Assimilatie enige manier volgens De Stemming

Ik denk dat dat op lange termijn wel een positief effect kan hebben. Nu heb ik soms er een beetje een pervers gevoel bij: als ze succesvol zijn en je kan er mee uitpakken, dan zijn het Belgen. Wie het minder goed doet, die krijgt zijn migratieachtergrond benadrukt.
Daar zijn inderdaad al enkele studies over uitgevoerd die dit fenomeen bevestigen. Kort gezegd, wanneer we een sociale identiteit delen met anderen, zijn we inclusief wanneer hun succes onze eigen identiteit een boost geeft en exclusief wanneer dit niet het geval is.

Gisterenavond kreeg ik dit als PM, blijkbaar is er iemand die nog geen rechten heeft op in P&A te posten:
Ik ben een migrant van zuidoost Azië rond de 30jaar, ik ben naar België geïmmigreerd samen met mijn moeder rond jaar of 5. Ik heb een stiefvader als Belg. Ik spreek perfect Nederlands/West-Vlaams. Vroeger had ik het gevoel om aanvaard te zijn, ik ging dan ook vooral om met echte Belgen en had niet echt het idee dat er racisme was. Of dat dacht ik, ik probeerde veel situaties te relativeren. 2 jaar geleden ben ik vader geworden, dit was dan ook midden in het hele BLM gedoe. Ik ben dan beginnen nadenken over verschillende situaties en was toch tot de conclusie gekomen dat ik mijn dochter niet dezelfde ervaringen als ik, wil laten meemaken.

Dit gaat van mensen die perplex staan dat ik zo goed Nederlands spreek. Op het werkveld toch wat meer moeten bewijzen dan een ander om toch iets van respect te verdienen. De normale vraag krijgen, van waar kom je
Wanneer er dan promotie gemaakt word door ik, is dit volgens collega's dan om de quota te vullen of omdat er toch een bruine iets hogerop moet geraken. Wanneer ik dan eens in een pak rondloop voor een meeting met een belangrijke klant, hoor ik dan toch wel eens. "Amai, chinezen hebben we hier ook al, ze denken nu ook dat ze beschaafd zijn". In mijn beginjaren carrière werkte ik in de McDonald's, als ik mezelf dan voorstelde en vroeg wat ik deed, was het antwoord "allee, het werk toch". Het stoort me vooral dat er over objecten gesproken word dan een persoon, met zulke uitspraken.

Bij controles er altijd uitgepikt worden, ik ben al iedere keer ik op reis ging eruit gepikt. Ik ben al meermaals met dezelfde vriendengroep op reis geweest en zelfs zij zijn het al gewoon dat ik even aan de kant moet wachten. Geweigerd worden in bepaalde zaken, want ze kennen mijn soort. Ik ben 1m63, dus het zal niet zijn door mijn imposante bouw.

De vraag krijgen of ik vrouwen van mijn thuisland ken zodat ik ze kan "importeren" (dit is degoutant om te horen hoe ze over vrouwen spreken). Amai, je kan goed met computers werken, ik wist niet dat ze dat hadden in de jungle (ik werk nu als developer). In het begin van covid (nog geen mondmaskerplicht) stap ik binnen in een bakker (ong. 8 personen binnen). Toen ik binnenstapte zag ik een vrouw haar sjaal over haar mond doen, toen ik buiten (er waren nog altijd andere personen binnen) deed ze haar sjaal van voor haar mond.

Vaak na het leren kennen van me komen de gebruikelijke antwoorden. Ge zijt één van de goeie of na/voor een ongepaste opmerking; 'ik ben geen rascist he, maar "racistische opmerking"'. Niet iedereen bedoelt dit ook verkeerd, maar het gebeurt vaak. Ik betrap jammer genoeg mezelf ook op vooroordelen, maar kan door mijn eigen ervaringen nog altijd in mijn gedachten mezelf nog tegenhouden om bepaalde gedachten of handelingen te doen (denk, maar aan de andere kant van de straat lopen als je bepaalde mensen tegenkomt).

Vroeger gebeurde ongepaste opmerkingen vaker, maar waren vaak uit onwetendheid. Hedendaags zijn de opmerkingen minder frequent, maar als ze gebeuren leunt het toch meer naar racisme.

Dus als je mij vraagt of ik mij belg voelt of niet. Dan is mijn antwoord neen, maar ik voel ook niets voor mijn roots, ik voel me gewoon ik zonder nationaliteit. Voel ik mij opgenomen in de gemeenschap? Dit wel, maar dat is ook omdat de gemeenschap niet heel België is, soorten mensen heb je overal. En jawel, naar mijn mening is België fantastisch om te wonen en mijn kinderen op te voeden.

Wat is een conclusie die ik maak? Je zegt letterlijk dat het finaal niet uitmaakt welke kleur je hebt, als je maar bijdraagt. En dat is letterlijk tegenovergestelde als wat 55% van de Vlamingen antwoorden: Dat het wel degelijk uitmaakt om je "echte Belg" te mogen noemen.

Waarom zou je dat ontkennen? Dat is wat er geantwoord wordt.

Denk wel dat je hier wat zaken door elkaar haalt. In die bevraging gaat het over 55% die vindt dat je hier moet geboren zijn om Belg te kunnen zijn. Het gaat toch helemaal niet om 55% die zegt dat iemand met een kleurtje geen Belg kan zijn?

Denk wel dat je hier wat zaken door elkaar haalt. In die bevraging gaat het over 55% die vindt dat je hier moet geboren zijn om Belg te kunnen zijn. Het gaat toch helemaal niet om 55% die zegt dat iemand met een kleurtje geen Belg kan zijn?
Nee, en dat van dat kleurtje zeg ik ook niet. Dat was Zwarten die dat zei. Maar je hebt gelijk, het is geen 55%, maar 75% die vindt dat je de cultuur moet overnemen. Terwijl Zwarten doet alsof dat eigenlijk niet waar is, en je je gewoon moet inzetten. Want Stromae is wel een echte Belg. Of zo:
Stromae is idd een goed voorbeeld.
Congolese vader en vlaamse moeder if im not mistaken correctly. Gaat ook zijn roots gaan bezoeken, verloochend zijn afkomst niet en toch beslist de GRDAVVARB (de geheime raad der acceptatie van vreemdelingen als rasechte belg)... Dat is een echte belg. :unsure:

Finaal denk ik dat het echt niet uitmaakt welke kleur die je hebt. Gewoon of je je schouders onder de belgische samenleving wil zetten om het een betere plaats te maken.

Nee, en dat van dat kleurtje zeg ik ook niet. Dat was Zwarten die dat zei. Maar je hebt gelijk, het is geen 55%, maar 75% die vindt dat je de cultuur moet overnemen. Terwijl Zwarten doet alsof dat eigenlijk niet waar is, en je je gewoon moet inzetten. Want Stromae is wel een echte Belg. Of zo:
Finaal denk ik, moi, mezelf, myself, de persoon zwarten... dat het echt niet uitmaakt. Gewoon er samen een goed verhaal van maken.
Maar ik ben dan heel Belgie. Of toch de 2000 ondervraagden ofzo:

Tis weer uw klassieke modus operandi.
Woorden eruit halen (oh nee ik heb kleur gezegd ipv cultuur), eigen conclusies aan hangen en dan wat hautain uit de hoek komen.

Ik denk dat dat op lange termijn wel een positief effect kan hebben. Nu heb ik soms er een beetje een pervers gevoel bij: als ze succesvol zijn en je kan er mee uitpakken, dan zijn het Belgen. Wie het minder goed doet, die krijgt zijn migratieachtergrond benadrukt.
Tenzij ge voor de morgen werkt, dan stoppen ze niet met uw migrantenroots erbij te halen. Vraag maar aan de Mo

Finaal denk ik, moi, mezelf, myself, de persoon zwarten... dat het echt niet uitmaakt. Gewoon er samen een goed verhaal van maken.
Maar ik ben dan heel Belgie. Of toch de 2000 ondervraagden ofzo:

Tis weer uw klassieke modus operandi.
Woorden eruit halen (oh nee ik heb kleur gezegd ipv cultuur), eigen conclusies aan hangen en dan wat hautain uit de hoek komen.
In plaats van te vitten op mij, zou je ook kunnen zien dat er wel degelijk een verschil is tussen kleur en cultuur. Het is trouwens Stungunner die het verschil aanhaalt, niet ik. Ik ben verder gegaan op wat je zei, en mijn punt ging gewoon over die cultuur. Dat 75% vindt dat de cultuur moet overgenomen worden.

Maar goed, jij hoort dus niet bij die 75%. Voor jou is het genoeg om je in te zetten voor de maatschappij.
Waarom denk je dan dat die 75% Stromae wel als echte Belg zou zien? Dat schrijf je toch ook zelf. Het comité heeft dat beslist, zeg je. Die twee kan ik namelijk niet rijmen met elkaar. Je zegt langs de ene kant dat het voor jou persoonlijk zo is dat je inzetten genoeg is, en langs de andere kant zeg je wel: "zie maar naar Stromae, die is wel aanvaard als echte Belg, door zich in te zetten voor de maatschappij". Dan gaat het weer niet over jezelf, maar over de Vlaming.

Ik vind dat wel interessant, want om de één of andere reden mag deze peiling niet aangenomen worden. Er zijn al veel redenen gegeven waarom niet, maar ik snap dat niet goed. Als 75% van de Vlamingen dat denkt, dan is dat toch het punt van waaruit je je conclusies moet trekken? Hoe je je beleid wilt opzetten, wat je als nadruk wilt hebben en wat je als oorzaak van die 75% wilt aanduiden.

In plaats van te vitten op mij, zou je ook kunnen zien dat er wel degelijk een verschil is tussen kleur en cultuur. Het is trouwens Stungunner die het verschil aanhaalt, niet ik. Ik ben verder gegaan op wat je zei, en mijn punt ging gewoon over die cultuur. Dat 75% vindt dat de cultuur moet overgenomen worden.

Maar goed, jij hoort dus niet bij die 75%. Voor jou is het genoeg om je in te zetten voor de maatschappij.
Waarom denk je dan dat die 75% Stromae wel als echte Belg zou zien? Dat schrijf je toch ook zelf. Het comité heeft dat beslist, zeg je. Die twee kan ik namelijk niet rijmen met elkaar. Je zegt langs de ene kant dat het voor jou persoonlijk zo is dat je inzetten genoeg is, en langs de andere kant zeg je wel: "zie maar naar Stromae, die is wel aanvaard als echte Belg, door zich in te zetten voor de maatschappij". Dan gaat het weer niet over jezelf, maar over de Vlaming.

Ik vind dat wel interessant, want om de één of andere reden mag deze peiling niet aangenomen worden. Er zijn al veel redenen gegeven waarom niet, maar ik snap dat niet goed. Als 75% van de Vlamingen dat denkt, dan is dat toch het punt van waaruit je je conclusies moet trekken? Hoe je je beleid wilt opzetten, wat je als nadruk wilt hebben en wat je als oorzaak van die 75% wilt aanduiden.
ik vind een peiling waar 75% van vooruit zegt dat er geassimileerd dient te worden toch bizar. Als hun politieke kopstukken VB rethoriek beginnen te spuien wordt het tijd om een cordon sanitaire rond die partijen ook te leggen. :unsure:

Kvind die peiling moeilijk te peilen eerlijk gezegd. Komt dit nu omdat je in grootstedelijke context met meer multiculturele problematieken geconfronteerd wordt waar uiteraard de slechte ervaringen veel gemakkelijker blijven hangen en anderzijds zit je in de boerenbuiten met de 'jeaninekes' die van niet beter weten.

Het is mss een taboe maar zal genetica/Dna er ook niet mee te maken ?

Mensen met een niet typisch 'Vlaams' uiterlijk zullen nu eenmaal sneller de stempel 'buitenlander' krijgen , dit dan in combi met vreemde culturen en je hebt niet langer het België-gevoel .

Dat is volgens mij een wereldwijd fenomeen , mensen (ook jonge mensen) denken toch nog veel te snel in hokjes/groepen en we leven nu meer naast mekaar dan met mekaar .

Hoeveel 'gemixte' Belgen zouden er eigl zijn in verhouding met het aantal Vlamingen/migranten ?

Belg zie ik ook eerder als een administratieve term , als je op papier Belg bent , dan ben je Belg punt . Is uw moedertaal thuis het Nederlands/Vlaams dan ben je Vlaming, en f*** wat andere mensen daar van vinden , je bent wat jezelf voelt .

Optie 1 is idd beter maar ik merk zelf dat bij de jeugd ook dat stereotype denken nog steeds aanwezig is. Ook veel jongeren stemmen op VB .

Een jongere collega(21) zei vorige week ook , kijk daar die n*** zo typisch weer met een trainingspak , altijd die mensen . Het n-woord keur ik zeker af , maar dan stel ik me toch ook de vraag of dit stereotype denken wel echt gaat verminderen binnen 20 jaar ofzo . Er zijn verschillen en mss moeten we dat net herkennen , ik weet het niet .
Tuurlijk zijn er verschillen en tuurlijk mag je dat net erkennen. Maar als je zegt: 'kijk daar, die n***, steek je telefoon maar goed weg, want die pikken alles', dat is niet verschillen erkennen. Dat is je vooroordelen op een ander afspiegelen en hem daardoor anders behandelen. Allee, het is nog maar een miljoen keer gezegd?
Is 'trainingspak' hier eigenlijk niet de grote trigger? Als ik een bendje hangjongeren zie met trainingspak, ongeacht hun huidskleur, ga ik toch eerder de neiging hebben om er met een grote boog om te lopen.
Zouden ze nog dezelfde opmerking maken als diezelfde personen neutrale kleren zouden aangehad hebben?

Op kleinere schaal zie ik dat in de klas van mijn 5-jarige zoon. Wij wonen in een wijk waar een redelijk grote diversiteit aan mensen te vinden is (al is die opdeling wel: (rijke) blanke mensen wonen in de (dure) rijhuizen en de mensen van andere afkomst wonen even verder op in de sociale appartementen). En aldus is de oudste zijn klas ook redelijk divers.
MAAR wat zie je daar, en dat kan sowieso niet moedwillig zijn omdat zo'n jonge kinderen nog totaal onschuldig zijn, denk ik: de kinderen van Marokkaanse/Turkse/Afrikaanse afkomst spelen met elkaar, en de kinderen van blanke afkomst spelen met elkaar.
Nochtans spreken alle kindjes van buitenlandse afkomst (perfect) Nederlands (naast hun moedertaal) en kunnen ze elkaar dus perfect verstaan. Mij lijkt dus het 'probleem' te zijn dat de blanke kinderen de kinderen die ook een andere taal spreken niet verstaan als ze onderling aan't spelen zijn en aldus niet met elkaar spelen.
Of zou het echt zo erg zijn dat ze hun vrienden toch kiezen op basis van verschil in huidskleur? Dat zou ik echt straf vinden.
Zou het ook niet kunnen komen van de ouders hun invloed?
Bv de rijkere die zeggen 'blijf maar weg van die sociale appartementen, er woont daar raar volk', of de armere die zeggen 'blijf maar weg van die rijke snobs'. Die kinderen nemen die mindset makkelijk over hé.

Jij zegt toch dit: "En dat is letterlijk tegenovergestelde als wat 55% van de Vlamingen antwoorden: Dat het wel degelijk uitmaakt om je "echte Belg" te mogen noemen" als antwoord op @zwarten die zegt dat kleur finaal niet uitmaakt? Dus dan zeg je toch dat in die bevraging voor 55% de kleur wel uitmaakt? Allé, dat interpreteer ik dan toch zo.

Terwijl het niet de kleur is waar het over ging, maar of je hier geboren bent ja dan nee. Ongeacht de kleur.

En wat die cultuur betreft, ik vind die vaak voorkomende cliché's als in "wat moeten ze dan doen, frietjes met stooflees eten? Naar het wielrennen kijken? Bier drinken?..." ook zo onzinnig. Nee, dat bedoelt niemand met "cultuur". Men bedoelt daarmee onze Westerse normen en waarden respecteren. Bepaalde maatschappelijke gebruiken en regels volgen zoals ook de positie van de vrouw in de samenleving. Toch ergens een bepaalde interesse hebben of tonen in wat zich hier afspeelt, onze gebruiken, onze gemeenschappelijke interesses, onze politiek, onze muziek,... Dat is voor mij de Vlaamse, Belgische of westerse cultuur respecteren.

Neem nu 2 mensen van buitenlandse origine ergens op dezelfde werkvloer. Ook al spreken ze beide perfect Nederlands en zijn ze hier geboren. De ene kan meespreken met de rest van het autochtone personeel over Vlaamse TV programma's, de laatste series op Netflix, de uitslag van Club tegen Union, de nieuwe Brasserie in het dorp waar die is gaan eten vorige week, de turnvoorstelling van de turnclub waar zijn dochter heeft aan meegedaan,... En de andere heeft daar allemaal geen notie van want beweegt zich enkel binnen zijn eigen kring met mensen van dezelfde afkomst, kijkt enkel naar satelliet TV van zijn land van afkomst, gaat enkel met zijn kinderen naar bijeenkomsten van zijn geloofsgemeenschap,... Wie van die 2 zal pal in de maatschappij staan, zich betrokken voelen, meer aanvaard worden en meer aanzien worden als Belg? No brainer uiteraard en ook gewoon des mensen, toch?

En uiteraard zijn er ook autochtone Belgen of Vlamingen die zich op een bepaalde manier eerder buiten de maatschappij stellen omdat al die zaken hen ook geen hol interesseren. Maar die gaan wellicht op die werkvloer dezelfde afstandelijkheid teweeg brengen en voelen.

Laatst bewerkt:
Zou het ook niet kunnen komen van de ouders hun invloed?
Bv de rijkere die zeggen 'blijf maar weg van die sociale appartementen, er woont daar raar volk', of de armere die zeggen 'blijf maar weg van die rijke snobs'. Die kinderen nemen die mindset makkelijk over hé.
Heb ik ook al gedacht, maar mijn indruk over alle ouders van de 'Vlaamse' kindjes is dat die allemaal erg kumbaya lijken. Maar mss is dat maar schijn en hangen ze intern een heel ander discours aan...
Ze spelen in elk geval wel samen in de speeltuinen rond de sociale appartementen :D

Een omstreden aanpak, maar het werkt: zo voert Denemarken het strengste asiel- en migratiebeleid van heel Europa

'We zijn als Europa naïef geweest'
Over dat verdrag zei de Deense premier eerder al dat het wellicht tijd wordt 'om de regels van het spel aan te passen'. Ook de huidige minister van Immigratie en Integratie Mattias Tesfaye - zelf zoon van een immigrant uit Ethiopië - heeft een duidelijk doel voor ogen: "We willen de Deense welvaartsstaat niet afbreken door ongecontroleerde asielmigratie", vertelt hij in zijn werkkamer in Kopenhagen.
Volgens hem zijn we als Europa veel te naïef geweest als het gaat om migratie. "We hebben tot nu toe onvoldoende rekening gehouden met culturele verschillen. We dachten dat als mensen een baan zouden krijgen dat ze dan net zo zouden gaan denken als wij, maar dat is niet zo."

Denemarken treedt steeds meer op als het voorbeeld.
Terecht ook.

Een omstreden aanpak, maar het werkt: zo voert Denemarken het strengste asiel- en migratiebeleid van heel Europa

'We zijn als Europa naïef geweest'
Over dat verdrag zei de Deense premier eerder al dat het wellicht tijd wordt 'om de regels van het spel aan te passen'. Ook de huidige minister van Immigratie en Integratie Mattias Tesfaye - zelf zoon van een immigrant uit Ethiopië - heeft een duidelijk doel voor ogen: "We willen de Deense welvaartsstaat niet afbreken door ongecontroleerde asielmigratie", vertelt hij in zijn werkkamer in Kopenhagen.
Volgens hem zijn we als Europa veel te naïef geweest als het gaat om migratie. "We hebben tot nu toe onvoldoende rekening gehouden met culturele verschillen. We dachten dat als mensen een baan zouden krijgen dat ze dan net zo zouden gaan denken als wij, maar dat is niet zo."

Denemarken treedt steeds meer op als het voorbeeld.
Terecht ook.
Hopelijk geen evolutie die we hier gaan meemaken. Maar aan de one liners van rousseau en madhi vrees ik er wat voor.

Het kan ook rechts lullen, links vullen zijn :p

Hopelijk geen evolutie die we hier gaan meemaken. Maar aan de one liners van rousseau en madhi vrees ik er wat voor.

Het kan ook rechts lullen, links vullen zijn :p

En waarom zou dat een slechte evolutie zijn?
Lijkt mij de moeite om die aanpak eens te proberen als je ziet wat de gefaalde aanpak in het verleden qua multicultuur heeft opgeleverd.

Terug
Bovenaan