Goh idioot zeker niet, hier ook dat principe aan het overwegen. Maar geeft wel minder zekerheid of die effectief alle ruimtes gaat koelen ben ik aan denken
Vrienden van ons ook dit principe toegepast, maar werkt toch niet echt. Zij hebben wel een lange gang met een bocht en de achterste kamers worden merkbaar minder gekoeld dan de voorste. Veel hangt dus af van de mogelijke luchtstroom, hetgeen m.i. moeilijk in te schatten is.
Plus het is ook alles of niks dan.
(Bij ons is het meer een gang in de hoogte waar zes kamer echt rechtstreeks op aftakken)
Bij ons is het ook meer een gang in de hoogte. Dat is op zich wel een voordeel aangezien:
A) een traphal sowieso veel opener is dan een langgerekte hal, wat de warmte-uitwisseling bevordert
B) warmte-overdracht sowieso vlotter gaat in verticale richting dan in horizontale richting
Dat het alles of niets is, maakt voor mij ook minder uit. Het moment dat we onze airco zouden aanzetten, zal het sowieso al overal in huis te warm zijn en mag het dus gerust ook overal wat koeler worden.
Het grootste minpunt is natuurlijk dat de gang dan de koudste locatie zal zijn (wat vrij zinloos is, gezien daar niet geleefd of geslapen wordt) en je het dan puur moet hebben van de warmte-uitwisseling met de kamers...
(of kijk ik er zo langs...)