Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Coil - The Anal Staircase 4
Kate Bush - Running Up That Hill 15

Ik had op voorhand gedacht dat ik voor Kate Bush ging stemmen maar uiteindelijk ga ik toch voor de underdog.

Running Up That Hill is natuurlijk een geweldig nummer. Er zit een soort spanning en verlangen in dat het veel andere popmuziek doet overstemmen. Als je het aandachtig beluistert, is dit ook al vrij arty. Voortdrijvende drumcomputer, gothy synths en blijkbaar een balalaika! Het klinkt allemaal simpeler dan het is. Maarrrr... Er zijn momenten dat ik het misschien een klein beetje beu gehoord ben en dit is zo'n moment.

De stap naar The Anal Staircase is minder groot dan ik vooraf gedacht had. Waar het andere nummer art pop is, is dit avant garde pop. Vind het toch bijzonder hoe iedereen met een ander gehoor naar muziek luistert. Voor mij is dit niet totaal niet zo "wtf muziek" als voor anderen. Het is vrij onbehaaglijke, botsende muziek maar dat is de bedoeling en is ook wel de kracht ervan. Mij intrigeerde het vandaag meer dan Kate Bush. Al een paar keer geprobeerd om de discografie van Coil te kraken maar voorlopig is het muziek waar ik over een heel album meer respect voor heb dan voeling ermee.

Laatst bewerkt:
Coil - The Anal Staircase 5
Kate Bush - Running Up That Hill 15

Cloudbusting vind ik persoonlijk beter van Kate Bush, dit is eerder een oorwurm.
Coil ligt dichter bij mijn muzieksmaak -en stijl, alhoewel dit nummer mij ook niet veel zegt.

Rush - Jacob's Ladder 1
Technotronic - pump up the jam 0

Rush is zo een band die ik doorheen de jaren veel heb zien passeren maar waar ik eigenlijk nooit de tijd voor heb genomen om ze grondig te leren kennen. Jacob's Ladder was voor mij dan ook geheel onbekend terrein. Muzikaaltechnisch een erg degelijke song maar niet direct iets wat ik thuis zelf vaak zou opleggen. Pluspunten : gitaarlijnen, zang die voor 80's normen "normaal" klinkt, het space rock achtig intermezzo. Leuk om eens geen falsetto's om de oren geslingerd te krijgen.
Technotronic - pump up the jam : het zoveelste inwisselbare popnummer uit de 80's dat hier de revue passeert en ik heb sowieso al niks met popmuziek. Zou invloed hebben gehad op het ontstaan van Eurodance, wat voor mij persoonlijk nu ook geen meerwaarde betekent. Volgende.

Puntje voor de rasmuzikanten.

Rush - Jacob's Ladder 2
Technotronic - pump up the jam 1

Zeer gemakkelijke keuze voor mij. Ik ben best wel een grote Rush fan, al komt dit album, Permanent Waves, aan het late uiteinde van hun beste creatieve periode. Ze maakten hierna nog één laatste album dat ik nog zou omschrijven als vintage Rush voordat ze voorgoed vaarwel zeiden aan de complexe (/pompeuze, lees het hoe je wil) composities met lange speelduur, bomvol heerlijke gitaarspelers en uniek klinkende arpeggios en akkoordprogressies, bestaande uit verschillende onderdelen met veel polyritmes en temposwitches en nerdy lyriek geïnspireerd door fantasy en sciencefiction. Tussen deze epics door verschenen af en toe ook simpele rock songs, maar er kwam een punt waar Rush de popstorm van de 80s niet langer kon ontvluchten en dat gewoon de nieuwe formule werd voor hen. Nog steeds leuk om te luisteren, nog steeds torenhoog muzikaal talent van de drie leden, alleen lijken hun creative juices wat opgebruikt.

Jacob’s Ladder is een persoonlijke favoriet, een lite-versie van een Rush epic waarin al die elementen duidelijk te vinden zijn, en het nummer nog steeds groots aanvoelt, maar al bij al gereduceerd tot een zeer acceptabele speelduur. En zoals voor mij al gezegd werd, geen piepende falsetto’s van Geddy Lee, wat altijd een beetje de pitfall is geweest voor Rush en mijn minst favoriete eigenschap van hun muziek, zelfs tijdens hun beste periode.

Pump up the Jam vind ik ook wel leuk en kan wel inzien hoe dat invloedrijk is geweest ofzo. Maar uiteindelijk is het niet my jam die hier wordt opgepompt, ik laat dat aan de perm wearing spandexgeneratie met hun discotheken, aerobics matjes en trickle down economics.

Laatst bewerkt:
Rush - Jacob's Ladder 3
Technotronic - pump up the jam 1

Ik ben eigenlijk geen grote Rush fan maar Technotronic is nog minder mijn confituur. En dan merk ik toch dat, ondanks dat het minder mijn ding is, dat er bij Rush wel wat metier achter zit en dat kan ik wel waarderen.

Rush - Jacob's Ladder 3
Technotronic - pump up the jam 2

Het Rush-nummer is inderdaad een vakkundige creatie maar ik vind het helaas aan de platte en saaie kant; hun jam mag gerust wat opgepompt worden. Vreemd genoeg nooit een klik gehad met de muziek van Rush.
Over mijn eigen, niet-serieuze, nominatie:

[pumped up]
80s!!!
Belgisch!!!
Iedereen de dansvloer op, wat een beat, wat een energie!!
[/pumped up]

P.s. Leve Philomena Cunk

Rush - Jacob's Ladder 5
Technotronic - Pump Up The Jam 5

Rush heeft het nooit voor me gedaan, vond dat altijd nogal suffe muziek. Ook dit nummer gaat me niet overtuigen. Ik kan er niet meteen iets echt slecht over zeggen (behalve dat de synth-klank een beetje vervelend was) maar het is allemaal te precies afgemeten waardoor het geen gevoel bij me opwekt.

Pump Up The Jam is echt een 'lightning in a bottle' nummer, heeft Technotronic erna nog een hit gehad? Gewoon een heel goed tijdloos dance nummer.

Live reactie van @PBR Streetgang:

giphy.gif

Tegen middernacht:
giphy.gif

Rush - Jacob's Ladder 5
Technotronic - Pump Up The Jam 6
Beide hebben wel hun verdiensten. Ik ga dan toch voor het Belgische, meer bekende nummer.

Rush - Jacob's Ladder 5
Technotronic - Pump Up The Jam 7

Er bestaan prog toestanden die ik kan smaken, maar Rush is daar niet bij.

Rush - Jacob's Ladder 5
Technotronic - Pump Up The Jam 8

Pump Up The Jam was gewoon een groot nummer in de jaren 80 en staat nog steeds stevig.
Rush deed zijn naam geen eer aan, want het was een beetje te langdradig en inspiratieloos. Ik snap de insteek wel, maar naar mijn persoonlijke smaak wordt het over het geheel van de zeven en halve minuut misschien 1 of 2 x wat boeiend.

Rush - Jacob's Ladder 5
Technotronic - Pump Up The Jam 9

Wat @FlyingHorseman zegt. Voor '80s progressive had ik King Crimson's Thela Hun Ginjeet gekozen. Zou een heerlijke battle zijn met Talking Heads' The Great Curve.

Rush - Jacob's Ladder 5
Technotronic - Pump Up The Jam 10

Rush heeft mij voor 1 of andere reden nooit kunnen boeien. Dit nummer doet dit ook niet.

Pump up the jam!

Terug
Bovenaan