Tuurlijk wel. Een teambuilding, als die verplicht is, kan perfect tijdens de kantooruren. Wil je als werkgever dat anders, dan zorg je dat mensen betaald worden.
Dat kan niet in vele bedrijven tijdens de werkweek. Voor 1 team mss wel, maar niet voor het hele bedrijf. En voor vele client facing jobs kan het ook niet.
Anderzijds gebeurt het bij velen wel degelijk tijdens de werkuren, of 50/50.
Je weet de bedrijfscultuur trouwens meestal op voorhand als je solliciteert bij een bedrijf.
Laat aub een diversiteit aan bedrijfsculturen bestaan ipv alles weer te gaan microreguleren.
Een verplichte teambuilding tijdens een weekend betekent eigenlijk dat je in die werkweek overuren doet. Dat is dus equivalent aan de werkgever die zou zeggen: hey, deze donderdag gaan we een dag raften, ik verwacht jullie dan wel zaterdag op kantoor om die uren in te halen.
Kan perfect. Net zoals sommigen 30-40+ vakantiedagen hebben terwijl er wettelijk slechts 20 zijn. Die werknemers gaan gewoon 10-20 dagen gaan raften terwijl anderen werken.
Net zoals mijn vrouw deze middag niet echt gewerkt heeft omdat het haar uit kwam.
Maar 1 keer per jaar wordt ze ook wel 4 dagen in het buitenland verwacht zonder dat ook maar iemand piept over 'extra compensatie!'.
Daar wordt totaal niet in uren geteld, maar de stilzwijgende afspraak is wel dat de gemiddelde werkdag 7 a 8 uur is, voor een bepaald maandloon.
Als dat significant zou veranderen, dan zal mijn vrouw dat op tafel leggen of van werk veranderen.
Waarom zou die nu pro forma onnozele timesheet uren moeten gaan invullen?
Ik zie daar nog shit van komen potentieel in het nadeel van de werknemer, bij bv arbeidsongeval om 19u s avonds, maar verzekering discussieert omdat op de timesheet die dag 8-17 stond.