ASO/BSO/TSO/KSO/...

Ik studeerde...

• ASO

Stemmen: 85 57,0%
  • BSO

Stemmen: 14 9,4%
  • KSO

Stemmen: 2 1,3%
  • TSO

Stemmen: 59 39,6%
  • Andere (buitenland,...)

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    149
Dus de oplossing is deze kinderen in het B niveau te steken? Direct al beginnen met een onderscheid te maken tussen die dat op een leerniveau van het 4de en die dat op dat van het 6de zitten?

Ze zouden beter dan de lagere school eens onder de loop gaan nemen om te zorgen dat kinderen die afstuderen in het 6de leerjaar op een niveau van een 6de zitten en niet op dat van een 4de.

Die overstap naar 1B is net een "gunst" voor die leerlingen om ze nog een kans te geven op leeftijd af te studeren en niet als 2 jaar oudere in een klas van kleinere kinderen te zitten. Dat kweekt frustratie.

Cru gesteld: wandel een fitnesszaal binnen en vergelijk daar de zwakste leden met de allersterkte, en bedenk je dat er qua intelligentie eveneens een zéér groot verschil is tussen mensen in onze samenleving, maar dat is minder bon ton om te zeggen natuurlijk, want mensen voelen zich beledigd als je ze "dom" of "minder slim" noemt, bovendien is intelligentie niet even zichtbaar duidelijk als een spierbundel.

Dat gezegd zijnde, er zijn vele andere waardevolle talenten dan academische/schoolse intelligentie.

Het probleem met de indeling aso/tso/bso en in mindere mate kso zit wat mij betreft elders, zal daar later misschien nog eens iets over posten. Maar ruwweg samengevat: je moet durven te eisen dat leerlingen moeten excelleren voor élk diploma, ongeacht of dat nu voor een doorstroming naar het hoger onderwijs is of voor een "stiel" te leren, en de keerzijde van die medaille is dat je ook moet durven géén diploma te geven aan leerlingen die gewoon 0,0 inspanning doen. Nu heeft men door een pervers watervaleffect gewoon het BSO gedevalueerd en levert men daar in bepaalde richtingen (kantoor of zelfs in tso handel) diploma's af die op de arbeidsmarkt betrekkelijk waardeloos zijn.
Maar goed, meer leerlingen met een diploma is een teken van een goed functionerend onderwijs volgens sommigen, plus "mijn kind, schoon kind"-procedureslagen helpen ook niet.

Misschien niet in ons huidige onderwijsssteem. Maar is toch iets wat zou moeten kunnen en lukken indien het goed wordt uitgewerkt.
Dat kan, wanneer je in veel kleinere groepen werkt. Wat betekent dat je veel meer lokalen én veel meer leerkrachten nodig hebt.

Dat kan, wanneer je in veel kleinere groepen werkt. Wat betekent dat je veel meer lokalen én veel meer leerkrachten nodig hebt.
Inderdaad. Zo zou ook de leeftijdsgroepen kunnen wegvallen, moest iemand van het huidige 3de middelbaar nog achterstand hebben op 1 vak kan die dat gerust volgen in 1 van de vorige niveau klassen maar met de rest wel meegaan. Dan wordt het niet meer alles tesamen als klas, maar ieders hun eigen traject.

Maar dat is het ideale en is zeer moeilijk te realiseren. Hopelijk komt het er ooit van.

Inderdaad. Zo zou ook de leeftijdsgroepen kunnen wegvallen, moest iemand van het huidige 3de middelbaar nog achterstand hebben op 1 vak kan die dat gerust volgen in 1 van de vorige niveau klassen maar met de rest wel meegaan. Dan wordt het niet meer alles tesamen als klas, maar ieders hun eigen traject.

Maar dat is het ideale en is zeer moeilijk te realiseren. Hopelijk komt het er ooit van.
En dan wordt de vraag natuurlijk hoeveel meer wil je daarvoor betalen.

Komt er nooit van. Denk maar terug aan de leesniveaus uit de lagere school. Dat was in vergelijkbare groepjes. Ik was in het 3/4e studiejaar (graadsklas, herinner me het exacte moment niet) al uit leesniveau en mocht daarna lezen wat ik wou, er waren er die daar in het 6e studiejaar niet eens uit waren.

Trouwens zolang je die vakken dan volgens een jaarplanning geeft, haalt iemand opgelopen schade nooit meer in tenzij je zoals aan unief of hogeschool leerlingen gaat toelaten om jarenlang vakken mee te slepen. Laat je ze dan al onder voorbehoud starten aan de hogeschool of op de arbeidsmarkt maar laat je ze nog terugkomen om Wiskunde 5/6 af te leggen? Dat kan praktisch niet.

Een aantal aanpassingen zoals vakken meer in blokken geven zou wel mogelijk moeten zijn maar veel geluk om het conservatieve lerarenkorps daarvan te overtuigen.

Trouwens zolang je die vakken dan volgens een jaarplanning geeft, haalt iemand opgelopen schade nooit meer in tenzij je zoals aan unief of hogeschool leerlingen gaat toelaten om jarenlang vakken mee te slepen. Laat je ze dan al onder voorbehoud starten aan de hogeschool of op de arbeidsmarkt maar laat je ze nog terugkomen om Wiskunde 5/6 af te leggen? Dat kan praktisch niet.
Zo werkt dat niet hé. Dat is zoals in Amerika bv met wiskunde.

Algebra 1 → Geometry → Algebra & Precalculus → Calculus AB/CalculusBC & AP Statistics

Terwijl andere volgende volgen:

Algebra 1 → Geometry → Algebra 2 → Precalculus

Niet iedereen hoeft op 18 jaar de meest uitgebreide wiskunde gehad te hebben? Natuurlijk is ons onderwijs anders waarin ze in Amerika dan nog naar College gaan om hun verder te verdiepen in vakken. Uiteindelijk is het systeem beter want dan eindig je misschien met 1 klas achterstand terwijl je hier uit het BSO 6 jaar achterstand hebt en dan ook nog eens gewoon een heel ander leerattitude hebt gehad.

13 miljard is nog altijd weinig. En ik ben niet bezig over hoeveel de overheid betaald, hoeveel betaal jij effectief om je kind een jaartje naar school te laten gaan. :wink:
Aaah, we willen naar een systeem waarbij de rijksten de beste scholen kunnen betalen! Top! Werkt vast fantastisch om "iedereen gelijk" te maken!

Want de armste kinderen gaan dan gewoon niet meer naar school gaan. Daarom dat men zelfs in de kleuterklassen mensen al financieel gaat belonen om toch maar je kind naar school te laten gaan... 🙈

13 miljard is nog altijd weinig. En ik ben niet bezig over hoeveel de overheid betaald, hoeveel betaal jij effectief om je kind een jaartje naar school te laten gaan. :wink:

België, en zeker Vlaanderen (want de cijfers op die site zijn niet uitgesplitst, ik dacht dat Vlaandere meer investeerde in onderwijs dan Wallonië) geven binnen de OESO in verhouding tot het BBP bij de meesten uit aan onderwijs.

De verspilling in ons onderwijs daar kan je natuurlijk een andere discussie over voeren die ons van het onderwerp van deze thread zou afleiden. Feit is helaas dat ons onderwijs allesbehalve efficiënt is ingericht, deels door administratieve waterhoofden bij de koepels en scholengemeenschappen, de "vrijheid van onderwijs", nutteloze opsplitsing van de godsdienstvakken in het go, etc.

Maak mij minister van onderwijs en ik recupereer minstens een miljard aan nutteloze uitgaven door een aantal correcties die mij uiteraard héél veel vijanden zou opleveren (vakbonden, directies, leerkrachten van bepaalde vakken). In die mate dat het er waarschijnlijk niet zou doorkomen zelfs.

Een aantal aanpassingen zoals vakken meer in blokken geven zou wel mogelijk moeten zijn maar veel geluk om het conservatieve lerarenkorps daarvan te overtuigen.
Akkoord, zo'n systeem is ook iets dat niet zou werken op korte termijn. Maar is wel een systeem dat in de toekomst mogelijk moet zijn (zeker met digitalisering) iets waar Sal Khan trouwens ook een voorstander van is.

Aaah, we willen naar een systeem waarbij de rijksten de beste scholen kunnen betalen! Top! Werkt vast fantastisch om "iedereen gelijk" te maken!

Want de armste kinderen gaan dan gewoon niet meer naar school gaan. Daarom dat men zelfs in de kleuterklassen mensen al financieel gaat belonen om toch maar je kind naar school te laten gaan... 🙈

Daarvoor is er naast het groeipakket nog een studietoelage om de mensen die het moeilijker hebben te helpen.

België, en zeker Vlaanderen (want de cijfers op die site zijn niet uitgesplitst, ik dacht dat Vlaandere meer investeerde in onderwijs dan Wallonië) geven binnen de OESO in verhouding tot het BBP bij de meesten uit aan onderwijs.

De verspilling in ons onderwijs daar kan je natuurlijk een andere discussie over voeren die ons van het onderwerp van deze thread zou afleiden. Feit is helaas dat ons onderwijs allesbehalve efficiënt is ingericht, deels door administratieve waterhoofden bij de koepels en scholengemeenschappen, de "vrijheid van onderwijs", nutteloze opsplitsing van de godsdienstvakken in het go, etc.

Maak mij minister van onderwijs en ik recupereer minstens een miljard aan nutteloze uitgaven door een aantal correcties die mij uiteraard héél veel vijanden zou opleveren (vakbonden, directies, leerkrachten van bepaalde vakken). In die mate dat het er waarschijnlijk niet zou doorkomen zelfs.
Erg eigenlijk dat België meer investeert in onderwijs dan Finland, terwijl Finland 1 van de beste onderwijssystemen heeft ter wereld.

Erg eigenlijk dat België meer investeert in onderwijs dan Finland, terwijl Finland 1 van de beste onderwijssystemen heeft ter wereld.
Is dat niet de essentie van vele zaken in België? We hebben een aantal kwalitatieve overheidsdiensten met o.a. goed en betaalbaar onderwijs en gezondheidszorg, maar als je kijkt naar de prijs die daar tegenover staat zou je in vergelijking met andere landen nog meer mogen verwachten?
Noord-Europese tarieven voor West- tot Zuid-Europese return.

De oorzaak? Onze overheid is té log geworden met te veel overlappende/concurrerende niveaus en beperkt zich al lang niet meer tot haar kerntaken met subsidies voor de dwaaste zaken, en ons sociaal vangnet is dankbaar maar stelt te weinig voorwaarden.

Eigenlijk zou je bijna zelfs kunnen zeggen dat het onderwijs hiervoor het pad geëffend heeft. Men heeft in dit land de schoolvrede tussen staatsonderwijs en katholiek onderwijs afgekocht. Met als resultaat dat er steden zijn met zowel een katholiek college en een atheneum die concurreren voor leerlingen, maar waarbij dit niet per se het niveau ten goede komt (vaak, maar niet altijd is het atheneum de "easy road").
Elk van die scholen heeft op zijn beurt een heel aantal functies (IT-coördinator, directies, etc.) die je in één school zou kunnen fusioneren én vaak ook kleine richtingen met leerkrachten die voor (te) kleine klassen staan.

Is dat niet de essentie van vele zaken in België? We hebben een aantal kwalitatieve overheidsdiensten met o.a. goed en betaalbaar onderwijs en gezondheidszorg, maar als je kijkt naar de prijs die daar tegenover staat zou je in vergelijking met andere landen nog meer mogen verwachten?
Noord-Europese tarieven voor West- tot Zuid-Europese return.
Inderdaad, dit is een goede politieke discussie waard.

Eigenlijk zou je bijna zelfs kunnen zeggen dat het onderwijs hiervoor het pad geëffend heeft. Men heeft in dit land de schoolvrede tussen staatsonderwijs en katholiek onderwijs afgekocht. Met als resultaat dat er steden zijn met zowel een katholiek college en een atheneum die concurreren voor leerlingen, maar waarbij dit niet per se het niveau ten goede komt (vaak, maar niet altijd is het atheneum de "easy road").
Elk van die scholen heeft op zijn beurt een heel aantal functies (IT-coördinator, directies, etc.) die je in één school zou kunnen fusioneren én vaak ook kleine richtingen met leerkrachten die voor (te) kleine klassen staan.
Ze zouden beter GO! en katholieke scholen afschaffen en 1 deftig onderwijssysteem maken. En in die onderwijssystemen dan experimenteren met leermethodes zoals dalton, freineton, methode en steiner.

Terug
Bovenaan