Andermans zaken: seizoen 2026

Deed mij een beetje denken aan die sofa man, alleen had ik daar nog een warmer hart voor. Ik vond dat ze hier op het einde een beetje teveel goed nieuws show wouden brengen. Kvraag mij af of die binnen een jaar nog gaan bestaan. Hij had alles om er een succes van te maken, maar vastgeroest in zijn angstpatroon.
Je zag zijn gezicht veranderen toen hij niet meer mocht produceren, ik zie die man 6u per dag werken aan het produceren van een steellook raam of deur, terwijl je die makkelijk bij een groothandel kan kopen.

Het probleem was dat hij dat echt graag deed, maar daar kan je dus vandaag de dag geen geld meer mee verdienen. Tenzij als groothandel. Dat verhaal van die serre was toch wel gek. 450u werken aan een verlies van €35 per uur.

Voor wie het kan lezen (ik ook niet) kan je lezen hoe het met (sommige van) de vorige deelnemers gaat.
Het artikel lijkt gelijkaardig aan eerdere "terugkijk" artikels. De deelnemers die erin voorkomen doen het beter dan voordien en het programma was gedroomde reclame waardoor mensen van ver kwamen om eens te kijken en te kopen.

Het programma is er om de missie van Unizo wat te promoten dus het is niet altijd 100% de ideale richting voor de deelnemer zelf. Het startupverhaal van dat café is er om kijkers aan te zetten om zelf hun ondernemersdroom te realiseren en toont hoe het kan verlopen. Het tweede verhaal toont hoe de Unizo-coaches kunnen helpen bij familiebedrijven die het wat moeilijker hebben en er dreigen mee te stoppen.

Dat bouwbedrijf was het zoveelste voorbeeld van iemand die zijn hobby verward met zijn bvba 😇
Ik vond nu niet dat die als een hobbyist overkwam. Eerder iemand die zijn ambacht zeer goed beheerst, altijd kwalitatief werk wilt leveren en zijn klanten altijd op de eerste plaats zet. Iemand voor wie de goede naam van zijn zaak belangrijk is en daardoor niks durft weigeren. Dit vond ik nu net een voorbeeld van een zelfstandige die coaching kon gebruiken om prioriteiten te stellen en meer financieel en management inzicht te krijgen.

Iemand die 400 uur spendeert aan een serre, dat lijkt me toch een uit de hand gelopen hobby. Zeker aan de prijs die hij vroeg, want het was dus blijkbaar met €35 verlies iedere uur. Uiteraard doet hij zijn werk zeer goed, maar je moet ook kunnen rekenen om een correcte offerte te maken.

Als ik 20u werk aan een raam, maar ik kan ze in een groothandel kopen voor €350, dan moet je toch beseffen dat je daar jouw tijd niet meer kan insteken? Ondanks dat je dat graag doet?

Iemand die 400 uur spendeert aan een serre, dat lijkt me toch een uit de hand gelopen hobby. Zeker aan de prijs die hij vroeg, want het was dus blijkbaar met €35 verlies iedere uur. Uiteraard doet hij zijn werk zeer goed, maar je moet ook kunnen rekenen om een correcte offerte te maken.

Als ik 20u werk aan een raam, maar ik kan ze in een groothandel kopen voor €350, dan moet je toch beseffen dat je daar jouw tijd niet meer kan insteken? Ondanks dat je dat graag doet?

In principe kan hij 20 uren wel werken aan een raam of 400 uur aan een serre , misschien zijn het standaard afmetingen ,maar wil de klant iets speciaals dat het niet beschikbaar is in de groothandel. Maar je moet wel gewoon een correct prijsbestek opmaken en op voorhand goed inschatten hoeveel tijd je er op zijn minst aan spendeert, bij grote projecten zoals de serre genoeg marge (voor mocht er iets fout gaan/langer duren).

Mocht hij in het begin van zijn carrière eens tegenkomen dat hij er langer over doet dan gedacht , kan gebeuren.
Maar je moet toch al vrij snel weten , ik zal er zolang aanzitten zitten voor dit of dat.

Natuurlijk als het identiek hetzelfde is als in de groothandel, mag je uw klanten dat inderdaad niet aandoen om identiek hetzelfde te bouwen aan een veel hogere prijs.

Volgens mij weet gij niet wat een hobby is :unsure:

Dat bedrijf was gewoon het perfecte voorbeeld van kleine zelfstandigen die geen clue hebben hoeveel ze moeten doorrekenen/niks kunnen inschatten.

De tuinman van mijn buur rekende ook veel te weinig voor de aanleg omdat ie dacht dat in een 3-tak weken te kunnen aanleggen. Het zijn 3 maanden geworden. Dan scheurt ge natuurlijk serieus uw broek.

Volgens mij weet gij niet wat een hobby is :unsure:

Dat bedrijf was gewoon het perfecte voorbeeld van kleine zelfstandigen die geen clue hebben hoeveel ze moeten doorrekenen/niks kunnen inschatten.

De tuinman van mijn buur rekende ook veel te weinig voor de aanleg omdat ie dacht dat in een 3-tak weken te kunnen aanleggen. Het zijn 3 maanden geworden. Dan scheurt ge natuurlijk serieus uw broek.
en zoals die Unizo man zei .. natuurlijk krijg je dan veel werk

Beetje late reactie maar:
Fantastische vrouw, die ook wel eigenwijs is 🥳 de man zal wel een tandje moeten bijsteken thuis. Alhoewel ik de openingsuren niet snap:
Maandag en vrijdag van 9 tot 16u open. Dat zijn toch de uren dat de kinderen op school zijn?

Die speelcafe's zijn voor babies/niet-schoolgaande koters. Ik en mijn vrouw hebben dat een paar keer gedaan met onze dochter. Overpriced spul en koffie in een ruimte dat net groot genoeg is voor die kleintjes die nog niet ver kunnen stappen/kruipen.

Woensdag 8u tot 16u, prima maar waarom open van 8-12u? Zaterdag en zondag open tot 14u, waarom zo snel sluiten? Vooral op zaterdag? Ik zou in de week minder uren kloppen en woensdag / vrijdagavond en in het weekend veel meer.
Omdat ze naast dit speelcafe nog tijd vrij maakt voor haar make up "side hussle". Je vind haar gemakkelijk online en kan snel zien dat ze haar makeup business ook nog blijft doen.

Alles ziet er werkelijk fantastisch uit, het pand, het interieur, de marketing, de website, … maar dit heeft allemaal een prijskaartje hoor. Als mama en papa een koffie bestellen, kom je daarmee niet rond.
Daarom dat andere speelcafés overpriced spul verkopen met nog een extra markup voor jonge goedgelovige ouders die hun eerste kindje toch niet met tweedehands spullen kan laten spelen/rondlopen?

Mag ik vragen wat nu het verschil is tussen haar zaak (als het druk is op zaterdag) en de vele zaken met binnenspeeltuin waar je iets kan drinken? Kamal vond dat de hel in het begin van de aflevering, maar dat is toch even erg als er daar veel volk en veel kinderen zijn?
Een speelcafe is zoals eerder gezegd iets voor niet-schoolgaande kinderen. Het is een veilige omgeving waar baby's en peuters veilig kunnen waggelen. Altijd ook een pak kleiner. Het doelpubliek is kindjes die al kunnen kruipen maar nog niet stappen of net kunnen stappen maar nog niet ver.
Aangezien ze nog niet naar school gaan wil je ze nuttig bezig houden en er is effectief nog niet zoveel dat je kan doen. Eenmaal ze 2.5/3 zijn, beginnen de kampjes en opvangen, maar daarvoor moet je zelf iets verzinnen, of zo'n café dus.

Ik kan verkeerd zijn maar al mijn vrienden gaan om te beginnen weinig uit en dat zijn ook geen big spenders. Die hun leven is gewoon heel druk,
lopen van hier naar daar, hebben 88 zaken te doen per dag en hebben al zeker geen tijd om rustig een koffie en gebak te gaan eten.

Het is dan ook voor de iets meer gegoede (groot)ouders waarbij minstens 1 persoon de tijd heeft om op cafe te gaan maar wel met ne kleine zit.

Er is weldegelijk een markt voor maar rijk ga je er niet van worden tenzij je meerdere speelcafé's opent en het begint te runnen als een franchise bv.

Die mevrouw met haar kaaswinkel verdient toch een dikke pluim hoor. Ze kreeg te horen dat ze op haar 40e het lichaam heeft van iemand van 70 en toch zet ze door als zelfstandige. Heel veel Belgen zien zo'n diagnose als een win-for-life en zetten zich levenslang op de ziekenkas. En dan overal klagen natuurlijk dat de dokter heeft gezegd dat ze het lichaam hebben van een 70 jarige dus dat ze effectief niet kunnen werken.

Respect voor die kaasmadam, wel een simpele naam 😇
Ik was aan het hopen op "Kaastrien". Woordspeling op Katrien. Ik zou binnen gaan dan. :unsure:

Om dan een marketingbureau in te huren wiens eerste voorstel "Katriens Kaasboetiek" was. Gelukkig had ze daar haar veto tegen gesteld.

Die mevrouw met haar kaaswinkel verdient toch een dikke pluim hoor. Ze kreeg te horen dat ze op haar 40e het lichaam heeft van iemand van 70 en toch zet ze door als zelfstandige. Heel veel Belgen zien zo'n diagnose als een win-for-life en zetten zich levenslang op de ziekenkas. En dan overal klagen natuurlijk dat de dokter heeft gezegd dat ze het lichaam hebben van een 70 jarige dus dat ze effectief niet kunnen werken.
Of hoe zelfs een TV-programma met positieve insteek een reden is om te bashen op mensen die op invaliditeit zitten, want dat zijn uiteraard allemaal profiteurs die een kaaswinkel kunnen openhouden.

Of hoe zelfs een TV-programma met positieve insteek een reden is om te bashen op mensen die op invaliditeit zitten, want dat zijn uiteraard allemaal profiteurs die een kaaswinkel kunnen openhouden.

@Horse heeft het vermoed ik zeker niet op mensen die terecht op de invaliditeit zitten.

maar zo als bij alles waar je geld kan verdienen/krijgen zijn er altijd wat rotte appels (profiteurs), die het beeld verpesten van de mensen die het effectief nodig hebben.

Jammer genoeg zijn sommige vormen van invaliditeit niet altijd zichtbaar/meetbaar zodat er ook te profiteren valt.

Kaasmevrouw en de mevrouw van de fietsenwinkel zouden zich denk ik wel op invaliditeit kunnen zetten maar dat doen ze niet, wat heel sjiek is van hen, er zullen van de +500 000 Belgen dat zeker wel een klein percentage dat ten onrechte doen. Wat jammer is voor de werkende mens en de mensen die de uitkering effectief kunnen gebruiken.

Kaasmevrouw en de mevrouw van de fietsenwinkel zouden zich denk ik wel op invaliditeit kunnen zetten maar dat doen ze niet, wat heel sjiek is van hen, er zullen van de +500 000 Belgen dat zeker wel een klein percentage dat ten onrechte doen.

euhm, wat?

59 procent

we zullen maar terug ontopic gaan zeker

Een ijsjeszaak in zo'n kalm lokaal dorpje en op een iets drukker strand 15 ijsjes per dag verkopen, dat wordt lastig ja 🫢

Beetje vreemde aflevering inderdaad. Zelfs een zwemshortenkraam op een naaktstrand had meer succes op slagen.

Ik heb het begin niet gevolgd: zijn dat leningen in België? Huurde ze het pand?
Bij ons draait elke nieuwe cremerie gelijk niets. Zelfs de kwalitatief iets mindere lijken goed te doen te hebben. Er komen er ook altijd maar bij precies. Gek om het dan in een bergdorp in Kreta te beginnen.

Mooi voorbeeld van hoe eender wie een zaak kan opstarten, zelfs met 0 inzicht in ondernemen.
Spijtige zaak want zet zo'n salon hier in een drukke stad en dat is een schot in de roos.

Wel raar dat die mevrouw met zo'n businessplan €140.000 kon lenen

Ja, dat vond ik ook vreemd. Ze zei dat ze zich gebaseerd had op cijfers van een random ander ijssalon in andere locatie voor haar businessplan. Welke bank gaat daar in godsnaam in mee? Zeer naïef van onderneemster én bank.

Terug
Bovenaan