Algemene verplichting tot tijdsregistratie arbeidsprestaties in 2027

Doenbaar wel maar ook nog absurder, dan gaan we iedereen een tijdsregistratie opleggen waarvan we allemaal weten dat het een fictie is.
Wou ik ook net zeggen, nu al afkomen met "ik zet gewoon elke dag 9-17" maakt heel de regelgeving errond nog absurder

Dit voorstel is duidelijk een die niet doordacht is. Er is maar 1 methode om tijdsregistratie correct te doen dat het onmogelijk is om tijdsfraude te plegen. Onlangs nog gezien in een documentaire (of was het een film...).

1. je zet gewapende mannen aan de ingang van je bedrijf.
2. iedereen moet verplicht worden om op het ochtendappèl aanwezig te zijn op de verzamelplaats voor het werk, de namen worden afgeroepen op grote lijsten
3. na het ochtendappèl (wat uren kan duren), worden overlevers naar hun werkplek gebracht door de bewakers (nieuwe jobs worden gecreerd!)
4. pas na het signaal mag de werkplek verlaten worden voor middagpauze of einde werkdag, dit alles onder constante bewaking en cameratoezicht.

Verlaten van de werkplek wordt afgeraden met electrische hekken (meer verkoop voor Bekaert), gewapende bewakers in toezichterstoren (meer verkoop bouwsecter en belgische wapenindustrie) en ontsnappers worden opgespoord met duitse herdershonden (meer honden, wie kan daar tegenzijn)

5. de werkmensen worden verplicht zichzelf in het openbaar te identificeren aan de hand van een herkenningsteken, zoals een bandje rond de arm met een grote "W" op van "werknemer"

Als we dan toch regresseren naar regels van 1980, laten we het dan goed doen en regresseren naar regels van 1944. Iedereen werkt, niemand dopt (die zijn met de trein op reis...) en de economie boomt. Wat willen we meer?

Laatst bewerkt:
en dat is het fabeltje dat vaak verkocht wordt. Ook kader heeft recht op Overloon, enkel als ze kunnen aantonen dat het loon dat je krijgt merkelijk hoger is dan het loon voor een vergelijkbare job waar overuren wel betaald worden, heb je er geen recht op... Niet eenvoudig voor een werkgever.
Errr, ik kan u garanderen dat overuren aanvragen voor veel kaderjobs in pakweg Toyota, hoewel technisch niet illegaal, gewoonweg not done is.

Je kan het proberen, je gaat met tegenzin het goedgekeurd krijgen als je het been stijf houdt, maar je zal de rekening wel elders betalen. Het is en blijft een Japans bedrijf met een belgisch vestje aan.

Bron: mijn vrouw werkt in toyota.

Laatst bewerkt:
Errr, ik kan u garanderen dat overuren aanvragen voor veel kaderjobs in pakweg Toyoto, hoewel technisch niet illegaal, gewoonweg not done is.
vandaar de vraag naar tijdsregistratie. Bij ontslag kan dit handig worden.

En je antwoord klopt met mijn stelling, hoor: voor véél jobs zal het niet mogen, omdat ze al beter betaald worden dan vergelijkbare 9-5 job. Maar voor andere niet.
Je kan het proberen, je gaat met tegenzin het goedgekeurd krijgen als je het been stijf houdt, maar je zal de rekening wel elders betalen. Het is en blijft een Japans bedrijf met een belgisch vestje aan.

Bron: mijn vrouw werkt in toyota.
TMME? Zus werkt daar ook. En ik zou wel durven zeggen dat haar loon effectief hoger is dan wat een vergelijkbaar profiel normaal krijgt.

vandaar de vraag naar tijdsregistratie. Bij ontslag kan dit handig worden.

En je antwoord klopt met mijn stelling, hoor: voor véél jobs zal het niet mogen, omdat ze al beter betaald worden dan vergelijkbare 9-5 job. Maar voor andere niet. TMME? Zus werkt daar ook. En ik zou wel durven zeggen dat haar loon effectief hoger is dan wat een vergelijkbaar profiel normaal krijgt.
De werkdruk is ook proportioneel veel hoger dan wat er tegenoverstaat voor het iets hogere loon, maar dat is een andere kwestie.

Om dat punt te bewijzen: ik werk voor ambtenaren, laat mij u garanderen dat hoewel het aantal werkuren op papier hetzelfde is, is de werkdruk "lichtjes" anders...

On a serious note: het achterliggende probleem met tijdsregistratie, is dat ervan uitgegaan wordt dat het eene uur dat gewerkt wordt gelijk is aan het andere uur. En dat is gewoon niet zo. Vooral als je een job doet die meer is dan repetitief werk en creativiteit vereist.

Precies hetzelfde als een IT manager die belist dat "productiviteit == aantal regels code"... Zelfde stompe logica. Het probleem met tijdsregistratie is: het is supermakkelijk te doen alsof je iets aan het meten bent dat iets waard is, terwijl je eigenlijk fake data aan het meten bent. Een prikklok zegt niets over wat je gedaan hebt, maar wel hoelang je met uw gat op die stoel gezeten hebt. Dat kunnen ze eenvoudig meten, dus dat wordt het dan.

Timesheets zijn supermakkelijk te tellen met een eenvoudige formule in excel. Daarom dat ze zo stompzinnig zijn.

Ik heb ook nog op een werkplek gezeten met een prikklok(digipolis Gent, anno 2007), en laat mij u garanderen dat de werknemers daar experts werden in het plannen van hun werk, want iedereen was klokslag 17u plots 100% klaar met alles. Indrukwekkend, hoor. Altijd bewondering voor gehad voor mensen die hun taken zo goed kunnen timen tot op de minuut. Want 17u02 was iedereen al buiten.

Laatst bewerkt:
Zal hier wel een excel worden waar iedereen elke dag toevallig van 9 uur tot 17:30 (of wat het ook zou moeten zijn) werkt. Noch vanuit de werknemers, noch vanuit de werkgever, nood of nut of wil om de werkuren te registeren.

Wij hebben volledig glijdende uren, en zeer verregaande flexibiliteit in wanneer we werken, pauzes nemen, ... en geen tijdsregistratie. Voor ons gaat dat wel overhead worden die we niet nodig hebben.

Een prikklok zegt niets over wat je gedaan hebt, maar wel hoelang je met uw gat op die stoel gezeten hebt. Dat kunnen ze eenvoudig meten, dus dat wordt het dan.
tijdsregistratie is dan ook niet bedoeld om te registreren wat je doet of hoe intensief je werkt, maar hoeveel uur je werkt. Het heeft niet de bedoeling iets over kwaliteit van je werkt te zeggen, maar is hét hulpmiddel om overuren objectief te registreren.

Oja: ik vertrek elke dag ook stipt om 16u25, werk af of niet, omdat ik anders veel later thuis ben, dat zegt niks over de kwaliteit van mijn werk.

Worden uren niet projecten geboekt? 9u-18u, sleep het vakje tot beneden, klaar. Dat is 10 seconden per werkmaand. Voor de speciale gevallen vul je nog wat extra aan.

De vraag is dan wat is de toegevoegde waarde?

Ik denk dat ik gisteren 7-10 12-16 en 23-0:30 gedaan heb. En in dat spreadsheet zal dat dan 8-16 zijn ofzoiets.

Niks mis met tijdsregistratie. Zoals hier eerder aangehaald zijn het vooral werkgevers die dit met lede ogen tegemoet zien. Omdat er nu een pak overuren onder de radar blijven.
En overuren moet een werkgever ook periodiek rapporteren dacht ik?
En zoals @JPV ook zei: het wordt ook eens tijd dat het fabeltje doorprikt wordt dat kaderleden sowieso geen overuren kunnen doen. Denk dat een pak kaderleden dit wijsgemaakt zijn door hun werkgever of omgeving.

Wie niks te verbergen heeft , ik zal maar eens een argument aanhalen zoals bv bij ANPR camera’s en trajectcontroles, kan geen problemen hebben met tijdsregistratie.

Wat mij betreft: voer maar in.

Laatst bewerkt:
Wou ik ook net zeggen, nu al afkomen met "ik zet gewoon elke dag 9-17" maakt heel de regelgeving errond nog absurder
dat is niet absurder, dat is perfect ok als jij dat wil. Maar wie wél wil, kan het correct ingeven. Wordt er niks ingegeven, dan heeft de werkgever een probleem. Werkt élke werknemer van 9-17 elke dag van het jaar, dan zal de werkgever mogelijsk ook een probleem hebben als hij niet kan aantonen dat hij de werknemers gewezen heeft op het correct ingeven ervan.

Het ganse systeem is gewoon ingevoerd na klachten van werknemers die hun overuren uitbetaald wilden, maar zagen dat er geen enkele manier was om die overuren duidelijk te registeren. Ik heb ooit iemand gehad die (als betonmolenchauffeur) ALLE leveringsbonnen opgespaard had om zijn overuren te kunnen bewijzen tov de werkgever. Dat moet eenvoudiger kunnen, gewoon al voor die arme vakbondsman die dat allemaal in excellekes moet gieten om enkele tienduizenden euro's te kunnen recupereren van de werkgever ;). .

Ja dat klopt, maar als er voor iedereen een urenregistratie moet komen, zal dat voor hen toch ook zijn?
Iedereen die in uren betaald wordt. Er zijn nog altijd mensen die op een andere manier betaald worden, bvb op stukloon. Dat laatste is heel zelden geworden, maar een urenregistratie is er enkel verplicht als het ook nuttig kan zijn.

tijdsregistratie is dan ook niet bedoeld om te registreren wat je doet of hoe intensief je werkt, maar hoeveel uur je werkt. Het heeft niet de bedoeling iets over kwaliteit van je werkt te zeggen, maar is hét hulpmiddel om overuren objectief te registreren.

Oja: ik vertrek elke dag ook stipt om 16u25, werk af of niet, omdat ik anders veel later thuis ben, dat zegt niks over de kwaliteit van mijn werk.
Dus je gaat akkoord: uur-registratie en bijdrage op het werk hebben geen correlatie. Merci :), dus heel die regeling schiet zijn doel voorbij en zorgt voor een hoop (straks verplichtte?) administratie en overhead.

Verder: als je op een situatie gekomen bent dat je als werkgever de overuren van je personeel in twijfel begint te trekken, gaat dit systeem je ook niet helpen naar mijn mening.

Dus je gaat akkoord: uur-registratie en bijdrage op het werk hebben geen correlatie. Merci :), dus heel die regeling schiet zijn doel voorbij en zorgt voor een hoop (straks verplichtte?) administratie en overhead.
het doel is niet om prestaties te meten. Daarvoor dienen evaluaties.

Het doel is, omdat de wetgever zegt dat er overloon betaald moet worden in bepaalde gevallen, dat de werknemer de mogelijkheid moet krijgen om die uren ook objectief te laten vaststellen (en voor de overheden: om controle op zwartwerk mogelijk te maken).

Het is nooit nuttig om énkel naar je eigen situatie te kijken om te zeggen dat een bepaalde regeling zijn doel voorbij schiet. Allemaal goed als jij niet in de situatie zit waarbij uren een kwestie zijn van geven en nemen, maar enkel naar de output gekeken wordt. Jammer genoeg zijn veel werknemers niet in dat geval en worden vaak onbetaalde overuren geëist op structurele wijze. Bvb een winkel die van 9 tot 18u open, maar waarbij de werknemer een kwartier op voorhand verwacht wordt aanwezig te zijn (onbetaald) om lichten aan te steken, kassageld erin te steken, controleren, ... . Idem voor afsluiten. Als dat dan 15m ervoor én erna is, is dat een halfuur gratis werken indien de werkgever dit niet betaalt.

Laatst bewerkt:
En zoals @JPV ook zei: het wordt ook eens tijd dat het fabeltje doorprikt wordt dat kaderleden sowieso geen overuren kunnen doen. Denk dat een pak kaderleden dit wijsgemaakt zijn door hun werkgever of omgeving.
Hier eens 's avonds een externe vergadering gehad, ik geef de uren in voor recup en kreeg een njet. Part of the job blijkbaar. Nochtans overheid.
Dus sindsdien doe ik simpelweg geen zaken meer die 's avonds gebeuren.

Hier eens 's avonds een externe vergadering gehad, ik geef de uren in voor recup en kreeg een njet. Part of the job blijkbaar. Nochtans overheid.
Dus sindsdien doe ik simpelweg geen zaken meer die 's avonds gebeuren.

Geef ik je gelijk in. Want als je als kaderlid de extra onbetaalde uren in rekening brengt, verdien je per uur minder dan een bediende.
In totaal zal je wel meer hebben, maar per uur incl overuren is dat vaak een eye-opener.
En eens je overuren doet en ineens niet meer .. beter is er gewoon nooit aan beginnen.

Ik snap het probleem niet echt? Dit is gewoon het wettigen van time sheets bv.
Ik doe dit sinds ik werk. Eerst in de bankensector en nu in de retail. Ik doe daar welgeteld 15 minuten over per week. Mijn klant tekent het en bevestigd hierdoor mijn tijd. Done.

Ik ben nu bezig met de opzet van mijn eigen MSP. ik gebruik Odoo en daarin zit ook timesheets. Dit kost me dus niets extra.

Ik snap het probleem niet echt? Dit is gewoon het wettigen van time sheets bv.
Ik doe dit sinds ik werk. Eerst in de bankensector en nu in de retail. Ik doe daar welgeteld 15 minuten over per week. Mijn klant tekent het en bevestigd hierdoor mijn tijd. Done.

Ik ben nu bezig met de opzet van mijn eigen MSP. ik gebruik Odoo en daarin zit ook timesheets. Dit kost me dus niets extra.
Neem nu dat die ander persoon nog 5 minuten bezig is met controleren, dan is dat 20 minuten per week.
0,33/40=0,8% van de tijd.
Dat is dus per 125 werknemers een extra werknemer door die regel.

En dan heb jij nog heel simpele timesheets, ik weet mensen die daar per dag een half uur mee bezig zijn.

Neem nu dat die ander persoon nog 5 minuten bezig is met controleren, dan is dat 20 minuten per week.
0,33/40=0,8% van de tijd.
Dat is dus per 125 werknemers een extra werknemer door die regel.

En dan heb jij nog heel simpele timesheets, ik weet mensen die daar per dag een half uur mee bezig zijn.
Per dag een half uur met intikken en uittikken?
Meer vraagt men niet hè

Uur begin en uit einde

Per dag een half uur met intikken en uittikken?
Meer vraagt men niet hè

Uur begin en uit einde
Iedereen die ooit met een ticketing systeem heeft gewerkt, snapt perfect dat die administratie een half uur per dag kan duren.
Er is onlangs rechtzaak geweest die zei dat je beginuur begon te gelden als je binnen kwam, want dat het wel een half uur kan duren om in te loggen op uw pc.

Terug
Bovenaan