Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Iron Maiden – Drifter 1
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 2

Op een onbewoond eiland vastzitten met enkel tien Iron Maiden albums verhoogt de kans op zelfmoord gevoelig volgens mij. Het is meer een lifestylegroep, zoals elke latino gangster Santana leuk vindt, zo vindt elke jeans dragende biker van 50+ Maiden een topgroep. Feestelijk bedankt en steekt dat infantiel horrormannetje van op de hoes in uw gat. Voor het gemak eens een live versie met Bruce Dickinson opgezocht en hij kan er ook geen chocola van maken, niks catchy hook, de solo strunkelt over z'n eigen benen, dat dreunt maar door en qua productie ook gewoon lauwe soep met de vocalen als 5e wiel aan de wagen, vreemd genoeg klonk de '98 remaster (tov OG en '15) het beste van de versies die ik checkte, maar het schip was natuurlijk al gezonken.

Mijn nominatie. Futuristische dubby new wave funk op hèt major label van de 80s dat risico's durfde nemen: Island Records. Enige keer dat ik het iemand hoorde draaien in het openbaar was toen het zondag uit een café schalde op de Leuvense Oude Markt en de zware feesters knikten bevestigend; afterparty anthem.
Dat het nummer je niet aanstaat, alle begrip voor, maar hou het toch een beetje binnen de perken.

Iron Maiden – Drifter 5
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 10

Eindelijk een nummer dat ik misschien uit mezelf zou opleggen.
(Ik had graag iets meer getypt, maar ben daar momenteel niet echt toe in staat. 🤒)

Iron Maiden – Drifter 5
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 11

How much are they ken ik nagenoeg al mijn hele leven dankzij new wave club class X van StuBru.

Kan tellen als blauwdruk voor alles New Wave toen ik klein was. Ik leg die nog altijd geregeld op.

Geen mening over Iron Maiden. De ene keer kan ik er een album van draaien om er dan jaren niet meer naar te luisteren.

Laatst bewerkt:
Iron Maiden – Drifter 5
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 12

Leuk en boeiend nummer dat op een heel aangename manier voort meandert. Drifter heeft een pak meer power maar imo niet zo'n geweldig Maiden nummer.

weeral een moeilijke om te kiezen.

Iron Maiden: gewoon goed nummer, maar heb wel zelf liever de stem van den Bruce. Ben ook niet helemaal overtuigd door de gitaar rond 02:00, maar voor de rest wel veel spielerij met een powerboostend gevoel. Nummer trekt ook meer actief de aandacht.
HCJLJW: Ideaal om op te zetten terwijl je met iets anders bezig bent, maar als actieve beluisterbeurt valt het me minder. Dan is het me wat te zenuwachtig. 't is een beetje raar bij deze: er gebeurt vanalles, maar tegelijk blijft het maar duren als ik actief probeer te luisteren. Raar dat deze plaat me dan wel meer ligt als achtergrondmuziek...
Heb hem ook al een paar keer gehoord op het werk en dan bevalt het me wel, maar ook daar is het eerder achtergrondmuziek natuurlijk.

Aangezien Iron Maiden me mee pakt als actief luisteren, ga ik dan ook voor dit nummer gaan.

Iron Maiden – Drifter 6
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 12

Iron Maiden – Drifter 7
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 14

RIP Paul DiAnno, beste Maiden voice en een heerlijk nummer, misschien zelfs Top 5 Maiden voor mij.

How Much Are They is awesome, no doubt no doubt, kijk er alvast naar uit om er in een volgende ronde voor te stemmen.

Iron Maiden – Drifter 7
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 16

Nummer van IM is nog steeds 1000 keer beter dan dat eerdere Black Sabbath nummer. :unsure:

Iron Maiden – Drifter 7
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 17

Als Iron Maiden ook een trompet had gehad was het nipt geweest.

Iron Maiden – Drifter 7
Holger Czukay, Jaki Liebezeit, Jah Wobble – How Much Are They? 18

Wetende dat Number of The Beast en Run To The Hills ook uit de 80s stamt is drifter wel beduidend minder.

JohnnyClegg and Savuka - Scatterlings of Africa - 1
Confetti's - the sound of C - 0

Bij het ene nummer denk ik aan een wereldfeest voor Boomers bij het andere nummer kan ik me niet van de indruk ontdoen dat coke en andere synthetische drugs ook in de jaren 80 al allerlei perverse effecten hadden op onze maatschappij en één daarvan was de geboorte van New Beat en groepen als de Confetti's.
Als iemand die wel belang hecht aan de samenhang van tekst en muziek, is het verdomd moeilijk om enthousiast te worden van een nummer als the sound of C. Dat ze daarmee een pioniersrol vervulden voor latere electronische dansmuziek vind ik in deze dan ook eerder als iets wat ik hen aanreken dan iets waarvoor ik hen lof toestrooi. En ok, gisteren hadden we ook een nummer dat tekstueel van bedenkelijk allooi was en daar heb ik uiteindelijk wel op gestemd, maar dat ga ik echt geen twee dagen achter elkaar doen. Te meer omdat het nummer van gisteren muzikaal gezien mij wel lag en het nog relatief goed de tand des tijds heeft doorstaan. Van de confetti's kan ik dat met de beste wil van de wereld niet zeggen, sorry.
Scatterlings of Africa, is ook een nummer dat ik anno 2026 niet gauw zou opleggen maar dat me toch iets meer bevalt dan the sound of C. Al was het maar omdat ik vroeger als zesjarig manneke in de auto van mijn ouders regelmatig naar een cassetje luisterde met op de ene zijde Jimmy Cliff en op de andere zijde Johnny Clegg. Het nadeel daarvan was dat ik tot op de dag van vandaag de twee door elkaar blijf halen. De eerlijkheid gebiedt mij ook te zeggen dat het vooral de Jimmy Cliff kant van die cassette was die mij het meest is bijgebleven. Desalniettemin gaat mijn stem vandaag naar die andere J, al was het maar als warme herinnering aan mijn kindertijd.

Laatst bewerkt:
Johnny Clegg and Savuka - Scatterlings of Africa - 2

Eigen nominatie maar was eigenlijk nog een moeilijke stem. Altijd een zwak voor Sound of C gehad. Onmogelijk om heupen en schouders stil te houden.

Johnny Clegg and Savuka is eigenlijk een recente ontdekking, toen ik me was aan het verdiepen in Zuid Afrika en Apartheid.
Ook wel The White Zulu of Le Zoulou Blanc genoemd, maakte deze geboren Brit opgegroeid in Zuid Afrika, in de jaren 70 tot 90 een gedurfde mix van westerse pop/rock en traditionele Zuid-Afrikaanse mbaganga-ritmes, in volle apartheidsperiode! Zijn albums met zijn band Savuka (wat "wij zijn ontwaakt" betekent in het Zoeloe) is waarschijnlijk zijn bekendste periode. Over de band deze quote:
In one instance, the band drew such a large crowd in Lyon that Michael Jackson cancelled a concert there, complaining that Clegg and his group had "stole[n] all his fans".
Hun muziek was niet alleen ongelofelijk dansbaar, maar ook politiek zwaar geladen. Ze overbrugden letterlijk de raciale kloof door als multiculturele band op te treden, wat hen vaak in de problemen bracht met de autoriteiten destijds.

Naast Scatterlings zeker ook eens Asimbonanga opzetten (opgedragen aan Nelson Mandela toen die nog gevangen zat).

Gewoonweg muziek met ontzettend veel hart en ziel.

Laatst bewerkt:
Johnny Clegg and Savuka - Scatterlings of Africa - 3

Nooit de appeal van The Sound of C gesnapt en al zeker niet nu we puur op muziek moeten kiezen. Al makte die act met dat dansje het nu ook niet beter.

Scatterlings heeft tenminste iets vrolijk.

Terug
Bovenaan