Arizona voert meerwaardebelasting in

Ik ken er allemaal niet veel van (heb geen aandelen enzo), maar is die meerwaardebelasting van 10 procent ook van toepassing op een bonus in warranten? (Dat heb ik namelijk wel 😀).

10% vanaf 10 miljoen € aandelenwinst... Dat valt best nog wel mee, als je in rekening neemt dat je heel weinig VENB hebt betaald al die jaren.
De KMO's/vrije beroepers worden hier volledig mee ontzien.

Niet nog meer belasten, wel eerlijker belasten: inkomsten uit kapitaal écht belasten, vervennootschappelijking écht tegen gaan door de tarieven in de VENB progressiever te maken , auteursrechten afbouwen en niet terug verruimen
Die 10% is er toch al boven de 10.000 euro meerwaarde?

Ah ok, je hebt het over bedrijfseigenaars.

Ik vind het eigenlijk wel terecht dat dat je een hoge vrijstelling krijgt als je zelf het risico hebt genomen om het bedrijf uit te bouwen.
Eerst klaagt hem dat zijn werkgever veel sociale bijdrage moet betalen (en afaik ook zijn loonsgerelareerdepersoonsbelasting) en daarna dat een werkgever te weinig belastingen...

Ivm vrijstellingsvoet 10k meerwaardebelasting particulieren: is dat per jaar eigenlijk? Dus als je jaar 1 8k meerwaarde hebt en jaar erop 12k telt dan vrijstelling van 20k?
En minwaarde: is dat alleen aftrekbaarheid dat niet overdraagbaar is dan? (Dus -5k jaar 1 en + 12k jaar 2 is 7k over 2 jaar...)

Eerst klaagt hem dat zijn werkgever veel sociale bijdrage moet betalen (en afaik ook zijn loonsgerelareerdepersoonsbelasting) en daarna dat een werkgever te weinig belastingen...

Ivm vrijstellingsvoet 10k meerwaardebelasting particulieren: is dat per jaar eigenlijk? Dus als je jaar 1 8k meerwaarde hebt en jaar erop 12k telt dan vrijstelling van 20k?
En minwaarde: is dat alleen aftrekbaarheid dat niet overdraagbaar is dan? (Dus -5k jaar 1 en + 12k jaar 2 is 7k over 2 jaar...)
ik denk niet dat het overdraagbaar zal zijn.

Ik beleg zelf in aandelen (nuja, ETF's) maar ik lijk zowat de enige te zijn die zich niet veel aantrekt van 10% 'solidariteitsbijdrage' boven de 10k euro meerwaarde.

Zo hard word je daar als middenklasse toch niet door getroffen? Mis ik iets ofzo?

Ik beleg zelf in aandelen (nuja, ETF's) maar ik lijk zowat de enige te zijn die zich niet veel aantrekt van 10% 'solidariteitsbijdrage' boven de 10k euro meerwaarde.

Zo hard word je daar als middenklasse toch niet door getroffen? Mis ik iets ofzo?
Als we het even enkel hebben over de inkomstenbelasting:
ALs je 50000 euro belastbaar (dus na RSZ) verdient op loon, betaal je voor aanslagjaar 2024 15.490,08 euro belastingen.
Als je 50000 euro belastbaar (na beurstaksen) verdient als kapitaalwinst, betaal je voor aanslagjaar 2026 (vanaf nu) 4000 euro belastingen.

De kans dat je als middenklasse 50k inkomsten op loon hebt is redelijk. De kans dat je datzelfde bedrag als kapitaalwinst hebt, is héél klein.

Elke belasting is zuur als dat belastingsgeld niet goed wordt besteed. Genoeg cijfers en statistieke over dat Belgie zijn centen niet goed beheerd.

Je beseft toch ook wel dat de eerstevolgende regering met de P$ aan de macht die solidariteitsbijdrage zal aangepast worden naar 30% boven de 2k meerwaarde?

Je beseft toch ook wel dat de eerstevolgende regering met de P$ aan de macht die solidariteitsbijdrage zal aangepast worden naar 30% boven de 2k meerwaarde?
Je beseft toch wel dat wanneer de Rus hier binnen valt men al uw ETF's gaat confisqueren en je in uw living een poster moet hangen van ome Poetin. Echt jongens, gaan we hier echt continue mensen bang maken en discussieren op basis van vermoedens en wat if's.

Je beseft toch wel dat wanneer de Rus hier binnen valt men al uw ETF's gaat confisqueren en je in uw living een poster moet hangen van ome Poetin. Echt jongens, gaan we hier echt continue mensen bang maken en discussieren op basis van vermoedens en wat if's.
Met het verschil dat uw Poetin stelling een klucht is en dat de mijne er 100% zeker in een bepaalde mate gaat komen.

Het is niet echt duidelijk met wat we nu weten misschien kijkt men naar het totaalplaatje van al je effectenrekeningen samen en belast men enkel de winst boven 10k daarop opgebouwd over een jaar.

Als die aandelen het enige zijn dat je hebt gaat het er vanaf hangen aan welke prijs je ze hebt gekocht. Als je ze aan 30k hebt gekocht en aan 50k verkoopt zal je 10% op 10k moeten betalen omdat de eerste 10k vrijgesteld is.
Is dat 10k per jaar of 10k in totale meerwaarde (bij verkoop bv)?

Stel ik heb 100k beleggingen en in dit beursjaar boek ik 9% winst, dus 9.000 euro. Dan ben ik dit fiscaal jaar geen belasting verschuldigd. MAar wat met jaar 2, is mijn beginbedrag dan 109.000 euro of nog altijd 100.000 euro? Want stel dat het dan een minder goed jaar wordt en ik maak 3.000 euro winst. Dan kom ik op 112.000 euro, zit ik dan boven de 10.000 dat fiscaal jaar of niet?

Met het verschil dat uw Poetin stelling een klucht is en dat de mijne er 100% zeker in een bepaalde mate gaat komen.
Dat weet jij helemaal niet met zekerheid en gelieve het ook niet als waarheid voor te stellen. Het is en blijft een vermoeden. En dan mag je dan nog 100 procent zeker als misschien het zou kunnen erbij zetten.

Is dat 10k per jaar of 10k in totale meerwaarde (bij verkoop bv)?

Stel ik heb 100k beleggingen en in dit beursjaar boek ik 9% winst, dus 9.000 euro. Dan ben ik dit fiscaal jaar geen belasting verschuldigd. MAar wat met jaar 2, is mijn beginbedrag dan 109.000 euro of nog altijd 100.000 euro? Want stel dat het dan een minder goed jaar wordt en ik maak 3.000 euro winst. Dan kom ik op 112.000 euro, zit ik dan boven de 10.000 dat fiscaal jaar of niet?
Het is idd nog onduidelijk
Maar als het enkel bij verkoop is zou ik denken 10k/jaar (en geïndexeerd)

Ik vraag me nu wel af hoe ze die meerwaardebelasting gaan uitwerken.
Als je elke maand 10 aandelen koopt, en je verkoopt er eens 10, van welke maand heb je er dan verkocht?
Hoeveel ambtenaren gaan ze inhuren om dat te controleren? Ik heb letterlijk geen idee hoe ik dat zelf moet berekenen...
En wat gaan ze doen met inflatie? Dat is per definitie een minderwaarde van een financieel activa?

Als je elke maand 10 aandelen koopt, en je verkoopt er eens 10, van welke maand heb je er dan verkocht?
Hoeveel ambtenaren gaan ze inhuren om dat te controleren? Ik heb letterlijk geen idee hoe ik dat zelf moet berekenen...
En wat gaan ze doen met inflatie? Dat is per definitie een minderwaarde van een financieel activa?

De broker zal wel een mooi jaaroverzicht bezorgen met wat er aangegeven moet worden.

De broker zal wel een mooi jaaroverzicht bezorgen met wat er aangegeven moet worden.
Degiro doet dat in elk geval al niet.
Maar zelfs dan nog, uw aandelen zijn volgens mij niet genummerd ofzo. Bereken je bij verkoop dan de meerwaarde tov eerste aankoop of laatste aankoop?

Degiro doet dat in elk geval al niet.
Maar zelfs dan nog, uw aandelen zijn volgens mij niet genummerd ofzo. Bereken je bij verkoop dan de meerwaarde tov eerste aankoop of laatste aankoop?
Er is toch een gemiddelde aankoopprijs?
En belgische brokers gaan het zelf afhouden. Buitenlandse zal je zelf wss moeten doen.

Roerende voorheffing op intresten wordt ook niet verrekend met inflatie. Dat zal je antwoord zijn.

Welke eerst tellen bij verkoop zal FIFO zijn. Want daar heb je de grootste meerwaarde gerealiseerd.

Terug
Bovenaan