeren?
Genoeg materiaal om iemand te veroordelen voor schuldig verzuim, maar zelfs diegenen die er fysiek bij waren gingen hier voor vrijuit.

Wat zaak Acid betreft: waarschijnlijk heeft justitie vandaag wel goed gehandeld (ook al ben ik er niet mee akkoord), maar in de zaak Reuzegom niet.
En dat wringt.
En laat ons stoppen met het verheerlijken of goedpraten van de daden van de Reuzegommers, want dat wringt ook.

Inderdaad... dat was het! Een publiciteitsstunt! /s

Je kan tegen hem zijn als persona of hem irritant vinden, maar dit was hem echt niet te doen om de publicity.
Natuurlijk was hem dit te doen om de publiciteit.

Ook voor de mensen die klagen over zijn straf, klassenjustitie en zijn naam die voluit wordt geschreven :

Hij maakt filmpjes als bekende figuur over dit onderwerp om views te genereren en kwam net daarom in het oog van de storm. Hij toonde geen schuldinzicht en weigerde een werkstraf. Hij noemt dat zelf dan nog een 'schikking' terwijl het gewoon de straf was die hij kreeg en hij weigerde dat te doen. Dat was een heel makke straf voor iemand met géén schuldinzicht en géén spijt. Hij zegt letterlijk dat hij het opnieuw zou doen... En er wordt geklaagd dat hij 'zelfs' een voorwaardelijke straf krijgt?

Klassenjustitie... Het is een bekende YouTuber met zelf een van de bekendste advocaten van het land. Ridicuul om dat te roepen.

Hij moet bijkomend een schadevergoeding betalen voor bewezen schade. Nu kan je dit vergelijken met schadevergoedingen die gebaseerd zijn op de indicatieve tabel enzovoort, dat doet er niet toe. Hij heeft opgeroepen een restaurant te cancellen, zij kunnen in hun boeken aantonen dat 20k inkomsten verloren gingen daardoor. Dit is niet veel anders dan iemand die uw auto een schop geeft en gij die vervolgens de schade (factuur herstel - vetusteit) op de dader verhaalt.

Op elk vlak is de vergelijking tussen Acid en Reuzegom compleet scheef. Die kerel heeft opzettelijk zijn straf zo zwaar mogelijk gemaakt om nu te kunnen doen alsof hij zwaarder wordt aangepakt en een groot deel van het publiek vreet het op. Dat terwijl zijn straf zeer laag blijft. Justitie is verre van perfect, maar Acid neemt er een overdreven zwaar loopje mee op de kap van Sanda Dia.

En intussen een fortuin opgehaald. Hij draait helemaal dus niet op voor schade die hij wetens en willens heeft toegebracht aan mensen die compleet buiten dat proces stonden. Hij ontloopt de verantwoordelijkhjeid compleet. Terwijl de door heml toegebrachte geldelijke schade gewoon heel duidelijk zwart op wit kan worden aangetoond. Hij doet in essentie exact wat hij de Reuzegommers verwijt. Een massa gekken betaalt zijn rekening én hij passeert langs de kassa met de views en aandacht. Eigenlijk ook enorm pervers, maar goed.

'Knap' gedaan van hem, maar ik zou er twee keer over nadenken alvorens hem een held te noemen of iets naar hem te storten.

tldr : Er valt echt niet te klagen als je enkel een voorwaardelijke straf krijgt en de toegebrachte schade moet vergoeden als je een misdrijf pleegt en letterlijk zegt dat je het opnieuw zou doen. Dit is een slecht vonnis op een heel andere manier eerlijk gezegd.

Terug
Bovenaan