Om de mensen hier toch wat inzicht te geven hoe het momenteel op bepaalde plaatsen gaat in de zorg.
Zowel mijn vrouw als ik zijn zorgkundige. Zij werkt in een WZC in de privésector, ik werk in een WZC in de openbare sector.
Mijn vrouw werkt fulltime, werkt 1 weekend op de 2 en heeft haar vrije dag op de maandag. Dus werkt ze een korte week van dinsdag tot en met de vrijdag waar ze daarna 3 dagen thuis is, en werkt ze een lange week van dinsdag tot en met de zondag waarna ze 1 dag thuis is. Ze staat met 5 anderen (meestal met maar 1 verpleegkundige, héél soms met 2 en de rest zorgkundigen. Komt ook voor dat er gewoonweg geen verpleegkundige aanwezig is) in voor de zorg van 40 bewoners verdeeld over 2 verdiepen. Die zorgen variëren van een toilet aan de lavabo tot het verzorgen van zwaar zorgbehoevende bewoners (waarvan de transfer moet worden gedaan met oftewel de actieve of passieve tillift. Wel zegt ze dat de makkelijke zorgen langzaam aan het verdwijnen zijn (mensen die er zitten gaan mentaal/lichamelijk achteruit + de mensen die binnenkomen zijn al vlug zwaar tot zéér zwaar hulpbehoevend). Daar moeten ze de zwaar hulpbehoevende bewoners alleen verzorgen, omdat de verpleegkundigen worden uitgetrokken voor medicatie klaar te zetten en/of wondzorgen moeten doen. Dat wil zeggen dat er soms dagen zijn waar mijn vrouw en haar collega's 8 tot 10 mensen moet verzorgen en tussendoor ze ook moeten voorzien van ontbijt & helpen met ingeven bij bepaalde bewoners omdat ze dit niet zelf meer kunnen én moeten ze tussendoor ook de beloproepen doen.
's Avonds zijn ze met 4 medewerkers voor die 40 bewoners te voorzien van het avondmaal en om terug te helpen ingeven en om ze te verkleden en in bed te brengen (2 medewerkers per verdiep).
Ze werkt gesplitste diensten, buiten de vroeg- en laatdienst en moet contractueel 40u per week presteren. Ze heeft recht op 24 vakantiedagen aangevuld met 6 gewerkte feestdagen. Gepresteerde overuren kunnen ze niet zelf bepalen wanneer ze terug te nemen, de hoofdverpleegkundige plant de medewerkers dan in voor een 'halve' dag (6u werken, dus krijgen ze 2u overuren terug).
Ze verdient €1950 met 12 jaar anciënniteit en krijgt maaltijdcheques van €3 (wat +- een €60 per maand is). Heeft ook recht op kilometervergoeding en fietsvergoeding (wonen op 10 minuten van haar werk, dus gaat met de fiets).
Ikzelf werk ook fulltime, werk ook 1 weekend op de 2. Wij werken sinds 2 jaar met een wenslijst, dwz dat ik mijn maandplanning zelf wat kan regelen, maar de hoofdverpleegkundige kan er niet altijd rekening mee houden (wat te begrijpen valt). Wij krijgen van de hoofdverpleegkundige op het einde van het jaar een lijst met de uren die moeten gepresteerd worden per maand voor het volgende jaar, dus in januari moet ik bvb. 23 dagen werken, maar kan ik mijzelf inplannen voor 22 of 24 dagen te werken en kan ik in 1 van de andere maanden dan een dag meer of minder werken zodat ik op het einde van het jaar break even uit kom.
Wij staan ook met 6 mensen (min. 1 verpleegkundige, meer is eerder uitzondering dan regel daar we maar 4 verpleegkundigen hebben waarvan er 1 op zwangerschapsverlof is en niet vervangen werd en 5 zorgkundigen) voor 30 mensen. Van de 30 bewonders zijn er 4 mensen die aan de lavabo verzorgd worden en de rest zijn zwaar tot zéér zwaar zorgbehoevenden (ook transfers met actieve of passieve tillift) waarvan we de laatste weken merken van een aantal bewoners dat ze snel achteruit gaan en dus overgaan van actieve naar passieve tillift.
Onze verpleegkundigen worden niet uitgetrokken voor medicatie klaar te zetten, dit komt toe in zakjes die klaar worden gemaakt bij de apotheek en wondzorgen doen ze tijdens de zorg zelf. Wij moeten 6 à 7 bewoners wassen in de voormiddag, alsook het ontbijt ronddelen op kamer en ingeven bij de bewoners die het zelf niet meer kunnen.
's Avonds zijn wij ook met 4 om de bewoners te voorzien van avondmaal, in te geven, te verkleden en in bed te brengen.
Ook werk ik met gesplitste uren, enkel de vroegdienst niet en moet ook 40u per week presteren. Heb recht op 24 vakantiedagen, en krijg iedere feestdag er ook 8u erbij (zelfs als ik niet moet werken). Dus kom ik uit op 34 dagen die ik kan nemen. Overuren de ik presteer mag ik zelf kiezen op de wenslijst wanneer ik deze wil terugnemen.
Ik verdien sinds deze maand €2071 doordat we overgegaan zijn naar het IFIC barema (de hurrdurr 6% loonsoplag die de vlaamse overheid beloofd heeft!) en had voordien €1930 met 8 jaar anciënniteit. Heb recht op maaltijdcheques van €7,45 wat uitkomt op zo'n €160. Geen recht op kilometervergoeding en woon zo'n 24km van mijn werk.
Bij mij op het werk hebben we het tijdens de coronaperiode het zeer zwaar gehad met 3 uitbraken waarvan de eerste het zwaarste was (zo'n 14 sterfgevallen gehad van de 30 bewoners). Zijn tijdens de coronaperiode ook samengegooid geweest met de rest van het OCMW (waren voordien apart, dus hadden ook ons eigen budget waarmee de directie kon bepalen wat ermee kon gedaan worden). Sindsdien hebben we veel zien verdwijnen bij ons, er word bespaard op vanalles en nog wat omdat wij voor het hoofd van de OCMW dienst een verliespost zijn en daarvan zijn onze bewoners de dupe.
Ook zijn er de afgelopen maanden een aantal werknemers opgestapt en niet vervangen geweest, want volgens het hoofd van't OCMW zijn we nog met volk genoeg. Ook zitten we momenteel in een negatieve spiraal van collega's die tgv de coronapandemie er gewoon doorzitten of thuis zitten met een burn out, waardoor de overgebleven collega's een extra efforken doen en extra komen inspringen. Maar ook die collega's geraken vermoeid na een tijd, omdat ze geen voldoende rust krijgen en dus ook niet meer komen inspringen.
Ook was er het feit dat we voor een geen overuren meer mochten presteren, omdat dat voor het OCMW teveel geld kost.
Bij mij op dienst werken we nu al 3 maand met tekorten (vanwege die collega die in zwangerschapsverlof is en niet vervangen werd + 1 collega die thuis zit met een dubbele hernia in haar nek en een collega die thuis zit met haar rug). En het begint toch wel door te wegen nu

. Mijn werkend weekend binnen 2 weken staan we de zaterdag met 3 collega's om te werken de zondag met 2 en ze weten tot nu toe nog altijd niet hoe ze het gaan oplossen.
De zorg is plezant om er te werken als alles in orde is (bij mijn vrouw loopt het goed voor't moment, is sommige dagen wel zwaar maar al bij al heeft ze niet te klagen), maar kan enorm lastig zijn als er zoals bij mij veel mensen in ziekte thuis zitten, er geen vervanging voor is en als diegene die aan de top zit een doucenoggle is die enkel met cijfertjes bezig is en de zorg van de bewoners op de laatste plaats komt.