Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Rush - Jacob's Ladder 5
Technotronic - Pump Up The Jam 11

JL was gauw voorbij. "Dat was het dan?"
Het dancenummer is ook maar zozo, maar wel iconisch.
Op wiki staat dat de 'zangeres' in de videoclip niet de echte is, omdat de echte te onaantrekkelijk was voor de clip.
Werd goedgemaakt in een volgende muziekvideo waarin ze wel te zien is als zangeres.

Rush - Jacob's Ladder 5
Technotronic - Pump Up The Jam 15

4.7mil monthly listeners voor Technotronic.
Ja howza, wat een 2 tal hits niet genereert. Uberclassic wel.

Rush - Jacob's Ladder 7
Technotronic - Pump Up The Jam 15

Remontada!

Rush was beter dan verwacht. Coole groove. Pump up the jam is ook wel de max. Dat platte accent van die vocals is hilarisch. Allez kweet eigenlijk niet of het echt een accent is maar ze zingt grappig.

Wat is trouwens het appeal van Rush ? Die drummer is exceptioneel goed in wat hij doet ?
Uh, all the things I just said? Kweni wat je nog verwacht te horen te krijgen tbh. Het is progressive rock, een beetje in de trend van wat King Crimson, Emerson Lake & Palmer en Yes ook in die periode aan het doen waren? Maar iets meer in de richting van heavy metal. En inderdaad, Neil Peart is onwaarschijnlijk straf, zeker een van de allerbeste rock drummers ooit en een absolute held, zowel qua muzikant als individu. Maar alledrie de muzikanten zijn gewoon bijzonder getalenteerd (op hun instrumenten dan, Geddy Lee's vocals zijn... apart) en verdienen ook lof met hopen.

Maar als je het niet voelt, so be it hé. Ik kan er persoonlijk niet genoeg van krijgen, sinds ik Jacob's Ladder nomineerde ben ik veel terug naar Rush beginnen luisteren. Het nummer in kwestie zeker al 20x beluisterd. Net als een heleboel albums die ik ofwel heel goed ofwel totaal niet goed kende en nu pas echt de deep cuts ervan leer kennen. Ik vond ze vroeger eerder een greatest hits band, maar niets kon minder waar zijn.

Rush - Jacob's Ladder 9
Technotronic - Pump Up The Jam 16

Ik denk dat er een positieve correlatie bestaat tussen ouder worden en prog rock leuk vinden.
Vroeger vond ik Rush twee keer niks. Geen idee of dit nummer een uitzondering is.
Punten voor het nummer dat een identiteitscrisis teweeg brengt.

The Waterboys – The Whole Of The Moon - 0

Beastie Boys – No Sleep ’Til Brooklyn - 1

Ik vond The Whole Of The Moon ergens wel mooi maar ergens ook zo boeiend als een zak zoute chips, weinig aan dus.

En dan vind ik No Sleep Til Brooklyn toch iets meer een geweldige schijf: goed gerapt, heerlijke riff en als kers op de kaart Kerry King zijn heerlijke solo. De combo rap en metal is later nog beter gedaan maar dit mag er ook zijn

The Waterboys – The Whole Of The Moon - 1
Beastie Boys – No Sleep ’Til Brooklyn - 1

Eerder goed gegrapt. Een paar stadionrock parodieën op hun debuutalbum gezet naast serieuze pogingen om als Joodse rijkeluiszoontjes aan hiphop te doen en zowaar konden ze niet veel later met echte rappers het podiumbeest gaan uithangen voor een mainstream publiek. Een situatie zo meta dat het wel op z'n gat moest vallen en later leidde tot betere re-interpretaties. Dit is meer een oefening in hoe kan ik scoren op MTV.

Waterboys wint, de emo-snik in de stem is er misschien wat over.

Beastie Boys – No Sleep ’Til Brooklyn - 2
The Waterboys is een mooi nummer, maar hier ga ik toch ook voor Beasty Boys. Zit veel meer punch in en als mainstream grijze muis lijk ik zo toch ook nen echte gangsta

Beastie Boys – No Sleep ’Til Brooklyn - 3

Enige song die ik op legendary kon in Guitar Hero als jonge snuiter.

Vandaag nog eens een moeilijkere keuze, ik kan ze allebei wel smaken. Ik ga toch voor The Whole of the Moon, Beastie Boys hebben nog een ander gelijkaardig maar beter nummer.

The Waterboys – The Whole Of The Moon - 3
Beastie Boys – No Sleep ’Til Brooklyn - 4

Terug
Bovenaan