Actiedag Overheidspersoneel

Jongens, is iedereen soms onderbetaald ofzo? Die van de zorg hebben vorig jaar met dat Corona gedoe al een stevige verhoging gekregen en de ambtenaren zaten best al hoog. Allebei dat categoriëen dik overbetaald naar mijn mening.
Je bedoelt daarmee dan die jaarlijkse ecocheque twv. 100€ ? :unsure:

Tenenkrullend sommigen hun mening hier.

Ik kan ook veralgemenen in de zin zoals velen hier doen.

Ik ben statutair bij Infrabel, sta zelf ook 50+ DAGEN (ja wij tellen in dagen in niet in uren) overuren achter. Ge wordt gewoon Manu Militari bij ons opgeroepen en als ge weigert zitten ze gewoon aan uw premie's. Methode 14-18, in de privé bestaat dit gewoon niet.

Over pensioenen: Ja wij hebben een pensioen die hoger ligt dan het gemiddelde, als ge tenminste op een ietwat deftig niveau werkt. Bij de lagere rangen is dit absoluut niet zo terwijl er van ons loon wél een zeer hoog stuk afgenomen wordt om de pensioenen te betalen. Statutairen krijgen immers nog altijd hun loon van het spoor zelf en niet van de overheid. Anderzijds hebben wij GEEN groepsverzekering. Ik kan u voorbeelden geven waar ze bedragen van 6 cijfers (!) krijgen wanneer ze op pensioen vertrekken. Daarvoor moeten wij nog zeer lang kunnen genieten van ons pensioen en als we binnen 3 jaar onze sjiek uitspugen is het allemaal voor het spoor want hey, onze kinderen kunnen dat niet erven.

Bedrijfswagen krijgen wij ook al niet, zelfs geen tegemoetkoming om met de auto naar het werk te gaan want niet iedereen die bij het spoor werkt kan er geraken conform hun werkuren met de trein.

Aan elke job is er wel iets, enige waar er niets aan is is politieker zijn. Enige spel die die spelen is hoe het geld zo snel mogelijk in hun eigen zakken te doen verdwijnen en er zijn er veel te veel van.

Ik zou eerder staken om de politiekers met 50% te doen verdwijnen. De eerste partij die dat op zijn agenda zet krijgt mijn stem.
Als je ergens wil besparen, start aan de top en niet aan de basis.

En op wat is die mening gebaseerd? Da's toch belangrijk om te weten hoeveel gewicht daaraan moet hangen, niet?
Op wat is uw mening hier gebaseerd? Da's toch belangrijk om te weten hoeveel gewicht daaraan moet hangen, niet?

Aan de ene kant: de overwerkte en onderbetaalde ambtenaren. Aan de andere kant de overwerkte en onderbetaalde zorg.

Ik zou het niet weten, of ze overbetaald of onderbetaald zijn. Mijn gok is dat er sectoren zijn waar het ene het geval is, en sectoren waar het andere het geval is. Maar ik denk niet dat ik een oordeel kan vellen over het werk van een ander zonder dat gedaan te hebben. Jij wel?
Ik heb al verschillende jobs gedaan in redelijk wat sectoren en ken ook redelijk wat mensen die voor de overheid actief zijn, dus ja, ik kan wel een schets ervan maken. Hier in België is er geen issue met te lage lonen, het enige dat hier fout is is de enorme belastingsdruk om een veel te royale sociale zekerheid te financiëren. Stop met die massale uitgaven en de belastingen kunnen linea rectea dalen.

Tenenkrullend sommigen hun mening hier.

Ik kan ook veralgemenen in de zin zoals velen hier doen.

Ik ben statutair bij Infrabel, sta zelf ook 50+ DAGEN (ja wij tellen in dagen in niet in uren) overuren achter. Ge wordt gewoon Manu Militari bij ons opgeroepen en als ge weigert zitten ze gewoon aan uw premie's. Methode 14-18, in de privé bestaat dit gewoon niet.
Toch even inpikken op deze statement: bij mij in de privé bestaan die overuren gewoon niet. Je werkt en die overuren worden niet geregistreerd. Toen ik 2 jaar geleden op mijn nieuwe job begon maakte ik dagen van 12 uur en in de weekends werkte ik ook nog uren bij, zonder dat er hier ooit 1 overuur voor vergoed is.
Een vergoeding van overuren, ik kan me die luxe zelfs niet inbeelden.

Toch even inpikken op deze statement: bij mij in de privé bestaan die overuren gewoon niet. Je werkt en die overuren worden niet geregistreerd. Toen ik 2 jaar geleden op mijn nieuwe job begon maakte ik dagen van 12 uur en in de weekends werkte ik ook nog uren bij, zonder dat er hier ooit 1 overuur voor vergoed is.
Dat lijkt me meer te maken te hebben met het type job dan of het overheid of privé is. Ongetwijfeld wordt daar bij de verloning ook rekening mee gehouden.

Nog scheve vergelijkingen?

Ik heb al verschillende jobs gedaan in redelijk wat sectoren en ken ook redelijk wat mensen die voor de overheid actief zijn, dus ja, ik kan wel een schets ervan maken. Hier in België is er geen issue met te lage lonen, het enige dat hier fout is is de enorme belastingsdruk om een veel te royale sociale zekerheid te financiëren. Stop met die massale uitgaven en de belastingen kunnen linea rectea dalen.
Ik ga met mijn uitspraak af op wat de vakbonden en de werknemers zelf zeggen, en jij?
Ja, en ik heb eens met een vuilnisman gepraat, daarom weet ik toch nog niet wat een kabinetschef voor werk doet?

Ik ga met mijn uitspraak af op wat de vakbonden en de werknemers zelf zeggen, en jij?
Ja, en ik heb eens met een vuilnisman gepraat, daarom weet ik toch nog niet wat een kabinetschef voor werk doet?
Ik heb evenzeer met werknemers zelf gesproken, de vakbondskrantjes/propaganda heb ik inderdaad geskipt.
Ik denk nu ook niet dat je hier een steekproef met +10k man moet afnemen om er een mening over te vormen.

Dus je werkt voor een deel gewoon gratis. Tof :) Werkt jouw baas ook gratis?

De prive kan een jaar de bittere pil doorslikken en dan pas een hoger loon krijgen. De mensen die voor de "r"overheid werken, en dus niet de "arme" mensen met extralegale voordelen, spelen wel sneller op de bal. :unsure: Zeker met de vlot stijgende prijzen denk ik dat een herziening per kwartaal wel meer de prijsproblematieken dempt dan jaarlijks.
'de prive' krijgt niet slechts één keer per jaar index. Hangt af van pc tot pc en er zijn er velen die beter doen dan de overheid.

Aan elke job is er wel iets, enige waar er niets aan is is politieker zijn. Enige spel die die spelen is hoe het geld zo snel mogelijk in hun eigen zakken te doen verdwijnen en er zijn er veel te veel van.

Ik denk niet dat een minister zijn overuren kan recuperen in recupdagen :p.

Nope, een consumptiecheque van 300€ en een bovengemiddelde stijging in 2020 al van 6%.
Combineer dat met de huidige inflatie, dan heb je een sterke loonstijging die je gemiddeld genomen niet in andere sectoren zal zien.

Jammer dat dat natuurlijk niet voor gans de zorg telt. Dankzij corona wekenlang overuren opgespaard (3 weken) en 3 weken verlof niet kunnen opnemen op anderhalf jaar tijd en aangezien we niet onder de ziekenhuisberama's vallen, de ronde som van 0 euro extra gekregen.

Zoals anderen al zeiden: stop met 1 ding breeduit te gaan smeren over een ganse sector.

Jammer dat dat natuurlijk niet voor gans de zorg telt. Dankzij corona wekenlang overuren opgespaard (3 weken) en 3 weken verlof niet kunnen opnemen op anderhalf jaar tijd en aangezien we niet onder de ziekenhuisberama's vallen, de ronde som van 0 euro extra gekregen
Zoals anderen al zeiden: stop met 1 ding breeduit te gaan smeren over een ganse sector.
Ik quoot een artikel uit De Tijd dat spreekt over het "Vlaamse zorgpersoneel", dat lijkt mij een ruimere groep dan jouw persoonlijk situatie.
Je kan altijd de Tijd gaan aanspreken dat het in jouw persoonlijke geval niet van toepassing was, maar ik twijfel of ze hun artikel daarvoor gaan aanpassen. Voor de categorie zorgpersoneel was het wel van toepassing, hoewel er misschien nog een enkelen langs het net gevist zullen hebben.

Waarom zou je zoiets in godsnaam tolereren?

Op mijn werk doen we ook geschifte uren en hebben we pas gedaan als de operationele voorbereidingen voor de volgende dag klaar zijn.
Dit is geen probleem want het is in de aard van het werk.

Het management uit Brussel heeft echter geprobeerd bij de opstart van onze site het normaal te doen lijken dat bedienden geen overuren uitbetaald krijgen.
Wij hebben dan moeten dreigen met enkel de uren te werken die in ons contract staan. (iets wat onze operations op een ramp zou laten uitdraaien en echt bakken geld zou kosten)

Dezelfde week nog bericht gekregen dat alle overuren uitbetaald +50% of in recup genomen kan worden.

Maar ja, waarsschijnlijk heb je een jaarloon van 160k en hoort het erbij.

Die dagen/overuren bestaan in de privé wel. Niet voor alle jobs, dit is afhankelijk van de situatie en het contract.
Maar als jij dagen van 12u werkt zonder vergoeding ben je gewoon achterlijk... Net zoals iedereen die dit op regelmatige basis doet. Dat is gewoon geld dat uwe baas in zijn zakken steekt. (Tenzij je zo een hoge functie hebt dat je niet echt werkuren hebt, en dit standaard in je loon verwerkt zit, maar dit betwijfel ik in uw geval)

Die "overuren" bij het spoor zijn eerder compensatiedagen. Wij hebben een 36-uren contract (allé, statuut), maar werken 40u per week. Deze uren worden gecompenseerd door KD's en CV's (kredietdagen en compensatiedagen). Verder werken wij ook weekends (officieel 1/2, maar in de praktijk een pak meer) en op feestdagen. Deze dagen worden ook gecompenseerd met een "extra verlofdag" ergens anders.

Dit systeem van extra dagen voor het werken op feestdagen en in weekends bestaat in de privé ook, ik had exact dezelfde dagen toen ik bij ArcelorMittal werkte.
Toen ik op m'n 1e job in een dagdienst werkte werden de overuren ook gewoon geregistreerd. Ze werden wel absurd vergoed (we kregen een bedrag te spenderen aan IT-materiaal bij de leveranciers van het bedrijf).

@fixthis Waar werk je precies? (mag evt in pm)

'de prive' krijgt niet slechts één keer per jaar index. Hangt af van pc tot pc en er zijn er velen die beter doen dan de overheid.
Het gros van de prive krijgt wel maar 1 keer per jaar indexatie he.
bouwsector PC124 (140.000 werknemers), Papier en karton (10.000 werknemers) PC 121 (40.000 werknemers) krijgen meerdere indexaties en banken en en beursvennootschappen indexeren elke 2 maand. (48.000 werknemers)

yay. 238k werkenden op een totaal van 4.854.000. Waarvan de overheid de helft trouwens betaald :p Als statutair ben je ook onderhevig aan de frequentere herziening van de index?

edit: distributiesector, pc 107 ,114,115,311 pc202 312 321 en PC330 nog vergeten. Die indexeren ook frequent.
Ma bon ... het gros van de werknemers indexeert jaarlijks.

Laatst bewerkt:
Die dagen/overuren bestaan in de privé wel. Niet voor alle jobs, dit is afhankelijk van de situatie en het contract.
Maar als jij dagen van 12u werkt zonder vergoeding ben je gewoon achterlijk... Net zoals iedereen die dit op regelmatige basis doet. Dat is gewoon geld dat uwe baas in zijn zakken steekt. (Tenzij je zo een hoge functie hebt dat je niet echt werkuren hebt, en dit standaard in je loon verwerkt zit, maar dit betwijfel ik in uw geval).
Uiteraard is dit afhankelijk van het contract, in mijn contract staat bijv. dat overuren niet van toepassing zijn op kaderleden. Voor de arbeiders bij ons is het wel van toepassing.

Waarom zou je zoiets in godsnaam tolereren?

Op mijn werk doen we ook geschifte uren en hebben we pas gedaan als de operationele voorbereidingen voor de volgende dag klaar zijn.
Dit is geen probleem want het is in de aard van het werk.

Het management uit Brussel heeft echter geprobeerd bij de opstart van onze site het normaal te doen lijken dat bedienden geen overuren uitbetaald krijgen.
Wij hebben dan moeten dreigen met enkel de uren te werken die in ons contract staan. (iets wat onze operations op een ramp zou laten uitdraaien en echt bakken geld zou kosten)

Dezelfde week nog bericht gekregen dat alle overuren uitbetaald +50% of in recup genomen kan worden.

Maar ja, waarsschijnlijk heb je een jaarloon van 160k en hoort het erbij.
Iets minder, maar het idd, "het hoort erbij".
Het hoorde er btw ook bij toen ik als junior auditor startte met een jaarloon van 30k.

Maar als jij dagen van 12u werkt zonder vergoeding ben je gewoon achterlijk... Net zoals iedereen die dit op regelmatige basis doet. Dat is gewoon geld dat uwe baas in zijn zakken steekt. (Tenzij je zo een hoge functie hebt dat je niet echt werkuren hebt, en dit standaard in je loon verwerkt zit, maar dit betwijfel ik in uw geval)
euh.... :unsure:
overuren zijn hier nooit vergoed hoor. Laat staan dat we ze kunnen recuperen op een later tijdstip.
Iedereen hier opt werk doet regelmatig 5-10 overuren per week. Yay studiebureaus en architectuur!
deze morgen om 7 begonnen en nog steeds bezig. Kga wel ver stoppen maar dat is toch weer een uurtje in mijn baas zijn zak!

Terug
Bovenaan