Algemene Loopthread

Relaas Heistse Bergloop. Ik hoopte stiekem op 5:27/km. Ik was echter verzwakt door acute buikgriep, te weinig intervals en het was iets te warm (23°). Km 1 was aan de watertoren. Dat is een lastig stuk met veel op / af / bosgrond maar ik zat vol adrenaline (5:00). Daarna was het 1 km bergaf waar ik wat inhield (5:06). Conditioneel top.

Ik heb verder getemporiseerd richting de brandweer. Dat is een pittig stukje en ik heb daar veel lopers ingehaald. Daarna ging het richting bergstraat. Ik heb op het vlakke 11km/u gelopen. Km 5 is dan de klote km! Omhoog aan het pleintje tot aan de kerk. Hier heb ik rustig gelopen (5:51). Na rondje 1 kwam ik door in 27:23 (5,2 km) - 5:16/km.

Er zat weinig zuurstof in de lucht, ik geraakte trager gerecupereerd dan gehoopt. Dus het stuk aan de watertoren liep ik ook tegen 5:51/km en ik verloor wat tijd. Bergaf ben ik terug versneld (5:22) en ik heb het tempo daarna erg strak gehouden tot km 9. De laatste km was opnieuw dat klote stukje omhoog tot aan de kerk. Daar was het "op" en ik heb nog wat extra tijd verloren.

Totaaltijd was 56:23 over 10,1 km = 5:35/km 56:25 over 10,4 km (Na correctie). Ik ben erg tevreden. Mijn HR en ook mijn algemeen gevoel zei: 5:27 was vlotjes te halen. Maar ik kon niet diep genoeg gaan. Volgens de officiele uitslag heb ik het echter nipt gehaald. Conclusie: Mijn basisconditie is goed maar ik mis nog dat extraatje.

Laatst bewerkt:
We proberen hier elkaar aan te moedigen, niet af te breken.
Relaas Heistse Bergloop 10,1 km.

Ik hoopte stiekem op 5:27/km. Maar dat was eigenlijk bij voorbaat niet realistisch. Ik was verzwakt door acute buikgriep een paar dagen geleden, ik had deze zomer te weinig intervals gedaan, het was net iets te warm (+-23 graden) en er zat te weinig zuurstof in de lucht.

Km 1 was in het bos rond de watertoren. Dat is meteen een lastig stuk met veel op en af + bosgrond maar ik ging er vol voor dus ik liep daar 5:00/km. Daarna was het een km voornamelijk bergaf waar ik wijselijk iets gas terug nam en 5:06/km liep. Conditioneel ging dat best goed.

Ik was echter verbaasd: Ik werd vrij snel door tientallen lopers voorbij geknald ondanks een naar mijn mening stevig tempo. Nadien heb ik getemporiseerd want km 3 was richting de brandweer. Dat is een pittig stukje en ik heb daar zeker 100+ lopers ingehaald die mij eerder voorbij geknald waren (allemaal te snel gestart hé ;)). Daarna ging het richting bergstraat. Niet het zwaarste stuk maar toch .. swoit ik heb op het vlakke gewoon 11km/u gelopen.

Maar km 5 was dan de klote km hé! :D Omhoog van aan het pleintje voorbij het oude politiebureel tot helemaal aan de kerk. Dus hier heb ik het rustig gehouden en ik ben daar opgelopen aan 5:51/km. Na rondje 1 kwam ik door in 27:20 (5,05 km) - 5:25/km. Perfect op schema voor 5:27.

Echter normaal na de bergop hap ik wat extra adem om te recuperen maar er zat echt te weinig zuurstof in de lucht, ik geraakte iets trager gerecupereerd dan gehoopt. Dus het stukje in het bos rond de watertoren liep ik ook maar tegen 5:51/km en daar verloor ik te veel tijd. Het is wat het is. Bergaf ben ik dan terug versneld richting 5:27/km en ik heb het tempo erg strak gehouden tot km 9. Maar die tijd was ik gewoon permanent kwijt.

En ja de laatste km was opnieuw dat klote stukje omhoog van aan het pleintje voorbij het oude politiebureel tot helemaal aan de kerk. Daar was het gewoon op en ik ben nog 40 sec verloren op dat laatste stukje.

Totaaltijd was 56:23 over 10,1 km = 5:35/km

Ik ben erg tevreden. Mijn HR en ook mijn algemeen gevoel zei: 5:27 was erg vlotjes te halen. Maar ik kon net niet diep genoeg gaan. (om de redenen opgesomt hierboven)

Conclusie: Ik heb opnieuw bevestiging dat mijn basisconditie er staat gelijk een klok en erg goed is, maar ik mis nog ergens dat extraatje. Nu is het een kwestie van een goeie herfst en winter te hebben, en dan kan ik in 2026 toch wel uitkijken naar stevige(r) prestaties. :tongue:

Sorry maar ik moet gewoon in lachen uitbarsten bij je tekst.
Je zegt eerst dat 5:27 sowieso al niet haalbaar was en dan start je uw eerste km aan 5:00?
‘T is precies altijd wel iets, 23 graden is blijkbaar al te warm. Of het is bergop, of het is een bospad, of er is geen zuurstof in de lucht,
Wat is het volgende? Mijn schoenen zijn versleten 😅
Misschien de volgende keer gewoon aan een realistisch tempo starten zou je al 1 min sneller doen lopen

Misschien de volgende keer gewoon aan een realistisch tempo starten zou je al 1 min sneller doen lopen
Goed voor jou dat je lacht met mijn post. Dat is positief. Hoe meer mensen ik ne glimlach kan geven hoe beter. :) Maar check eens aandachtig het parkoers van de wedstrijd. ;) En als ik mijn waarden er even naast leg van tijdens de loop dan is het antwoord (jammer genoeg) toch gewoon 'neen'.
‘T is precies altijd wel iets, 23 graden is blijkbaar al te warm.
Dit was in verhouding (echt gemeend) effectief mijn beste wedstrijd bij 23 graden ooit (Ik heb het gecheckt) ondanks alle twijfels vooraf. Misschien is dat id iets mentaal (omdat ik telkens als het warmer is dan 20 graden een offday heb en na de 10de keer kruipt dat in het hoofd? :frown: ) maar dan was vandaag uitstekend voor mijne moraal. :)
Wat is het volgende? Mijn schoenen zijn versleten 😅
Hehehe ja (ironisch genoeg zijn mijn schoenen id versleten met 900 km op de teller dat was ik nog vergeten te melden. :biglaugh: Ik ga een nieuw paar kopen deze week) maar je moet het anders bekijken. Ondanks alle twijfels en excuses liep ik nog naar een vrij goeie tijd. Dat was eigenlijk mijn punt. Meer heb ik er niet meer over te zeggen.

Laatst bewerkt:
Komaan, de lopers onder ons hebben toch de ervaring om te weten dat factoren alles zijn. Als alles perfect valt loop je PR's, simple as that. Ik heb ook fameus last van 23°C, ik ben dan ook de persoon die het quasi altijd veel te warm heeft. Naast temperatuur is wind uiteraard ook een factor met impact. Het parkoers heeft uiteraard ook invloed .... ondergrond, hellingen, veel bochten, ...

Ik vind de analyses gewoon leuk om te lezen, keep going @makila :tongue: We zitten (alez, zaten) denk ook wel dicht bij elkaar qua tempo. In juni op training 5:40, maar na een stop van 5 weken (verhuizen + afwerken eindwerk + FT werken + extra dagen werken) ben ik wel een klein beetje terug gevallen.

Iets helemaal anders, ik zit tegenwoordig weer elk weekend in de Ardennen, als er eens iemand wil afkomen om tochtjes te doen, let me know, plaats zat.

Goed voor jou dat je lacht met mijn post. Dat is positief. Hoe meer mensen ik ne glimlach kan geven hoe beter. :)

Maar check eens aandachtig het parkoers van de wedstrijd. ;) En als ik mijn waarden er even naast leg van tijdens de loop dan is het antwoord (jammer genoeg) toch gewoon 'neen'.

Dit was in verhouding (echt gemeend) effectief mijn beste wedstrijd bij 23 graden ooit (Ik heb het gecheckt) ondanks alle twijfels vooraf. Misschien is dat id iets mentaal (omdat ik telkens als het warmer is dan 20 graden een offday heb en na de 10de keer kruipt dat in het hoofd? :frown: ) maar dan was vandaag uitstekend voor mijne moraal. :)

Hehehe ja (ironisch genoeg zijn mijn schoenen id versleten met 900 km op de teller dat was ik nog vergeten te melden. :biglaugh: Ik ga een nieuw paar kopen deze week) maar je moet het anders bekijken. Ondanks alle twijfels en excuses liep ik nog naar een vrij goeie tijd. Dat was eigenlijk mijn punt.

Meer heb ik er niet meer over te zeggen.
Miljaar, vervang die schoenen.

Over schoenen gesproken, mijn Nike Invincible 3's zijn nu al voor de tweede keer binnen het (half) jaar gescheurd aan de grote teen. Elk loopje zie ik hem beter zitten. Nochtans zijn mijn teennagels geknipt. Bij mijn eerste paar was het tenminste pas na 600km, nu na amper 300km.

Weer op retour, deze keer geen doos in huis om het te doen.

Vomero 18 Plus kopen als nieuwe recupschoenen. Die upper ziet er iets steviger uit.

@makila Eigenlijk is het enige wat belangrijk is dat je tevreden bent met uw prestatie, wat dat ook is. Al moet ik ook altijd wel lachen met uw analyses.
Ik wil graag terug naar 12 km/u op 10+ km. Het was eerst niet de bedoeling een wedstrijd te lopen. Ik was er niet op voorbereid. Ik kon echter 'gratis' mee lopen en je kreeg een degelijk Loop T-shirt cadeau (goed materiaal).

Miljaar, vervang die schoenen.
Dat is het eerste dat ik nu ga doen :tongue:

Laatst bewerkt:
"Mijn lichaam kan de huidige conditie niet volgen. (Dat is ergens wel grappig niet?"

Ik snap zo'n analyses toch duidelijk niet.
Ik had ook kunnen neerschrijven: "mijn spieren en pezen kunnen de huidige conditie niet aan (en dat is echt om te blijten en enorm frustrerend). Maar wat koop ik met zo'n ingesteldheid? :) Ik was gisteren in een (te?) positieve mood. Dus ja ik heb nog wat werkpuntjes.

Vent toch, mocht ge zo goed kunnen analyseren als lopen :D
Komaan, de lopers onder ons hebben toch de ervaring om te weten dat factoren alles zijn
:devilish: Ik heb gisteren na de loop nog 2 cocktails gedronken. Zalig! :D De afterparty is altijd leuker dan de loop zelf.
Ik was gisteren iets te enthousiast. Het was namelijk Heist Loop en zingt dus het was 1/3de lopen en 2/3de feesten. :tongue:

Laatst bewerkt:
Met de komst van de tweede dochter zullen het de komende tijd heel wat minder fietskilometers worden en heb ik besloten om terug wat meer te gaan lopen (met als uiteindelijke doel enkele wedstrijden volgend jaar).

Ik ben nog op zoek naar een degelijk loophorloge. Iemand een tip? Is de Garmin forerunner 55 een aanrader?

Ik ben nog op zoek naar een degelijk loophorloge. Iemand een tip? Is de Garmin forerunner 55 een aanrader?
Ik heb een Polar grit x2 pro titan. De duurste versie aldus.

Negatieve punten: De batterij is niet de sterkste. En een lederen bandje = Neen om mee te lopen.
Een gewoon plastieken bandje is veel beter om mee te lopen.

Mijn nonkel heeft een Garmin fenix 7X. De batterij is véél beter. En het scherm is vrij groot dus als je slechte ogen hebt is dat horloge jou keuze.

Voor het overige zijn ze even goed. Horloges doen wat ze moeten doen.

Over de Garmin forerunner 55 kan ik niks zeggen.

Met de komst van de tweede dochter zullen het de komende tijd heel wat minder fietskilometers worden en heb ik besloten om terug wat meer te gaan lopen (met als uiteindelijke doel enkele wedstrijden volgend jaar).

We hebben hier een hele thread over!

Bij Garmin Forerunners zegt het voorste getalletje iets over hoe uitgebreid hij is, waarbij de 9-serie de duurste is. De 55 is een 0-serie, dus de instapper. Het tweede getalletje zegt iets over hoe nieuw hij is. Ik heb de 745, dus ouder dan de 55, maar wel uitgebreider. Vanaf 7 zit er een breadcrumb trail in, vanaf 9 kaarten, etc. De 55 is prima, de 265 is waar ik nu naar zit te kijken omdat m'n 745 begint na te laten en ik de 965 te duur vind. De nieuwste zijn de 570 en de 970.

Belangrijkste vraaag: hoeveel mag het kosten? (Ik heb zelf de Fenix 7 Pro en zou die niet meer kunnen missen, echt fantastische horloge maar zeer duur)

Ik heb mijn vraag verder gespecifieerd in de thread waar Loser naar verwees. Ik zou ook graag een triatlonfunctie hebben en muziekopslag.

Budget 3 à 400 euro.

Terug
Bovenaan