Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Johnny Clegg and Savuka - Scatterlings of Africa - 11
Confetti's - the sound of C - 14

The sound of C is voor mij echt het soort muziek dat de jaren 80 een slechte naam heeft gegeven.

New Order – Age Of Consent - 0
Metallica – Creeping Death - 1

Nooit hard geboeid geweest door New Order, de vocalen van Hetfield zijn me te demonisch maar voor de rest prima metaltrack.

New Order - Age Of Consent - 0
Metallica - Creeping Death - 2

New Wave en postpunk zijn genres die ik pas heb leren appreciëren eenmaal de kaap van de dertig genomen. Metallica was de eerste band waar ik mijn eigen zakgeld aan spendeerde en die mij door mijn puberteit heeft geholpen. De eerste vijf albums van Metallica zullen dan ook altijd wel een speciale plek innemen in mijn collectie hoewel de liefde voor de band toch enigszins bekoeld is sindsdien.
"Age of Consent" deed bij mij niet direct een belletje rinkelen maar an sich niet erg, met ene Peter Hook op de bass doe je me altijd een plezier, zo ook op dit nummer. Persoonlijk verkies ik wel Joy Divison boven New Order dat me net iets te gepolijst klinkt. Desalniettemin genoten van het nummer.
"Creeping Death" dan , de afgelopen battles zag ik hier verschillende leden "de meekweel factor" aanhalen als doorslaggevend argument om voor een bepaald nummer al dan niet te kiezen. Hoewel dit voor mij geen doorslaggevend element is moet ik wel toegeven dat iedere keer ik "Die!" hoor, de "by my hand, creep across the land, killing first born men" er nog steeds vol overtuiging op automatische piloot uitkomt en vandaag ook het eindstation aankondigt voor New Order en Peter Hook als het van mij afhangt.

New Order - Age Of Consent - 0
Metallica - Creeping Death - 4

New Order doet mij mij vooral afvragen wat Joy Division nog had kunnen worden indien Ian Curtis geen zelfmoord gepleegd had. Geen slecht nummer maar het mist iets rauw of donker voor mij, enkel de tristesse blijft over.

Dan liever de gitaarepiek van mijn muzikale goden. Die bulderende opening zet direct de toon en vanaf daar wordt het alleen maar beter. De riffs vliegen je om de oren aan 200 per uur en met Hetfield zijn zang er bovenop krijg je gewoon een epische track van begin tot eind. Mister Hammett slaagt er dan ook nog eens in een om er een geniale solo bovenop te plakken en 80’s Ulrich ja die drumt toch ook nog wel zeer goed. En als je dan met Cliff Burton nog een van de beste bassisten ooit in de rangen hebt, ja dan heb je een topnummer.

So let it be written, so let it be done!

Laatst bewerkt:
New Order - Age Of Consent - 1
Metallica - Creeping Death - 6

I must be taking crazy pills...

Het is ironisch dat de band waarvoor ik een begrenzing van één nummer per artiest wou invoeren hier nu uitkomt tegen een band die het veel meer verdient om meerdere nominaties te krijgen. Blue Monday, Temptation, Bizarre Love Triangle, The Perfect Kiss, True Faith,... De ene banger na de andere. Metallica heeft geweldige muziek gemaakt tussen 1983 en 1988 (hoewel Justice serieus last heeft van een verschrikkelijke mix is het album nog wel heel goed) en van de drie genomineerden is Creeping Death veruit het beste nummer - Master Of Puppets zou een terecht alternatief geweest zijn, doch misschien nogal cliché. Dit nummer zou met twee vingers gewonnen hebben van de songs die de laatste dagen aan bod gekomen zijn.

Age Of Constent is voor mij een perfecte popsong, zo eentje waarvan ik erg vaak goesting heb om 'm na afloop meteen opnieuw op te zetten. Van de iconische bas die het nummer opent tot de climax met die wijds klinkende synth... Heerlijk, klinkt nog steeds even fris als toen. Daar kan zelfs het beste van Metallica voor mij niet tegenop.

New Order - Age Of Consent - 1

I must be taking crazy pills...

Het is ironisch dat de band waarvoor ik een begrenzing van één nummer per artiest wou invoeren hier nu uitkomt tegen een band die het veel meer verdient om meerdere nominaties te krijgen. Blue Monday, Temptation, Bizarre Love Triangle, The Perfect Kiss, True Faith,... De ene banger na de andere. Metallica heeft geweldige muziek gemaakt tussen 1983 en 1988 (hoewel Justice serieus last heeft van een verschrikkelijke mix is het album nog wel heel goed) en van de drie genomineerden is Creeping Death veruit het beste nummer - Master Of Puppets zou een terecht alternatief geweest zijn, doch misschien nogal cliché. Dit nummer zou met twee vingers gewonnen hebben van de songs die de laatste dagen aan bod gekomen zijn.

Age Of Constent is voor mij een perfecte popsong, zo eentje waarvan ik erg vaak goesting heb om 'm na afloop meteen opnieuw op te zetten. Van de iconische bas die het nummer opent tot de climax met die wijds klinkende synth... Heerlijk, klinkt nog steeds even fris als toen. Daar kan zelfs het beste van Metallica voor mij niet tegenop.
Allé, 't is goed, je krijgt mijn stem. Al vind ik Blue Monday toch beter dan dit nummer.
New Order - Age Of Consent - 2

Ik had er niet zoveel woorden aan vuil gemaakt, maar het was weldegelijk niet zo'n snelle, vanzelfsprekende keuze.

Twee eigenlijk goede nummers die wel heel ver uiteen liggen. New Order heeft me (qua albums) nooit volledig gepakt moet ik toegeven, ze hebben wel verspreid over de discografie heel sterke individuele nummers, zoals deze Age of Consent.

Ik had er niet zoveel woorden aan vuil gemaakt, maar het was weldegelijk niet zo'n snelle, vanzelfsprekende keuze.

Twee eigenlijk goede nummers die wel heel ver uiteen liggen. New Order heeft me (qua albums) nooit volledig gepakt moet ik toegeven, ze hebben wel verspreid over de discografie heel sterke individuele nummers, zoals deze Age of Consent.
Ik had lang hetzelfde. Luisterde veel naar Power, Corruption And Lies en de eerste helft van Substance maar als ik andere albums beluisterde, kwamen die niet even goed binnen en greep ik vooral terug naar de singles ervan. Ik denk dat het probleem is dat ik vroeger deep dives deed van discografieën waarbij ik veel albums op korte tijd erdoor joeg. Bernard Sumner heeft helaas een beperkte stem die na een tijdje wat gaat vervelen, denk dat ik daardoor een soort moeheid opgewekt had. Voor mij een band waar je best dus de tijd voor neemt om te ontdekken.

PC&L vind ik nog steeds hun beste album maar Low-Life, Brotherhood en Technique moeten niet heel veel onderdoen.

New Order - Age Of Consent - 3

Tja, kijk, dit nummer van Metallica is alles waarom ik dat zo'n overhypete band vind. Ik snap er niets van. Ik heb het al eerder gezegd: snel en luid en tegelijk toch oersaaie muziek. Zowel instrumentaal als vocaal is dit nummer zo'n monotone drab. Dat ze betere muziek kunnen maken bewijst het nummer van de battle morgen tegen helaas mijn nominatie, maar hier vind ik echt geen ruk aan. Geen idee hoe dit zelfs maar een contest kan zijn ten opzichte van Age of Consent ook.

New Order - Age Of Consent - 4

Eerst Creeping Death opgezet, en ook al is dat niet het beste idee in licht bekaterde toestand, toch moet ik toegeven dat ik mijn negatief getinte Metallica vooroordelen wat moet bijstellen. Dit was wel een oerdegelijke song.

Maar dan start erna dat deuntje van Age of Consent en dan is de keuze snel gemaakt. Werkt meer helend dan Paracetamol.

Gisteren niet aan stemmen toegekomen, wegens onderweg naar Munchen.

Metallica - Creeping Death - 7

Age Of consent had mening duels gewonnen de laatste dagen maar komt vandaag jammer genoeg uit tegen Creeping Death.

Metallica - Creeping Death - 8

Moeilijke keuze maar dit is van het beste van Metallica tegenover (voor mij) een wat minder nummer van New Order.

Ligt het aan mij of klinkt Creeping Death enorm plat gemastered?

New Order - Age Of Consent - 5
Metallica - Creeping Death - 7

Metallica - Creeping Death - 9

Metallica: de 3e, en meteen ook laatste, muzikantenconstellatie in mijn leven waar ik op naar bakvisachtigheid neigende wijze fan van ben geweest.
En hoewel ik ze de afgelopen 15 jaar nog maar zelden tot nooit zelf opleg, voelt het horen van een pre-Death Magnetic-nummer toch nog steeds aan als muzikaal thuiskomen.

Laatst bewerkt:
Metallica - Creeping Death - 10

Age Of Consent is zeker een goed nummer en had glansrijk gewonnen tegen de twee nummers uit de vorige battle. Maar Creeping Death is zo'n perfect storm, dat nummer blaast zo hard. Ik snap echt niet dat ge dat saai kunt noemen. Al volg ik @shiftyke wel: production is misschien een beetje plat.

Terug
Bovenaan