Anuna De Wever: gewelddadig protest als optie

Vergeet ook niet de anti israel protesten, je moet precies ook tegen hen zijn als je klimaatbetoger bent/was....
Het is begonnen als anti-klimaatbeleid en is in razendsnel tempo veranderd in een organisatie die zich afzet tegen alles en iedereen en elke "minderheidsgroep" moet verdedigen op elke gebied dat ze maar kunnen bedenken, alles om in de spotlights te blijven. En dát is imo een gigantisch probleem en erg schadelijk voor de klimaatzaak. Het gaat bij die groep al lang niet meer over het klimaat, ze hebben er vrij snel heel het LGBTQ gebeuren bijgesleurd, en nadien een hele hoop andere zaken die totáál niks met de kern van de zaak te maken.

Sad...

Bij cargill gent wordt hexaan gebruikt om olie/biodiesel uit bv raapzaad of zonnebloem pitten te halen. Hexaan is zeer ontvlambaar en had gemakkelijk heel de omgeving kunnen platleggen. Die installatie gaan ze ff saboteren :wallbash:

Bewust ? Nee daar zijn ze waarschijnlijk te dom voor, maar wel extreem roekeloos. Hier had toch een rechtszaak mogen uit voort komen.

In de jaren 90/00 had je de anti-globalisten die ook vrij radicaal en gewelddadig uit de hoek konden komen. Is dit hetzelfde?

^zie ook mededeling OCAD dat sommige van die groepen gerust het label terroristisch kunnen krijgen. De CCC van deze tijd

^zie ook mededeling OCAD dat sommige van die groepen gerust het label terroristisch kunnen krijgen. De CCC van deze tijd
Gaan vergelijken met de CCC lijkt me - voorlopig - nog een brug te ver. Die waren echt wel georganiseerd en gebruikten effectieve bommen om aanslagen te plegen.

Je ziet die linkse groepen wel wat extremer worden ook met hun afdeling black blocs. Da's zoals bij voetbalsupporters en hooligans. Je hebt er altijd die gewoon wat dingen willen stuk maken for the sake of it.

Daar moeten ze naar mijn mening veel strenger tegen optreden. Het is niet omdat je voor het milieu bent, dat alle middelen goed zijn en zomaar alles gedoogd mag worden.

Ik zei het hier vorige week al.
Die groep extremisten worden steeds activisten genoemd door de pers alsof het brave doetjes zijn met een goed hart want ze plegen geweld voor "de planeet".
Sorry, maar schilderijen bekladden, wegen versperren, gebouwen aanvallen, universiteiten bekladden,...
Dat is allemaal geen activisme meer. Maar ze zijn zo overtuigd van hun morele superioriteit omdat ze denken dat ze aan de juiste kant van de geschiedenis staan.
Logisch ook want al de rest zijn fascisten en nazi's.
Overal grijpt die groep ook om zich heen en zijn ze aanwezig. Als ik door stad wandel kan ik de antifa stickers, acab slogans,... niet op één hand tellen.

Iedereen met een beetje verstand weet/wist toch al dat dat gewoon een bende extremisten zijn die het systeem willen kapot maken, vergoten met een sausje "liefde" voor Palestina, de planeet LGTB,...

Lijkt me toch ook weer een serieus overdreven polarisende reactie. Ik hoop dat je het dan enkel over geweldadadig verzet hebt en niet alle lgbtq, anti oorlog of klimaatactivisme over dezelfde kam scheert.

Nu eerlijk, gezien de nood, het verzet zal over volgende jaren/decennia nog wel een stuk steviger en geweldadiger worden. Denk bijvoorbeeld aan milieuactivisten die praktisch oorlog voeren tegen mining en ontbossing. Zeker als die activisten inheems zijn en het met heel beperkte middelen moeten opnemen tegen het grote geld achter kapitslisme, corrupte overheden en lokale besturen en zelfs Private Military Contractors. Zo wordt de ene zijn extreme terrorist al snel een ander zijn heldhaftige idool.

Het is cru, maar ik hoop dat ze eens het verkeerde bedrijf gaan saboteren, dat er dan een explosie en/of vergiftiging is en dat alleen de "activisten" getroffen zullen zijn. Dan zal hopelijk een deel van die meelopers doorhebben dat ze verkeerd bezig zijn.

Het is cru, maar ik hoop dat ze eens het verkeerde bedrijf gaan saboteren, dat er dan een explosie en/of vergiftiging is en dat alleen de "activisten" getroffen zullen zijn. Dan zal hopelijk een deel van die meelopers doorhebben dat ze verkeerd bezig zijn.
Bekijk de youtube-videos van de "United States Chemical Safety Board (USCSB)" eens en dan zul je inzien dat een incident in een hoge drempel seveso inrichting, waarbij enkel de activisten/eco-terroristen getroffen zullen worden, een illusie is.

Helemaal akkoord dat er iets gedaan moet worden voor het klimaat en zelfs dringend! Ik ben blij dat ik geen kinderen heb want zie de toekomst niet rooskleurig in.
Maar op geweldadige manieren uw boodschap overbrengen gaat veel te ver, zelfs aandacht willen trekken door snelwegen te blokkeren of kunstwerken te bekladden werkt averechts.

Verder vind ik het mooi wat @Mormel schrijft, stil en onzichtbaar protest om zwerfvuil op te halen.
Het beste wat we doen voor het klimaat zijn de (micro) keuzes dat we dagelijks maken. Wat leg ik in mijn winkelkar, wat staat er op het menu vandaag, hoe ga ik naar werk,...

Lijkt me toch ook weer een serieus overdreven polarisende reactie. Ik hoop dat je het dan enkel over geweldadadig verzet hebt en niet alle lgbtq, anti oorlog of klimaatactivisme over dezelfde kam scheert.

Nu eerlijk, gezien de nood, het verzet zal over volgende jaren/decennia nog wel een stuk steviger en geweldadiger worden. Denk bijvoorbeeld aan milieuactivisten die praktisch oorlog voeren tegen mining en ontbossing. Zeker als die activisten inheems zijn en het met heel beperkte middelen moeten opnemen tegen het grote geld achter kapitslisme, corrupte overheden en lokale besturen en zelfs Private Military Contractors. Zo wordt de ene zijn extreme terrorist al snel een ander zijn heldhaftige idool.

Daar gaat het hier helemaal dan ook niet over.
Het gaat hier over mensen die hier geboren en getogen zijn in, lijkt me, zeer goede omstandigheden en onder de vlag van wat zij als goed bezien hier binnenlands terrorisme plegen.

Ik zie het nut van idolatrie niet in voor extremisten die hier voor miljoenen euro's schade aan brengen aan gebouwen, wegen blokkeren, de boel bijna doen ontploffen, stickers en leuzes in steden plakken en wat roepen en tieren.

Daar gaat het hier helemaal dan ook niet over.
Het gaat hier over mensen die hier geboren en getogen zijn in, lijkt me, zeer goede omstandigheden en onder de vlag van wat zij als goed bezien hier binnenlands terrorisme plegen.

Ik zie het nut van idolatrie niet in voor extremisten die hier voor miljoenen euro's schade aan brengen aan gebouwen, wegen blokkeren, de boel bijna doen ontploffen, stickers en leuzes in steden plakken en wat roepen en tieren.
One of these is not like the others.

Er moet wel plaats zijn voor protest in een democratie hé. Verder denk ik nu ook wel dat het enige protest dat ooit wat uitgehaald heeft redelijk wat overlast veroorzaakte. Ik vind dat er hier nogal snel wordt gesprongen van geen acties die gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid naar geen protest tout court.

Ook niet echt duidelijk waarom mensen hun achtergrond er toe doet. Mag men dan enkel protesteren als men klimaatvluchteling is?

Protesteren mag zeker, maar bij bedrijven gaan inbreken en miljoenenschade aanrichten of autostrades gaan blokkeren om meer gehoor te krijgen voor je ideologische zaak is zinloos. Zo creëer je net meer ergernis dan steun bij het publiek.

One of these is not like the others.

Er moet wel plaats zijn voor protest in een democratie hé. Verder denk ik nu ook wel dat het enige protest dat ooit wat uitgehaald heeft redelijk wat overlast veroorzaakte. Ik vind dat er hier nogal snel wordt gesprongen van geen acties die gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid naar geen protest tout court.

Ook niet echt duidelijk waarom mensen hun achtergrond er toe doet. Mag men dan enkel protesteren als men klimaatvluchteling is?

Tuurlijk mag men protesteren, zeg ik toch niet?

Ik begon niet over de achtergrond hé.
Ineens ging het hier over inheemse activisten terwijl die dreiging van het ocad en mijn reactie daar dus ook niet over gingen.

Tuurlijk mag men protesteren, zeg ik toch niet?

Ik begon niet over de achtergrond hé.
Ineens ging het hier over inheemse activisten terwijl die dreiging van het ocad en mijn reactie daar dus ook niet over gingen.
Ah, my bad.

Maar dan blijft het eerste deel van mijn post toch overeind? Er gaat altijd iets van overlast zijn voor iemand tijdens een protest lijkt me.

Het probleem is dat de andere kant ook vaak over dezelfde kam wordt geschoren. Conservatief, anti-Islam, anti-LGBTQ, anti-vax, rechts, alt-right, nazi's, fascisten, toxische mannelijkheid, toxisch leiderschap, te veel witte mannen...

Mijn mening is eenvoudig: als uw gedachtengang dan toch zo superieur is, dan moeten mensen toch vanzelf vroeg of laat van uw gelijk overtuigd worden?

Verder geen idee hoe pakweg soep op een schilderij iets gaat uitmaken. Maar wie zal het zeggen, uiteindelijk.

Mijn mening is eenvoudig: als uw gedachtengang dan toch zo superieur is, dan moeten mensen toch vanzelf vroeg of laat van uw gelijk overtuigd worden?

Verder geen idee hoe pakweg soep op een schilderij iets gaat uitmaken. Maar wie zal het zeggen, uiteindelijk.
Zonder waardeoordeel over de actie te doen, maar het gooien van een blik soep op een schilderij heeft niet de bedoeling om iemand te overtuigen. Maar dergelijke acties zullen quasi altijd in het nieuws komen, veelal over gans europa bijvoorbeeld - en bijgevolg geeft dit aandacht aan de klimaatzaak. Positief of negatief, daar laat ik me niet over uit opnieuw. Maar het is zeker niet hun bedoeling om daar een blik Knorr kippensoep tegen te gooien en te denken dat ze morgen de uitstoot met 80% gaan verminderen.

Ah, my bad.

Maar dan blijft het eerste deel van mijn post toch overeind? Er gaat altijd iets van overlast zijn voor iemand tijdens een protest lijkt me.

Ja, hoor.
Maar ook daar gaat het me niet over se.
Iedereen mag protesteren zoveel hij wil.
Maar miljoenen euro's schade aanbrengen, schilderijen bekladden,...
En de daarbij groeiende radicalisering van de extremen daarin zijn gewoon een gevaarlijke evolutie, dixit ook het OCAD.
En we mogen ook eens stoppen dat soort mensen activisten te noemen.

Terug
Bovenaan