Algemene verplichting tot tijdsregistratie arbeidsprestaties in 2027

Het is nu ook al de keuze van de werknemer om van werkgever te veranderen, of om de sociale inspectie in te lichten. Maar dat doen ze nu al niet, dus gaan ze ook niet hun werkelijke uren ingeven als dat verplicht wordt.

Werknemers stappen regelmatig naar de sociale inspectie hoor, maar zonder tikgegevens of bewijzen kunnen die ook niet veel doen of geen onderzoek voeren.

Zo'n mensen zouden in dit geval wel beter geholpen kunnen zijn.

Wie gaan ze trouwens ontslaan? Al hun personeel?

Bij ons is het al jaar en dag verplicht, ik log gewoon elke maand 1 werkdag aan administratie uren om die timesheet klucht in te vullen.
Tot nu toe niemand aan het klagen. Zegt ook iets over hoe goed ze het opvolgen.

toen mijn baas vertrok paar jaar geleden, kreeg ik de verantwoordelijkheid om timesheets van het team te approved.

Ik log in, 1000+ unapproved timesheets. Iedereen jarenlang logging voor de hond zijn kloten.

Als het een systeem is om het probleem van niet betaalde overuren in sommige sectoren aan te pakken is, snap ik niet goed wat een simpele tijdsregistratie die je kan invullen van 8-17 daar aan gaat veranderen?
Omdat niet iedereen achter een PC zit en dus op die manier zijn uren kan doorgeven. De werkgever moet in dat geval dus een andere manier geven en als je in een bedrijf van 20 man allemaal effectief van 8u30 tot 17u30 werkt, dag in dag uit, dan weet de rechter dat bij discussie geen geloof moet gehecht worden aan de tijdsregistratie door de werkgever. Dan zal wat de werknemer verklaart al vlug méér geloofwaardig worden geacht. Maw: mogelijks rapper verandering van van de bewijslast.
Dit dus, een bedrijf forceert hun werknemers om onbetaalde overuren te doen.
Nu wordt tijdsregistratie verplicht. Dat zorgt toch gewoon dat het bedrijf hun werknemers forceert om te liegen op die tijdsregistratie?
Wat heeft dat nu voor extra nut?
ZIe hierboven: alle geloofwaardigheid zal de werkgever verliezen door zo te doen.

Je gaat gewoon veel sneller op uw vingers getikt worden dat "in dit bedrijf geen overuren gedaan worden". En door dat dan in die timesheet in te geven, ook ineens uw carrierekansen bij die werkgever weg te gooien...
Wij als consultant hadden vroeger regelmatig 's avonds nog events. Dat wil dan zeggen dat die plots als overuren gaan dienen?
Dus bijgevolg gaat er gewoon geen kennisdeling meer zijn tussen consultants?
Kennisdeling is niet werken? Allemaal geen probleem met volledig vrijwillige events. Maar als die events behoren tot uw job, dan is dat werken. Hoeveel drank er ook geschonken wordt. En zeker als er aan kennisdeling gedaan wordt.

Kennisdeling is niet werken? Allemaal geen probleem met volledig vrijwillige events. Maar als die events behoren tot uw job, dan is dat werken. Hoeveel drank er ook geschonken wordt. En zeker als er aan kennisdeling gedaan wordt.
En mijn vorige werkgever heeft ook een reis naar Dublin georganiseerd. Niet verplicht, maar het is natuurlijk wel met het werk. Dat is dan 3 dagen weekendwerk?
En de teambuilding is elk jaar op zaterdag, ook een betaalde dag (met dubbele recup)?
Werk is nu eenmaal niet zo binair dat het zich in tijdsregistratie laat vangen. Hier wordt vaak aangehaald dat het een voordeel zou zijn voor de werknemer, maar ik zie hier nog rechtzaken uit voortvloeien waaruit blijkt dat de werknemer niet werkt maar wel ingetikt is.

En mijn vorige werkgever heeft ook een reis naar Dublin georganiseerd. Niet verplicht, maar het is natuurlijk wel met het werk. Dat is dan 3 dagen weekendwerk?
En de teambuilding is elk jaar op zaterdag, ook een betaalde dag (met dubbele recup)?
Waarom niet eigenlijk? Want dat soort zaken werkt in HEEL weinig bedrijven omgekeerd. Je kan niet zelf even beslissen van 3 dagen niet te komen. En dat is ook bijna de enige relatie waarin het normaal is om gewoon wat gratis te gaan doen, of waar het niet gratis doen scheef bekeken wordt.

Ik weet niet hoe het met u zit, maar maar zo een weekend naar dublin is in praktijk dan een werkweek van 12 dagen aan 1 stuk.

Het enige wat verandert, is dat ik kies om die uren gratis te doen en een duidelijk overzichtje krijg van die waar ik dat niet doe. Boek ik een (toegelaten) meeruur, dan boek ik elders een rustuur. Maar dat kan niet structureel zijn en structureel niet uitbetaald. Dan zit het scheef.
Maar als het de afspraak is om niets te betalen bovenop het maandelijkse uurloon, dan pakt dat toch gewoon niet bij de werkgever?
Dan ga je uw promotiekansen fnuiken, opslag fnuiken, of de eerste zijn die buitenligt.

De werkgever zal dan gewoon vaststellen dat je blijkbaar te weinig werkt tijdens de reguliere werkuren.
Jij vindt dan misschien dat je te hard moet werken, dus dan kan je veranderen van werk.

Er is nu toch ook al een verschil tussen de werkdruk+uren van een eerstejaars McKinsey junior consultant versus de gemeentelijke ambtenaar administratie groendienst Beernem met 10 jaar anciënniteit, ook al is de verloning net hetzelfde?
Die van McKinsey doen niets 'structureel ongewenst extra'. Die weten waarvoor ze kiezen, net als de ambtenaar in gemeente Beernem.

Waarom niet eigenlijk? Want dat soort zaken werkt in HEEL weinig bedrijven omgekeerd. Je kan niet zelf even beslissen van 3 dagen niet te komen. En dat is ook bijna de enige relatie waarin het normaal is om gewoon wat gratis te gaan doen, of waar het niet gratis doen scheef bekeken wordt.

Ik weet niet hoe het met u zit, maar maar zo een weekend naar dublin is in praktijk dan een werkweek van 12 dagen aan 1 stuk.
Dat is toch niet 'gratis werken'?
Je kiest immers voor een bepaalde job met een bepaald maandloon. Dan weet je hoogstwaarschijnlijk dat daar sporadisch een teambuilding bijhoort, ook al vindt die plaats buiten de standaard ambtenaren uren.
Dan moet je toch niet afkomen met 'dat zijn gratis overuren'?

Als plots wekelijks verwacht wordt dat elke werknemer een week naar Dublin gaat, dan is dat iets anders.
Dan staat het u vrij om dat te weigeren, maar als dat sentiment niet algemeen gedragen wordt onder uw collega's dan weet je ook dat uw carrière daar geen hoge toppen zal scheren in de toekomst.

Je kiest immers voor een bepaalde job met een bepaald maandloon. Dan weet je hoogstwaarschijnlijk dat daar sporadisch een teambuilding bijhoort, ook al vindt die plaats buiten de standaard ambtenaren uren.
Tuurlijk wel. Een teambuilding, als die verplicht is, kan perfect tijdens de kantooruren. Wil je als werkgever dat anders, dan zorg je dat mensen betaald worden.

Een verplichte teambuilding tijdens een weekend betekent eigenlijk dat je in die werkweek overuren doet. Dat is dus equivalent aan de werkgever die zou zeggen: hey, deze donderdag gaan we een dag raften, ik verwacht jullie dan wel zaterdag op kantoor om die uren in te halen.

Tuurlijk wel. Een teambuilding, als die verplicht is, kan perfect tijdens de kantooruren. Wil je als werkgever dat anders, dan zorg je dat mensen betaald worden.
Dat kan niet in vele bedrijven tijdens de werkweek. Voor 1 team mss wel, maar niet voor het hele bedrijf. En voor vele client facing jobs kan het ook niet.
Anderzijds gebeurt het bij velen wel degelijk tijdens de werkuren, of 50/50.

Je weet de bedrijfscultuur trouwens meestal op voorhand als je solliciteert bij een bedrijf.
Laat aub een diversiteit aan bedrijfsculturen bestaan ipv alles weer te gaan microreguleren.

Een verplichte teambuilding tijdens een weekend betekent eigenlijk dat je in die werkweek overuren doet. Dat is dus equivalent aan de werkgever die zou zeggen: hey, deze donderdag gaan we een dag raften, ik verwacht jullie dan wel zaterdag op kantoor om die uren in te halen.
Kan perfect. Net zoals sommigen 30-40+ vakantiedagen hebben terwijl er wettelijk slechts 20 zijn. Die werknemers gaan gewoon 10-20 dagen gaan raften terwijl anderen werken.

Net zoals mijn vrouw deze middag niet echt gewerkt heeft omdat het haar uit kwam.
Maar 1 keer per jaar wordt ze ook wel 4 dagen in het buitenland verwacht zonder dat ook maar iemand piept over 'extra compensatie!'.
Daar wordt totaal niet in uren geteld, maar de stilzwijgende afspraak is wel dat de gemiddelde werkdag 7 a 8 uur is, voor een bepaald maandloon.
Als dat significant zou veranderen, dan zal mijn vrouw dat op tafel leggen of van werk veranderen.

Waarom zou die nu pro forma onnozele timesheet uren moeten gaan invullen?
Ik zie daar nog shit van komen potentieel in het nadeel van de werknemer, bij bv arbeidsongeval om 19u s avonds, maar verzekering discussieert omdat op de timesheet die dag 8-17 stond.

Laatst bewerkt:
Werknemers stappen regelmatig naar de sociale inspectie hoor, maar zonder tikgegevens of bewijzen kunnen die ook niet veel doen of geen onderzoek voeren.

Zo'n mensen zouden in dit geval wel beter geholpen kunnen zijn.

Wie gaan ze trouwens ontslaan? Al hun personeel?

Wie zegt er iets van ontslaan? Om het met een boutade te stellen: wie nu al een dweil is die niet op zijn strepen staat en overuren doet terwijl hij/zij daar malcontent over is, die gaat in een systeem van tijdregistratie ook niet snel geneigd zijn om zijn/haar werkelijke uren in te geven.

Niemand moet ongewild overuren doen maar dit systeem gaat daar bitter weinig aan veranderen hoor.

Dat kan niet in vele bedrijven tijdens de werkweek. Voor 1 team mss wel, maar niet voor het hele bedrijf. En voor vele client facing jobs kan het ook niet.
Anderzijds gebeurt het bij velen wel degelijk tijdens de werkuren, of 50/50.

Je weet de bedrijfscultuur trouwens meestal op voorhand als je solliciteert bij een bedrijf.
Laat aub een diversiteit aan bedrijfsculturen bestaan ipv alles weer te gaan microreguleren.
dat kan in élk bedrijf, omdat je in elk bedrijf gerust een teambuilding kan doen buiten de normale arbeidsuren, die worden dan gewoon de arbeidsuren en er is dan enkel recup nodig.

Bovendien kan het wel degelijk in quasi elk bedrijf, ook client facing jobs. Het is maar zelden dat het onmogelijk is om een dag collectief te sluiten. Niet ideaal: ja. Onmogelijk: nee. En als het dan niet ideaal is en men dit wenst in de weekends te doen: geef dan recup ervoor.
JanusDR zei:
Kan perfect. Net zoals sommigen 30-40+ vakantiedagen hebben terwijl er wettelijk slechts 20 zijn. Die werknemers gaan gewoon 10-20 dagen gaan raften terwijl anderen werken.
net zoals het een basis is dat een werknemer zich kan beroepen op wat er in de wet afgesproken is. dat zijn minimumregels waar zowel werkgever als wekrnemer zich moeten aan houden. En dat van die overuren staat daar in en kan via die nieuwe regels nu eindelijk ook toegepast worden.
Waarom zou die nu pro forma onnozele timesheet uren moeten gaan invullen?
Ik zie daar nog shit van komen potentieel in het nadeel van de werknemer, bij bv arbeidsongeval om 19u s avonds, maar verzekering discussieert omdat op de timesheet die dag 8-17 stond.
Exact zo'n discussie heb ik al met een verzekering gehad (ergens einde 2017), die verzekering beet in het zand. Een timesheet zal trouwens eerder helpen met bewijslast dan het tegendeel. Door te prikken kan een werknemer vanaf nu gemakkelijker bewijzen wanneer hij het werk verliet voor bvb een arbeidswegongeval.

Wie zegt er iets van ontslaan? Om het met een boutade te stellen: wie nu al een dweil is die niet op zijn strepen staat en overuren doet terwijl hij/zij daar malcontent over is, die gaat in een systeem van tijdregistratie ook niet snel geneigd zijn om zijn/haar werkelijke uren in te geven.

Niemand moet ongewild overuren doen maar dit systeem gaat daar bitter weinig aan veranderen hoor.
toch wel: omkeren bewijslast. Een continue tijdsregistratie die altijd dezelfde uren bevat, zal wss niet aanvaard worden als correcte weergave.

Door te prikken kan een werknemer vanaf nu gemakkelijker bewijzen wanneer hij het werk verliet voor bvb een arbeidswegongeval.

Dat zijn willekeurige afspraken door de dag heen, soms lopen die uit, soms eens naar huis over de middag om te eten, soms werkt ze eens van thuis een halve dag omdat het uitkomt, etc.
Dus in het geval van een job zoals mijn vrouw vind je dat positief dat ze nu elk uur van de dag bureaucratisch mag gaan registreren?

Speciaal, maar niet onverwacht gezien de clichés ivm uw werkgever 🙃

Ik dacht dat ik de quote boven u ook had meegenomen ivm ontslaan, mijn excuses

Mja ge kunt nu ook niet een dweil zijn en op uw strepen staan, als uw baas zegt "niet" heb je weinig "bewijskracht"

Dit gaat voor veel sectoren toch iets betekenen hoor.

- Arbeiders die om 07:00u starten, maar om 06:30 of 6:45 aanwezig moeten zijn voor briefing vorige ploeg
- Winkelpersoneel dat werkt tot 18:00u en dan de winkel nog moet fatsoeneren, kassa tellen etc
- kok die om 18:00 begint, maar al om 17:30 moet daar zijn om zijn bv pizza oven al op te warmen
- vrachtwagenchauffeurs wiens uren tellen tot op de parking van het bedrijf, en dan hun camion nog mogen beginnen schoonmaken
...

Gaat het voor de meeste hier op het forum veel verschil maken? Waarschijnlijk niet, maar dit forum is niet representatief voor de beroepsbevolking in dit landje

En dan gaan we eigenlijk er nog continu vanuit dat het over een voltijdse job gaat en overuren, maar er gaan ook enorm veel mensen met een deeltijds uurrooster mee geholpen zijn (en er gaan ook veel werkgevers op vloeken..)

Dat privé tijd steken in het bedrijf (teambuildings, vroeger dan je start uur al dingen moeten doen, ...) Is toch iets waar Belgische bedrijven ziek in het bedje zijn, vooral toch wat bij de KMO's...

Ik hoor hier zeggen dat teambuildings niet kunnen tijdens de week want klantcontact etc...

Gek, want ik werk veel met Nederlandse bedrijven, en daar is het véél meer zwart wit (iets wat in Belgenland blijkbaar altijd grijs moet zijn).

Ik krijg daar regelmatig mails van zowat alle buitenlandse bedrijven waar we mee werken in het genre van "op die dag zullen wij niet/zeer beperkt bereikbaar zijn wegens teambuilding, opleiding of andere reden".
Dat wordt dan ruim op voorhand gecommuniceerd.
Is uiteindelijk niet lastiger dan wanneer een buitenlands bedrijf niet open is wegens een feestdag in het land waar ze zitten (en een feestdag is die bij ons niet bestaat), dan valt de wereld ook niet op haar achterwerk hoor.

Wel in de B2B wereld, in B2C zal dat idd wel wat lastiger zijn, privé klanten verwachten wel geholpen te worden tijdens klassieke kantooruren. Maar dat stukje van het bedrijf met rechtstreeks klantencontact is meestal maar een heel klein stukje van het bedrijf natuurlijk, en bij de grotere spelers dikwijls nog eens uitbesteed aan onderaannemers.

Ik kan me niet herinneren ooit zulke mail gehad te hebben van een Belgische KMO, of zelfs grote speler. Hier wordt idd altijd maar verwacht dat indien je je privé tijd niet in het bedrijf steekt, je quasi "tegen" het bedrijf bent.

Het enige waar ik wel flexibel in ben zijn "niet verplichte" opleidingen, aangeboden door werkgever of op eigen initiatief.
Jezelf verbeteren is iets dat perfect kan in privé tijd, ook als het voordelig is voor de werkgever! Again, zolang het geen "verplichte" opleiding is!

En verplicht dan nog tussen aanhalingstekens, want als het niet verplicht is, maar wanneer je enkel een promotie kan krijgen wanneer je zulke opleiding doet, dan kan dat voor mij nog steeds perfect in de privé.
Je werkgever moet niet verantwoordelijk zijn om je een opleiding te geven tijdens de uren zodat je kan promoveren naar een job waar je meer kennis voor nodig hebt.
Hij is wel verantwoordelijk om je, tijdens werkuren, de nodige opleidingen aan te bieden om je huidige job te kunnen blijven uitvoeren.

Mijn interpretatie en hoe ik mijn eigen werkmensen behandel. En als een opleiding voor een van mijn mensen, met daaropvolgende promotie, voor mijn bedrijf voldoende interessant is zal ook daar door ons toegeving gedaan worden in de vorm van betalen van de opleiding en/of toelaten tijdens de uren (of privé tijd gecompenseerd door recup).

Dat zijn willekeurige afspraken door de dag heen, soms lopen die uit, soms eens naar huis over de middag om te eten, soms werkt ze eens van thuis een halve dag omdat het uitkomt, etc.
Dus in het geval van een job zoals mijn vrouw vind je dat positief dat ze nu elk uur van de dag bureaucratisch mag gaan registreren?
Aangezien ze in de praktijk niet elk uur moet registreren, ja. Maar de situaties die je beschrijft zullen anders vaak problematisch zijn qua bewijslast bij een arbeidsongeval, dus jouw eigen voorbeelden bewijzen het nut (zie ook silence zijn tekst, die genoeg ervaring met misbruiken heeft).

Geen enkele wettekst is perfect voor elke situatie. Als het nu betekent dat je vrouw gemiddeld 1 a 2 keer extra per dag max 2 muisklikken of smartphonebewegingen moet doen tov een werknemer die dat max 2 keer moet doen omdat ze extra vrijheid van haar werkgever krijgt, dan vind ik dat geen zware opgave.

Je weet helemaal niks, wat je weet is wat in het stuk papier staat dat je tekent. Ik heb geen probleem met flexibiliteit en overuren en weet ik veel wat. Maar zet het op papier zodat er geen discussie over mogelijk is. Maar als je op papier zet dat het een 38 uren werkweek en dat daar x euro tegenover staat dan is alles wat daar op maand of jaar basis over gaat gratis werken voor het bedrijf.

Als dat er bij hoort is er geen enkel probleem met dat op papier te zetten, het feit dat dat vaak niet gedaan wordt is een duidelijk teken dat het de randjes van de legaliteit afloopt.

Als dat er bij hoort is er geen enkel probleem met dat op papier te zetten, het feit dat dat vaak niet gedaan wordt is een duidelijk teken dat het de randjes van de legaliteit afloopt.
Idd, ik zou er ook kunnen mee leven dat vanaf een bepaald functie en loonniveau tov een reguliere job men zegt dat onbetaalde overuren verrekend zitten in het hoger loon. Ik redeneer in mijn eigen job ook zo.

Maar weet je wat: dat IS al zo in de wetgeving inbegrepen.

- Arbeiders die om 07:00u starten, maar om 06:30 of 6:45 aanwezig moeten zijn voor briefing vorige ploeg
- Winkelpersoneel dat werkt tot 18:00u en dan de winkel nog moet fatsoeneren, kassa tellen etc
- kok die om 18:00 begint, maar al om 17:30 moet daar zijn om zijn bv pizza oven al op te warmen
- vrachtwagenchauffeurs wiens uren tellen tot op de parking van het bedrijf, en dan hun camion nog mogen beginnen schoonmaken
...
Volledig akkoord dat dit betaalde uren moeten zijn in dit soort jobs die hoofdzakelijk op tijd afgerekend worden.

Je weet helemaal niks, wat je weet is wat in het stuk papier staat dat je tekent.
Dan solliciteer je toch op een andere manier dan ik deed. Anderzijds, als de bedrijfscultuur u niet bekend was, en het staat u niet aan, dan verander je best van job?
Dat is toch ook zo als uw baas een onveranderlijke asshole blijkt te zijn? Je kan daar jaren over klagen en een burnout door krijgen, maar verander dan toch? (anekdotisch voorbeeld uit de omgeving)
Ik heb geen probleem met flexibiliteit en overuren en weet ik veel wat. Maar zet het op papier zodat er geen discussie over mogelijk is. Maar als je op papier zet dat het een 38 uren werkweek en dat daar x euro tegenover staat dan is alles wat daar op maand of jaar basis over gaat gratis werken voor het bedrijf.

Ik vermoed dat het voor arbeiderscontracten anders is, maar bij mijn vrouw staat daar bv. in dat ze af en toe verwacht kan worden om buiten de reguliere kantooruren of 'standplaats' te werken, alsook deel te nemen aan buitenlandse events a rato van max 10 dagen per jaar etc.

Terug
Bovenaan