Battle Royale: the 1970's - halve finales

Television - Marquee Moon - 6
Pink Floyd - Wish You Were Here - 10

Bij Pink Floyd moet ik altijd denken aan die T-shirts in de strandwinkeltjes van de Costa Del Sol met Wish You Were Beer op en dat heeft dat nummer iets teveel gemarginaliseerd voor mij

Ondanks het feit dat ik bepaald houd van proggy stuff (Queensrÿche, Dream Theater, Polyphia...) heeft Pink Floyd me nooit omvergeblazen.

Het (technisch) muziekmanschap van de leden staat, uiteraard, buiten kijf, maar compositiegewijs ben ik eigenlijk nog nooit een nummer van hen tegengekomen dat ik van de eerste t/m de laatste noot geweldig vind (waar ik met andere woorden geen dingen aan veranderd had willen zien). Er zijn legio riffs, licks & solo's van hen die ik (zeer) goed vind, maar topcomposities? Wat dat betreft blijf ik op mijn honger zitten.

Elk nummer is (imo.) immers:
  • bevatter van onnodige passages (van stukken die de compositie niet dienen maw).
  • (mede door voorgaande) te lang.
  • te traag: een (iets) hogere bpm zou de nummers vaak ten goede komen.

High hopes benadert 'topnummer' voor mij dan nog het best (& dan vind ik Nightwish hun liveversie nog een stuk beter dan het origineel).

[Eervolle vermelding ook nog wel voor de live-uitvoering van On the turning away (en dan vooral de solo).]

Television - Marquee Moon - 7
Pink Floyd - Wish You Were Here - 10

Harde keuze. Hoewel WYWH een groots nummer is van een groots album is het niet mijn favoriete nummer van hun. Dan doet Time me nog altijd veel meer en dan had ik wel voor Pink Floyd gekozen.

Television - Marquee Moon - 7
Pink Floyd - Wish You Were Here - 11

Die Pink Floyd mannen gaan het nog ver schoppen.

Terug
Bovenaan