vandaar de vraag naar tijdsregistratie. Bij ontslag kan dit handig worden.
En je antwoord klopt met mijn stelling, hoor: voor véél jobs zal het niet mogen, omdat ze al beter betaald worden dan vergelijkbare 9-5 job. Maar voor andere niet. TMME? Zus werkt daar ook. En ik zou wel durven zeggen dat haar loon effectief hoger is dan wat een vergelijkbaar profiel normaal krijgt.
De werkdruk is ook proportioneel veel hoger dan wat er tegenoverstaat voor het iets hogere loon, maar dat is een andere kwestie.
Om dat punt te bewijzen: ik werk voor ambtenaren, laat mij u garanderen dat hoewel het aantal werkuren op papier hetzelfde is, is de werkdruk "lichtjes" anders...
On a serious note: het achterliggende probleem met tijdsregistratie, is dat ervan uitgegaan wordt dat het eene uur dat gewerkt wordt gelijk is aan het andere uur. En dat is gewoon niet zo. Vooral als je een job doet die meer is dan repetitief werk en creativiteit vereist.
Precies hetzelfde als een IT manager die belist dat "productiviteit == aantal regels code"... Zelfde stompe logica. Het probleem met tijdsregistratie is: het is supermakkelijk te doen alsof je iets aan het meten bent dat iets waard is, terwijl je eigenlijk fake data aan het meten bent. Een prikklok zegt niets over wat je gedaan hebt, maar wel hoelang je met uw gat op die stoel gezeten hebt. Dat kunnen ze eenvoudig meten, dus dat wordt het dan.
Timesheets zijn supermakkelijk te tellen met een eenvoudige formule in excel. Daarom dat ze zo stompzinnig zijn.
Ik heb ook nog op een werkplek gezeten met een prikklok(digipolis Gent, anno 2007), en laat mij u garanderen dat de werknemers daar experts werden in het plannen van hun werk, want iedereen was klokslag 17u plots 100% klaar met alles. Indrukwekkend, hoor. Altijd bewondering voor gehad voor mensen die hun taken zo goed kunnen timen tot op de minuut. Want 17u02 was iedereen al buiten.