AMEX

Word je bij AMEX ook niet in het zak gezet met FX fees?

Allemaal leuk en wel die rewards maar als AMEX 2.5% wisselkoersmarge neemt zoals heel wat credit cards op uw duizenden dollars spend terwijl Revolut en Wise bijna gratis zijn, is dat wel een serieuze (vaak verdoken) kostprijs.

Of neemt AMEX ook maar een zeer beperkte marge?

2.4% op USD transacties. Op zich niet extreem veel, maar nog altijd veel duurder dan Revolut bijv.
Dat komt bovenop die hoge annual fees om te kaart te hebben.

Word je bij AMEX ook niet in het zak gezet met FX fees?

Allemaal leuk en wel die rewards maar als AMEX 2.5% wisselkoersmarge neemt zoals heel wat credit cards op uw duizenden dollars spend terwijl Revolut en Wise bijna gratis zijn, is dat wel een serieuze (vaak verdoken) kostprijs.

Of neemt AMEX ook maar een zeer beperkte marge?

2.4% op USD transacties. Op zich niet extreem veel, maar nog altijd veel duurder dan Revolut bijv.
Dat komt bovenop die hoge annual fees om te kaart te hebben.
Het is meer :)

2,5% commissie op de transactie aan hun wisselkoers.
En die wisselkoers is rond de 2% verschillend van de ECB koers, zoals op hun pagina staat.

Duur dus, ik gebruik die bijna nooit voor niet-euro transacties.

Maar bij uw Visa kaart is dat bv ook, in mindere mate.
Als bij uw bank de wisselkoerskost 2% is, dan is dat op de wisselkoers van Visa, niet van de ECB!
Visa kletst er nog 1 a 1,2% bij, MasterCard +- 0,7%, en dat weten er niet veel.

Amex wel handig voor die lounges, maar als je maar een paar keer per jaar het vliegtuig neemt, niet de moeite.
En ook als je in een land woont waar enkel dure en slechte kutverzekeringen zijn ;-)

Ik gebruik de amex enkel voor de reisverzekeringen en ik maak dan gebruik van de fast lane, lounges etc.

Voor betalingen in andere fx gebruik ik Revolut.

Als ik bij europ assistance reisongeval, annulatie, huurauto waarborg, bagageverzekering etc afsluit kom ik al op 475 euro. Verzekerde bedragen zijn nog altijd pak lager dan amex. Al kan je discussieren of die hogere dekking relevant is.

Bij amex komen dan nog aankoopgarantie, vergoeding bij annulatie van vlucht, vergoeding vertraagde bagage, tevredenheidsgarantie en slotenmaker bij. Natuurlijk het gebruik van de kaart op zich ook. Dan lijkt me een surplus van 300 euro niet overdreven.

Amex is idd erg specifiek voor reizen. Ik evalueer het jaarlijks of het nog de moeite is, maar ik heb tot op heden ieder jaar wel iets voor op mijn reizen waardoor de verzekering de kost rechtvaardigt :unsure: Voorlopig. Oh en we hebben altijd die restaurant-cashback gebruikt alsook de hotels. Dusja, voorlopig is het nuttig, als mijn patroon veranderd vliegt het wss buiten.

Het is meer :)

2,5% commissie op de transactie aan hun wisselkoers.
En die wisselkoers is rond de 2% verschillend van de ECB koers, zoals op hun pagina staat.
Dat is wel f*cking onduidelijk omschreven op hun website, ik heb het net nog eens gelezen en ik begrijp nog altijd dat hun wisselmarges die percentages zijn tegenover de ECB koers zoals ze in die tabel staan. In dat geval zijn ze duur voor betalingen in vreemde valuta.

Duur dus, ik gebruik die bijna nooit voor niet-euro transacties.

Maar bij uw Visa kaart is dat bv ook, in mindere mate.
Als bij uw bank de wisselkoerskost 2% is, dan is dat op de wisselkoers van Visa, niet van de ECB!
Visa kletst er nog 1 a 1,2% bij, MasterCard +- 0,7%, en dat weten er niet veel.
Bij mijn (gratis) beobank kaart met 1% cashback zie ik dat ze ongeveer 3.5% a 3.7% afhouden tegenover de ECB koers.
Dan is Revolut stukken beter, hoewel nog niet zo goed als de IBKR wisselmarges (maar die geven dan weer geen betaalkaarten uit).

Ik gebruik de amex enkel voor de reisverzekeringen en ik maak dan gebruik van de fast lane, lounges etc.

Voor betalingen in andere fx gebruik ik Revolut.
In hoeverre biedt Revolut die reisverzekeringen en fast lane aan?
Als ik bijv kijk naar Revolut Metal zit die veerzekering er ook in, net zoals lounge toegang

In hoeverre biedt Revolut die reisverzekeringen en fast lane aan?
Als ik bijv kijk naar Revolut Metal zit die veerzekering er ook in, net zoals lounge toegang
Metal heeft enkel reisongeval, geen annulatie. Lounge toegang is niet gratis, kost dan nog steeds 30 euro.

Je zou moeten vergelijken met de Ultra. Echter is bij de annulatie je reis maar voor 70% gedekt. Plus ook weer kleinere bedragen. De kostprijs van Revolut Ultra is 60 per maand, amex is 65.

En hoe gemakkelijk is het in de praktijk om je insurance te claimen? Op Reddit lees je toch veel verhalen dat het allemaal veel moeilijker wordt gemaakt dan een gewone (medische) reisverzekering. Maakt mij ook wat skeptisch om Revolut Ultra te nemen want het aanbod met Financial Times subscription interesseert mij wel.

En hoe gemakkelijk is het in de praktijk om je insurance te claimen? Op Reddit lees je toch veel verhalen dat het allemaal veel moeilijker wordt gemaakt dan een gewone (medische) reisverzekering. Maakt mij ook wat skeptisch om Revolut Ultra te nemen want het aanbod met Financial Times subscription interesseert mij wel.

Geen ervaring mee bij Revolut maar ik lees daar ook geen goede zaken over. 1 keer nodig gehad bij amex en werd allemaal heel vlot betaald. Is onderliggend ook gewoon Europe assistance.

Mijn gebruiksprofiel op de Amex is aankoop vliegtuig tickets en hotels (booking.com accepteert ook Amex).
En dan vooral borg van huurwagens.
Zeer zelden buiten Europa een aankopen of zo, dus geen last van wisselkoers fees.

Verzekering idd heel goed, je passeert ook Amex niet met claims, je hebt een rechtstreekse login bij Europe Assistance.

Na 4 weken toch rejected, 80K minimum gross income is vereist voor Platinum. Ik ben zelfstandige en daar hebben ze dus geen rekening mee gehouden...

Misschien toch een kijken naar Revolut Ultra
Ik heb dat vorig jaar eens gecheckt en daar was iets mis met die verzekeringen in vergelijking met Amex, maar ik herinner mij niet meer wat :rolleyes:
Ook geen extra gratis guest access bij de lounges; geen toegang tot Amex lounges op grote luchthavens; en bij drukte worden priority pass houders soms geweerd terwijl Amex platinum houders er wel nog in mogen.
Als Platinum kaarthouder heb je ook recht op een gratis 2de kaart voor iemand naar keuze, waardoor mijn vrouw met haar moeder/zus etc ook gratis lounge toegang heeft als ik er niet bij ben, alsook alle verzekeringen die erbij zitten.
Dat is allemaal alleen belangrijk als je veel in luchthavens zit natuurlijk.

Na 4 weken toch rejected, 80K minimum gross income is vereist voor Platinum. Ik ben zelfstandige en daar hebben ze dus geen rekening mee gehouden...
Ik had 0 inkomen als bediende/zelfstandige maar had gewoon een uittreksel met de stand van mijn effectenrekening doorgestuurd, en het was in orde.
Misschien een oplossing als je wel liquide middelen staan hebt, maar uzelf een laag inkomen uitkeert als zelfstandige?

Waar zie je nu eigenlijk hoeveel Flying Blue miles je bijvoorbeeld krijgt per Amex punt ? Ik zie enkel NL of Global websites met uitleg, niet BE

Waar zie je nu eigenlijk hoeveel Flying Blue miles je bijvoorbeeld krijgt per Amex punt ? Ik zie enkel NL of Global websites met uitleg, niet BE
Wanneer ik inlog zie ik 2 punten per mile voor Flying Blue.
Maar je moet wel eerst even bellen ( 02-676 24 00) met hun memebership awards om de mogelijkheid punten over te zetten te activeren, heb je dit nog niet gedaan krijg je onderstaande melding:

Uw registratie in het “Frequent Traveller“ Partner programma staat nog niet in onze gegevens. Gelieve onze Klantendienst te contacteren op het nummer op het achterkant van uw Kaart om u te registreren

Laatst bewerkt:
Hmm, had dit eigenlijk nog niet tegoei bekeken, kan in bepaalde situaties wel handig zijn (je hebt er juist te weinig voor een upgrade of zo).

KLM zelf heeft een aantal programma's om aan extra miles te geraken tegen betaling (je kan er gewoon kopen, of als je veel vliegt krijg je e-mails met een link waar je de verdiende miles van de voorgaande maand tegen een bepaald bedrag kan laten verdubbelen, vervierdubbelen, ...) maar niet goedkoop.
Ik zie bij mij in Flying blue dat 49,400 extra miles (is 38000 +11400 bonus) zomaar eventjes 950€ kost.
Is een 20% goedkoper wanneer je miles koopt via hun "verdubbel je mile" tegen betaling, maar is ook gelimiteerd aan hoeveel miles je de afgelopen maand hebt verdiend/gevlogen.
Via Amex punten zou dit 99400 punten kosten, en 99400 punten zijn eigenlijk maar net geen 250€ waard (via aankoopbonnen of zo).
Dus bijna 4 keer goedkoper dan via de KLM manieren om tegen betaling aan extra miles te geraken...

Die amex punten die je spaart (1 punt per 1 euro uitgave) zijn quasi niets waard. Omzetten naar miles van bepaalde maatschappijen is meestal niet echt interessant. Nogmaals, enkel interessant voor de verschillende verzekeringen, fast lane, lounge access en het jaarlijkse diner tegoed.

Die amex punten die je spaart (1 punt per 1 euro uitgave) zijn quasi niets waard. Omzetten naar miles van bepaalde maatschappijen is meestal niet echt interessant. Nogmaals, enkel interessant voor de verschillende verzekeringen, fast lane, lounge access en het jaarlijkse diner tegoed.
Om daar de kaart enkel daarvoor te nemen is inderdaad niet interessant.
Maar zoals geschreven, als je de punten hebt zijn ze weinig waard via de gewone voordelen (bol.com tegoedkaarten etc), komt eigenlijk neer op 1€/500 punten.Dus 1€ per 500€ dat je spendeert, quasi niets.
Maar via specifieke aankopen en vooral via referrals kan je wel snel heel veel punten vergaren, en als je veel vliegt kunnen miles handig zijn, en als je er dan 4 keer zoveel voor krijgt dan wanneer je ze cash zou betalen bij de luchtvaartmaatschappij, toch weeral meegenomen.
Ik heb mijn kaart nog niet zo lang en zit toch al bijna aan 200000 punten...
Zou er in een lap 100,000 miles op mijn flying blue mee kunnen zetten, en ik kan je zeggen om aan 100K miles te geraken moet je héél veel vliegen!
En de kans is groot dat de mensen waarvoor de verzekeringen en de lounges interessant zijn, ook de miles interessant zijn, hangt allemaal vast aan het feit de kaart best goede value for money is voor frequent travellers!

Wij hebben net Mastercard Elite Travel genomen.
Spaar je ook punten mee en per 10.000 krijg je automatisch cashback van 100€ wanneer je vliegtuigtickets (direct bij airline) enzo boekt.
Aangezien wij zo boeken en geregeld zo boeken wil ik het wel eens testen hoe vlot het gaat.

Ook de extra verzekeringen zijn wel handig als je geregeld reist zoals 250€ extra tegoed bij missed flight en gratis toegang tot lounge bij vertraging vlucht.

Maar je moet wel reizen en geen pakketreizen boeken.
En dat is wel het grootste probleem met miles sparen: wij wisselen te veel van airline om rap te stijgen.

Wij hebben net Mastercard Elite Travel genomen.
Spaar je ook punten mee en per 10.000 krijg je automatisch cashback van 100€ wanneer je vliegtuigtickets (direct bij airline) enzo boekt.
Aangezien wij zo boeken en geregeld zo boeken wil ik het wel eens testen hoe vlot het gaat.

Ook de extra verzekeringen zijn wel handig als je geregeld reist zoals 250€ extra tegoed bij missed flight en gratis toegang tot lounge bij vertraging vlucht.

Maar je moet wel reizen en geen pakketreizen boeken.
En dat is wel het grootste probleem met miles sparen: wij wisselen te veel van airline om rap te stijgen.
Ik heb het voordeel dat ik 8 keer per jaar op en af vlieg naar Azië, 6 keer alleen (werk) en 2 keer met de echtgenote.
De 6 "werk" vluchten zijn in Business, die met de echtgenote zijn in Premium Economy.
Doe alles met KLM, en dan tikt dat netjes op qua miles, en zijn die Amex voordelen wel top!

Terug
Bovenaan