ugar
Well-known member
Neen, nooit .Zijdelings verbonden aan dit topic:
Ik belandde daarnet op de website van een kleuter- en basisschool speciaal voor hoogbegaafde (en "meerbegaafde", IQ > +-120...) kinderen, Arkades in Herentals, Houthalen en Gent. Ze werken daar in graadgroepen en in projecten van +- 3 weken die een bepaald thema behandelen. In de voormiddag wordt er gefocust op het cognitieve en krijgen de leerlingen een versnelde en verdiepte versie van de normale vakken (zonder oeverloze herhalingsoefeningen). In de namiddag is er ruimte voor extra dingen zoals:
Mij lijkt dit fantastisch, als ik terugdenk aan mijn lagereschoolperiode waarin ik nooit mijn draai vond omdat alles zo traag ging voor mij. Op de duur vertoonde ik gedragsproblemen (les verstoren) en deed ik niks meer voor school. Ik keek zó hard uit naar de overstap naar het 1e middelbaar dat ik voor mijn plechtige communie een woordenboek Latijn vroeg, omdat ik eindelijk iets "moeilijks" zou mogen leren... Zo'n school als Arkades bestond helaas nog niet in de jaren 90.
- praatronde en klassenraad
- WO in project + taal, rekenen en vreemde talen
- leren lerenklas (incl. leerstrategieën i.f.v. executieve functies)
- kijk-, luister- en leesfestijn
- actua
- STEM (science, technology, engineering, mathematics)
- motoriek 1ste graad (Bodymap en INPP)
- muzische vorming
- lichamelijke opvoeding
- accentlessen: onderzoekend leren, sociale vaardigheden, psycho-educatie
- coöperatief spel
- filosofie en cultuurbeschouwing
- individuele werktijd
Maar ik vraag me wel af welke sociale impact het heeft om op te groeien in een school met allemaal hoogbegaafde kinderen. En ook welke maatschappelijke repercussies het heeft wanneer de "slimme kindjes" uit het reguliere basisonderwijs onttrokken worden door zulke scholen. Is dit eliteonderwijs?
Zouden jullie je kinderen naar zo'n school sturen als ze ervoor in aanmerking komen?
Op 't einde van mijn lagere school werd indertijd iedereen gescreend door het toenmalige PMS. Normaal werden de resultaten van die (IQ)tests niet vrijgegeven, maar ik had een uitzonderlijk hoge score die daarom wel met mij en mijn ouders werd gedeeld.
Ik huiver van de gedachte dat ik op basis van die test in zo'n school zou beland zijn.
Ja, ik ben in de humaniora nooit uitgedaagd. Ik heb nooit leren leren. Maar ik heb wel leren communiceren. Ik heb met "normale" mensen mijn humaniora afgelegd.
Ik ben dus blij niet opgesloten te zijn in wat ik als een "reservaat voor hoogbegaafden" omschrijf. Ik vraag me af of je hun leven nadien niet nog moeilijker maakt. Ik denk dat ik anders misschien een echte nerd zou geworden zijn.
Ik vraag me zelf af of ik niet liever zou gehad hebben dat die score niet werd meegedeeld. Dat legde nadien ook een druk op me. Ik heb in mijn hele leven op ieder rapport de volgende opmerkingen gezien "X. kan beter". En dat stond dan ook op rapporten waar ik 90% had.

.