Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Ik weet niet of het hier al gepost is: https://www.hln.be/tv/nederlandse-t...at-hij-zich-in-hemelsnaam-adviseren~a5440786/

Maar ik kan mij wel vinden in hetgeen de TV recensente zegt. Dat het eerste publiek optreden niet in een koersprogramma moet zijn, beter in een duidingsprogramma met een kritische presentator en met de billen bloot.

Ivm vermoeidheid. Of het nu vermoeidheid/ alcohol/ epilepsie/ elke andere toestand, als je niet meer zelf in staat bent om verantwoordelijk rond te rijden, zou je het niet meer mogen doen. Of het praktisch haalbaar is, zeker nu niet.

Ik heb menig keren na een slechte nachtrust als jonge vader met de auto gaan rijden, nooit een ongeluk had, wel verschillende bijna ongelukken en paar snelheidboetes als gevolg. Ik kan het steken op geen alternatief enz... maar het blijft toch mijn eigen verantwoordelijkheid dat ik achter het stuur ben gekropen.

Echte als er voor mij geen beter alternatief is in openbaar vervoer/ betaalbaarheid in taxi, gaat dit blijven gebeuren.

Ik ben het niet eens met die recensente.

Vive le velo haalt hoge kijkcijfers. Als hij aanschuift aan een of ander duidingsprogramma kijken er veel minder mensen, en dan vooral nog de meerwaardezoekers. Met Vive le velo bereik je een breder publiek.

En wat ik dus wel goed vond aan het optreden van Waes was dat hij hopelijk kijkers heeft doen nadenken over de impact die er kan zijn voor jezelf en je naasten wanneer je dronken rijdt. Cru gezegd zijn de meeste mensen veeleer egoïstisch, en zeker zij die regelmatig zat achter het stuur kruipen. Dat je dan eens duidelijk aantoont dat je niet enkel schade kan berokkenen bij ongekende omstaanders, maar ook bij iedereen in je directe omgeving (familie & vrienden), is volgens mij een impactvolle boodschap (no pun intended).

De namedrop van Lieven Maesschalck was idd vreemd en onnodig.

Dat de Ouders van Verongelukte Kinderen negatief reageren is ook jammer. Het is het uitgelezen moment om Waes bij hen uit te nodigen voor een gesprek (niet op tv voor de duidelijkheid), om te kijken hoe hij hun boodschap kan ondersteunen in de toekomst. Gewoon zeggen 'ik wil niet meer dat die man op tv komt', ja emotioneel begrijp ik dat het moeilijk is, maar je kan dit toch veel beter op een positieve manier gebruiken. Waes heeft jouw kind niet omver gereden, Waes cancellen brengt je eigen kind niet terug, en het zorgt er ook niet voor dat er in de toekomst minder drama's gebeuren door dronken chauffeurs.

Qua timing hadden ze bij de VRT beter nog even gewacht, want op 5 mei komt hij al voor de rechter. Het feit dat hij een maand op voorhand al op tv komt schuldinzicht tonen, geeft een gevoel dat hij met opzet de publieke opinie (en die van de rechter) al wilt sturen. Los van het feit of dat effectief de bedoeling was van dit tv optreden of niet.

Dat de Ouders van Verongelukte Kinderen negatief reageren is ook jammer.
Het is gebeurd, de klok terugdraaien gaat niet meer. En voor sommigen zal het nooit genoeg zijn.

Al had Tommeke figuurlijk zijn broek afgestroopt, zand liggen fretten en iemand afgezogen --> Had dat vermeden dat de Ouders van Verongelukte Kinderen negatief zouden reageren? Ik betwijfel dat ten zeerste. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat het antwoord een kurkdroge "neen" zou zijn.

Dat is jammer ja. Men zou beter het positieve er in zien en van een nadeel een voordeel maken ..

Pas op: Ik keur niet goed wat Tommeke gedaan heeft. Het is echt schandalig wat hij gedaan heeft. Maar soms denk ik wel eens: Heeft spijt betuigen als bekend publieke figuur (en ja je hebt dan een voorbeeldfunctie) wel zin? Want er zal ongeacht hoe je uw spijtbetuigingen verpakt altijd commentaar op komen van: Je kon méér doen gast! Letterlijk altijd.

Mensen met een aandoening waardoor ze chronisch vermoeid zijn, hebben idd meestal een beperkt rijbewijs waarvan de geldigheid streng gecontroleerd wordt door artsen.
is dat? Ik heb zelf een immuniteitsziekte waardoor ik bij momenten ook wel sneller vermoeid ben, maar daar is nog nooit iets over gezegd. Vermoeidheid is zowat standaard bij immuniteitsziektes, en hoogzwangeren of ouders met baby's.
Ik ken het uiteraard wel bij dingen zoals diabetes en epilepsie, omdat zij effectief bewustelooos achter het stuur kunnen eindigen.

Ik zeg niet dat het geen risico is, dat is het zeker wel en ik voel dat ook. Maar zo snel wordt er dan toch niet ingegrepen via de arts.

Ik ken het uiteraard wel bij dingen zoals diabetes en epilepsie, omdat zij effectief bewustelooos achter het stuur kunnen eindigen.

Ik zeg niet dat het geen risico is, dat is het zeker wel en ik voel dat ook. Maar zo snel wordt er dan toch niet ingegrepen via de arts.
Ik heb slaapepilepsie in remissie voor 7 jaar. (Ik heb dus terug mijn rijbewijs voor 10 jaar) Dwz ik kreeg epilepsie aanvallen uitsluitend in mijn slaap.
Het aantal aanvallen dat ik ooit gehad heb als ik wakker ben: 0. Ze hebben bij testen waarbij ik wakker ben dus ook nooit een aanval kunnen triggeren.

Toch blijkt men bij slaapepilepsie strenger te zijn. Je bent meteen in theorie twee jaar (!) je rijbewijs kwijt ipv na 6 maanden. (wanneer je ook aanvallen hebt als je wakker bent)
(In praktijk heeft de arts gewoon 6 maanden toegepast maar wettelijk moest dit 2 jaar zijn)

Ik begrijp dat niet goed want met slaapepilepsie is de kans op een aanval tijdens het autorijden toch kleiner dan wanneer je ook overdag aanvallen hebt? (waarbij je dus ook nachtelijke aanvallen kan hebben)

Laatst bewerkt:
Ik heb slaapepilepsie in remissie voor 7 jaar. (Ik heb dus terug mijn rijbewijs voor 10 jaar) Dwz ik kreeg epilepsie aanvallen uitsluitend in mijn slaap.
Het aantal aanvallen dat ik ooit gehad heb als ik wakker ben: 0. Ze hebben bij testen waarbij ik wakker ben dus ook nooit een aanval kunnen triggeren.

Toch blijkt men bij slaapepilepsie strenger te zijn. Je bent meteen in theorie twee jaar (!) je rijbewijs kwijt ipv na 6 maanden. (wanneer je ook aanvallen hebt als je wakker bent)
(In praktijk heeft de arts gewoon 6 maanden toegepast maar wettelijk moest dit 2 jaar zijn)

Ik begrijp dat niet goed want met slaapepilepsie is de kans op een aanval tijdens het autorijden toch kleiner dan wanneer je ook overdag aanvallen hebt? (waarbij je dus ook nachtelijke aanvallen kan hebben)
Epilepsie is minstens 1 jaar je rijbewijs kwijt, niet 6 maand. Daarna krijg je het (eventueel) voor 1 jaar terug. Als je 6 jaar zonder aanvallen bent, krijg je het voor maximaal 5 jaar terug, nooit 10 jaar. Na die 5 jaar kan het wel weer onbeperkt worden toegekend, maar een periode van 10 jaar bestaat niet.
Heb jij het jouwe ooit wel afgegeven? Zeker dat je die tien jaar niet gewoon afleest op de geldigheidsdatum van je roos kaartje zelf ipv je rijbewijs? Als je effectief met een medische keuring zou rondrijden, staat er naast de datum van wanneer je je categorie behaalde ook een einddatum. Een medische einddatum kan nooit langer dan 5 jaar na controle zijn.

Ok ik zal mij vergissen ivm die 6 maand het is al eventjes geleden. Ik heb daarna wel telkens een verlenging verkregen van een jaar.

Ik heb sinds 7 jaar geen papieren rijbewijs meer. Ik heb dat inderdaad moeten afgeven. Sindsdien is dat een plastieken kaart met daarop de naamgeving "rijbewijs". Daarop staat nu als einddatum 10.07.2034. Dat zal wel ok zijn want de politie heeft me al tegengehouden en dit gecontroleert. Mss dat de neuroloog zich vergist heeft en dat ik eigenlijk nu voor 5 jaar een rijbewijs moest verkrijgen, want er staat dus weldegelijk een einddatum op 10 jaar in de toekomst. Als je dit wenst scan Ik het wel even in anders ..

Als je effectief met een medische keuring zou rondrijden, staat er naast de datum van wanneer je je categorie behaalde ook een einddatum. Een medische einddatum kan nooit langer dan 5 jaar na controle zijn.
Die datum stond er id op maar sinds mijn verlenging vorig jaar is die einddatum weg.

De neuroloog zal mij dus medisch terug geschikt verklaard hebben. Nu goed. Ik heb 7 jaar geleden in eer en geweten gerapporteerd dat ik slaapepilepsie heb. Nadien heb ik 100% geluisterd naar mijn neuroloog en zijn advies opgevolgd. Ik ga netjes elk jaar op controle.

Dat hij dan fouten maakt en/of het gemeentehuis fouten maakt: ik vind niet dat het dit mijn taak is. Zolang ik geen aanvallen krijg terwijl ik rondrijd. Bij de minste twijfel zal ik sowieso asap actie ondernemen.

Laatst bewerkt:
Kan zijn dat er vanachter op uw rijbewijs een beperking staat maar zo een plastieken rijbewijs is altijd 10 jaar geldig dacht ik .

Rijbewijs en rijgeschiktheid -- Download de brochure (laatste update nov 2024)

Ik heb slaapepilepsie en bij mij had het moeten zijn:
- Papieren rijbewijs inleveren --> Dat is gebeurd
- Rijbewijs 2 jaar kwijt --> In praktijk heb ik na 1 jaar mijn rijbewijs teruggekregen. Dus de neuroloog is vriendelijk geweest ?
- Na die 2 jaar, 4x een verlenging van 1 jaar --> Dat is gebeurd. (In praktijk was het 1 jaar rijbewijs kwijt en daarna 5x een verlenging van een jaar)
- Daarna mogelijks opnieuw onbeperkt --> Dat is gebeurd

En het klopt dat een plastieken rijbewijs een einddatum heeft van 10 jaar in de toekomst, dat is ingevoerd in 2020
Rijbewijs om de 10 jaar vernieuwen dus 'onbeperkt' is nu eigenlijk feite 10 jaar.

Dat ik na 6+ jaar remissie terug 10 jaar lang mag rondrijden = Dat is wettelijk blijkbaar wel correct mits goedkeuring van je neuroloog.

Opmerking: Mijn oude neuroloog kreeg last van Parkinson en begon zich vreemd te gedragen. Maar hij heeft dus een foutje (of meerdere) begaan. Ik was er ook niet meer tevreden over en ik ben naar een nieuwe gestapt ruim een jaar geleden. Mijn nieuwe neuroloog heeft aldus wel de wet steeds correct toegepast.

Laatst bewerkt:
Dat de Ouders van Verongelukte Kinderen negatief reageren is ook jammer. Het is het uitgelezen moment om Waes bij hen uit te nodigen voor een gesprek (niet op tv voor de duidelijkheid), om te kijken hoe hij hun boodschap kan ondersteunen in de toekomst. Gewoon zeggen 'ik wil niet meer dat die man op tv komt', ja emotioneel begrijp ik dat het moeilijk is, maar je kan dit toch veel beter op een positieve manier gebruiken. Waes heeft jouw kind niet omver gereden, Waes cancellen brengt je eigen kind niet terug, en het zorgt er ook niet voor dat er in de toekomst minder drama's gebeuren door dronken chauffeurs.

Denk je echt dat hij de beste persoon is om boegbeeld te worden of iets te betekenen voor die organisatie?
Dat hoeft toch ook helemaal niet? Hij ging in de fout en heeft daar nu spijt van, en terecht.
Hij zal een proces krijgen en hopelijk nu zijn lesje geleerd hebben. Hij zal zijn straf krijgen en deze uitzitten.
Moet er nog meer gebeuren dan dat? Heeft het impact op zijn werk wat hij doet hierna? Want uiteindelijk dat is waarvoor de VRT hem betaalt.

Er zijn 100 andere BV’s die niet in de fout gaan en vanaf het begin de juiste beslissingen nemen en wel het perfecte boegbeeld kunnen zijn voor zo een campagne.
Laat hen dat doen. Dat is veel geloofwaardiger en logischer.

Er zijn 100 andere BV’s die niet in de fout gaan en vanaf het begin de juiste beslissingen nemen en wel het perfecte boegbeeld kunnen zijn voor zo een campagne.
Laat hen dat doen. Dat is veel geloofwaardiger en logischer.

"Zo is ook in de hemel meer blijdschap over één zondaar die bij God terugkomt dan over negenennegentig anderen die niet verdwaald waren."
Lucas 15:7

"Stropers zijn de beste boswachters"

:unsure:

Is dat 100% bindend? In de rand volg ik dit zaakje een beetje - gewoon omdat er ogenschijnlijk heel wat lijkt te rammelen, alleen jammer dat het zoveel tijd en middelen kost van een al overbelast departement in een relatief eenvoudig dossier met gelukkig alleen materiele schade.
Hij kan altijd weigeren, maar dan is de logische conclusie voor de rechtbank dat hij iets te verbergen had.

Maar vermoedelijk is iets te verbergen niet hetzelfde als schuldig?
Men kan hem daarvoor ook schuldig verklaren.

Typisch voorbeeld daarvan is de weigering van een volwassen persoon om zijn DNA af te staan voor de erkenning van Sabine Wullus als zijn dochter. Door het weigeren, beschouwde de rechtbank dit als een erkenning van de feiten.

Hij kan altijd weigeren, maar dan is de logische conclusie voor de rechtbank dat hij iets te verbergen had.
Maar kunnen ze nog iets terugvinden in het haar van 2 jaar geleden?

https://www.uzgent.be/patient/zoek-...gestelde-vragen-over-de-afname-van-haarstalen

Als ik bekijk komt het op 1cm per maand, wat zou betekenen dat hij minstens 24 cm haar moet hebben om te kunnen bepalen of hij op het moment van de feiten onder invloed was.

Het zou dan vooral kaderen in het onderzoek of hij nog rijgeschikt zou zijn, maar is dat standaard dat men deze onderzoeken na zo een ongeval, heb er geen idee van.

Het staat niet in het artikel van de VRT, maar wel in dat van GVA:

De bestuurder van de Porsche was onder invloed en reed volgens de vaststellingen van de verkeersdeskundige veel te snel. Hij verloor aan een verkeerseiland de controle over het stuur over zo’n 300 meter een spoor van vernieling. Volgens ooggetuigen en buren liet de man zijn zwaargewonde passagier achter in het wrak en zette hij het op een lopen. De man kon uiteindelijk in het ziekenhuis worden opgepakt.

Het staat niet in het artikel van de VRT, maar wel in dat van GVA:
Heeft nu niks met BV's te maken he :)
Het wordt ook nog lastig om hier een schuldige aan te duiden, de Porsche reed veel te snel en had gedronken, maar de BMW met de voetballers is dus afgeslagen terwijl er een auto aankwam...

Ik heb sinds 7 jaar geen papieren rijbewijs meer. Ik heb dat inderdaad moeten afgeven. Sindsdien is dat een plastieken kaart met daarop de naamgeving "rijbewijs". Daarop staat nu als einddatum 10.07.2034. Dat zal wel ok zijn want de politie heeft me al tegengehouden en dit gecontroleert. Mss dat de neuroloog zich vergist heeft en dat ik eigenlijk nu voor 5 jaar een rijbewijs moest verkrijgen, want er staat dus weldegelijk een einddatum op 10 jaar in de toekomst. Als je dit wenst scan Ik het wel even in anders ..

Die nieuwe ‘bankkaart’ rijbewijzen zijn sowieso altijd maar 10j geldig. Heeft dus niets met je epilepsie te maken.

Maar kunnen ze nog iets terugvinden in het haar van 2 jaar geleden?
Niet van het moment van het ongeval, maar dat is ook niet de bedoeling.

Men wil achterhalen of hij problematisch gebruiker is van drugs/alcohol en dat kan men wel achterhalen. En meer dan waarschijnlijk net daarom dat hij alles doet om dit te vermijden

Terug
Bovenaan