Voor mij is het eigenlijk niet nodig dat iemand zijn of haar eigen cultuur inruilt voor de onze. Al is het maar omdat Belgen onderling ook enorm verschillen, zowel individueel als streekgebonden. Die variatie is juist wat België interessant maakt, eenheidsworst is nergens goed voor.
Naast de normale eisen zoals een landstaal leren en je aan de wet houden (een minimum imo) vind ik het persoonlijk belangrijker dat nieuwkomers dat deel van hun cultuur of gewoontes dat ingaat tegen onze wetten of vrijheden liefst thuislaten. Moslim zijn? Geen enkel probleem. Mensen lastig vallen en proberen bekeren? Wel een probleem. Accepteren dat vrouwen en mannen gelijkaardig worden behandeld (of dat we daar toch naar streven!). Geen archaïsche gebruiken meenemen zoals eerwraak (een eerder cultureel dan religieus probleem!). Gaan winkelen bij de halal slager? Waarom zou dat problematisch moeten zijn, ik ga daar ook want het is een aardige vent. Een andere taal thuis spreken? Who cares zolang ze ook NL of Frans geleerd hebben.
Ik was zelf vroeger veel meer gekant tegen religie dan nu, gewoon door meer om te gaan met religieuze collega’s. Het helpt dat dat verder moderne mensen zijn die accepteren dat ze in België wonen - en ook niet anders zouden willen.
Het is dus spijtig om vast te stellen dat sommige mensen blijkbaar onmogelijke eisen stellen aan nieuwkomers en zelfs mensen die hier geboren zijn. Kijk uitsluitend naar gedrag wat mij betreft en dan nog enkel wat de samenleving aanbelangt. Meer open staan voor andere mensen (en vooral mensen die anders zijn) is naar mijn ervaring enkel positief geweest. Iedereen die vindt dat een Belg geboren moet zijn in België zou dat ook eens moeten proberen