Algemene Loopthread

@MichielD4 mooi gemiddeld tempo voor zulke totaalafstand. Hier niet gevolgd, maar wat is het doel?

Bij ons stonden vandaag Yasso 800s op het programma, voorlopig wel maar 8 keer. Alles tussen 2:55 en 3:00 gelopen dus veel vertrouwen getankt voor sub 3 binnenkort.
Was wel redelijk epic zo een pistetraining de gietende regen :love:

Ik heb een Polar grit x2 pro titan. De duurste versie aldus.

Negatieve punten: De batterij is niet de sterkste. En een lederen bandje = Neen om mee te lopen.
Een gewoon plastieken bandje is veel beter om mee te lopen.

Mijn nonkel heeft een Garmin fenix 7X. De batterij is véél beter. En het scherm is vrij groot dus als je slechte ogen hebt is dat horloge jou keuze.

Voor het overige zijn ze even goed. Horloges doen wat ze moeten doen.

Over de Garmin forerunner 55 kan ik niks zeggen.

Ik heb een Forerunner 955. De bijna duurste versie.

Ander bandje gepakt. Van het silliconen bandje kreeg ik uitslag bij het zweten.
Het ding kan echt wel analyseren tot 2 cijfers na de komma. Super content van.

Van de Forerunner 55 weet ik 0,0. Ik raad het dan ook niet aan.

Hopelijk was dat een antwoord op je vraag, @herc ?

Valt toch mee? Loopt Michiel niet ergens 2:4X op de marathon? Ik ken eigenlijk niemand die zo'n tijden loopt en die minder kilometers maakt (toch in het seizoen, off-season natuurlijk minder).

Valt toch mee? Loopt Michiel niet ergens 2:4X op de marathon? Ik ken eigenlijk niemand die zo'n tijden loopt en die minder kilometers maakt (toch in het seizoen, off-season natuurlijk minder).
Ja, had eigenlijk niet naar de hoogtemeters gekeken -> gezien het feit dat het zo goed als biljartvlak is en vermoedelijk alles asfalt is het natuurlijk gans iets anders dan wat ik doe met zoveel mogelijk niet-asfalt en liefst bos (waar mijn benen gemiddeld op 4 plaatsen aan het herstellen zijn van de braamstruiken tegenwoordig ;) )

Maar toch, 400+ km/maand is toch wel zeer proper hé!

@MichielD4 mooi gemiddeld tempo voor zulke totaalafstand. Hier niet gevolgd, maar wat is het doel?

Bij ons stonden vandaag Yasso 800s op het programma, voorlopig wel maar 8 keer. Alles tussen 2:55 en 3:00 gelopen dus veel vertrouwen getankt voor sub 3 binnenkort.
Was wel redelijk epic zo een pistetraining de gietende regen :love:
Ja, had eigenlijk niet naar de hoogtemeters gekeken -> gezien het feit dat het zo goed als biljartvlak is en vermoedelijk alles asfalt is het natuurlijk gans iets anders dan wat ik doe met zoveel mogelijk niet-asfalt en liefst bos (waar mijn benen gemiddeld op 4 plaatsen aan het herstellen zijn van de braamstruiken tegenwoordig ;) )

Maar toch, 400+ km/maand is toch wel zeer proper hé!

@Zorba Goh, ik zou blij zijn met 2u40, maar heb in februari al 2u38min10sec gelopen. Helaas na m'n vorige marathon wat last beginnen krijgen van m'n linker achilles. Dus tussen maart en juni eigenlijk vooral krachttraining en rehab gedaan bij de kiné en in fitness, aangevuld met 30-50km lopen per week.

Tussen juni en augustus dan wel wat pistewedstrijden kunnen doen (VO² max verbeteren) en gevoelig het aantal wekelijkse loopkm's kunnen verhogen zonder reactie op de achillespees. Ben nu een zevental weken aan het schommelen rond de 75-100km per week. En in augustus pas specifiek beginnen trainen met lange trainingen (30-35km) met blokken aan MP/sub LT2 (meer lactaatdrempel/aeroob gericht)

Vorige week nog een lactaattest gedaan bij mezelf en m'n lactaatdrempel HR en snelheid liggen in lijn met december 2024, toen ik aan m'n trainingsblok voor Sevilla (feb 25) bezig was.

Ik ga dus in Berlijn niet te veel risico's nemen want ik wil de progressie die ik met m'n achilles opgebouwd heb, niet weer verliezen. Dus als het niet top gaat, ga ik ook niet pushen en 'jog' ik gewoon binnen. Ik keek er echt naar uit om in Berlijn 2u35 te lopen, maar met een sub-optimale voorbereiding verwacht ik geen mirakels (en PR's). M'n volgende doel wordt Kopenhagen marathon in mei 2026, wat me voldoende tijd geeft om verder te werken aan die achilles rehab.

@parabellum 400km in 4,5 weken (augustus) valt idd mee. In dec 24/jan 25 zat ik rond de 480km per maand met piekweken van 130km. Deze trainingsblok ben ik wijselijk rond de 100km gebleven.

@Spooky Ik doe bijna al m'n trage loopjes op onverhard in het bos, maar ik woon in de buurt van Antwerpen dus het is een bos zonder hoogtemeters :p

Hoeveel dagen in een week traint ge dan, Michiel? Kunt ge ons eens meenemen in een typische week? En hoe ge dat weet te combineren met werk?
Vind ik altijd wel fijn om eens te lezen/horen bij anderen.

Ik werk 39u met glijdende uren, dus ik kan tussen 8 en 9 starten. Ik probeer voor het werk te lopen (AM) en als het niet lukt, doe ik mijn AM sessie in m'n middagpauze (werk 80% thuis) en PM sessie altijd na het werk (maar voor het avondeten want anders te moe, log, opgeblazen).

Ik doe op di en do dus vaak 20km maar wel gesplitst. Ik heb geen tijd en zin om 20km in één training te lopen tijdens de werkweek. Maandag is m'n enige rustdag (van lopen), maar dan doe ik wel kracht en core bij kiné.

maandagdinsdagwoensdagdonderdagvrijdagzaterdagzondag
AM: easyAM: easyeasylong run + lange intervalleneasy
KinéPM: easyclub atletiektraining (korte intervallen)PM: easy

Hoeveel dagen in een week traint ge dan, Michiel? Kunt ge ons eens meenemen in een typische week? En hoe ge dat weet te combineren met werk?
Vind ik altijd wel fijn om eens te lezen/horen bij anderen.
In mijn beste jaren 2014-2017 ging ik tijdens de werkuren af en toe een extra toerreke doen. Anders haal je uw grote volumes gewoon niet.
Of ja zoals Michiel zegt: 20 km lopen tijdens de avond als je al heel de dag gewerkt hebt he. :)

Ik werk 39u met glijdende uren, dus ik kan tussen 8 en 9 starten. Ik probeer voor het werk te lopen (AM) en als het niet lukt, doe ik mijn AM sessie in m'n middagpauze (werk 80% thuis) en PM sessie altijd na het werk (maar voor het avondeten want anders te moe, log, opgeblazen).

Ik doe op di en do dus vaak 20km maar wel gesplitst. Ik heb geen tijd en zin om 20km in één training te lopen tijdens de werkweek. Maandag is m'n enige rustdag (van lopen), maar dan doe ik wel kracht en core bij kiné.

Gij hebt geen kinderen veronderstel ik :D

Screen-Shot-2018-08-29-at-4.04.20-PM.jpg

Deze mens lijkt een beetje op Michiel qua postuur niet? :coolbrows:

Standaard 2x per dag gaan lopen zou ik als amateur niet zien zitten. En ben sowieso wel geen fan van gesplitst te lopen, dat vraagt toch ook nog extra motivatie.
Respect Michiel dat je dat kan volhouden

Was eens aan het vergelijken met mijn eigen.
Verschil tussen een marathon & trailloper.

Heb wel nooit hartslag gegevens ingegeven (max ligt iets hoger dan wat coros denkt) en horloge heeft wel vaak zijn kuren met polsmeting.

Fiets ook wel elke dag 25km woon werk. En heb actieve job waardoor ik hele dag op mijn benen sta.
Het is spijtig genoeg hierdoor iets te vermoeiend om meer te lopen.

Voor de geïnteresseerden ongeveer dezelfde foto maar dan op jaarbasis.

vTdEZDI.png

Ik ben eigenlijk wel fan geworden van dubbele easy runs. Liever 2 keer 50 minuutjes dan één lange training van 20km (1u40). De trainingen zijn kwalitatief beter ook naar mijn gevoel. Soms eens een 20km medium long run is zeker ook goed in een marathonblok om de vermoeidheid te simuleren, versta me niet verkeerd.

En die dubbele trainingen doe ik enkel vanaf 100km per week en dus maar gedurende 10-12 weken van het schema. Ik zou het zeker niet een heel jaar kunnen volhouden.

@NemesisBE geen kinderen inderdaad, maar iedereen heeft z'n eigen uitdagingen

Was eens aan het vergelijken met mijn eigen.
Verschil tussen een marathon & trailloper.

Heb wel nooit hartslag gegevens ingegeven (max ligt iets hoger dan wat coros denkt) en horloge heeft wel vaak zijn kuren met polsmeting.

Fiets ook wel elke dag 25km woon werk. En heb actieve job waardoor ik hele dag op mijn benen sta.
Het is spijtig genoeg hierdoor iets te vermoeiend om meer te lopen.

Voor de geïnteresseerden ongeveer dezelfde foto maar dan op jaarbasis.

vTdEZDI.png
zwaar jaloers op die hoogtemeters!!

Ik ken heel wat mensen die dat toch ook klaarspelen met kinderen. Ikzelf heb 1 kind, en een 2e kan er elk moment aankomen. Ik heb in het voorjaar een marathonvoorbereiding afgewerkt van 12 weken van gemiddeld boven de 100 km. Aan het tempo dat ik loop is dat ook "maar" netto een 8-tal uren per week. Met de zaken een beetje goed plannen en in mijn geval ook het geluk hebben dat ik heel flexibel kan omgaan met mijn werkuren en 3 dagen per week te kunnen thuiswerken, is dat eigenlijk redelijk eenvoudig. Tijdens mijn thuiswerkdagen ga ik gewoon tijdens de middag lopen. Op woensdagavond loop ik intervallen bij een club, dus dat is de enige avond in de week dat mijn vrouw er alleen voor staat. Lange duurloop op zaterdag of zondagvoormiddag. Hardlopen is naar mijn mening juist één van de sporten waarin je nog wel een redelijk niveau kan halen, zonder dat je kinderen of sociaal leven er slachtoffer van zijn. Voordat ik een kind had, deed ik ook aan triatlon. Die lange fietstrainingen en tripjes naar het zwembad zijn voor mij wel onmogelijk te combineren met kinderen.

Terug
Bovenaan