Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Blondie - Rapture - 13
Cock Sparrer - Watch Your Back - 7

Blondie doet me niet veel, uitstekend gesampled door KRS-One maar doe mij maar de rechtoe rechtaan punk!

Blondie - Rapture - 14
Cock Sparrer - Watch Your Back - 9

Moeilijk, want ik vind rappende Blondie wel cool. En zeker de instrumental erachter is echt dansbaar in het kwadraat.

Maar ik ben een beetje biased qua nieuwe bands ontdekken, en ik ga de komende dagen zeker nog eens cocksparren. Punk erbij voor Watch your back

Iron Maiden – Drifter 1
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 0

Twee héél verschillende nummers hier. Ik kies uiteraard voor mijn eigen nominatie, een Iron Maiden-nummer uit de prille beginperiode toen Paul Di'Anno nog de frontzanger was. Hoewel de band bekend in de oren klinkt - Iron Maiden heeft zo zijn eigen sound - is het hier toch een stuk rauwere, minder gepolijste klank. Een dijk van een nummer dat geen seconde verveelt.

"Gonna get my song till I can't go on
Gonna keep on roaming, gotta sing my song"

Di'Anno is niet zo lang geleden gestorven en dat maakt dit deel van de chorus wel extra bijzonder. Hij trad nog op tot aan het einde.

Het andere nummer bekoort me echter ook wel, hoewel het vrij ver ligt van mijn comfort zone. Battle Royale (en AOTW) heeft echter bewezen dat buiten je comfort zone gaan echt geen kwaad kan en dat je ook daar mooie ontdekkingen kan doen.

Iron Maiden – Drifter - 1
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? - 1

Om heel eerlijk te zijn vond ik dit de moeilijkste keuze tot dusver. Drifter van Iron Maiden was een nummer dat ik wat vergeten was, hoewel ik Killers hier liggen heb in de platenkast. Nochtans , there's much to like : van de openingsgitaarriff , het basslijntje rond 2minuten 20 en Paul DiAnno op zang... Veel beter kan het op Maiden vlak haast niet worden.
Holger Czukay, Jaki Liebezeit en Jah Wobble dan met How much are they? Van het trio artiesten deed enkel Jah Wobble een vaag belletje rinkelen als voormalig bassist van P.I.L. maar ik had geen idee wat te verwachten van het nummer. De eerste zestien seconden lieten mij ook verder in het ongewisse om dan te realiseren dat ik dit nummer wel degelijk al eerder gehoord had (en goed vond). Mooi samengaan van dub en eighties synths; slim opgebouwd waardoor het nummer ook niet gaat vervelen.

Het liefst van al wil ik ze allebei een half punt geven omdat het quasi onmogelijk is om twee nummers die zo uiteenlopend zijn en elk hun verdienste hebben te rangschikken. Uiteindelijk, om toch maar een onderscheid te kunnen maken, mijn keuze gebaseerd op welk van de twee nummers mij het meeste 80's vibes geeft en dan voelt "How much are they?" toch net iets meer 80's aan dan Iron Maiden die wat mij betreft qua sound eerder late 70's aanvoelt.

Iron Maiden – Drifter 1
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 2

Op een onbewoond eiland vastzitten met enkel tien Iron Maiden albums verhoogt de kans op zelfmoord gevoelig volgens mij. Het is meer een lifestylegroep, zoals elke latino gangster Santana leuk vindt, zo vindt elke jeans dragende biker van 50+ Maiden een topgroep. Feestelijk bedankt en steekt dat infantiel horrormannetje van op de hoes in uw gat. Voor het gemak eens een live versie met Bruce Dickinson opgezocht en hij kan er ook geen chocola van maken, niks catchy hook, de solo strunkelt over z'n eigen benen, dat dreunt maar door en qua productie ook gewoon lauwe soep met de vocalen als 5e wiel aan de wagen, vreemd genoeg klonk de '98 remaster (tov OG en '15) het beste van de versies die ik checkte, maar het schip was natuurlijk al gezonken.

Mijn nominatie. Futuristische dubby new wave funk op hèt major label van de 80s dat risico's durfde nemen: Island Records. Enige keer dat ik het iemand hoorde draaien in het openbaar was toen het zondag uit een café schalde op de Leuvense Oude Markt en de zware feesters knikten bevestigend; afterparty anthem.

Iron Maiden – Drifter 2
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 2

Up the Irons y’all! Maiden blijft gewoon heerlijke metal en alhoewel ik de Dickinson periode beter vindt blijft Di Anno ook wel fenomenaal. De combinatie tussen de heerlijke riffs en dat melodieus intermezzo, heerlijk!

How Much Are They was niet slecht he maar ik had toch het gevoel dat er iets aan ontbrak, ik had het nogal snel gehad ermee.

Iron Maiden – Drifter 2
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 4

Heb het hier elders al gezegd, maar ik ben sinds de nominatie van de Willy die How Much are They? nu al een paar weken echt grijs aan het draaien. Da's nu eens een groove die eindeloos zou mogen doorgaan. Schit-te-rend nummer! Heb ondertussen ook al de LP gekocht, dusja.
Staat hier as we speak te draaien en de zoon is ook al fan.

Maiden is maiden, maar nooit écht mijn type metal geweest.

Iron Maiden – Drifter 3
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 5

How Much Are They deed me maar wachten en wachten en toen ik dacht dat het zou beginnen was het gedaan.
Doe dan maar classic Iron Maiden.

Iron Maiden – Drifter 4
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 5

Ik ken weinig van het vroege Iron Maiden, en 't is wel oké, al vind ik het latere Iron Maiden duidelijk leuker. Ik heb How Much Are They altijd al een enerverend nummer gevonden. Ik snap de opmerkingen over 'groovy' enigszins wel, maar dit is dan voor mij een nummer dat bewijst dat groovy ook vervelend en irritant kan klinken. Ik krijg het al op mijn zenuwen bij de 'do you remember?'.

Laatst bewerkt:
Iron Maiden – Drifter 4
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 6

How Much Are They is een heerlijk nummer.

Iron Maiden – Drifter 4
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 7
How Much Are They: daar zit muziek in. Drifter is nogal generiek naar mijn mening.

Iron Maiden – Drifter 4
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 8

Ik sluit me aan bij een paar andere hun mening

Drifter niet slecht, maar ook niets speciaals

How Much Are They?, meer gedurfd

Iron Maiden – Drifter 5
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 8

Ik ben blij dat er toch een Paul DiAnno Iron Maiden in de battle zit, want Paul DiAnno Iron Maiden > Bruce Dickinson Iron Maiden. Persoonlijk had ik voor Phantom of the Opera gegaan, maar Drifter gaat ook als een trein.

How Much Are They? Ik kende het niet, maar het klinkt als 80's bleep bloop muziek, sowieso minder mijn ding, en na Drifter vind ik het ook maar een beetje saai ofzo.

Iron Maiden – Drifter 5
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 9

'How Much Are They?' is awesome. In welk Leuvens café draaien ze dat @willydrama ?

Iron Maiden heeft me nooit veel gedaan. Dit nummer ook niet echt. Niet slecht natuurlijk, maar een beetje een schouderophalend gevoel altijd.
Misschien ben ik ook wat geconditioneerd, want het heeft ook niet geholpen dat mijn KSA-leiders vroeger daar keihard fan van waren en dat veel te vaak opzetten en als ochtendmuziek gebruikten op kamp.

Terug
Bovenaan