Algemene Loopthread

Ik train zonder schema momenteel, dus echt trainen kan je dat niet noemen. 2x per week 30-45', 1x per week 60-90minuten. Alles op't gemak - genieten van het weer en de beweging. Trust the process.

Een maand of twee geleden voor het eerst naar de kiné geweest voor oefeningen ifv blessurepreventie. Niet verwacht dat ik het ook echt zou opmerken dat ik die oefeningen doe - het placeboeffect zou al voorbij moeten zijn. Traag lopen gaat veel eenvoudiger en overall voelt het allemaal veel soepeler. En dat na enkele maanden bij momenten toch vrij bizarre oefeningen doen. Biomechanica, 't is een vak apart. Anyway, 10/10 ervaring, zou het iedereen aanraden.

Kunt schuiven met de dagen hoor.
Gisteren ook training van woensdag verschoven naar dinsdag
Grootste zwakte van Trenara is voor mij dat die app geen rekening houdt met je slaap/stress -> Soms heb je een slechte dag, soms een goede, en dan is het slim om je training daarop aan te passen. Soms heb je een feestje gehad de avond ervoor ... :)

Het zal vermoedelijk niet mogelijk zijn, maar moest Trenara alle data uit mijn Fenix horloge kunnen gebruiken dan zou er veel beter trainingsadvies uit kunnen volgen -> lijkt me dus logisch long-term dat firma's als Garmin/Polar de beste trainingsapps zullen hebben.

Ik heb me altijd gebaseerd op een standaard trainingsschema uit een boek om bvb een marathon in een bepaalde tijd te lopen en dan zag ik wel welke trainingen ik zoal per week moest doen aan welke HS/snelheid en dan kon ik zelf aanpassen volgens mijn vorm van de dag.

Grootste zwakte van Trenara is voor mij dat die app geen rekening houdt met je slaap/stress -> Soms heb je een slechte dag, soms een goede, en dan is het slim om je training daarop aan te passen. Soms heb je een feestje gehad de avond ervoor ... :)

Het zal vermoedelijk niet mogelijk zijn, maar moest Trenara alle data uit mijn Fenix horloge kunnen gebruiken dan zou er veel beter trainingsadvies uit kunnen volgen -> lijkt me dus logisch long-term dat firma's als Garmin/Polar de beste trainingsapps zullen hebben.

Ik heb me altijd gebaseerd op een standaard trainingsschema uit een boek om bvb een marathon in een bepaalde tijd te lopen en dan zag ik wel welke trainingen ik zoal per week moest doen aan welke HS/snelheid en dan kon ik zelf aanpassen volgens mijn vorm van de dag.
Ook weer waar. Heb eerste marathon's met schema uit boek gedaan.
De laatste met trenara schema. Heb 20 min van mijn pb afgepitst. Dus was wel aangenaam verast.

Maar twijfel idd niet aan uw redenering ivm slaap/stress.

Garmin schema's heb ik feitelijk nooit "echt" gebruikt

Garmin coach (gratis versie) past de trainingen aan naargelang uw slaap en hoe je de vorige trainingen beoordeeld kwa gevoel.

Voor mij werkt Garmin goed.

Volgens Trenara was mijn best mogelijke tijd op 10 miles 1:31 terwijl ik een uitdagend schema had liggen voor 1:23:00
Ik heb bij poging twee < 1:25:00 gelopen

Op Polar stond als geschatte eindtijd 1:25:00 (Polar was dus wel just)

Dus ik heb geen idee waarop Trenara zich baseerde.

Volgens Trenara was mijn best mogelijke tijd op 10 miles 1:31 terwijl ik een uitdagend schema had liggen voor 1:23:00

Ik denk dat de waarde van Trenara eerder bij de beginner ligt om die toch enige houvast te geven van hoe te beginnen trainen, voor de meer gevorderde loper die zijn PR's wil verbeteren zijn er vermoedelijk betere opties.

Maar in alle eerlijkheid: waarom €10/maand betalen terwijl er veel gratis tools zijn?

Trenara maakt een combinatie van chronische en acute belasting (net zoals Polar), maar ook van de kalibratie die je uitvoert. De betalende versie houdt dan ook nog eens rekening met je belasting om een adaptief schema op te stellen.

Ik vind het zeker niet zaligmakend, maar de meeste foute voorspellingen (zeker aan de lage kant) liggen aan een fout gebruik van de app. Wat een streep tegen ze is, voor mij: het blijft een beetje ondoorzichtig hoe je die dan wel juist gebruikt.

Ik denk dat de waarde van Trenara eerder bij de beginner ligt om die toch enige houvast te geven van hoe te beginnen trainen, voor de meer gevorderde loper die zijn PR's wil verbeteren zijn er vermoedelijk betere opties.

Maar in alle eerlijkheid: waarom €10/maand betalen terwijl er veel gratis tools zijn?
Ik gebruik dan ook de gratis versie van Trenara.
Nu goed Polar en mijn schema waren +- correct. Trenara niet. Dus zo erg was dit niet.

Vanavond 10 graden warmer dan vorige week en 8 minuten langer gelopen over dezelfde afstand als vorige week. Dat valt best mee.

Maar wat zijn dan de betere opties?

Een persoonlijke coach is beter. Maar is ook wel een ander budget natuurlijk.
Elke optie die gratis of betaalbaar is heeft wel zijn nadelen.

Ik vind Trenara niet altijd beginner vriendelijk, ik heb al een paar keer gehad dat Trenara m'n conditiepeil verkeerd inschat of me richting blessure duwt. Je moet je lichaam toch iet of wat kennen zodat je op tijd de signalen herkent...

Ondertussen de zoveelste comeback aan het doen, de koersfiets is even onbeschikbaar dus terug de loopschoenen aangedaan. Merk dat ik wel vaak last heb van vermoeidheid in de benen, desondanks de trainingslast laag is. Niveau is toch dieper gezakt dan ik verwacht had.

Dit weekend mijn zwaarste trail gedaan so far: Trail de Godfroy de Bouillon: jawadde, begon leuk om 3u 's nachts op het kasteel van Bouillon en eerste 56 km waren supermooi en ondanks de hoogtemeters toch wel ok, maar dan na die 'halfweg' tussenpost in Bouillon had de persoon die de route uittekent zich eens laten gaan: de ene crazy helling na de andere, bij sommigen vroeg ik me echt af of ik er wel op ging geraken want behoorlijk steil en zo wat los grind waardoor je terug naar beneden schoof. Ook enkele afdalingen die volledige overwoekerd waren door planten, struiken, al dan niet met doornen, ben de tel kwijt geraakt hoeveel keer ik gevallen ben.

Uiteindelijk na iets minder dan 16u de finish gehaald, 102km in totaal en meer dan 3000 hoogtemeters. Zeer mooie streek, uitstekende organisatie (zelf onverwacht allemaal een hele mooie rugzak gekregen bij de start - kon gelukkig in de dropbag)... Overal in Bouillon gratis parkeren was ook wel een meevaller.

Op mijn Garmin-grafiek hardlopen - wandelen zie je duidelijk dat het vat af was na ongeveer 10u, ga toch nog extra moeten trainen op het blijven eten op de tussenposten en onderweg -> had vanalles bij van gellekes en bars en snoep maar op een gegeven moment echt niet veel goesting meer in zoetigheid.

Alleszins een mooie ervaring rijker en weer wat bijgeleerd dus hopelijk eind oktober opnieuw in vorm om de Grizzly (100km) in Voeren te lopen!

Dit weekend mijn zwaarste trail gedaan so far: Trail de Godfroy de Bouillon: jawadde, begon leuk om 3u 's nachts op het kasteel van Bouillon en eerste 56 km waren supermooi en ondanks de hoogtemeters toch wel ok, maar dan na die 'halfweg' tussenpost in Bouillon had de persoon die de route uittekent zich eens laten gaan: de ene crazy helling na de andere, bij sommigen vroeg ik me echt af of ik er wel op ging geraken want behoorlijk steil en zo wat los grind waardoor je terug naar beneden schoof. Ook enkele afdalingen die volledige overwoekerd waren door planten, struiken, al dan niet met doornen, ben de tel kwijt geraakt hoeveel keer ik gevallen ben.

Uiteindelijk na iets minder dan 16u de finish gehaald, 102km in totaal en meer dan 3000 hoogtemeters. Zeer mooie streek, uitstekende organisatie (zelf onverwacht allemaal een hele mooie rugzak gekregen bij de start - kon gelukkig in de dropbag)... Overal in Bouillon gratis parkeren was ook wel een meevaller.

Op mijn Garmin-grafiek hardlopen - wandelen zie je duidelijk dat het vat af was na ongeveer 10u, ga toch nog extra moeten trainen op het blijven eten op de tussenposten en onderweg -> had vanalles bij van gellekes en bars en snoep maar op een gegeven moment echt niet veel goesting meer in zoetigheid.

Alleszins een mooie ervaring rijker en weer wat bijgeleerd dus hopelijk eind oktober opnieuw in vorm om de Grizzly (100km) in Voeren te lopen!
Nice Spooky. Staat ook nog op het verlanglijstje om de langere trails te lopen.
2x trail van 50k gelopen, en idd het is een kwestie van blijven drinken en eten. In Oktober nog een marathon op de weg. Daarna miss eens concentreren op de langere trails.

Nice Spooky. Staat ook nog op het verlanglijstje om de langere trails te lopen.
2x trail van 50k gelopen, en idd het is een kwestie van blijven drinken en eten. In Oktober nog een marathon op de weg. Daarna miss eens concentreren op de langere trails.
Misschien van 50k eerst naar 75k gaan en dan naar 100k :biglaugh:

@Spooky hoe zag u traject er uit naar de langere trail afstanden?
Train je door de week veel? Veel langere afstanden?
Ben er erg benieuwd naar.
Eigenlijk redelijk simpel: ma-vrij elke dag 1 uurtje lopen dus zo'n 10km, en dan in 't weekend een lange tocht, idealiter met wat hoogtemeters, zo'n 32 à 40km afhankelijk van wat lukt. Probeer het vaak te combineren met familiebezoeken waar ik dan naartoe loop.

Denk dat ik om nu af en toe eens ga proberen om 2 lange trainingen op za-zo te doen, bvb zaterdag 25 en dan zondag opnieuw 25 op zo?

Qua intensiteit: allemaal zeer rustig, nooit hartslag boven 145

Qua opbouw van trailwedstrijden is het eigenlijk redelijk snel gegaan -> in januari in Houffalize 62km, in maart Trail des Sangliers 75km en nu dus in Bouillon 100km.

Had wel al 2x dodentocht gelopen en vorig jaar ook Boslandtrail 100km, maar da's allebei met nagenoeg geen hoogtemeters dus eigenlijk iets gans anders qua inspanning.

En vooral natuurlijk luisteren naar je lichaam: een dag skippen doe ik zelden, maar ga dan wel wat trager lopen, aan 6:30min/km ipv 6:00 bijvoorbeeld. Denk wel dat deze aanpak werkt voor mij want een blessure is een eeuwigheid geleden.

1x raden wanneer tijdens mijn loopsessie de zon begon onder te gaan, het valt echt niet op.
6:37 - 6:32 - 6:49 - 6:21 - 5:49 - 5:22 - 5:25 - 5:30 - 5:27 - 5:35 - 5:58 :tongue:

Volgende week wedstrijd bij 26+ graden. :unsure: Dat is echt veel te warm voor ne goeie tijd.
Ik zal proberen gewoon een goed tempo te lopen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan