ASO/BSO/TSO/KSO/...

Ik studeerde...

• ASO

Stemmen: 85 57,0%
  • BSO

Stemmen: 14 9,4%
  • KSO

Stemmen: 2 1,3%
  • TSO

Stemmen: 59 39,6%
  • Andere (buitenland,...)

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    149
In TSO en BSO zijn zo'n kleine klassen nodig.
Of gewoon geen BSO en eerder praktische keuzevakken. Ik kan zeggen uit eigen ervaring dat de jaren die ik gemist heb toen ik in het 4de begon in BSO (na altijd ASO gedaan te hebben) na een maandje allemaal ingehaald waren. Zoveel leren ze nu ook niet tijdens de hout/metaal lessen, dat zijn van die vaardigheden die je enorm snel kan leren. Soms denk ik dat het BSO in de 1ste en 2de graad eerder een bezigheidstherapie is voor die studenten toch nog op school te houden.

Ik heb nog les gegeven in het DBSO en daar werd toen door de pedagogische begeleidingsdienst heel erg gehamerd op dat individueel werken op niveau. En dat is iets dat heel mooi klinkt in theorie, maar dat in praktijk enkel werkt bij gemotiveerde, intelligente leerlingen, die net het minst gebaat zijn bij zo'n systeem.

Als een leerling te weinig motivatie heeft en dan individueel moet gaan werken aan opdrachten, met een leerkracht erbij die de aandacht moet verdelen over, laat ons in het meest positieve geval nemen, 10 leerlingen die allemaal met iets anders bezig zijn, dan gaat die gewoon niks meer doen. Als je als leerkracht 1 leerling uitleg geeft en begeleiding, zijn er in het beste geval nog 3 anderen die effectief aan hun opdracht werken, de andere ben je gewoon kwijt.

En als je dan zou gaan naar groepen met eenzelfde niveau, kom je weer in een opgedeeld systeem, datgene dat je net wil vermijden.

Ik heb nog les gegeven in het DBSO en daar werd toen door de pedagogische begeleidingsdienst heel erg gehamerd op dat individueel werken op niveau. En dat is iets dat heel mooi klinkt in theorie, maar dat in praktijk enkel werkt bij gemotiveerde, intelligente leerlingen, die net het minst gebaat zijn bij zo'n systeem.
Heb zelf ook een korte periode in DBSO gezeten voor ik terug begon met studeren voor het ASO. Om heel eerlijk te zijn denk ik dat we DBSO kunnen uitsluiten als normale school. Alles wat daar in de 2 dagen les in de leslokalen gebeurt is eerder een soort bezigheidstherapie, iedereen zit daar met 1 reden en dat is om te werken.

Dus DBSO hoort eigenlijk niet in deze discussie thuis. :tongue:

Heb zelf ook een korte periode in DBSO gezeten voor ik terug begon met studeren voor het ASO. Om heel eerlijk te zijn denk ik dat we DBSO kunnen uitsluiten als normale school. Alles wat daar in de 2 dagen les in de leslokalen gebeurt is eerder een soort bezigheidstherapie, iedereen zit daar met 1 reden en dat is om te werken.

Dus DBSO hoort eigenlijk niet in deze discussie thuis. :tongue:

Nochtans is DBSO net een perfecte testcase voor zoiets omdat je alles hebt: een gedemotiveerde groep (die heb je in BSO ook), een enorm verschil in intelligentie (de ene zit daar door gebrek aan intelligentie, de andere zit daar omdat hij in het reguliere onderwijs te veel het varken heeft uitgehangen), een (soms heel intelligente) gemotiveerde groep (vaak daar terecht gekomen doordat ze hun traject in OKAN zijn gestart en pas op 17-18 jaar aan hun echt onderwijs kunnen beginnen of degenen die het licht gezien hebben na een fout gelopen schoolcarrière).

Als je alle niveaus gaat samengooien ga je zowel die verschillen in motivatie, als die verschillen in intelligentie (maar met variatie bij hoog en laag en wat de mediaan is) ook terug vinden in het reguliere onderwijs. Dus uw startpunt gaat daar veel gelijkaardiger worden.

Nochtans is DBSO net een perfecte testcase voor zoiets omdat je alles hebt: een gedemotiveerde groep (die heb je in BSO ook), een enorm verschil in intelligentie (de ene zit daar door gebrek aan intelligentie, de andere zit daar omdat hij in het reguliere onderwijs te veel het varken heeft uitgehangen), een (soms heel intelligente) gemotiveerde groep (vaak daar terecht gekomen doordat ze hun traject in OKAN zijn gestart en pas op 17-18 jaar aan hun echt onderwijs kunnen beginnen of degenen die het licht gezien hebben na een fout gelopen schoolcarrière).

Als je alle niveaus gaat samengooien ga je zowel die verschillen in motivatie, als die verschillen in intelligentie (maar met variatie bij hoog en laag en wat de mediaan is) ook terug vinden in het reguliere onderwijs. Dus uw startpunt gaat daar veel gelijkaardiger worden.
DBSO kan je ook pas volgen vanaf 15 jaar hè en je mag pas beginnen werken vanaf je 16de als ik me niet vergis. Dus voor de eerste en tweede graad is het nog steeds mogelijk om verandering te brengen, misschien dat er dan ook minder studenten eindigen in DBSO.

Toen ik in DBSO zat (komend van ASO) voelde ik mij toch wel enorm gefaald op schoolvlak. Als ik nooit uit het ASO kwam, zou ik hoogstwaarschijnlijk nooit de motivatie gevonden hebben om toch verder te studeren. Die studenten worden daar ook op alle mogelijke manieren gedemotiveerd om te studeren. Terwijl er sommige bij zitten die het vele beter hadden kunnen doen.

DBSO kan je ook pas volgen vanaf 15 jaar hè en je mag pas beginnen werken vanaf je 16de als ik me niet vergis. Dus voor de eerste en tweede graad is het nog steeds mogelijk om verandering te brengen, misschien dat er dan ook minder studenten eindigen in DBSO.

Toen ik in DBSO zat (komend van ASO) voelde ik mij toch wel enorm gefaald op schoolvlak. Als ik nooit uit het ASO kwam, zou ik hoogstwaarschijnlijk nooit de motivatie gevonden hebben om toch verder te studeren. Die studenten worden daar ook op alle mogelijke manieren gedemotiveerd om te studeren. Terwijl er sommige bij zitten die het vele beter hadden kunnen doen.

Lees jij eigenlijk wel wat ik schrijf?
Dat is volledig naast de kwestie als het gaat om het probleem dat individueel werken een mate van zelfstandigheid vereist, die net bij gedemotiveerde en minder intelligente leerlingen ontbreekt. Dus tenzij je bijna 1 op 1 leerkracht/leerling kan werken ga je een groep onderweg kwijt raken.
Dus net in de lagere jaren is dat nog moeilijker, of denk je dat pubers minder zelfstandig worden als ze ouder worden? En degenen die later in DBSO gaan terecht komen zijn op een bepaald moment ook 12 jaar geweest, dus die zitten daar ook bij.

maar dat in praktijk enkel werkt bij gemotiveerde, intelligente leerlingen, die net het minst gebaat zijn bij zo'n systeem.
En dergelijke uitspraken zijn een groot probleem.

Excellentie wordt in ons onderwijs niet aangemoedigd.
Telkens weer de trage leerlingen proberen opvissen en samen steken met de sterke leerlingen in de hoop de trage leerlingen mee te trekken, is nefast voor de leerwinst van de sterke lln.
Dat sterke leerlingen hierdoor minder snel vooruit gang maken dan dat ze zouden kunnen, lijkt geen probleem in onze "6-jes cultuur", maar heeft gigantische repercussies voor uw kenniseconomie, die getrokken wordt door de 10% sterkste innovators/wetenschappers/ondernemers.

En als je dan zou gaan naar groepen met eenzelfde niveau, kom je weer in een opgedeeld systeem, datgene dat je net wil vermijden.
Zowat alle studies wijzen uit dat een snelle splitsing van sterke-zwakke leerlingen het best is voor iedereen en voor de algemene onderwijskwaliteit.

Wat je dus wil, is zeker geen brede eerste graad.
Daar stapt men nu geleidelijk aan van af, bv. door de afschaffing van het M-decreet vanaf volgend jaar (waar leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften samen zitten in gewone klassen, wat een ramp was voor leraars en leerlingen).

Een volgende goede stap is het invoeren van centrale examens.

Meer info op de pagina van onderwijsexpert Wouter Duyck, met wie ik het zowat over elk standpunt over onderwijs eens ben:

"Is ongelijkheid in het onderwijs wel een probleem?" https://www.knack.be/nieuws/belgie/psycholoog-wouter-duyck-is-ongelijkheid-in-het-onderwijs-wel-een-probleem/article-longread-1144525.html

"Plus est en nous" http://www.wouterduyck.be/?p=1922

"Leidt een brede eerste graad tot beter onderwijs?" https://www.tijd.be/nieuws/archief/leidt-een-brede-eerste-graad-tot-beter-onderwijs/9236929.html

"Evalueren doet leren", +Finland en Belgie gaan al 20 jaar achteruit op onderwijsniveau, nadat ze eerder toppers waren. Net dóór de focus op excellentie te laten verslappen.
https://www.wouterduyck.be/?p=2162

Laatst bewerkt:
Leidt een hoger onderwijsniveau tot meer geluk, misschien moeten we ons dat eens afvragen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zowat alle studies wijzen uit dat een snelle splitsing van sterke-zwakke leerlingen het best is voor iedereen en voor de algemene onderwijskwaliteit.
Inderdaad, of toch in zekere zin verwezenlijke via differentiatie in de klas. Die snelle splitsing is nodig, maar de leerinhoud hoeft niet te verschillen op termijn. Waarom zou een zwakke student naar BSO moeten gaan terwijl hij evengoed ASO aankan, maar enkel meer tijd nodig heeft.

"Evalueren doet leren", +Finland en Belgie gaan al 20 jaar achteruit op onderwijsniveau, nadat ze eerder toppers waren. Net dóór de focus op excellentie te laten verslappen.
Finland gaat echt al geen 20 jaar achteruit. Integendeel, die worden net gekroond als beste secundair onderwijs omwille van hun onderwijssysteem. Studenten krijgen daar de tijd en ruimte om op hun eigen tempo de beste fundering en basis te bouwen.

Finland gaat echt al geen 20 jaar achteruit. Integendeel, die worden net gekroond als beste secundair onderwijs omwille van hun onderwijssysteem.
Dat was zo in 2000.
Daarna ging het bergaf tot op vandaag.

Studenten krijgen daar de tijd en ruimte om op hun eigen tempo de beste fundering en basis te bouwen.
En net sinds het moment dat ze minder huiswerk gaven, 'leerlingcentrisch' begonnen te werken, brede klasseerde maakten en minder examineerden, begonnen hun onderwijsscores drastisch te verminderen.

"Jarenlang deed Finland het uitstekend in de PISA-metingen. In de hele wereld werd het onderwijssysteem gekopieerd. Maar de Finnen zakken. Critici wijzen naar het 'knuffelonderwijs'."

Dat was zo in 2000.
Daarna ging het bergaf tot op vandaag.

En net sinds het moment dat ze minder huiswerk gaven, 'leerlingcentrisch' begonnen te werken, brede klasseerde maakten en minder examineerden, begonnen hun onderwijsscores drastisch te verminderen.

"Jarenlang deed Finland het uitstekend in de PISA-metingen. In de hele wereld werd het onderwijssysteem gekopieerd. Maar de Finnen zakken. Critici wijzen naar het 'knuffelonderwijs'."

Lol?

Die hebben hun grootste stijging gemaakt tussen de metingen van 2015-2018 van PISA. Dit zijn de uitslagen van 2018. Die staan letterlijk aan de top van de Westerse maatschappij.

7104.jpeg

Nu zijn ze zelfs hoger geklommen (2021). Letterlijk alle landen voorbij gestoken van de westerse maatschappij. Je bent echt aan het zeveren als je beweert dat het onderwijs in Finland achteruit gaat. :tongue:

Totale-score.png

Lol?

Die hebben hun grootste stijging gemaakt tussen de metingen van 2015-2018 van PISA. Dit zijn de uitslagen van 2018. Die staan letterlijk aan de top van de Westerse maatschappij.

7104.jpeg
Algemeen geweten dat het sinds de jaren 2000 sterk achteruit gaat, net zoals Vlaanderen (maar in absolute cijfers zijn we wel nog bij de betere).

Wiskunde evolutie:
EO0fJtbXkAIp8eK

Lezen evolutie:
EO0fJtYWAAEvc80

Algemeen geweten dat het sinds de jaren 2000 sterk achteruit gaat, net zoals Vlaanderen (maar in absolute cijfers zijn we wel nog bij de betere).

Wiskunde evolutie:
EO0fJtbXkAIp8eK

Lezen evolutie:
EO0fJtYWAAEvc80
Leuke bronnen, ik wist niet dat Vlaanderen een land was. :tongue:

Zo'n grafieken geven de indruk dat Nederland, Korea en Finland het slecht doen en dat Turkije en Israel het goed doen terwijl die twee landen nog niet eens bij de top 20 behoren. Die dalingen zijn minuscuul en uiteindelijk komt Finland toch nog boven Canada te staan. Dus Finland is (en blijft) nog altijd het beste onderwijssysteem van de westerse wereld.

Nu zijn ze zelfs hoger geklommen (2021). Letterlijk alle landen voorbij gestoken van de westerse maatschappij. Je bent echt aan het zeveren als je beweert dat het onderwijs in Finland achteruit gaat. :tongue:

Totale-score.png
Straffen toebak dit!
Zeker aangezien de cijfers van 2021, pas eind 2022 uitkomen :unsure:

Laatst bewerkt:
En dergelijke uitspraken zijn een groot probleem.

Excellentie wordt in ons onderwijs niet aangemoedigd.
Telkens weer de trage leerlingen proberen opvissen en samen steken met de sterke leerlingen in de hoop de trage leerlingen mee te trekken, is nefast voor de leerwinst van de sterke lln.
Dat sterke leerlingen hierdoor minder snel vooruit gang maken dan dat ze zouden kunnen, lijkt geen probleem in onze "6-jes cultuur", maar heeft gigantische repercussies voor uw kenniseconomie, die getrokken wordt door de 10% sterkste innovators/wetenschappers/ondernemers.

Wat je dus wil, is zeker geen brede eerste graad.
Daar stapt men nu geleidelijk aan van af, bv. door de afschaffing van het M-decreet vanaf volgend jaar (waar leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften samen zitten in gewone klassen, wat een ramp was voor leraars en leerlingen).

Een volgende goede stap is het invoeren van centrale examens.

Meer info op de pagina van onderwijsexpert Wouter Duyck, met wie ik het zowat over elk standpunt over onderwijs eens ben:

"Is ongelijkheid in het onderwijs wel een probleem?" https://www.knack.be/nieuws/belgie/psycholoog-wouter-duyck-is-ongelijkheid-in-het-onderwijs-wel-een-probleem/article-longread-1144525.html

"Plus est en nous" http://www.wouterduyck.be/?p=1922

"Leidt een brede eerste graad tot beter onderwijs?" https://www.tijd.be/nieuws/archief/leidt-een-brede-eerste-graad-tot-beter-onderwijs/9236929.html

https://www.wouterduyck.be/?p=2162
Je bevestigt toch gewoon wat ik zei... Ik reageerde op het voorstel om te differentiëren in een gemengde groep, naar mijn mening, niet werkt en waarom de opdeling dus noodzakelijk is.

Ik zie het probleem niet met mijn uitspraak, wanneer ik beweer dat sterke leerlingen perfect zullen functioneren in zo'n systeem, met differentiatie. Dat zijn net de leerlingen die zichzelf gaan uitdagen, zelfstandig kunnen leerstof verwerken, zich gaan inzetten en op die manier er het meeste uithalen. Maar die gaan dat niveau ook bereiken in een groep waar iedereen dat niveau haalt, zelfs nog meer omdat ze elkaar zullen uitdagen. Of dus, zoals ik zei: die net het minst gebaat zijn bij zo'n systeem.

Ik snap echt niet hoe ge een uitspraak eerst problematisch noemt om ze dan te bevestigen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan