Vakbonden menen ook te weten dat al hun ambtenaren "teveel werkdruk" ervaren, terwijl ik gewoon weet dat dat niet klopt. Het verschil is dat ik tenminste niemand schaad met mijn veralgemening.
Kijk het is simpel. Dit is een algemene actie, die uitgevoerd wordt omdat er effectief wel diensten zijn waar het belachelijk is.
Ik kijk gewoon naar een interne dienst bij ons. Daar zat tot 3 jaar geleden 20 FTE's. Op dit moment tgv mensen die vertrokken zijn naar de private sector (want beter betaald), pensionering of spijtige voorvallen (kanker, burnout,...) zitten ze er nu nog met 3. Het spreek voor zich dat die burnout is naar boven gekomen op het moment dat de druk op die kleinere groep onhoudbaar werd, en niet toen ze met 20 zaten.
Wegens het continue principe van het verlagen van de FTE's was er geen plaats vrijgemaakt om met extra aanwervingen die beperking van 3 terug omhoog te duwen naar zelfs iets voorbij 10 zwijg stil naar het niveau van ervoor. En ik laat in het midden ofdat 20 misschien niet teveel was. Het is duidelijk dat 3 stuks gewoon onhaalbaar is. Toch zeker als je hun werklading bekijkt (en het is nu ook niet alsof het werk dat die doen het meest sexy is in de maatschappij...)
Daarnaast hebben we operationelen die binnenkomen, 2 - 3 jaar werken om daarna te vertrekken naar de private sector. Juist omdat ze daar meer kunnen verdienen en de ervaring die ze bij ons opdoen, voor een stuk, gewild is. Het feit dat de sector smeekt om technische profielen helpt natuurlijk niet.
Kortom er zijn valabele redenen voor een staking.
Wil dat zeggen dat ik daarom meestaak : neen. Ik staak niet mee. Niet omdat er geen valabele redenen zijn, maar omdat ik vind dat er iets minder algemeen had mogen gesproken worden in de staking.
Al begrijp ik perfect waarom dat men in algemene termen spreekt.
Ambtenaren hebben intussen al de meeste indexaties gekregen van de ganse werkende bevolkingsgroep. Als er één groep is die nu stilletjes tevreden mag zijn, zijn het wel de ambtenaren.
Het is niet omdat de indexaties er zijn, dat men dan niet mag protesteren of staken omdat ze willen aankaarten dat het vierkant draait door de algemene besparingen. Zie ook hoger voor een voorbeeld.
Ik vind het schitterend (sarcasm is implied) dat ze streven voor een beter pensioen, want het is niet dat een pensioen als oud-ambtenaar al het beste is wat er in België te rapzakken valt. Ze zouden eens moeten weten wat het is om een overheidspensioen als werknemer (of zelfstandige!) te krijgen.
Hier ga ik mij niet over uitspreken. Ik laat dit voorlopig in het midden. Aangezien ik niet weet waar de standpunten exact over gaan. Voorlopig vind ik dat het pensioen als ambtenaar op dit moment niet direct een verbetering nodig heeft. Al denk ik wel dat het bij veel mensen nog hoog zit dat ze ipv op 65 pas op 67 op pensioen mogen. En ik kan dat sentiment wel een beetje begrijpen, 67 is pokke lang... maar aan de andere kant, begrijp ik waarom men het verhoogt.
ik kan hier wel met akkoord gaan.
Deze morgen las ik dit
artikel
Ik ben er vrijwel zeker dat heel de wereld de gevolgen draagt van de inflatie. Ook in de prive zijn er trouwens die alleenstaande zijn, met kinderen, en die weinig verdienen.
En aangezien de ambtenaren dan nog eens 4 x indexatie hebben dit jaar en de prive niet vind ik het nogal hebberig en blind voor de realiteit om nu daarvoor een algemene staking te houden.
Mja, de frustratie zit gewoon diep. En dit is gewoon een makkelijke manier om te scoren. Ik blijf het spijtig vinden dat men bij de vakbond hierop springt terwijl men weet dat dit meer slecht doet dan goed om dit te zeggen.
Aan de andere kant, zijn het nu eenmaal oprechte bekommernissen van dit deel van de bevolking. En is het aan de vakbonden om hun leden te steunen. Hoe onlogisch het ook eruitziet voor andere mensen. Moet je er, als je eerlijk en fair bent, in dat kader het wel kunnen begrijpen dat men zulke punten brengt.
Een staking dient dan ook niet om alles binnen te rijven, maar als drukkingsgroep waarbij een een arm vraagt, om uiteindelijk een vingertop binnen te halen. En binnen x jaar de volgende vingertop.
Ik vraag mij af indien men realistischere eisen had gesteld, indien men dan sneller op een betere uitkomst was geraakt. Ik heb persoonlijk een beetje mijn twijfels.
Ik zie heel dat indexatie systeem tegen eind dit jaar of volgend jaar toch serieus herwerkt worden. Bedrijfsleiders gaan dit niet meer kunnen betalen en we rijden ons hopeloos de afgrond in wanneer de loonkost per jaar 10% doet en de economische motor dit niet kan opvangen.
Ik weet het zo niet. Ik denk niet dat op dit moment ook maar 1 partij zijn vingers daaraan wil verbranden.
Dat zou namelijk voor die partijen willen zeggen dat ze in de komende 10 jaar nooit meer aan de knopjes mogen draaien.
Al moeten we eerlijk zijn, de kans dat we meerdere jaren achter elkaar een inflatie van 10% gaan krijgen lijkt mij klein.
Gelukkig kan je als ambtenaar aan je baas opslag vragen wanneer je wil of om de 4 jaar een auto op naam van de zaak kopen, samen met een hoop andere "nuttige" zaken.
In verhouding is een ambtenarenpensioen misschien wel beter, maar ik heb toch liever meer loon of voordelen voor ik met pensioen ga.
En dit is namelijk een onderdeel van de reden voor de staking.
Het loon van een ambtenaar mag niet echt klagen. Maar aan de andere kant zie je competent personeel vertrekken naar andere entiteiten (en dat is divers). Is het niet de vlaamse overheid (brutoloon is hoger en ze hebben maaltijdcheques) of naar de private sector. In 2008, dus na copernicus, zat daar een beetje een gelijkstand in (met het feit dat je in het begin van uw carrière meer verdiende als ambtenaar, en op het einde minder al dan niet tov het gemiddelde). Ondertussen door de wildrgroei aan extralegale voordelen is het toch moeilijker geworden om competitief te zijn. Al geldt dat niet voor al de profielen.
Nu ik sta gerust open om ipv bij de overheid er extra geld aan te geven. Het volledige principe van salariswagens, ecocheques, maaltijdcheques, plethora aan extralegale vergoedingen te hertekenen. Dan kaart je die problematiek ook aan. Het probleem is echter als de vakbonden / ambtenaren dat in het algemeen zouden zeggen. Dan zou het land te klein zijn over wat die ambtenaren toch wel niet durven te zeggen, want wij betalen toch al wel niet veeeeeel te veeeeel belastingen.
Deze versie is dan ook een betere verteerbare versie waar je, als je eerlijk bent nog zou over kunnen zeggen van, mja ze hebben een punt.
Ook al zou je als eerste reactie kunnen zeggen : de voor- en nadelen tussen ambtenaar en niet ambtenaar zijn duidelijk. Klaag er dan ook niet over.
Maar aan de andere kant is het dan wel de taak van de vakbond om discrepanties aan te kaarten. Want op persoonlijk niveau kan elke ambtenaar dit niet. En rekening houdende hiermee, kan ik het dan ook wel verstaan dat het gebeurd.