Zelf hebben we war moeite met dergelijk gedrag (mensen die nooit moeite doen), omdat onze vriendenkring mega beperkt is. Wij kunnen samen onze vrienden op 1 hand tellen. En als er dan eentje wegvalt, suckt het. Ook gewoon omdat we niet in een omgeving zitten waar we makkelijk vrienden maken.
En als er dan nog iemand van da familie zo gaat doen

. Maar ik respecteer het dan ook wel, maar zeg dan gwn letterlijk dat ge liever geen contact wil.
Nu stelde mn partner, 3 weken na de geboorte, openlijk de vraag of ze wel iets zou moeten kopen voor die kleine als een bericht sturen zelfs te moeilijk is voor hem. (We hebben nog geen geboortekaartje ontvangen voor alle duidelijkheid). Ik probeer er openlijk zo neutraal mogelijk over te zijn, maar ik kook vanbinnen als ik bepaalde gedragingen zie.
Abnormaal of gedrag die niet met je eigen waarden strookt moet je dan ook niet goedkeuren, als ze zo willen leven dan is dat hun keuze. In ieder geval zou ik geen cadeautje geven als het contact zo stroef is, ze moeten het zelf maar uitzoeken, beter communiceren en hun verlies inzien.
Het is natuurlijk familie, dus als je zelf af en toe wel nog het goede voorbeeld toont en van de andere verder geen hogere verwachtingen hebt, dan is dat mijn inziens al genoeg.
M'n zus is bv. vroeg, op haar 18de vertrokken met haar vriend en heeft letterlijk alle contact met de hele familie inc. mij, bewust verbroken...
Terwijl ze ervoor close was met onze moeder en grootmoeders, het was voor mijn ma natuurlijk triestig dat haar enige dochter zomaar verdween met de noorderzon en kon mondjesmaat soms wat informatie ontfutselen van waar ze woonde e.d. Maar een jaar of 2, of waren het er 3 à 4, ik weet het al niet meer... Is ze 'toevallig' terug komen opdagen omdat ze het eventjes financieel wat moeilijker had, en enkele jaren later later opnieuw omdat ze op het punt stond een huis te kopen en daarvoor natuurlijk de centjes wou van een erfenis die in bewaring was bij de mama... Daarna is het weer goed gekomen en is het contact terug genormaliseerd, mede dankzij ze de relatie met haar vriend gestopt is (die toch wel een rare snuiter was met ouders die jehova getuigen waren of iets in dezelfde trend).
Eind goed al goed, en we vieren nu al 3 jaar telkens samen kerstmis en verjaardagen.
Was ik ook aan het denken. Als er op korte tijd een trouw en twee geboortes zijn geweest, zal die vriend ook wel niet zoveel ruimte hebben om af te spreken. Ik denk dan eerder dat die een kaartje stuurt in de hoop dat je eens op kraambezoek komt om elkaar zo nog eens te zien? (Ik ken natuurlijk de voorgeschiedenis niet en weet niet welke moeite er al dan niet is gedaan van beide kanten om eerder eens af te spreken...)
Intussen zijn we alweer 4 jaar verder en heb ik er niks meer van gehoord hoor... En dat eenzijdige stoor ik me aan, het is sindsdien langs mijn kant ook gewoon totale radiostilte, lig ik er van wakker? Zeker niet, ik begrijp het, we hebben elk ons leven, nieuwe vrienden, en geen behoefte meer om eens af te spreken, hij enkele jaren eerder dan ik.
waarom denk je onmiddelijk dat je die kaartjes alleen maar krijgt om achter uw geld te zitten?
Ik begrijp uw frustratie maar misschien stuurt die ondanks alles toch nog gewoon een kaartje omdat je zijn vriend bent en hij oprecht blij zou zijn om je op zijn trouw te hebben en dat hij u op de hoogte wil brengen van geboorte van zijn kinderen? En dat hij u geld helemaal niet nodig heeft?
Edit : maar ja, het is hier natuurlijk BG en alles wordt uiteindelijk wel weer herleid naar geld

(zie bijkomend ook nog laatste reactie van gumball)
Wel het gebaar éh, waarom zou je een kaartje sturen wetende dat je geen enkele moeite doet om zelfs maar 1 x af te spreken op een jaar tijd, ervoor en erna ook ...? Laat staan eens bellen of een bericht/mail sturen... Niks... Nul komma nul.
Voor z'n trouw en eerste kind een mooi bedrag gegeven, maar z'n 2de kind niet. Sindsdien geen kaartjes meer gehad, maar misschien is z'n kroost beperkt gebleven tot 2

Ik kan niet wachten om zelf eens kaartjes te sturen naar zijn laatst gekende adres... Ik ben er quasi zeker van dat ze verhuisd zijn, maar als er geen enkel contact meer (mogelijk) is, ga ik niet de hopeloze gaan uithangen.