Battle Royale: the 1960's - kwartfinales

Kid_C

Redacteur
Crowdfunder FE
1751806936562.png

Hoe gaan we te werk?
Elke dag vanaf middernacht mag je in dit topic je stem uitbrengen voor de clash van de dag. Je kan stemmen tot ten laatste 23:59 van die dag. Alle stemmen erna zijn niet geldig voor de clash van die dag. Je post een bericht in dit topic met je stem voor het nummer dat je kiest. Je doet dat in deze vorm:

Artiest A - Nummer X - 1
Artiest B - Nummer Y -

De volgende bouwt hierop verder:
Artiest A - Nummer X - 2
Artiest B - Nummer Y -

En verder:
Artiest A - Nummer X - 2
Artiest B - Nummer Y - 1

You get the idea. De reden dat we kiezen voor deze methode is omdat we ook een dialoog willen uitlokken over de nummers. Een poll blijft te anoniem (en teveel werk :unsure: ). We moedigen dus aan om te delen waarom je voor een nummer kiest. Dat is geen verplichting maar het is en blijft een discussieforum. :tongue:

Belangrijk: je volgt de format, andere stemmen rekenen we niet mee, dat wordt te onoverzichtelijk om te tellen.

En dan nu... *insert second dramatic music*

De clashes!

Battle Royale - 07/07/2025 - Clash #1
Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time
Janis Joplin - Piece Of My Heart

Battle Royale - 08/07/2025 - Clash #2
Velvet Underground - Venus In Furs
King Crimson - 21st Century Schizoid Man

Battle Royale - 09/07/2025 - Clash #3
The Beatles - While My Guitar Gently Weeps
Dr. John - I Walk On Guilded Splinters

Battle Royale - 10/07/2025 - Clash #4
The Doors - The End
Isaac Hayes - Walk On By

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 1
Janis Joplin - Piece Of My Heart - 0

Het kaf moet van het koren gescheiden worden.
Geen van beide gaat de finale halen, dat is een certitude.
Als je een uur tijd hebt, dan is Davis' nummer drie keer te herhalen. Je wordt dat niet beu na een uur.
Bij Joplin is dat anders. Je krijgt er zelf een hese stem van. Wat negatief is als je naar buiten gaat en een conversatie probeert te voeren met de zomers geklede vrouwen en de openingszin van Joplin' nummer afvuurt op hen: "Didn’t I make you feel like you were the only man?"
Anno 2025 is het een dobbelsteen werpen en kijken wat de ogen tonen. Een stip voor een volbloed vrouw; twee stippen voor een halve vrouw; drie stippen voor... Je weet naar waar ik toe wil. De vrouwen van eerder, hun reactie is een groot vraagteken i.t.t. twintig jaar terug. Dan kreeg je een vuile blik toegeworpen of een klap in je gezicht. Onder de correcte omstandigheden durf ik een stapje verder gaan met twee ogen of meer, maar dan moet ik zoals nu een paar flessen Duvel op hebben.
Anderzijds, speel de eerste minuten af van Davis' lied op de Meir en buiten Sabam; de flikken en vuile blikken van sommige mensen, dat een blanke man geen zwarte muziek mag spelen, zal ik de muzikaal gevoelige vrouw raken in de winkelstraat als ze een blik naar me werpt uit een kledijwinkel. Haar man slurpt gewillig de ketchup op uit een hotdog, op een bankje, weg van de kledingwinkel en niet op zijn vrouw lettend.
Intussen wordt ik in mijn blikveld geslagen met tiktokkende tieners, die een easy like willen verkrijgen en de nieuwste cover van jazzy Pommelien Thijs best kunnen smaken. Ik zie de vrouw met deftige muzieksmaak nader komen en heb alleen haar in het oog, als ik de sax bespeel. Ze hijgt sneller en sneller en we gaan mee met de wind naar Casablanca, het volk negerend.
Op het vliegveld kijken de stewardessen ons lieflijk aan en eentje vraagt: "Met de bomma mee, mijnheer?"
Een pantoffel vliegt in haar gezicht en ze schreeuwt om hulp. We lachen ons een breuk als we onze plek aan het venster innemen, hand in hand, alletwee een oortje in, luisterend naar de rest van Miles Davis zijn catalogus, op weg naar Casablanca.
Menig Marokkaan kijkt jaloers toe, een man met de muzikale liefde van zijn leven en een vrouw op leeftijd, met de jeugd aan haar zijde, een kenner van haar muziek uit haar jeugd. Ze voelt zich terug kinds en we staren elkaar aan in het ondergaande zonlicht met een thee en whisky in onze vrije handen, want onder tafel is het eindelijk tijd om op een stille manier een stap verder in de relatie te gaan.
We horen een band spelen en een blik is genoeg om Miles Davis voor de derde keer te horen op een uur tijd.
Meer heb je niet nodig in het leven.

Janis Joplin - Piece Of My Heart - 1

De vocals bij Joplin zijn een pak beter dan die van Davis ;) .

En nu serieus: bij Davis ben ik na 5 minuten mij amper nog bewust dat het opstaat. Mijn aandacht gaat alle kanten uit maar niet naar de muziek. Abstract zweverig gedoe dat mij niks doet en veel te lang duurt.

En Joplin? Die heeft mij mee vanaf die openingsriff. En van haar vocals kan ik enkel maar gelukkig worden. Prachtig nummer.

Laatst bewerkt:
Janis Joplin - Piece Of My Heart - 2

De leukste nummers liggen er helaas al uit, laat Joplin de boel dan maar winnen.

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 2

Waardige kwartfinalisten allemaal. Heel blij dat In a Silent Way en Walk On By er nog bij zitten. Dat mag voor mij de finale worden.

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 3

Dit is de makkelijkste van deze reeks! Jazz leeft hier maar in beperkte kringen op het forum dus ik ben verbaasd dat deze het zo ver geschopt heeft. Janis Joplin is leuk maar heeft de coolheidsfactor van Greta Thunberg. Miles daarentegen is cool geboren en het spijt me Ozzy, de originele Prince Of Darkness.

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 3
Janis Joplin - Piece Of My Heart - 3

Dit is de makkelijkste van deze reeks!

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 4
Janis Joplin - Piece Of My Heart - 3

Piece Of My Heart is een heel goed nummer maar In A Silent Way was baanbrekend. Iets wat met bestaande elementen iets nieuw deed en nu nog steeds tijdloos klinkt.

Janis Joplin - Piece Of My Heart - 4

Davis is cool maar haalt het toch niet van Joplin.

Janis Joplin - Piece Of My Heart - 5

Tussen deze twee nummers verkies ik Joplin wegens de ruwe emotie. Qua repertoire wint Davis maar dat laat ik buiten beschouwing.

Janis Joplin - Piece Of My Heart - 6

Blijft het moeilijk vinden om "It's about that time" buiten het geheel van het album te apprecieëren.

Terug
Bovenaan