Tuurlijk, het is een fantastisch businessmodel wanneer je deels op vrijwilligers kan teren zodat je zelf miljoenen per jaar kan opstrijken (deze zin is niet sarcastisch by the way, het is vanuit business point of view echt een fantastisch businessmodel als je dat verkocht krijgt aan de mensen).
Echter zou ik liever zien dat lopers dat geld (of maar een stukje van dat geld, want meestal veel goedkoper) betalen aan de kleinschalige evenementen in hun buurt. Die vaak georganiseerd worden door lokale clubs die dat geld gebruiken om hun werking te financieren.
En zou ik nog veel liever zien dat die vrijwilligers hun tijd steken in het ondersteunen van diezelfde lokale initiatieven. Waarvan de winst niet in de zakken van een Bob of zijn collega-investeerders verdwijnen, maar de maatschappij ten goede komt door sport bereikbaar te maken voor iedereen.
Maar bon, ik ben dan ook een idealist die vindt dat, als ik meedoe aan een wedstrijd, daar niet per se iemand rijk van moet worden. En ik wil zonder problemen iets betalen, ik erken dat er kosten zijn, en het mag nog wat meer zijn dan kostendekkend alleen. Maar dan zie ik die surplus liever naar een lokale vereniging of goed doel gaan.
Gezien de populariteit van de 10 miles en andere evenementen ben ik de schreeuwer in de woestijn he. Tis niet alsof iemand zich gaat laten tegenhouden door mijn mening over Golazo. Maar desondanks gaat dat me ook niet tegenhouden om die mening te verkondigen. Misschien dat iemand zich dan ooit toch eens laat tegenhouden van mee te doen aan de waanzin van de dag om toch maar aan dé 10 miles mee te doen.