Advies PSU

The Magical Taz

Well-known member
Ik ben van plan m’n huidige PSU te upgraden.

Ik heb momenteel een Corsair CX 650.

Ik plan de huidige i9-9900k te vervangen door een 12th gen versie en vrees dat 650 watt het niet meer zal trekken in combinatie met een RTX 3080.

Ik denk aan een 1000+ model als upgrade.

Maar welk merk ? En 80 plus gold platinum of titanium ?

Budget is tot 400 euro.

3080 heeft een power draw van +- 350W à 400W onder max load. 700 à 750W wordt aangeraden als voeding.

Ik heb nog een nieuwe MSI MPG750W te koop indien interesse: *KLIK*

Mag je hebben voor € 75.

3080 heeft een power draw van +- 350W à 400W onder max load. 700 à 750W wordt aangeraden als voeding.

Ik heb nog een nieuwe MSI MPG750W te koop indien interesse: *KLIK*

Mag je hebben voor € 75.

Op zich kan het nooit kwaad om wat extra marge te hebben. Heb al jaren een hoog wattage voeding, heb nu een Corsair HX1200i. Systeem trok, met mijn vorige GPU, 600W uit de muur en met mijn waterkoeling was alles stil, dus wou geen luide fan horen.

@TS: deze is zeker een deftig model.

Op zich kan het nooit kwaad om wat extra marge te hebben. Heb al jaren een hoog wattage voeding, heb nu een Corsair HX1200i. Systeem trok, met mijn vorige GPU, 600W uit de muur en met mijn waterkoeling was alles stil, dus wou geen luide fan horen.

@TS: deze is zeker een deftig model.
'nooit kwaad' is veel gezegd, aangezien een voeding ook minder efficiënt is bij een relatief lage bekadting.

'nooit kwaad' is veel gezegd, aangezien een voeding ook minder efficiënt is bij een relatief lage bekadting.
Als je een deftige voeding kiest zal die zelfs efficiënt zijn op lagere belasting.

Die Corsair dat ik linkte is zelfs tussen de 200W en 600W verbruik nog ±90% efficiënt.

Vroeger zal dat zo wel het geval zijn geweest. Tegenwoordig is daar weinig sprake van.

Als je een deftige voeding kiest zal die zelfs efficiënt zijn op lagere belasting.

Die Corsair dat ik linkte is zelfs tussen de 200W en 600W verbruik nog ±90% efficiënt.

Vroeger zal dat zo wel het geval zijn geweest. Tegenwoordig is daar weinig sprake van.
En bij veel gebruiksprofielen zal je heel vaak een eind onder de 200 watt zitten, het is dat wat ik bedoel. 😉

Je hebt wel gelijk, de laatste 10-15 jaar hebben voedingen echt een grote sprong gemaakt. Wilt ook zeggen dat de meeste voedingen zonder problemen ook een hogere piekbelasting aankunnen dan hun rating.

Met de gpu's en cpu's die nu uitkomen, of laatste jaar uitgekomen zijn, is het verbruik wel weer heel wat gestegen precies, maar over het algemeen is er wel een 'ongegronde schrik' om te laag te zitten qua wattage en wordt het verbruik overschat.

Laatst bewerkt:
En bij veel gebruiksprofielen zal je heel vaak een eind onder de 200 watt zitten, het is dat wat ik bedoel. 😉
En onder de 200W zit je nog steeds op gemiddeld 84% efficiency 😉

Dan nog is 219 eur voor een voeding wel érg veel geld hé ...

€219 voor een voeding die je voor altijd gaat hebben is niet veel geld. Komt ook met 10 jaar garantie en goede after-sales support, indien nodig.

Heb de mijne bijna €250 betaald en dan nog eens €100 voor custom sleeved cables.
Heb die al een goeie 4 jaar en draait nog steeds zonder issues.

Als je van plan bent een upgrade te doen naar de nieuwe gens van CPU en GPU, zit je zeker goed met zo'n voeding. Anders kost het je een pak meer als je die dan ook moet upgraden.

Laatst bewerkt:
Zie ook edit en bemerking hierboven, vrij duur. Vraag is of het in die mate nodig is.
Ik vind, persoonlijk, een voeding het belangrijkste van je PC. Als je daar op bespaard of te laag inschat (waar ik altijd rekening mee hou wat het echte verbruik van de PC is).

De TS vraagt zelf achter een hoog wattage voeding met een budget van €400. Als je een highend PC wilt/hebt bespaar dan zeker geen geld op de voeding.

Ik vind, persoonlijk, een voeding het belangrijkste van je PC. Als je daar op bespaard of te laag inschat (waar ik altijd rekening mee hou wat het echte verbruik van de PC is).

De TS vraagt zelf achter een hoog wattage voeding met een budget van €400. Als je een highend PC wilt/hebt bespaar dan zeker geen geld op de voeding.
Pas op, begrijp me niet verkeerd, in dit geval zou ik de keuze zeker begrijpen. Ik ging wat in tegen het brede algemene statement. 😉

Ik ga ook absoluut akkoord dat op de kwaliteit van een voeding zeker niet bespaard moet worden. Ik wou gewoon aangeven dat in veel gevallen teveel wordt overgedimensioneerd (waarbij dan soms meer naar het wattage wordt gekeken dan de kwaliteit).

Edit : op de concrete vraag van ts thans, er is geen nood om te upgraden. Afhankelijk van de rest van het systeem en al dan niet overclocken. Bij een systeem dat verder niet heel uitgebreid is en niet overgeclocked wordt zie ik absoluut geen nood aan het geld uit te geven om de PSU te vervangen.

Pas op, begrijp me niet verkeerd, in dit geval zou ik de keuze zeker begrijpen. Ik ging wat in tegen het brede algemene statement. 😉

Ik ga ook absoluut akkoord dat op de kwaliteit van een voeding zeker niet bespaard moet worden. Ik wou gewoon aangeven dat in veel gevallen teveel wordt overgedimensioneerd (waarbij dan soms meer naar het wattage wordt gekeken dan de kwaliteit).

Edit : op de concrete vraag van ts thans, er is geen nood om te upgraden. Afhankelijk van de rest van het systeem en al dan niet overclocken. Bij een systeem dat verder niet heel uitgebreid is en niet overgeclocked wordt zie ik absoluut geen nood aan het geld uit te geven om de PSU te vervangen.
Imho, in geval van de TS zou ik zeker kijken naar 850W of 1000W. Zeker met de upgrade naar 12th gen i9 i.c.m. een 3080. Zo hou je ook ruimte over voor eventuele overclocking.

Bedankt voor de antwoorden.

Zoals gezegd ben ik van plan de cpu te upgraden naar een 12th of 13th gen i7 of i9.

Daarom dat ik de PSU ook wil upgraden aangezien die cpu’s beduidend meer verbruiken.

Is een HX een extra kost van 60 euro waard tov een RM ? Beide 1000 watt van Corsair.

Bedankt voor de antwoorden.

Zoals gezegd ben ik van plan de cpu te upgraden naar een 12th of 13th gen i7 of i9.

Daarom dat ik de PSU ook wil upgraden aangezien die cpu’s beduidend meer verbruiken.

Is een HX een extra kost van 60 euro waard tov een RM ? Beide 1000 watt van Corsair.
HX-reeks zijn Platinum PSU's, RMx zijn Gold's. Op zich niet heel verschillend enkel is de Platinum wel iets efficiënter op hoge load.
Bij normaal gebruik is er weinig verschil.

Grote fan van de HXi1000 hier, vooral omdat dat de stilste van de hele Corsair lineup is...

Laatst bewerkt:
als ge wat makkelijker wil zijn met cablemanagement (toekomstgericht), dan zult ge moeten kijken voor een ATX 3.0 compatibele psu. Die hebben een 12+4 pin connector voor de gpu's

kwestie van toch nog wat twijfel te zaaien nu ge al een keuze gemaakt hebt :unsure:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan