ASML

Zien jullie deze nog veel verder stijgen in de toekomst?
Want zit met 112% winst ondertussen toch al aan een redelijk bedrag en ben aan het twijfelen wat te doen.

Het gaat ons te ver leiden om hier dieper op in te gaan maar de grootste moeilijkheid voor China is op zich nog niet de machine bouwen, maar wel aan alle hoogwaardige onderdelen geraken. Het china-verhaal staat op de radar van vele asml-volgers maar vooralsnog maakt niemand zich nog geen zorgen, gewoon omdat zo'n machine zo'n gigantisch groot aantal verschillende onderdelen heeft van allemaal andere leveranciers, dus vooralleer je dat kan kopiëren...
ASML werkt nauw samen met IMEC. Je kan IMEC zien als de R&D van ASML. IMEC is wereldtop. China heeft een meervoudige inhaalrace te gaan: IMEC evenaren, ASML evenaren, alle subcontractors van ASML evenaren (Zeiss, Trumpf, Cymer,...) die allen op zich ook al wereldtop zijn. Het zal wel nog een tijd duren eer China zo een biotoop op punt heeft staan.

De kracht van China met zijn centraal-geleide economie is hier m.i. zijn zwakte. Het IMEC-ASML biotoop is internationaal gegroeid en steunt op samenwerking en kennisuitwisseling en een stuk vrijheid. Ik vrees dat dit niet de sterkste kanten van China zijn. Maar China is zo groot dat het natuurlijk op zich al een biotoop is.

Laatst bewerkt:
Japan is ook volop aan het investeren in 2nm chips. Via het consortium Rapidus. Ze werken samen met Imec en IBM. De nieuwe productie-site zit momenteel in de prototyping fase. Ze hebben een ASML Twinscan NXE:3800E. Ze gaan er 10 van installeren.

https://www.rapidus.inc/en/iim/

Laatst bewerkt:
Moet er nog Belgisch zand zijn?

Imec is an independent international organization in semiconductor research. As much as TSMC is the leader in the horizontal specialization model of the industry, IMEC is the leader in research.

Headquartered in Leuven, Belgium, the company employs 5000 researchers from over 90 countries and territories.

IMEC is not a university and thus cannot award degrees. Nevertheless, IMEC has 800 doctoral students because it offers the most advanced prototype line and evaluation equipment in the world.

Technologies that have been tested and evaluated at IMEC are adopted aroubd the world as something of guaranteed quality. That is why 550 companies send their frontline researchers to IMEC together with huge sums of joint research funds.

Total revenue is 420 million EURO's. Eighty percent of this revenu comes from foreign companies.

Dit is de reden waarom China en Xi er bijlange nog niet zijn ovv semiconductors.

Interessant om een inzicht te krijgen mbt de trend naar chiplets: https://semiengineering.com/chiplet-fundamentals-for-engineers-ebook/

Op de paper clicken en het e-Book zal downloaden.

Ze hebben ook een interessante over advanced packaging: https://semiengineering.com/wp-content/uploads/Advanced-Packaging-Fundamentals-ebook-2025.pdf

Bij IMEC doen ze onderzoek op beiden. Dit is de roadmap van IMEC met wat uitleg er onder: https://alwaysbecurious.substack.com/p/decoding-imecs-new-industry-roadmap

Laatst bewerkt:
Zien jullie deze nog veel verder stijgen in de toekomst?
Want zit met 112% winst ondertussen toch al aan een redelijk bedrag en ben aan het twijfelen wat te doen.

Je kunt ook gefaseerd afbouwen?

Ik heb dat deze week ook weer gedaan voor een schijfje ASML: verkocht en in de plaats een bredere semiconductor ETF gekocht (waar ASML ook in zit). Zal misschien niet zoveel schelen qua volatiliteit maar toch een bredere spreiding.
Niet wegens gebrek aan overtuiging dat er nog potentieel is voor ASML, maar om niet teveel gewicht in 1 individueel aandeel te hebben.

+120% sinds mijn laatste ASML aankoop, ik wou dat ik dat van meer aandelen in mijn portefeuille kon zeggen :biglaugh:

Pas nu in 2025 en 2026 krijgen chipsaandelen de waardering die ze verdienen.

Maar dat gaat nog jaren doorgaan. Cfr de roadmap van IMEC die ik hier al poste.

Wat ik persoonlijk denk: we staan op een kantelpunt. AI en chips hebben het niveau van onze menselijke hersenen geevenaard. Maar AI en de chips gaan niet stoppen, waarom zouden ze?

Ik heb dat deze week ook weer gedaan voor een schijfje ASML: verkocht en in de plaats een bredere semiconductor ETF gekocht (waar ASML ook in zit). Zal misschien niet zoveel schelen qua volatiliteit maar toch een bredere spreiding.
Niet wegens gebrek aan overtuiging dat er nog potentieel is voor ASML, maar om niet teveel gewicht in 1 individueel aandeel te hebben.

+120% sinds mijn laatste ASML aankoop, ik wou dat ik dat van meer aandelen in mijn portefeuille kon zeggen :biglaugh:
De risico’s gefaseerd afbouwen en bredere spreiding lijkt mij nu idd geen slecht idee.

En dat in een kanteljaren als dit en volgend jaar waar de echte uitrol pas gaat beginnen v nieuwe nodes, en de meeste foundry’s wrs gaan overstappen v optimalisatie naar nieuwe machinerie (hopelijk)

Juist de moment om niet te verkopen imo. Maar dat is mijn mening.

ik heb maandag mijn initiële inleg eruit gehaald aan €1435 per aandeel.
Dus in mijn hoofd kan ik geen verlies meer maken en mag het doen wat het wilt, liefst blijven stijgen natuurlijk. :]

Gerelateerd aan AMSL: Nvidia en Taiwan en TSMC. https://tspasemiconductor.substack.com/p/nvidia-and-taiwan-why-the-ai-revolution

NVIDIA and Taiwan: Why the AI Revolution Is Turning the Island into the World’s AI Infrastructure Hub​

Het artikel bevat meerdere namen van bedrijven die minder bekend zijn maar een cruciale rol spelen: EMC, ITEQ, Infineon, MPS, Navitas, ROHM, STMicroelectronics, Texas Instruments, Delta, Flex Power, Lead Wealth, LiteOn, Megmeet, Eaton, Schneider Electric, Vertiv.

Nvdr: misschien moet het in een ander topic, maar ASML is voor mij ook OK hoor.

Laatst bewerkt:
Photonics doet al grofweg +100%-+140% (en meer) YTD, dus die golf is al begonnen.

Quantum is a bit too early; die groeien YTD wel, maar is heel volatiel.

Quantum-doorbraak zal niet zo lang meer duren. Nu ook IMEC en ASML zich toeleggen op grootschalige QBit-chips.

Het verschil zit in de rekenkracht: een transistor is 0 of 1, maar een QBit heeft meerdere states.

Ik moet wel nog wat bijbenen, nog 30cm quantumboeken te doorworstelen.

Doet me denken aan DNA ACTG. DNA is 4 bits A C T G, en zie hoeveel info er in opgeslagen zit. Onvoorstelbaar veel. En zie wat de biotech vandaag al allemaal kan door in te grijpen op de ACTG-keten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan