Das idd wel echt veel. Zelf geen verstand van maar ik betaal voor mijn brand- en familiale samen iets van een €72/maand. Maar ik begrijp heel goed dat je liever op safe speelt!
Aankoop grasmachine of robotmaaier nodig voor het tuinonderhoud? Is de woning afgewerkt langs binnen? Bv. gordijnen kost ook wel genoeg (maar dat zal vermoedelijk wel). Extra meubilair of decoratie kan op termijn, das allemaal niet dringend.
Ja het is zoals ik in mijn edit plaatste (net na uw post

), ik reken het liever nu te ruim maar dat het wel enigszins doenbaar is om achteraf toch meer over te hebben achteraf dan andersom.
Meubilair (slaapkamer, woonkamer, eetkamer, etc) heb ik momenteel al volledig in bezit, dus daar moet al geen geld naartoe. Ook andere kleine zaken (ik zeg maar iets, thermometer, haardroger, potten en panne,... dat soort zaken) heb ik aangezien ik nu eigenlijk in een soort "appartement" woon. De ramen aan ze zijkant zitten achter de inkompoort, dus daar kan ik nog eventjes mee wachten. Enkel vooraan zou ik nog gordijnen moeten voorzien aan de straatkant.
Mijn ouder hebben nog een klein elektrische grasmaaier staan, wat normaal voldoende is voor de tuin die er is.
ik zie geen grote manco’s, zoals hierboven werd beschreven wel enkele overschattingen en indien het geen overschatting is moet je elders gaan kijken.
Om een idee te geven van waar mijn kosten sterk afwijken van jou inschatting: (halfopen nieuwbouw van net meer dan een jaar, 5kWp zonnepanelen, geen batterij, verwarming op gas, 2 bewoners, regenput van 10.000l)
Elektriciteit: €40 (moet bij jou zeker lager kunnen als je geen zotte verbruikers hebt)
Gas: €36 (we verwarmen enkel woonkamer/keuken)
Water: €70/3 maand, €23 per maand dus met 2.
Brand-, diefstal- en familiale verzekering: €57/maand
Internet/tv: €39 (enkel internet, heb je tv echt nodig? Kan je streamen, bespaart toch €480 per jaar…)
Waar ik vragen bij stel:
Waarom staat daar kadastraal inkomen en onroerende voorheffing? Onroerende voorheffing is de belasting die je betaalt op jouw kadastraal inkomen. Die €62/jaar mag dus weg.
Poetshulp: is dit nodig? Persoonlijk vind ik €400 per maand overschot nipt om te sparen, huis te onderhouden en jezelf te onderhouden. Door dit te laten vallen stijgt je dit bedrag toch aanzienlijk. Je kan het ook x maanden testen zonder?
Hospitalisatierekening: je hebt er nu 2? Dat is zonde van het geld. Ik zou navragen of je jouw persoonlijke in een wachtmodus kan zetten totdat je verzekering van je werk ooit wegvalt. Zoniet zou ik ze stopzetten. Zonder indexatie betaal je de komende 30(?) jaar €15.000 voor vrijwel niets). Dan spaar je dat geld beter om na je pensioen de verzekering te kunnen betalen.
Net eens gekeken, een regenwaterput is ook aanwezig, dat moet ik bij mijn bezoek even verder navragen in detail.
Kadestraal inkomen moet je toch ook betalen, niet? Die €62 zou het bedrag zijn dat ik maandelijks aan de kant zou zetten om dit dan jaarlijks te betalen. Poetshulp heb je inderdaad gelijk in, dat is een "luxe" die ik momenteel heb maar in principe is dat niet nodig. Ik ben maar alleen dus veel rommel is er sowieso niet. Ik heb die overgenomen nadat mijn grootouders overleden zijn omdat ik dan wel een goede, betrouwbare poetshulp had.
Hospitalisatieverzekering ga ik eens deftig navragen bij mijn werkgever wat hier net allemaal onder zit en in hoeverre die verschilt met die van het werk. 't is vooral iets dat altijd vanuit mijn ouders (vooral mijn moeder) wordt benadrukt dat je die echt apart moet hebben want
"je weet nooit". En natuurlijk is het fijn dat ze zo met mij inzitten, maar ik moet ook kijken naar de uiteindelijke kost natuurlijk.
Ik heb nu een 2de lijst gemaakt met enkele aanpassingen, en sommige bedragen iets correcter proberen inschatten.
Maandelijkse kosten:
| Water | 25 € |
| Elektriciteit | 40 € |
| Verwarming | 50 € |
| Hospitalisatie verzekering (van het werk) | 0 € |
| Solidaris (25 euro 3-maandelijks) | 8,7 € |
| BBTK | 13,5 € |
| Brandverzekering | 50 € |
| Gemeentebelasting | 25 € |
| Eten | 200 € |
| Internet + tv | 79,01 € |
| Ontspanning (Spotify, streaming) | 30 € |
| Familiale verzekering | 10 € |
| Kadestraal inkomen (745 € per jaar) | 62 € |
| Onroerende voorheffing | 29 € |
| Afvalbelasting | 8,7 € |
| Totaal maandelijks vaste kosten | 630,91 € |
Met deze berekening zou ik 700 € per maand overhouden om te sparen en te leven.