Actiedag Overheidspersoneel

Gladiator

Active member
Crowdfunder FE

Op de radiozenders van de VRT begon het ochtendblok een uur later en klinkt tussen 9 en 16 uur enkel muziek.

Zouden dat beter alle dagen zo doen. 🧐😅

Wat voor een vage staking is dat eigenlijk? En wat een brede groep:
- Aan de ene kant van het spectrum: de overbetaalde en onderwerkte ambtenaren die beter heel stilletjes onder de radar zouden blijven voor iemand doorheeft hoeveel extra efficiëntiewinsten daar nog probleemloos kunnen geboekt worden
- Aan de andere kant van het spectrum: de overwerkte en onderbetaalde mensen in de zorg die inderdaad wel eens op tafel mogen kloppen.

Maar door zijn vaagheid mist het zijn doel. Misschien daarom dat onze crèche vandaag niet meestaakt en ze hun eigen staakmomenten hebben. Goede zet.

- Aan de ene kant van het spectrum: de overbetaalde en onderwerkte ambtenaren die beter heel stilletjes onder de radar zouden blijven voor iemand doorheeft hoeveel extra efficiëntiewinsten daar nog probleemloos kunnen geboekt worden
- Aan de andere kant van het spectrum: de overwerkte en onderbetaalde mensen in de zorg die inderdaad wel eens op tafel mogen kloppen.

Maar door zijn vaagheid mist het zijn doel. Misschien daarom dat onze crèche vandaag niet meestaakt en ze hun eigen staakmomenten hebben. Goede zet.
Aan de ene kant: de overwerkte en onderbetaalde ambtenaren. Aan de andere kant de overwerkte en onderbetaalde zorg.

Knap dat jij van alle mensen kunt inschatten hoe hun werk, hun werklast en hun verloning eruitziet, en dan ook kunt inschatten dat hun staking totaal onterecht is. Ook knap dat je op de hoogte bent van al die uiteenlopende sectoren en de cijfers die er daar zijn in vergelijking met hun privétegenhangers.

Als je dat niet bent, dan vraag ik me af waarom je met die uitvergrote clichés denkt ook nog maar in de buurt van de waarheid te komen?

Aan de ene kant: de overwerkte en onderbetaalde ambtenaren. Aan de andere kant de overwerkte en onderbetaalde zorg.

Knap dat jij van alle mensen kunt inschatten hoe hun werk, hun werklast en hun verloning eruitziet, en dan ook kunt inschatten dat hun staking totaal onterecht is. Ook knap dat je op de hoogte bent van al die uiteenlopende sectoren en de cijfers die er daar zijn in vergelijking met hun privétegenhangers.

Als je dat niet bent, dan vraag ik me af waarom je met die uitvergrote clichés denkt ook nog maar in de buurt van de waarheid te komen?

Vakbonden menen ook te weten dat al hun ambtenaren "teveel werkdruk" ervaren, terwijl ik gewoon weet dat dat niet klopt. Het verschil is dat ik tenminste niemand schaad met mijn veralgemening.

Ambtenaren hebben intussen al de meeste indexaties gekregen van de ganse werkende bevolkingsgroep. Als er één groep is die nu stilletjes tevreden mag zijn, zijn het wel de ambtenaren.

Goh ja, het is misschien maar een anekdotisch voorbeeld maar toen ik van school kwam heb ik ook nog een jaar voor de overheid "gewerkt".

"Gewerkt" staat tussen haakjes omdat ik daar werkelijk geen klop deed.
s' Morgens kwam ik toe op het werk, na 15 minuten stapte ik in een camionette van het werk en reed ik naar het cafe waar de collegas kwamen zuipen. Eenmaal binnen in dat cafe zette je je aan de bar en zag je de baas (meerdere +1) in een hoekje met een pint zitten.
Die gromde eens richting de bar en dan kreeg je van de barman pinten op de kosten van het werk.
Voor de rest moest je vooral je bek houden en pinten zuipen.
Andere activiteiten waren bvb werken uitvoeren voor bevriende derden, de tv van de baas binnendoen voor herstelling etc. je kent het wel...
Ook iedere dag betaald tot 1630 maar 1530 was ik al onderweg naar huis. Het maakt geen reet uit want je deed toch geen klop.

Dat was leuk in het begin maar als schoolverlater leer je zo niets bij.
Na een jaar de kans gekregen om mee te doen met examen om vast benoemd te worden maar ik heb daar zelfs niet aan meegedaan en echt werk gezocht in de privé.

De clichés bestaan voor een reden want het is de realiteit.

Goh ja, het is misschien maar een anekdotisch voorbeeld maar toen ik van school kwam heb ik ook nog een jaar voor de overheid "gewerkt".

s' Morgens kwam ik toe op het werk, na 15 minuten stapte ik in een camionette van het werk en reed ik naar het cafe waar de collegas kwamen zuipen. Eenmaal binnen in dat cafe zette je je aan de bar en zag je de baas (meerdere +1) in een hoekje met een pint zitten.
Die gromde eens richting de bar en dan kreeg je van de barman pinten op de kosten van het werk.
Andere activiteiten waren bvb werken uitvoeren voor bevriende derden, de tv van de baas binnendoen voor herstelling etc. je kent het wel...
Ook iedere dag betaald tot 1630 maar 1530 was ik al onderweg naar huis. Het maakt geen reet uit want je deed toch geen klop.

Na een jaar de kans gekregen om mee te doen met examen om vast benoemd te worden maar ik heb daar zelfs niet aan meegedaan en echt werk gezocht in de privé.

Welke sector was dat juist ?

uw eigen ervaring in 1 sector doorsluizen naar het volledig overheidstewerkstelling...

Ik vind het schitterend (sarcasm is implied) dat ze streven voor een beter pensioen, want het is niet dat een pensioen als oud-ambtenaar al het beste is wat er in België te rapzakken valt. Ze zouden eens moeten weten wat het is om een overheidspensioen als werknemer (of zelfstandige!) te krijgen.

Ik ben geen ras echte ambtenaar maar heb wel een statuut

Ik ben 2 jaar geleden intern veranderd van job wegens te saai.

Nu begint het weer extreem te worden.
Als ik het aankaart bij mijn leidinggevende word het weggewuifd of zeggen ze: “er is werk genoeg voor wie wil werken”

mijn loon is ok, de voordelen zijn ook fijn. Maar tis verschrikkelijk saai.

Maar ey, ge moet de mensen niet geloven

Ambtenaren hebben intussen al de meeste indexaties gekregen van de ganse werkende bevolkingsgroep. Als er één groep is die nu stilletjes tevreden mag zijn, zijn het wel de ambtenaren.
ik kan hier wel met akkoord gaan.
Deze morgen las ik dit artikel
Chris Reniers: “Voor ons is meer koopkracht vanzelfsprekend een punt. We hebben de automatische indexering, gelukkig bestaat dat. Maar dat wil niet zeggen dat het automatisch voldoende is om tegemoet te komen aan de hoge inflatie. In tegenstelling tot de perceptie liggen de lonen van de ambtenaren niet uitzonderlijk hoog. We hebben personeelsleden die alleenstaande zijn, met kinderen, en die weinig verdienen. Zij komen niet toe met hun loon tegen het einde van de maand. Federale ambtenaren hebben bovendien minder extralegale voordelen, zo is er bijvoorbeeld geen volledige dertiende maand of maaltijdcheques.”

“Er is extra koopkracht nodig, bovenop de index. Dat is een nodige evolutie van de lonen, en een manier om waardering te tonen voor de inzet die de openbare dienstensector moet doen. Tijdens de coronacrisis hebben ambtenaren doorgewerkt. Denk maar aan de gevangenissen, het onderwijs, het openbaar vervoer, … Dikwijls stonden zij op de werkvloer, met alle risico’s van dien.”

Ik ben er vrijwel zeker dat heel de wereld de gevolgen draagt van de inflatie. Ook in de prive zijn er trouwens die alleenstaande zijn, met kinderen, en die weinig verdienen.
En aangezien de ambtenaren dan nog eens 4 x indexatie hebben dit jaar en de prive niet vind ik het nogal hebberig en blind voor de realiteit om nu daarvoor een algemene staking te houden.

Ik zie heel dat indexatie systeem tegen eind dit jaar of volgend jaar toch serieus herwerkt worden. Bedrijfsleiders gaan dit niet meer kunnen betalen en we rijden ons hopeloos de afgrond in wanneer de loonkost per jaar 10% doet en de economische motor dit niet kan opvangen.

Ik vind het schitterend (sarcasm is implied) dat ze streven voor een beter pensioen, want het is niet dat een pensioen als oud-ambtenaar al het beste is wat er in België te rapzakken valt. Ze zouden eens moeten weten wat het is om een overheidspensioen als werknemer (of zelfstandige!) te krijgen.
Gelukkig kan je als ambtenaar aan je baas opslag vragen wanneer je wil of om de 4 jaar een auto op naam van de zaak kopen, samen met een hoop andere "nuttige" zaken.
In verhouding is een ambtenarenpensioen misschien wel beter, maar ik heb toch liever meer loon of voordelen voor ik met pensioen ga.

Chris Reniers: “Voor ons is meer koopkracht vanzelfsprekend een punt. We hebben de automatische indexering, gelukkig bestaat dat. Maar dat wil niet zeggen dat het automatisch voldoende is om tegemoet te komen aan de hoge inflatie. In tegenstelling tot de perceptie liggen de lonen van de ambtenaren niet uitzonderlijk hoog. We hebben personeelsleden die alleenstaande zijn, met kinderen, en die weinig verdienen. Zij komen niet toe met hun loon tegen het einde van de maand. Federale ambtenaren hebben bovendien minder extralegale voordelen, zo is er bijvoorbeeld geen volledige dertiende maand of maaltijdcheques.”

“Er is extra koopkracht nodig, bovenop de index. Dat is een nodige evolutie van de lonen, en een manier om waardering te tonen voor de inzet die de openbare dienstensector moet doen. Tijdens de coronacrisis hebben ambtenaren doorgewerkt. Denk maar aan de gevangenissen, het onderwijs, het openbaar vervoer, … Dikwijls stonden zij op de werkvloer, met alle risico’s van dien.”

Lol @ het vetgedrukte gedeelte trouwens. Of een dikke fuck you, het is maar hoe je het bekijkt.

Ik ben blijven doorwerken tijdens Corona, en ik kom elke dag in aanraking met privébedrijven en overheidsdiensten. En ik geef het u op een blaadje: ambtenaren waren gewoonweg amper te bereiken. Hun telefoons op kantoor waren vaak zelfs niet eens doorverbonden met de thuiswerkende ambtenaren. Je kreeg dan een bandje te horen dat je maar moest mailen. En op die mails kwam dan uiteraard slechts zelden een antwoord. Echt tenenkrullend. Veel ambtenaren hebben van de Corona-crisis geprofiteerd om zich thuis te verschuilen achter een grote muur van onbereikbaarheid. Iets wat trouwens bevestigd werd door een goede vriendin-ambtenaar uit onze vriendengroep in de tijd dat Zoom/Teams-aperitieven nog leuk was: "Ik heb vandaag zelfs mijn laptop nog niet opengedaan". Daar sta je dan, met uw kleiner loon uit de privé terwijl je elke minuut moet registreren en elk uur opgebeld werd door uw baas om te vragen wat je aan het doen bent terwijl je het dikker loon van de nietsdoende ambtenaar mee moet helpen betalen.

Trouwens, heel die uitleg van Chris Reniers trekt op geen hol. Dat is echt het redeneervermogen van een kind van 8 jaar. Er is geen enkele discriminerende factor tussen overheid en privé als het aankomt op:
- Alleenstaand zijn of niet
- Kinderen hebben of niet
- Weinig verdienen of niet (daar ligt het voordeel gemiddeld zelfs voor de ambtenaren)
- Blijvend op de werkvloer moeten zijn of niet
- Enzovoort.
En dus ook geen enkele reden waarom overheidspersoneel zou moeten staken. Wel integendeel, rekening houdend met het profitariaat tijdens de corona-crisis en hun veelvuldige indexeringen.

Vakbonden menen ook te weten dat al hun ambtenaren "teveel werkdruk" ervaren, terwijl ik gewoon weet dat dat niet klopt. Het verschil is dat ik tenminste niemand schaad met mijn veralgemening.

Zever in pakjes, vol met veronderstellingen als waarheid te aanzien zonder te weten waarover je het hebt. Typisch mac...

Ik zal even meedoen, eergisteren moest ik naar het ziekenhuis in St-Niklaas, in de gang stonden een tiental verpleegsters gezapig te babbelen. Eentje was bezig dat ze net een nieuwe Mercedes gekocht heeft.. (true story)
Mijn conclusie nu: al het zorgpersoneel is onderwerkt en overbetaald.

En je schaad wel mensen met uw belachelijke veralgemening, namelijk de ambtenaren, of het overheidspersoneel dat wel deftig werkt. Mensen die wel onderbetaald worden, extra diensten moeten doen wegens personeelstekort, op hun kop gekakt worden door hun bazen en door de publieke opinie. Versterkt door mensen zoals u die op basis van 1 anekdote of 1 kennis plots vinden dat alle ambtenaren luie zakken zijn.

Een schoolverlater die bij ons begint als Verkeersleider N2 (hetgeen ik nu doe) kan meer verdienen door in een fabriek aan den band te gaan staan. Deze job is nochtans op Bachelor niveau.
Ik werk momenteel 4/5 met ouderschapsverlof. 4 weken werken, 1 week thuis. Ik moet op die 4 weken bijna evenveel dagen werken dan normaal op 5. Reeksen van 7 dagen werken, 1 thuis en weer 7 werken zijn niet abnormaal.
Er is een immens personeelstekort waardoor iedereen enorm veel achterstallige dagen heeft. Er worden zelfs structureel treinen afgeschaft omdat er gewoon niet genoeg treinbegeleiders zijn.
Ik zit momenteel aan 50+ achterstallige dagen. En het is niet dat ik ze opspaar voor m'n pensioen of zo, ik zou niet liever hebben dan eens wat meer thuis zijn.

Mijn vrouw krijgt op haar bureau constant gezaag "Ja, vroeger lukte dat toch de dag zelf hoor", "waarom moet dat zo lang duren tegen dat mijn aanvraag goedgekeurd wordt?", ... Ze doen nu met 3 hetzelfde werk dat 5 jaar geleden nog met 6 gedaan werd, en die hadden toen al quasi geen marge qua werkdruk. Er is geen geld binnen haar afdeling om extra volk aan te werven. Intussen werken zij en haar 2 collega's dagelijks 2u langer zonder daarvoor vergoed te worden, gewoon om toch een beetje bij te blijven.

Bij ons loopt de ene na de andere weg naar andere diensten of zelfs "de privé", omdat de werkdruk daar lager is, er een pak meer respect is en het loon veel hoger ligt. (ex-collega is van ploegenwerk naar dagdienst in de privé gegaan, en verdient plots 300€ netto meer per maand + elke dag thuiswerk).

Ook willen ze weer morrelen aan ons pensioen. Ok, dat ligt hoger dan in de privé (en lang niet zoveel hoger als algemeen aangenomen wordt). Maar wij staan maandelijks veel meer af aan het pensioenfonds dan men in de privé doet. Tegelijk liggen onze lonen ook lager omdat dit voorzien is om gecompenseerd te worden met ons pensioen.

1 anekdote, van wat, 20 jaar geleden? Leuk om je mening daarop te baseren. Newsflash, er is immens veel veranderd de afgelopen 10 jaar.
Ik heb ook vele verhalen gehoord van bij 't spoor van 15j geleden, zulke zaken zijn nu compleet ondenkbaar.

Gelukkig kan je als ambtenaar aan je baas opslag vragen wanneer je wil of om de 4 jaar een auto op naam van de zaak kopen, samen met een hoop andere "nuttige" zaken.
In verhouding is een ambtenarenpensioen misschien wel beter, maar ik heb toch liever meer loon of voordelen voor ik met pensioen ga.
Er zijn nog altijd meer mensen in de privé zonder auto en een hoop voordelen dan omgekeerd hoor. Of denk je dat elke bouwvakker, kassierster, poetsvrouw, barman, etc om de zoveel tijd een nieuwe auto krijgt? De privé is meer dan enkel IT’ere en ingenieurs.

Ook willen ze weer morrelen aan ons pensioen. Ok, dat ligt hoger dan in de privé (en lang niet zoveel hoger als algemeen aangenomen wordt). Maar wij staan maandelijks veel meer af aan het pensioenfonds dan men in de privé doet. Tegelijk liggen onze lonen ook lager omdat dit voorzien is om gecompenseerd te worden met ons pensioen.
Dit, zo hard.

Allemaal hetzelfde pensioen, mij niet gelaten, maar dan ook iedereen hetzelfde bijdragen, werknemer, ondernemer en ambtenaar. Voor wat hoort wat.

Terug
Bovenaan