Assimilatie enige manier volgens De Stemming

De vlaamse waarden en normen overnemen, hoort 'uitsluiting per definitie' er dan ook bij?
Wanneer ben je voor mij belg:
1) een van de landstalen kennen
2) de wet respecteert
Dat zijn gewoon minimumvoorwaarden imo als je ergens gaat wonen en je er voor lange termijn gaat vestigen.

Gisteren viel me iets op op Spotify. De playlist Franse Chansons stond op en daar kwam Aicha van Khaled. Nu is Khaled en Algerijn-Marokaan en dus geen Fransman. En toch valt dat onder de Franse cultuur...
Nu begin je dat hier stilaan ook te zien bij de huidige Nederlandstalig rap-muziek. Maar ik heb het gevoel dat de meeste Belgen dat toch eerder Marokkanen vinden (ook al zijn ze hier geboren, spreken Nederlands en werken hier).

Dus ik denk dat we op dat vlak zeker nog werk hebben...

Gisteren viel me iets op op Spotify. De playlist Franse Chansons stond op en daar kwam Aicha van Khaled. Nu is Khaled en Algerijn-Marokaan en dus geen Fransman. En toch valt dat onder de Franse cultuur...
Nu begin je dat hier stilaan ook te zien bij de huidige Nederlandstalig rap-muziek. Maar ik heb het gevoel dat de meeste Belgen dat toch eerder Marokkanen vinden (ook al zijn ze hier geboren, spreken Nederlands en werken hier).

Stromae heeft Rwandese roots maar toch ook ontegensprekelijk een Belgische artist?

Buiten dat Spotify nu niet zo'n referentie lijkt op vlak van cultuur, is dat ook gewoon niet iets dat jaren later pas gebeurt wanneer een lied in het collectief geheugen zit?

Een beetje zoals dat we sowieso over een hoop artiesten van nu binnen 30 jaar niet meer spreken.

Adamo en Rocco Granata lijken me hier toch ook wel vrij ingeburgerd.

Is dat niet gewoon een playlist die aangemaakt is door iemand? Die er zelf een naam aan gegeven heeft? En waarschijnlijk gewoon fout genoemd heeft...
Want je spreekt over Franse Chansons & erna over Nederlandstalige muziek; bedoelen ze niet gewoon Chansons of Franstalige liedjes, want Franse/Franstalige Chansons is een pleonasme indien je niet valt over het mengen van de talen wat ook al niet correct is :p Want het gaat vermoed ik over deze playlist?

Daar staat ook Kate Ryan tussen bv, daar val je dan niet over? :p

Is dat niet gewoon een playlist die aangemaakt is door iemand? Die er zelf een naam aan gegeven heeft? En waarschijnlijk gewoon fout genoemd heeft...
Want je spreekt over Franse Chansons & erna over Nederlandstalige muziek; bedoelen ze niet gewoon Chansons of Franstalige liedjes, want Franse/Franstalige Chansons is een pleonasme indien je niet valt over het mengen van de talen wat ook al niet correct is :p Want het gaat vermoed ik over deze playlist?

Daar staat ook Kate Ryan tussen bv, daar val je dan niet over? :p
Het was niet die lijst (want daar stonden de goeie niet op :p) maar deze:
Maar algemeen lijkt me dat iets dat bij ons veel minder snel aanvaard is. Neem nu bvba Brahim, ik denk echt dat heel weinig Vlamingen dat een Belg gaan noemen.
Adamo en Rocco Granata zijn wel goeie voorbeelden. Ik heb over het algemeen het idee dat het "accepteren als Belg" een pak makkelijker gaat voor iemand met Italiaanse Roots dan iemand met Marokkaanse of Turkse roots.

Maar algemeen lijkt me dat iets dat bij ons veel minder snel aanvaard is. Neem nu bvba Brahim, ik denk echt dat heel weinig Vlamingen dat een Belg gaan noemen.
Adamo en Rocco Granata zijn wel goeie voorbeelden. Ik heb over het algemeen het idee dat het "accepteren als Belg" een pak makkelijker gaat voor iemand met Italiaanse Roots dan iemand met Marokkaanse of Turkse roots.
Andere lijst, zelfde opmerking dat dit door een gebruiker opgesteld is + zelfde vraag: Was het je al opgevallen dat Sandra Kim er ook foutief opstond?

Ik noem mijn eigen ook altijd Vlaming en geen Belg, niet dat ik België gesplists wil zien ofzo maar wat is Belg zijn? Ik heb bvb totaal geen voeling met de Walen of de staat België, of de koning of whatever.

De gemiddelde Belg is al niet nationalistisch, laat staan dat we dit gevoel moeten eisen van migranten.

Die praat onverstaanbaar West-Vlaams. Da's het prototype van een Vlaming 👀

Is dat ook niet gewoon appelen met peren vergelijken? In de tijd dat Adamo en Granata opkwamen betekende een plantendeal heel wat meer dan nu (en een artiest met buitenlandse roots zal het toen wel moeilijk hebben gehad), en de entertainmentwereld was gewoon kleiner. Iedereen van een bepaalde leeftijd zal die dan ook gehoord hebben.

Van zo'n Brahim kan ik me geen enkel lied herinneren, is dat ook niet gewoon een van de mindere goden die we binnen enkele jaren zijn vergeten + de exposure van vroeger lijkt me moeilijker te halen. Dan vind ik Stromae zoals hierboven aangehaald een beter voorbeeld.

Maar vooral vraag ik me af of dat veel uithaalt voor het breed aanvaard worden als Belg.

Dan vind ik Stromae zoals hierboven aangehaald een beter voorbeeld.

Maar vooral vraag ik me af of dat veel uithaalt voor het breed aanvaard worden als Belg.
Stromae is idd een goed voorbeeld.
Congolese vader en vlaamse moeder if im not mistaken correctly. Gaat ook zijn roots gaan bezoeken, verloochend zijn afkomst niet en toch beslist de GRDAVVARB (de geheime raad der acceptatie van vreemdelingen als rasechte belg)... Dat is een echte belg. :unsure:

Finaal denk ik dat het echt niet uitmaakt welke kleur die je hebt. Gewoon of je je schouders onder de belgische samenleving wil zetten om het een betere plaats te maken.

Congolese vader en vlaamse moeder if im not mistaken correctly. Gaat ook zijn roots gaan bezoeken, verloochend zijn afkomst niet en toch beslist de GRDAVVARB (de geheime raad der acceptatie van vreemdelingen als rasechte belg)... Dat is een echte belg. :unsure:

Finaal denk ik dat het echt niet uitmaakt welke kleur die je hebt. Gewoon of je je schouders onder de belgische samenleving wil zetten om het een betere plaats te maken.
Dus jouw conclusie is dat de peiling met statistisch representatieve steekproef en vragen gekozen door een peilingbureau om een bruikbaar resultaat te hebben het fout heeft, en dat éigenlijk de meerderheid het anders ziet. Op basis van wat precies zeg je dat?

Edit: Jij hebt het over kleur, de vraag ging over cultuur.

Ik vraag me vooral af of door het succes van Stromae, of Nafissatou Thiam om een andere sector te nemen, de gemiddelde Belg met Rwandese of Senegalese roots sneller wordt aanvaard, en bv. evenveel kans maakt op de huurmarkt.

Finaal denk je dat het niet uitmaakt, allez, migratievraagstuk opgelost :unsure:

Dus jouw conclusie is dat de peiling met statistisch representatieve steekproef en vragen gekozen door een peilingbureau om een bruikbaar resultaat te hebben het fout heeft, en dat éigenlijk de meerderheid het anders ziet. Op basis van wat precies zeg je dat?

Dat is eerder een conclusie die jij maakt maar bon....
Neen ik zeg dat het niet uitmaakt (voor mij allezins) welke cultuur je uitdraagt, kleur je hebt als je een bijdrage levert aan de maatschappij.

Dat is eerder een conclusie die jij maakt maar bon....
Neen ik zeg dat het niet uitmaakt (voor mij allezins) welke cultuur je uitdraagt, kleur je hebt als je een bijdrage levert aan de maatschappij.
Wat is een conclusie die ik maak? Je zegt letterlijk dat het finaal niet uitmaakt welke kleur je hebt, als je maar bijdraagt. En dat is letterlijk tegenovergestelde als wat 55% van de Vlamingen antwoorden: Dat het wel degelijk uitmaakt om je "echte Belg" te mogen noemen.

Waarom zou je dat ontkennen? Dat is wat er geantwoord wordt.

Die cijfers zijn trouwens wel hallucinant.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...kom-in-vlaanderen-ja-als-ze-onze-cultuur-ove/
90% van VB geeft aan geeft aan dat zij maximaal onze gewoonten en onze cultuur moeten overnemen maar die 75% van vooruit vind ik toch ook stevig.
Er scoort zelfs niemand onder de 50%? Wat is culturele assimilatie feitelijk? Is dit in de studie gedefinieerd? Elke twee weken mosselen of stoofvlees met friet? Minimaal 85% van de afleveringen van de kampioenen bekijken?

De ballontjes worden al trouwens opgelaten om de politieke macht te behouden.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220511_96982963

Onlangs liet Conner Rousseau optekenen zich niet in België te voelen wanneer hij door Molenbeek rijdt. Maar de Vooruit-voorzitter krijgt concurrentie. Sammy Mahdi, straks wellicht voorzitter van CD&V, deed dinsdagavond in De afspraak een gelijkaardige uitspraak. “Er zijn een aantal wijken waar men te veel homogeen naast elkaar leeft”, zei hij. “Je moet geen vliegtuigticket boeken. Je loopt rond en gaat van land naar land.” Ook voor Mahdi is er daarom “werk aan het integratieverhaal”. Hij denkt zelfs aan een ingangsexamen om de Belgische nationaliteit te kunnen verkrijgen.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me vooral af of door het succes van Stromae, of Nafissatou Thiam om een andere sector te nemen, de gemiddelde Belg met Rwandese of Senegalese roots sneller wordt aanvaard, en bv. evenveel kans maakt op de huurmarkt.
Ik denk dat dat op lange termijn wel een positief effect kan hebben. Nu heb ik soms er een beetje een pervers gevoel bij: als ze succesvol zijn en je kan er mee uitpakken, dan zijn het Belgen. Wie het minder goed doet, die krijgt zijn migratieachtergrond benadrukt.

Wat is een conclusie die ik maak? Je zegt letterlijk dat het finaal niet uitmaakt welke kleur je hebt, als je maar bijdraagt. En dat is letterlijk tegenovergestelde als wat 55% van de Vlamingen antwoorden: Dat het wel degelijk uitmaakt om je "echte Belg" te mogen noemen.

Waarom zou je dat ontkennen? Dat is wat er geantwoord wordt.
En heb je de resultaten van de peiling en/of de vragen effectief bekeken? Of ge je puur af op wat een journalist ervan gemaakt heeft?
Want:
  • Men stelt specifieke vragen over niet-westerse migranten, vervolgens wat het is om Belg/Vlaming te zijn. Dat is bewust of unbewuste sturing en betrekt er indirect huidskleur bij.
  • De specifieke vraag ging over "cultuur en gewoontes" wat natuurlijk heel breed is en niks zegt. Want dat is voor iedereen anders.
Dus ja, dan trek ik de insteek van het peilingsbureau en de bruikbaarheid van de resultaten in twijfel; of toch tenminste de conclusies die eraan gekoppeld worden.

Voor mij is het eigenlijk niet nodig dat iemand zijn of haar eigen cultuur inruilt voor de onze. Al is het maar omdat Belgen onderling ook enorm verschillen, zowel individueel als streekgebonden. Die variatie is juist wat België interessant maakt, eenheidsworst is nergens goed voor.

Naast de normale eisen zoals een landstaal leren en je aan de wet houden (een minimum imo) vind ik het persoonlijk belangrijker dat nieuwkomers dat deel van hun cultuur of gewoontes dat ingaat tegen onze wetten of vrijheden liefst thuislaten. Moslim zijn? Geen enkel probleem. Mensen lastig vallen en proberen bekeren? Wel een probleem. Accepteren dat vrouwen en mannen gelijkaardig worden behandeld (of dat we daar toch naar streven!). Geen archaïsche gebruiken meenemen zoals eerwraak (een eerder cultureel dan religieus probleem!). Gaan winkelen bij de halal slager? Waarom zou dat problematisch moeten zijn, ik ga daar ook want het is een aardige vent. Een andere taal thuis spreken? Who cares zolang ze ook NL of Frans geleerd hebben.

Ik was zelf vroeger veel meer gekant tegen religie dan nu, gewoon door meer om te gaan met religieuze collega’s. Het helpt dat dat verder moderne mensen zijn die accepteren dat ze in België wonen - en ook niet anders zouden willen.

Het is dus spijtig om vast te stellen dat sommige mensen blijkbaar onmogelijke eisen stellen aan nieuwkomers en zelfs mensen die hier geboren zijn. Kijk uitsluitend naar gedrag wat mij betreft en dan nog enkel wat de samenleving aanbelangt. Meer open staan voor andere mensen (en vooral mensen die anders zijn) is naar mijn ervaring enkel positief geweest. Iedereen die vindt dat een Belg geboren moet zijn in België zou dat ook eens moeten proberen :)

Voor mij is het eigenlijk niet nodig dat iemand zijn of haar eigen cultuur inruilt voor de onze. Al is het maar omdat Belgen onderling ook enorm verschillen, zowel individueel als streekgebonden. Die variatie is juist wat België interessant maakt, eenheidsworst is nergens goed voor.

Naast de normale eisen zoals een landstaal leren en je aan de wet houden (een minimum imo) vind ik het persoonlijk belangrijker dat nieuwkomers dat deel van hun cultuur of gewoontes dat ingaat tegen onze wetten of vrijheden liefst thuislaten. Moslim zijn? Geen enkel probleem. Mensen lastig vallen en proberen bekeren? Wel een probleem. Accepteren dat vrouwen en mannen gelijkaardig worden behandeld (of dat we daar toch naar streven!). Geen archaïsche gebruiken meenemen zoals eerwraak (een eerder cultureel dan religieus probleem!). Gaan winkelen bij de halal slager? Waarom zou dat problematisch moeten zijn, ik ga daar ook want het is een aardige vent. Een andere taal thuis spreken? Who cares zolang ze ook NL of Frans geleerd hebben.

Ik was zelf vroeger veel meer gekant tegen religie dan nu, gewoon door meer om te gaan met religieuze collega’s. Het helpt dat dat verder moderne mensen zijn die accepteren dat ze in België wonen - en ook niet anders zouden willen.

Het is dus spijtig om vast te stellen dat sommige mensen blijkbaar onmogelijke eisen stellen aan nieuwkomers en zelfs mensen die hier geboren zijn. Kijk uitsluitend naar gedrag wat mij betreft en dan nog enkel wat de samenleving aanbelangt. Meer open staan voor andere mensen (en vooral mensen die anders zijn) is naar mijn ervaring enkel positief geweest. Iedereen die vindt dat een Belg geboren moet zijn in België zou dat ook eens moeten proberen :)
ik denk dat deze punten wel uit die studie voortvloeien (pg89).
Taal spreken en wetten respecteren staan hoogst genoteerd.

Je moet gewoon eens een gedachte experiment doen. Wat zou jij laten vallen of zeker leren als je in een ander land zou wonen.
En aan die standaarden mag je iedereen houden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan