Proficiat! Hoeveel van uw PR gedaan?
Benieuwd naar het verslag
PS.: hoe heb je het aangepakt qua drinken en eventueel extra zouten?
In Rotterdam in april 2024 had ik 2u44min48sec gelopen dus iets van een 6,5min sneller gegaan in Sevilla.
Drinken: opgestaan om 5u30 en de ochtend gestart met een filterkoffie (+-200ml) en een bekertje water (+-250ml) met 1 tablet SIS electrolyten. Om 6u naar het ontbijt gegaan en daar nog één klein glas ananassap gedronken. Voor de rest gewoon nog wat sipjes water tot aan de start. Dus ik vermoed dat ik max 750ml vocht binnen heb gespeeld in de drie uur voor de start (5u30 - 8u30).
Tijdens de wedstrijd was er elke 2,5km waterbevoorrading. In de eerste lus van 12,5km was de bevoorrading zelfs met plastieken flesjes, wat super handig was. Daarna werd er overgeschakeld naar papieren bekertjes. Hoe dan ook voldoende kunnen drinken en tijdens de wedstrijd niet het gevoel gehad dat ik moest stoppen om te plassen. Ik heb ook nog nooit last gehad van spierkrampen tijdens één van m'n marathons.
Qua gelletjes heb ik 6 Maurten 160 gels (40g kh/stuk) genomen gespreid over de wedstrijd (5,10,15,23,28,35), dus net geen 100g KH per uur. Niets last van maag gehad en ook geen klop van de hamer gehad.
Klein verslagje van wat ik me nog kan herinneren van de marathon van Sevilla op 23 februari 2025:
Op vrijdag vertrokken vanuit Charleroi airport en daar Koen Naert tegen het lijf gelopen. Ik herkende hem meteen, zelfs al had hij een mondmasker aan. 10 minuutjes mee gebabbeld, sympathieke gast. Zelfde leeftijd als ik, maar wel 2x Olympiër
Vrijdagavond toegekomen in Sevilla en dan 20min met de taxi naar het hotel. Nog iets kleins gegeten en vroeg gaan slapen, want wou wat m'n slaapritme aanpassen aangezien ik zondag vroeg uit de veren moest voor de wedstrijd.
Zaterdag rond 7u opgestaan en dan goed ontbeten (carb load was al begonnen op vrijdag). Daarna eten wat laten zakken en een laatste shake out run gedaan van 5km en terwijl eens de route van het hotel naar de start gedaan (2km in quasi rechte lijn op een avenida) om ervoor te zorgen dat er zondag zeker geen verrassingen en stress zou(den) zijn. Op het einde van het loopje deed ik nog wat versnellingen van 100 meter en toen schoot er opeens een pijntje in m'n knieholte (links). Aan de aanhechting van m'n kuitspier en/of hamstrings. Achteraf bleek het dan niets te zijn, want op de dag van de wedstrijd had ik er geen last van. Ik catalogeer het onder 'taper pijntjes'.
Zaterdagmiddag dan met de fiets naar de Expo-hallen, een paar km buiten het historisch centrum om mijn bib op te halen. Mijn doel is daar altijd om zo snel mogelijk binnen en buiten te gaan en geen onnodige energie te verspillen. Het is daar altijd zo druk en chaotisch met veel mensen en veel promo standjes. Uiteindelijk ben ik er 10min binnen geweest en kon ik zonder al te veel aan te schuiven mijn bib en goodie bag ophalen. Het was een rijkgevulde zak trouwens: technisch loop t-shirt, bandana, loopsokken en nog wat spul van sponsoren (en de marathon kostte me zelf maar 75 eur)!
Rond de middag dan in de buurt van die expo koolhydraten gaan laden in een lokaal Zuid-koreaans restaurant met veel Koreaanse sushi en bibimbap (gebakken rijst, groenten, eitje, vlees). Dan teruggekeerd naar het hotel met de fiets en daarna was het platte rust tot de dag van de wedstrijd. Zaterdagavond gewoon nog even naar buiten gegaan voor m'n avondeten (lookbroodjes en pizza).
Op zondagochtend, de dag van de wedstrijd, ben ik dan om 5u30 opgestaan. Het hotel, waar veel lopers verbleven, had speciaal het ontbijt vroeger laten opengaan (6u ipv 7u) omdat de wedstrijd al om 8u30 startte. Snel wat wit brood met honing, pannenkoeken en fruitsap naar binnen gespeeld en me dan klaargemaakt in m'n hotelkamer. M'n racekleren had ik natuurlijk al de avond voordien klaargelegd. Ik heb enkel nog even m'n 5k splits met een alcoholstift op m'n arm genoteerd. Ten slotte ook nog even de windrichting controleren en bekijken op de kaart van het parcours waar de wind op kop zou staan.
Is het door de ervaring of omdat mijn voorbereiding super verlopen was, maar ik had eigenlijk weinig stress deze keer. Ik was vooral erg gefocust. Het helpt natuurlijk als de start op 2km (of 10min joggen) van het hotel ligt. Ik ben naar de start gejogd in m'n half thights, maar wel oude handschoenen en een jasje dat ik dan zou weggooien/doneren net voor de start van de wedstrijd. Zo moest ik ook niet stressen over wachtrijen aan de bagage drop off.
Een half uurtje voor de start was ik al ter plaatse en voor ik m'n startvak (< 2u45) inging, nog een paar strides gedaan waar er voldoende plaats was. Ook naar mijn startvak gaan, ging super vlot. Enerzijds komt dit doordat er 'maar' 14000 lopers meedoen, anderzijds door de goede organisatie en de brede avenidas die ervoor zorgen dat er geen flessenhalzen gecreëerd werden.
Om 8u30 stipt startte de wedstrijd, bij zo'n 10 graden, een flauw windje en een blauwe hemel. Achteraf gezien had ik nog iets meer moeten drummen in m'n startvak om goed vooraan te staan, want in de eerste km moest ik toch al wat zigzaggen en toeren uithalen om mensen voorbij te steken. Daardoor misschien een 5tal seconden verloren (eerste km doorgekomen in 3min50). Iets te traag en toch met een vrij hoge hartslag (165bpm) door de zenuwen, adrenaline. M'n hartslag is de volgende 10km dan wel gelukkig gezakt naar 160bpm terwijl m'n gemiddelde tempo op de gewenste 3:45-46 bleef.
Na een paar kilometer had ik al een goed groepje gevonden dat mijn tempo leek te lopen, met oa een elite vrouw. Dat groepje liep heel constant en leek voor sub 2u40 te gaan. Voor de rest kan ik niet veel over de wedstrijd vertellen, ik was volledig in de zone en de kilometers vlogen voorbij. Elke km split keek ik eens op m'n horloge en voor de rest was ik vooral aan het denken aan wanneer ik mijn gels zou nemen (telkens net voor een waterbevoorrading). Ik heb op geen enkel moment een zwak moment gehad, waar ik aan stoppen dacht, terwijl ik vroeger wel vaan een interne dialoog aan het voeren was om wat te vertragen. Nu was ik echt aan het racen en liep ik de laatste 10 a 15km van groepje naar groepje. Ik ben de marathon gestart in positie 500 en ongeveer opgeschoven naar positie 300. In m'n leeftijdscategorie M35 ben ik ongeveer 78ste geworden als ik het me goed kan herinneren. Ik heb nooit in niemandsland gelopen en tactisch heb ik het goed aangepakt door in het begin met een grote groep samen te lopen en niet te vaak de kop te trekken waar er soms toch wat wind tegen voelbaar was.
Vooraf had ik gepland om eventueel iets te proberen na km 33, wanneer ik de lastige steentjes en bochten van Plaza de España voorbij was, maar een echte versnelling zat er niet meer in. Op zich niet erg, want mijn gemiddelde tempo was al gezakt van mijn beoogde 3:46 naar 3:43. Dus ik wilde vooral niet opblazen en bleef dus gewoon tot de laatste km's dezelfde km splits afklokken. M'n hartslag begon ondertussen wel boven m'n threshold bpm (170bpm) te gaan, maar op zich had ik geen last van m'n ademhaling, eerder wel van wat zware benen. Rond km 40 moet je nog door het centrum waar er wat scheve tegels en ook tramsporen liggen en dat voel je toch wel als je benen niet meer zo fris zijn. Elk bultje is er dan te veel aan. Voor de rest zeker geen klachten over het parcours
Met 1,5km te gaan nog een versnelling ingezet met één km aan 3:34 en 500m aan 3:21 pace om af te klokken in 2u38min10sec.
Na de wedstrijd kreeg ik dan van de vrijwilligers een finisher medaille en opnieuw een goed gevulde goodie bag met belachelijk veel drankjes en snacks (2 cola's, twee waters, twee powerades, 2 appelsienen, koekjes etc) . Echt goede prijs-kwaliteit deze marathon en absoluut een aanrader als je een snelle tijd wil lopen op één van de snelste en vlakste parcours van Europa.