Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op eigen nummers stemmen, dat doen we niet zeker? :unsure:

Roland Vincent - LSD Partie gekozen omdat het voor mij perfect de late 60s sound uit Frankrijk weergeeft en ik jullie dit wou laten ontdekken.
Psych, Poppy en Jazzy. Die overstuurde organ en baslijn doen het voor mij. Die 7" ooit op een rommelmarkt gevonden, een van men betere psych funk singles.

Deze track is ook gebruikt geweest in Ocean's Twelve.

Vond net beelden van de film met de soundtrack in 2 delen.
Zeker wel op uw eigen nummers stemmen, ge gaat mij maar eens zien gaan op Led Zeppelin!

En bedankt voor het nummer, kende het niet en nu weer iets nieuws ontdekt .

Roland Vincent - L.S.D. Partie - 3
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come - 6

Het nummer van Sam Cooke is cultuurhistorisch heel belangrijk door de band met de Civil Rights Movement. Het nummer op zich vind ik ook heel mooi maar eerlijk gezegd komt het voor mij in de buurt van schmaltz of te veel sentimentaliteit door die strijkers, die liggen me wel vaker minder goed. Hier valt het gelukkig nog ruim aan de goeie kant en past het wel bij de grote emoties van het nummer, terechte klassieker dus.

Nummer van Roland Vincent vind ik erg cool, blij dat het genomineerd was. Kreeg zin om een zwarte turtleneck aan te trekken en een donkerpaars getinte zonnebril op te zetten. Maar hier moet het toch de duimen leggen tegen de Change.

eerlijk gezegd komt het voor mij in de buurt van schmaltz of te veel sentimentaliteit door die strijkers, die liggen me wel vaker minder goed. Hier valt het gelukkig nog ruim aan de goeie kant en past het wel bij de grote emoties van het nummer, terechte klassieker dus.
Goed omschreven, vind ik persoonlijk ook.

Best nog een moeilijke om te kiezen zeg. Beide sterke nummers.

Roland Vincent - L.S.D. Partie - 3
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come - 7

Ok dit gaat wel interessant worden voor mij. Ik moet toegeven dat ik over het algemeen eigenlijk zeer weinig naar muziek uit de jaren '60 luister, dus er zitten hier zeer veel nummers tussen waar ik nog nooit van gehoord heb.

Te beginnen bij deze clash:
Roland Vincent is mij een volstrekt onbekende naam, als ik hem google vind ik ook alleen maar een franse wiki pagina, dus toch redelijk obscuur precies :unsure: Blijkbaar soundtrack-muziek voor een franse film, en dus later ook nog gebruikt in andere films zoals hierboven al ergens gezegd. Maar ik vind het nog verrassend goed klinken, lekkere psych die toch nog redelijk tijdloos aanvoelt precies.

Sam Cooke is wel een naam die mij bekend in de oren klinkt, en ik denk dat ik dit nummer ooit al wel eens gehoord heb, maar het is sowieso geen muziek die ik echt ken ofzo. Dit voelt direct al meer old-timey aan, en is echt wel zeer sentimenteel. Maar het is ook wel gewoon een mooi nummer met een historisch belangrijke boodschap.

Ik vind het eigenlijk nog een best moeilijke keuze :unsure:

Roland Vincent - L.S.D. Partie - 4

Franse psych it is.

Ok dit gaat wel interessant worden voor mij. Ik moet toegeven dat ik over het algemeen eigenlijk zeer weinig naar muziek uit de jaren '60 luister, dus er zitten hier zeer veel nummers tussen waar ik nog nooit van gehoord heb.

Te beginnen bij deze clash:
Roland Vincent is mij een volstrekt onbekende naam, als ik hem google vind ik ook alleen maar een franse wiki pagina, dus toch redelijk obscuur precies :unsure: Blijkbaar soundtrack-muziek voor een franse film, en dus later ook nog gebruikt in andere films zoals hierboven al ergens gezegd. Maar ik vind het nog verrassend goed klinken, lekkere psych die toch nog redelijk tijdloos aanvoelt precies.

Sam Cooke is wel een naam die mij bekend in de oren klinkt, en ik denk dat ik dit nummer ooit al wel eens gehoord heb, maar het is sowieso geen muziek die ik echt ken ofzo. Dit voelt direct al meer old-timey aan, en is echt wel zeer sentimenteel. Maar het is ook wel gewoon een mooi nummer met een historisch belangrijke boodschap.

Ik vind het eigenlijk nog een best moeilijke keuze :unsure:

Roland Vincent - L.S.D. Partie - 4

Franse psych it is.
De echte vraag is: krijgen we terug een vriendenlijstje van u?

Haha, amai, dit is al meteen een véél moeilijkere keuze dan ik eerst had gedacht.

Ik vind de vibe van L.S.D. Partie eigenlijk de perfecte opener voor deze Battle Royale, je wordt enerzijds recht de 60's (en 70's) mee in gekatapulteerd, en zoals @Obi-Jan al zei klinkt het tegelijkertijd ook nog heel tijdloos. Zeer leuke ontdekking!

Daar staat dan een van de meest betekenisvolle protestliederen tegenover, echt een stuk cultureel erfgoed dat helaas vandaag de dag nog steeds zeer relevant aanvoelt. En met de prachtige stem van Sam Cooke.

Heel erg moeilijk. Gisterenavond beide nummers ook al eens beluisterd, en toen ging mijn keuze duidelijk naar Cooke, maar 's ochtends verkies ik toch de vibe van Vincent. Ik geloof dat het met veel battles zo zal zijn in deze Battle Royale, zowat élk nummer verdient het om door te gaan, en het zal heel veel van de mood en de goesting van de dag afhangen op wie ik zal stemmen.

Roland Vincent - L.S.D. Partie - 5

Op eigen nummers stemmen, dat doen we niet zeker? :unsure:
Sure, dat mag hoor.

Bij deze de woord bij de daad voegen:
Roland Vincent - L.S.D. Partie - 5
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come - 8

Als ik een soul song uit de 60s wil presenteren aan een marsmannetje dan kies ik niet voor 'A Change Is Gonna Come': voor mij is het arrangement te braaf en qua melodie zijn er tig tracks uit de Motown stal die catchier zijn. Leuk voor in de geschiedenisboekjes of Vietnam docu soundtrack maar niet vergeten dat dit een b-kant vullertje was met nog één been in de 50s.
Dat snap ik. De reden waarom ik dit gekozen is omdat er redelijk wat "modernere" 60s nummers werden genomineerd.
Dit is een pak klassieker en heeft daarom ook zijn charme imo. Verder is het gewoon een mooi nummer met een boodschap.

L.S.D. Partie: zeker niet slecht. Maar net zoals @pardal : het boet in aan kracht zonder de beelden erbij. Echt stekte soundtracks blijven dan overeind. En deze doet het em voor mij niet.

Roland Vincent - L.S.D. Partie - 6
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come - 8

Waarschijnlijk geen verrassing dat ik voor het eerste nummer kies. Ik kende het zelf ook niet, maar het is zeker geen slechte ontdekking. A Change Is Gonna Come is weliswaar een heel mooie classic, maar toch minder mijn ding in vergelijking.

EDIT: typo

Laatst bewerkt:
Vreemd genoeg kwam dat eerste nummer mij al ietwat bekend voor dankzij de Late Night Tales van Belle And Sebastian, en kende ik dat nummer van Sam Cooke niet (ken daar volgens mij enkel Stand By Me van :unsure:).

Wat toen gebeurde gaat volgens mij nog vaak gebeuren in deze Battle Royale
Eerst Roland Vincent opgezet en van zodra die orgel (?) erbij kwam, was stilzitten onmogelijk. Topnummer. Daar kan ik niet anders dan voor stemmen, dacht ik.
Om dan Sam Cooke op te zetten, en compleet weggeblazen te worden door de pure schoonheid van dat nummer. Met dan ook nog eens die lyrics erbij. En zo viel het kwartje uiteindelijk naar de kant van Sam Cooke. Iets in mij zegt dat ik na verloop van tijd gewoon dat kwartje ga moeten gooien om te beslissen.

Sam Cooke - A Change Is Gonna Come - 9

Dat is hier al meteen een erge taaie kraker. Het nummer van Cooke heeft nogal veel gelijk met mijn inzending Dancing In The Streets. Een poppy soulnummer dat "gekaapt" wordt door de Civil Rights Movement. Het nummer is ver van Cookes z'n beste maar de boodschap is zo enorm krachtig. LSD Partie is een mooie ontdekking, funky, groovy, dansbaar alles wat ik van zo'n track verwacht.

Ik stem om de spanning er wat in te houden!

Roland Vincent - L.S.D. Partie - 7

Vreemd genoeg kwam dat eerste nummer mij al ietwat bekend voor dankzij de Late Night Tales van Belle And Sebastian, en kende ik dat nummer van Sam Cooke niet (ken daar volgens mij enkel Stand By Me van :unsure:).

Wat toen gebeurde gaat volgens mij nog vaak gebeuren in deze Battle Royale
Eerst Roland Vincent opgezet en van zodra die orgel (?) erbij kwam, was stilzitten onmogelijk. Topnummer. Daar kan ik niet anders dan voor stemmen, dacht ik.
Om dan Sam Cooke op te zetten, en compleet weggeblazen te worden door de pure schoonheid van dat nummer. Met dan ook nog eens die lyrics erbij. En zo viel het kwartje uiteindelijk naar de kant van Sam Cooke. Iets in mij zegt dat ik na verloop van tijd gewoon dat kwartje ga moeten gooien om te beslissen.

Ik ga voor Cooke.

Sam Cooke - A Change Is Gonna Come - 10

Ik kende Roland Vincent niet, en al helemaal niet dat nummer. En toen het begon, was ik plots zeker dat het Sam Cooke ging worden, het is echt niets voor mij. Maar hoewel mijn keuze uiteindelijk bij Sam Cooke is gebleven, ben ik toch wel verkocht geraakt voor dat eerste. Een beetje te zenuwachtig-makend voor mij, maar net dat maakt dat het wel iets heeft! Ik heb ze allebei al eens een derde keer opgezet hier...

Edit: aangepast om de stem van Shiftyke erbij te stoppen

Sam Cooke - A Change Is Gonna Come - 11

Het nummer van Vincent vond ik een leuke ontdekking, funky en dansbaar, maar werd wat té chaotisch voor mij naar het einde doe, niet mijne 'dada'. Het haalde mij uit m'n vibe.
Cooke's nummer, alhoewel wat... saaier, kon mij qua boodschap wel bekoren. Het ritme is wel wat gezapig en niets vernieuwend.

Moeilijk. Ik luisterde beide nummers afwisselend drie keer, en keek dan welk nummer er het best 'bleef hangen' in m'n gedachten doorheen de dag. Een tactiek die ik nog wel ga moeten toepassen in de toekomst.. Deze keer kwam Sam Cooke als winnaar uit mijn bus.

Sam Cooke - A Change Is Gonna Come - 12

Beide goeie nummers maar van de Roland merk je iets te hard dat het filmmuziek is. Stroperige soul kan rap de melige kant uitgaan maar de Sam doet dat nog goed.

Roland Vincent - L.S.D. Partie - 8
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come - 12

Moeilijk! Ik ga voor het nummer dat ik onmiddelijk nog eens wou opzetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan